Ако се замислите, социалните мрежи са нещо като Дисниленд – влизате в приказния парк и веднага се впускате в големите, извисяващи се на стотици метри люлки, влакчета и други адреналинови приключения. Но отвъд това, което веднага се набива в погледа ни, се крият малки, но често много по-вълнуващи приказни предизвикателства, които някак си остават незабелязани.
Така стоят нещата и с много от опциите във Facebook.
Там общо взето правим едно и също – пускаме статуси, качваме снимки и видео, чатим си, евентуално създаваме списъци с контакти и до там се изчерпва активността ни. Останалото е просто воайорство! Но има скрити опции, които сериозно могат да обогатят работата ви, независимо дали се отнася за личния ви профил или фен страницата ви.
В следващите редове ще ви покажа някои от най-полезните скрити възможности на Фейсбук. Да започваме:
1. Как да поправите счупените Open Graph мета данни на статиите си
Започвам с един доста скрит инструмент, който ми помогна съвсем наскоро адски много.
Нека ви разкажа: преди седмица, когато пуснах статията за уникалната според мен възможност да се гледат безплатно филми Popcorn Time, се оказа, че имам сериозен проблем с Open Graph данните, които ползва Facebook при споделяне на статията.
Когато се опитах да споделя поста (става въпрос само за Фейсбук), се оказа, че в самия статус не се съдържа нито снимка, нито заглавие, нито описание – само името на сайта! Признавам, тогава побеснях – 6 часа труд върху тази статия се оказа, че няма да могат да бъдат показани в най-популярната социална мрежа… и трафик от там щеше да е нищожен.
Трябваше да споделям поста ръчно, чрез снимка. Опция за мен, но не и за читателите!
В първия момент реших, че е от SEO плъгина, който ползвам. Смених го, не стана. След това реших, че е нещо в мета данните, които съм поставил в кода на сайта. Проверих, не бяха те. Изчистих кеша на каквото се сетих, че може да пази такъв. И тук никакъв резултат. Накрая вградих статуса, който ръчно споделих в статията и се примирих.
На следващата статия обаче ми се получи същият проблем – вбесяването беше двойно, а безпомощността тройна. Бях опитал всичко.
Но както става и в живота, оставиш ли едно нещо да върви на майната си, след като ти е писнало да се занимаваш с него, то вземе, че ти просветне. Така стана и в случая.
Сетих се за супер инструмента, който неведнъж съм ползвал – Facebook Debugger. Чрез него може да виждате как се чете определен URL адрес от социалната мрежа и какви данни показва. Пуснах линка през инструмента, избрах съответната опция за поправка и о чудо! Линка отново съдържаше всички необходими мета данни при споделяне.
2. Къде се намира Facebook Business Manager
Страниците на Фейсбук предназначени за бизнеса за мен винаги са били доста скрити. Ако не се заровиш в Google да потърсиш, трудно ще ги намериш в самата социална мрежа.
Точно затова реших не просто да ви покажа къде, а направо да ви дам директен линк към специалната секция предназначена за бизнес и рекламодатели → Facebook Business Manager.
От там ще може да настроите вашия бизнес мениджър, от който ще управлявате рекламите, приложенията си и т.н. Натиснете синия бутон Get Started и започвайте да харчите пари.
3. Получаване на поща във вашия Facebook е-мейл адрес.
Ако ми пишете на lifehackerbg1@facebook.com, съобщението ще дойде направо в онзи мейл, който съм задал в профила си като основен – в случая това ще е един от мейлите ми в Gmail.
Вашият Facebook е-мейл адрес представлява потребителското ви име + @facebook.com. Разбира се, от настройките на профила си може да сменяте основния адрес, с който си поискате.
4. Изтеглете всичко, което някога сте правили във Фейсбук.
Влезте в настройките на профила си и кликнете на “Download Facebook data” разположен в дъното на страницата. Ще получите един доста богат архив на всичко, което сте споделяли по стената си.
5. Споделяйте файлове през Facebook чата.
Отворете “бързия” прозорец на чата с последния човек, с когото сте говорили. След това кликвате на иконката с форма на “звезда” в горния десен ъгъл (вижте снимката отгоре) и избирате “Add Files…” Често тази опция се проявява като чудесен инструмент за колаборация.
6. Проверявайте съобщенията и в секцията “other”
Когато влезете в страницата със съобщения, виждате последните писма, които сте си разменили с някои от контактите ви в профила. Както може да видите, съществува и секция с името “Other”, която всички ние почти винаги забравяме да проверим. Понякога там се крият изненади…
7. Може да вградите в сайта си всеки Facebook статус
Кликнете на падащото меню в горния десен ъгъл на избран от вас Facebook пост и изберете опцията Embed. След това изберете ширината на статуса и копирайте кода. Поставете го, където решите.
8. Информация за администраторите на страницата и харесвани други страници
В настройките на Facebook бизнес страниците може да определяте кои от администраторите на страницата да се покажат в About секцията с инфо за бизнеса ви и кои от харесваните от вас страници да се появят като препоръчани в лявата странична лента.
Може да направите това като отидете в настройките на бизнес страницата и от менюто вляво изберете Featured. След това изберете кои от админите да сложите, ако са повече от един, и страниците, които да добавите като харесвани.
9. Управление на секцията “Posts to Page” във фен страница
Хората могат да публикуват на бизнес страницата ви, ако разбира се им позволите това.
Статусите от вашите доволни, недоволни и питащи фенове ще се появят в лявата страничната лента на страницата. Това определено може да бъде актив в някои случаи и не чак толкова в други. Ето и за какво да следите, когато последователите ви публикуват във въпросната секция:
- Проверявайте за спам
- Следете за оплаквания от клиенти.
- Следете за възможности за партньорство.
- Препоръки от почитатели, на които да благодарите.
Разбира се, може да забраните на феновете ви да комуникират с вас по този начин, но определено не ви препоръчвам да го правите. Би изглеждало все едно се притеснявате от нещо!
10. Пренареждане на страничната лента на фен страницата
Почти всички уиджети в лявата странична лента на фен страницата, съдържащи важна информация за бизнеса ви – снимки, инфо за вас, лайкове и т.н., могат да се пренаредят от администратора.
People и About не могат да променят позицията си, но останалите могат да разменят местата си чрез drag & drop с мишката. За да видите тази опция, минете над заглавието, на която и да е секция от страничната лента и когато се появи малко сиво моливче, кликнете на него.
11. Вижте колко успешен е бил статусът ви
Вероятно вече сте забелязали надписа в долната част на всеки пост “X people reached”, където Х е брой хора. Кликвали ли сте някога там? Това, което ще видите там е подробна статистика, изобразяваща всички видове полезни метрики:лайкове, коментари, интеракции, под формата на графики и всички необходимо, за да разберете дали статусът е постигнал желания обхват.
12. Запазете линкове със статии за по-късно
Няма да се спирам подробно на тази опция, тъй като направих цяла отделна статия по темата, в която обяснявам не само тази възможност, но и още 3 варианта как да съхранявате интересно съдържание за отложена консумация, и то не само от Фейсбук.
Препоръчвам ви да я разгледате поради няколко причини:
- ще разберете как да съхранявате онези постове, които искате да прочетете по-късно
- ще запазвате добри примери от други фен страници под формата на линкове
- ще си организирате хранилка с полезни материали като книги, филми, музика и събития
Чрез тази скрита опция няма да се притеснявате, че всичко, за което нямате време сега, ще изчезне в новинарския поток и няма да го намерите по-късно. Веднъж, след като си запазите нещо, ще може да го откриете в специално обособена за това секция в профила ви.
13. Следвайте го, вместо да му ставате приятел
На снимката отгоре може да видите един интересен човек, който може да следите, без да се налага да му предлагате приятелство. Това важи и за вашия профил.
Ето как става: когато влезете в профила на някой, в долната част на ковър изображението му ще видите функцията “Follow”, точно до опцията за приятелство – “Add as Friend”. Ако изберете да следвате някого, вие ще виждате неговите статуси в новинарски си поток, точно както бихте ги виждали ако бяхте “приятели”. Голямата разлика между приятелството във Фейсбук и следването е, че при второто не се налага да сте в т.нар. “взаимност” с другия.
Какво имам предвид: ако искате да виждате какво публикува Христо Стоянов, но Христо Стоянов не ви отговаря на молбата за приятелство, вместо това може да изберете да го следвате. За да включите възможността другите да ви следят в собствения ви профил, отидете във Facebook settings и кликнете на Followers от лявото меню и сменете в секцията “Who Can Follow Me” от “Friends” на “Everyone” – вижте снимката отдолу:
14. facebook.com/us – значимите моменти с любимия човек
И за финал малко романтика! Фейсбук събира всички изображения и моменти, които сте споделили заедно с половинката си на база статуса “in a relationship with” обединявайки ги в красив таймлайн, който да ви напомня за прекрасните ви мигове заедно.
Кои от тези малко популярни функции вече знаете? Коя е любимата ви скрита скъпоценна опция, която бихте искали да споделите?
[su_box title=”ВНИМАНИЕ! Още материали по темата:” style=”soft” box_color=”#ffffff” title_color=”#8b8b8b” radius=”2″]
Ако искате още скрити подробности за най-интересното от възможностите на Facebook, препоръчвам ви да разгледате следващите изключително богати и подробни материали, свързани с най-популярната социална мрежа:
[/su_box]