За огромната сила на “стратегическата обсесия”…
Ако искаш хората да се редят на опашка за продукта ти и буквално да ти се молят да купят от теб… има един човек, който трябва да изучиш!
Особено ако искаш да създадеш нещо непреходно и устойчиво във времето, което да печели пари за теб с години…
Човек, за който най-вероятно никога не си чувал – Чарли Хоен…
Кой е Чарли Хоен?
Оказа се, че той е експерт №1 в света за това как да продадеш 1 милион копия от книгата или курса си (+ принципите, които винаги работят и то за всякакъв тип продукти и услуги)…
Ето и нещо любопитно:
Всяка година се публикуват над 500 000 книги в САЩ. И по-малко от 20 се продават в над 1 милион копия през целия си „живот“?
Ако още не си сигурен дали да вярваш на съветите на Чарли, трябва да знаеш, че той е човекът, който тихичко стои зад непропорционално голям брой от тези 20 по 1 млн. продадени книги в цял свят – всяка година. И прави това редовно през последните 2 десетилетия.
Ето и малко доказателства:
Участвал е в някои от най-големите и успешни премиери на нехудожествени книги в последните години като:
- Мемоарите на Дейвид Гогинс „Can’t Hurt Me„, продадени над 5 млн.
- Най-новата книга на Коди Санчес – „Main Street Millionaire„.
- Най-новата книга на Ноа Каган „Million Dollar Weekend“
- На Рамит Сети – „Ще те науча как да станеш богат“
- Бестселърът на Тим Ферис – „4 часовото тяло“
- Новата на Али Абдал – „Feel Good Productivity„
- На Чарлз Дюиг – „Силата на навиците“
- На Гари Вайнерчук – „Crush It“
Чарли играе роля и в някои от най-популярните книги в света, определящи категорията за бизнес и продуктивност като:
- „Атомни навици“ на Джеймс Клиър (продадени над 15 млн. копия)
- „Тънкото изкуство да не ти пука“, Марк Менсън (над 10 млн. копия).
Важно: НЕ казвам, че всеки може да продаде милион копия, ако следва формулата на Чарли. Казвам, че мега успешните автори увеличават шансовете си за успех, като се придържат към неговите принципи. Запомни: много малко автори могат да постигнат това – няма гаранции. При повечето нехудожествени книги се продават по-малко от 500 копия.
Трикът на Чарли, с който печели милиони на тези автори е:
Да разбереш какво наистина има значение!
Винаги, когато иска бързо да повиши нивото на знанията или уменията си в дадена област, има един въпрос, който Чарли обича да си задава…
Той е следният: кое е онова на пръв поглед малко нещо, което всъщност е прикрито като нещо наистина голямо?
В какво трябва да се вманиача?
Кое е онова, което всъщност има значение?
Нека ти дам един на пръв поглед странен пример…
Малко хора знаят, че ако искат да създадат успешна семейна ферма, трябва да имат предвид значението на хидрологията (ако се интересуваш от земеделие, препоръчвам ти тази книга).
И по-конкретно:
Да се обсебят от това да бъдат „на върха на водосборния басейн„.
Какво означава това?

Да бъдеш „на върха на водосборния басейн „ означава да притежаваш най-високата точка от земята, където водата се събира по естествен начин и започва своя път надолу към реките, езерата и потоците, така че да няма никой собственик на имот “над теб“, който да замърси, наруши или открадне водните ресурси, които текат към твоята земя и ферма…
Едно такова разположение на фермата ти буквално означава да „притежаваш планината„. Има смисъл, нали?
Проблемът е, че е много трудно да се намери място, което едновременно да е „на върха на водосборния басейн“ (да има свободен парцел на върха на планината) и което да има и регламентирана обработваема почва, подходяща за земеделие, която обикновено се намира по-близо до равнините и речните долини, а не по върховете.
Намирането на парцел, който едновременно да е „на върха на водосборния басейн“ и в района и да има плодородна почва, заедно с опцията да си построиш и самата ферма, е нещо, за което трябва да се обсебиш, ако искаш да имаш някакъв шанс да го намериш…
На пръв поглед това е дреболия, която всъщност е огромен фактор.
Защо ти казвам това?
Оказва се, че…
Ако искаш да продадеш 1 млн. бройки от продукта си (или дори 10 000 хиляди), има няколко „на пръв поглед малки, но всъщност големи“ неща, за които трябва да се обсебиш , ако изобщо искаш да имаш шанс.
Включително…
3 (неочевидни) прозрения, които открих в работата на Чарли Хоен…

И така, какво ти трябва, за да продадеш милион копия…?
Книга, която се рекламира и продава сама – завинаги.
И когато става въпрос за това, върху какво да се фокусираш при създаването на книга или дигитално съдържание, има няколко очевидни неща, които са от решаващо значение… Като например:
Корицата на книгата ти.
(Оказва се, че за хората тя има значение.)
И, разбира се, заглавието на книгата ти.
(Оказва се, че задължително трябва да го тестваш.)
Историите и препратките също са важни.
Има и 3 ключови теста, които да приложиш, за да оцениш шансовете си дали ще продадеш книгата си в хиляди тиражи (общо са 12):
- Тест № 1: Ти ли си личното въплъщение на книгата си?
- Тест № 7: Дали книгата ти е едновременно актуална и непреходна?
- Тест № 9: Дали купуването и подаряването ѝ е безсмислено?
Ако си внимавал до сега, вероятно си забелязал, че всеки от тези тестове се отнася НЕ само за книги, но и за всеки твой продукт, който се надяваш да стане бестселър…
Тези практически тестове са извлечени от таен ресурс, който Чарли създаде преди няколко години за платените си обучения, за да показва „как точно продава милиони копия от нехудожествени книги„.
Това е най-добрия чек лист, който можеш да намериш!
Той съдържа ключовите фактори, които оказват най-голямо влияние върху способността ти да продадеш (или не) хиляди копия от творението си. Тестовете са 12, но въпросите, на които трябва да отговориш са 108.
Да, това е много работа…
Но ако наистина седнеш и анализираш този изчерпателен списък…
И след това вкараш отговорите в ChatGPT или в Claude (и дори си направиш AI асистент по темата за по-добри резултати), ще се появят шепа важни (но не очевидни) прозрения, които ще ти дадат насоки за това, върху което трябва да се вманиачиш, ако искаш да успееш.
Но за тестовете след малко!
Сега нека видим 3-те ми ключови прозрения:
🔥 Прозрение №1: Емоционална връзка чрез споделена болка
В книгата или курса си трябва да създадеш дълбоко чувство за лична идентичност и принадлежност към общността и читателя си.
🔥 Прозрение № 2: Предефиниране на категорията…
Чрез книгата си трябва да създадеш нова ниша или стратегически да препозиционираш един или повече силно наболели проблеми.
🔥 Прозрение № 3: Мисли с десетилетия напред, а не с години.
Чрез книгата си трябва да създадеш продукт, при който самата книга да извършва тежката маркетингова дейност – стратегически разработена да ѝ осигури разпространение за десетилетие или повече.
Или както е казал Насим Талеб:
„За да напишеш книга, която ще се чете след 20 години, напиши такава, която щеше да се чете и преди 20 години.“
Но има едно нещо, което не е в този ресурс от 12 теста…
За него Чарли не говори никъде публично, особено безплатно…
Всъщност бях супер изненадан, когато го научих! И ако трябва да бъда честен, фактът, че дори не е споменато никъде ме шокира!
Това е нещо, за което Чарли говори обстойно само на премиум семинари, струващи десетки хиляди долари…
Идея, която беше толкова проста, но толкова дълбока, че когато я научих, получих най-голямото прозрение от работата на Чарли Хоен.
И не, не беше свързано със заглавието…
Не беше свързано и с корицата…
Беше свързано със:
📗 Съдържанието на книгата…
„Съдържанието“ на твоята книга…

В много отношения книгата е съвършеният продукт:
- Опаковката е вградена в самия продукт.
- Маркетингът е вграден в продукта.
Физическата книга претендира за физическа собственост в личното пространство на читателя.
Аудиокнигата вкарва гласа ти директно в мозъка на слушателя.
А комбинацията от физическа книга + аудиокнига е много силен ход в тази нова дигитална ера (особено при ръста на аудио книгите).
Накратко: книгата наистина Е идеалният продукт.
С изключение на един малък проблем:
„Хората не помнят книги, а сентенции.“ – Моргън Хаузел
И в това се крие отговорът на един показателен въпрос:
Каква е причината толкова малко хора да продават толкова много?
Това е отговор и на въпроса:
Защо Джеймс Клиър продаде 15 млн. копия от „ Атомни навици“…, а д-р Би Джей Фог „само“ няколкостотин хиляди от „Малките навици“ (по същество същата книга, дори по-добра)?
🔥 Отговорът:
„Стратегическата обсебеност“ на Джеймс Клиър по отношение на привидно малките неща, които всъщност са наистина големи неща под прикритие…
Оказва се, че едно от тези прикрити големи неща е съдържанието…
Защото всеки ред в това на Клиър е сентенция…
- Изречение, което се запомня…
- Изречение, което предизвиква интрига или двусмислие…
- Изречение, което може да накара хората да слюноотделят…
- Отчаяно да искат да прочетат следващите думи…
- ИЛИ изречение, което е забравено…
Съдържанието е прозорецът към твоята работа…
Загадката, която иска да разреши читателят ти…
Съдържанието може да бъде разликата между успеха и провала на книгата или курса ти, без значение дали ще продадеш милиони.
С други думи, твоето „Съдържание“ е едно от привидно малките неща, което всъщност е от наистина големите неща под прикритие…
Това ни води до следващата важна точка!
Основната причина да си още тук…
***
Следва да научиш скритата ДНК зад нехудожествени книги и курсове, които се продават като топъл хляб от селска фурна…
С други думи:
Ако искаш да продаваш повече от това, което правиш, това, което следва по-долу е най-важния инструмент, който можеш да използваш!
Тайният чек лист от 12 теста на Чарли Хоен, който му помага да продава милиони екзпемпляра от любимите ти бизнес книги…
Вече можеш да го използваш и ти!
12 теста, с които ще увеличиш потенциала на продукта си да се продаде в хиляди бройки

Това са най-важните критерии за една книга, курс или продукт да има страхотно голям шанс при продажба на повече бройки.
Това в никакъв случай не е окончателен списък, а общото между много от тези книги, които Хоен не спира да продава в милиони екземпляра.
Трябва да отговориш уверено с „ДА“ на повече от 50% от въпросите.
*Бележка: тестът важи за всеки тип продукт, а не само за книги. Чек листа е интерактивен – можеш да кликаш на него.
Тест №1: Ти ли си въплъщението на твоята книга / продукт?
- Ти самия ли си реалната презентация на посланието в книгата си?
- Превърна ли най-болезнения си проблем в най-големия си дар и вложи ли мъдростта на своето пътуване в книгата?
- Утвърди ли доверието в себе си като човек, който е постигнал всичко, което обещавате на читателя в книгата си?
- Помогна ли на поне трима души в реалния живот да постигнат трансформацията, която книгата / продукта ти обещава?
- Книгата ти споделя ли личната ти истина и научени уроци, вместо да се опитваш да проповядваш на масите как да живеят живота си?
- Твоето намерение при писането на книгата беше ли да създадеш реална стойност за истински човек, или просто се опитваш да впечатлиш или манипулираш хората?
- Дали посланието, което споделяш в книгата си, е това, за което си готов да умреш?
Тест №2: Твоята книга създава ли нова ниша?
- Ще създаде ли нова и различна категория, в която може да бъде лидер, вместо да се конкурира с всяка друга книга във вече съществуваща позната категория?
- Фокусира ли се върху преформулирането на големия проблем на читателя – или дори назоваването на нов проблем – вместо да говори за теб, твоето решение или марка?
- Осъзнават ли читателите, че начинът, по който са мислили за проблема, е напълно погрешен и че ти си единственото решение?
- Използваш ли уникален език, за да наименуваш и разграничиш категорията, в която ще се позиционира книгата?
- Толкова ли си влюбен в категорията си, че с гордост би я споделил с приятели и семейство, или те кара да се чувстваш неудобно?
- Написа ли я за „читателя“, който ще я прочете многократно, ще я препоръча стотици пъти и ще стане фен за цял живот?
- Чувстваш ли нишовата си аудитория твърде малка? Можеш ли да я направиш още по-малка?
- Читателят бързо ли възприема, че книгата ти е напълно различна от всичко останало и се затруднява да я сравни с други книги?
Тест #3: Безумно ценна ли е твоята книга?
- Диагностицира ли силно болезнен проблем за читателя?
- Даваш ли му ясно да осъзнае високите разходи, свързани с неразрешаването на проблема (лични, финансови, стратегически)?
- Оформш ли проблема по начин, по който читателят го вижда в радикално нова светлина с положителен прозорец за промяна?
- Предоставя ли на читателя приложима пътна карта към желаното от тях крайно състояние?
- Създава ли 10 пъти повече стойност за читателя, отколкото му струва и 10 пъти повече стойност за него, отколкото за теб?
- Отговаря ли книгата на всички въпроси в такава последователност, която читателят ти ще има?
- Безумно ценна ли е във всяка една глава, от началото до края?
- Има ли голяма цел, която следваш по пътя, за да посочиш напредъка на читателя към нея (каква е клиентската валута, с която читателя ще измерва напредъка – сума пари, спестено време или друго)?
Тест #4: Преобразява ли читателя?
- Заглавието посочва ли ясно трансформацията, която читателят отчаяно желае, или прозрението, от което се нуждае?
- Осигуряваш ли им лесна рецепта с реални стъпки, които водят до зашеметяваща трансформация, на която приятелите им ще завиждат?
- Първата глава привлича ли читателя, като предизвиква шок и страх (ситуацията, която най-малко желае) или силно желание (ситуацията, която най-много желае)?
- Разбираш ли дълбоко големия специфичен проблем на читателя и решаваш ли го все по-пълно с всяка отделна глава?
- Споделяш ли личните си преживявания, за да помогнеш на читателя?
- Задаваш ли въпроси на читателя, за да направиш съдържанието си лично и ангажиращо?
- Ефективни ли са отделните глави за създаване на импулс и за поддържане на ангажираността на читателя, обозначавайки напредъка му и възнаграждавайки го през цялото време?
- Включва ли шаблони, чек листове, планове за действие и приложения, които ускоряват трансформацията на читателя?
- Позволява ли на твоите читатели да се превърнат в героите на своя живот или кариера?
- Ще имат ли читатели външно доказателство, че животът им наистина се е променил в резултат на твоята книга, и че първоначалният им проблем е решен?
Тест №5: Книгата ти достъпна ли е за масите?
- Дали книгата ти е изключително добре написана, с дълбока честност и /или относителен хумор навсякъде?
- Дали езикът в нея е толкова прост и без жаргон, че и 10-годишно дете може спокойно да я разбере?
- Обръщаш ли се към най-древната част на мозъка, като използваш визуални изображения?
- Обръщаш ли се към рационалния ум, като подкрепяш твърденията си с данни или научни доказателства?
- Използваш ли страхотно разказване на истории, за да образоваш, забавляваш и влияеш на читателя си? Трансформираш ли регулярната информация в живо и резониращо съдържание?
- Използва ли бета читатели, за да я подобриш, да адресираш критиките и да премахнеш скучните и объркващи части?
- Предлагаш ли я във всеки възможен тип медия (физическа, цифрова, аудиокнига, видео)?
- Раздаваш ли безплатно най-доброто съдържание от книгата си в интернет?
- Използваш ли социални медии, подкасти и видео, за да разпространяваш малки части от посланието ѝ?
Тест №6: Ще говорят ли хората за твоята книга?
- Заслужава ли си книгата ти да се споделя и да се говори за нея, само от заглавието ѝ?
- Заглавието привлича ли вниманието, лесно ли е за запомняне, забавно ли е за произнасяне на глас?
- Заглавието отличава ли книгата от всички останали в този жанр?
- Предизвиква ли силни емоции и чувства у читателите, така че да я харесат достатъчно, за да я споделят?
- Ще се задействат ли разговори за книгата ти, подтиквани от ежедневни събития, така че тя постоянно да е на върха на езика на читателите?
- Ентусиазирани ли са читателите ти от посланието (или историите) на твоята книга, че да говорят за това с почти всички?
- Читателят ти ще повиши ли статуса си и ще се почувства ли уверен всеки път, когато говори за книгата или я препоръчва?
- Ще се хвалят ли читателите в социалните мрежи, че са прочели книгата ти, защото споделянето на снимка на корицата (или идеите в книгата) ги кара да изглеждат страхотно?
- Знаменитости и влиятелни личности ще подкрепят ли гордо и публично твоята книга, защото я харесват толкова много?

Тест №7: Навременна и вечна ли е твоята книга?
- Предлага ли книгата нетрадиционно решение на огромен проблем, от който милиони хора тайно страдат и са разочаровани?
- Дали сега е пиковия момент на този проблем в България, без други видими и жизнеспособни алтернативни решения?
- Книгата оспорва ли предположение, което милиони хора поддържат и от което са отчаяно недоволни?
- Чувстват ли се българите тайно в капана на статуквото, което книгата ти предизвиква, без други гласове да говорят или да ги напътстват, помагайки им да се борят с него?
- Книгата ти докосва ли се до културния дух на времето, изричайки дълбока истина, която милиони души мълчаливо крещят?
- Книгата ти ще помогне ли на една остаряла концепция или неясна индустрия да избухне обратно в мейнстрийма?
- Ще остане ли книгата актуална и полезна минимум 10 години?
- Дали посланието на книгата ти е вечно и универсално?
Тест №8: Ще стане ли книгата или курса ти част от идентичността на читателя?
- Съдържа ли уникална философия, около която читателят може с гордост да проектира живота си или дори да си я татуира?
- Написана ли е с уникален, отличим глас (твоят)?
- Предлага ли уникален език/фрази, които читателите действително ще използват?
- Кара ли читателите да се чувстват като „вътрешни хора“, след като са я прочели?
- Започва ли битка със злодей, което кара читателите да се чувстват като „Ние срещу тях”?
- Ще бъде ли „Библията“ за сплотена група хора, които ще повярват, че това е най-великото нещо, писано някога?
- Разкрива ли истина, която милиони хора се страхуват да признаят?
- Ще почувства ли мнозинството експерти по вашата тема, че книгата ви говори директно на тях?
- Дали някои от експертите по темата ти ще се надигнат срещу книгата или публично ще я осъдят?
Тест №9: Безпроблемно ли е да се купи и подари книгата ти?
- Хората мигновено ли ще бъдат подтикнати да си купят твоята книга, само от заглавието?
- Ще предизвика ли заглавието ѝ толкова силен FOMO-отговор, че дори хора, които не обичат да четат книги, ще искат да я купят?
- Концепцията на книгата резонира ли дълбоко и бързо с целевата аудитория, че те решават да я купят за по-малко 30 сек.?
- Дали дизайнът ѝ е толкова завладяващ, че спира хората на пътя, карайки ги да влязат в книжарницата, само за да си я вземат?
- Дали се откроява като наистина уникална в своята категория или се губи в морето от подобни заглавия?
- Може ли твоята книга да бъде предпочитан подарък за приятели и колеги от твоите читатели?
- Може ли да бъде подарена като коледен подарък на цялото семейство на читателя?
- Може ли да бъде подарена като корпоративен подарък на стотици служители?
Тест #10: Достоен ли си ти и твоята книга за медиите?
- Има ли достатъчно „кукички“ книгата ти, които я правят интересна или актуална тема за журналистите?
- Дали журналист от бТВ или Нова ТВ би искал да направи репортаж за методите във вашата книга? Ще стане ли завладяваща, вбесяваща или забавна история?
- Дали си знаменитост, от която феновете са толкова обсебени, че ще купят всичко с твоето име?
- Готов ли си както за приятелски, така и за враждебни интервюта?
- Ще има ли гласовити малцинства на омраза към книгата, които ще я осъдят и ще искат да я свалиш (напр. феминистки, вегани)?
- Може ли едно вечерно токшоу визуално да демонстрира или да се подиграе с твоята книга? Дали хората ще искат да гледат и да се смеят на това?
- Дали други автори ще искат да пародират или да се подиграват с твоята книга?
- Дали хората ще имат необичайно силна реакция към теб, автора и личната ти история?
- Дали журналистите ще искат да напишат хвалебствен или язвителен профил за теб, нейния автор?
Тест #11: Ще пуснеш ли успешно книгата си на пазара?
- Планирал ли си стартирането на кампанията поне 4 месеца предварително (в идеалния случай 12)?
- Имаш ли силен маркетингов план и ресурсите, за да го приложиш?
- Старта ще създаде ли силно усещане за неотложност, недостиг за стимулиране на групови поръчки (минимум 2+ копия на поръчка)?
- Стартът на кампанията ще гарантира ли продажба на копия на книгата от уста на уста или подаряването ѝ?
- Ще включва ли стартирането списъци с имейли, социални медии, подкаст обиколки сред читатели, подарък копия на влиятелни личности и партньорства?
- Ще продаваш ли книгата си директно на определени групи – тези, които е най-вероятно да бъдат първите ѝ култови читатели?
- При старта ще създаде ли книгата по-дълбоки връзки с твоята аудитория, общност от евангелисти и почитатели?
- Ще създаде ли „ехо ефект“, където целевата аудитория ще възприема, че си навсякъде, доминиращ фийда им в социалките?
- Ще даде ли старта на кампанията 100 пъти повече стойност от това, което искаш от читателите да похарчат?
Тест #12: Ще получи ли книгата ти постоянно и масово разпространение?
- Има ли потенциал да я разшириш в поредица или франчайз?
- Може ли лесно да се актуализира за бъдещи издания?
- Имаш ли вечнозелена рекламна фуния, която може да продава книгата ти постоянно?
- Имаш ли машина за маркетинг на съдържание, която непрекъснато ще популяризира книгата през следващото десетилетие (напр. автоматизирани имейли, видеа в YouTube, статии и т.н..)?
- Има ли компании или организации, които масово ще купуват хиляди копия за своите служители?
- Има ли друг продукт, с който можеш да опаковаш книгата си, който милиони хора отчаяно искат или трябва да купят (bundle)?
- Има ли основна платформа, която непрекъснато ще популяризира твоята книга пред целевата ти аудитория?
- Дали големите търговци на дребно ще искат да предлагат книгата ти и да я поставят на видно място в своите магазини?
- Би ли се превърнала книгата ти в страхотен филм или документална поредица с широко разпространение?
- Може ли книгата ти да се използва в академична среда?
- Би ли разработил програма за обучение или сертифициране на хора, които искат да преподават методите от книгата ти?
- Темата на твоята книга има ли силно международно търсене?
Ето как точно Чарли Хоен прилага този модел при някои от най-известните автори на бизнес литература в света:
🔥 И за финал нещо много важно:
Живото-променящата магия на „Стратегическата обсесия“, която използва Чарли Хоен за бързо подобряване на всяка област от живота или бизнеса, се свежда до 3 прости въпроса:
- Кое е онова на дребно нещо, което е голямо нещо под прикритие?
- С какво трябва да се обсебите и да го усвоите из основи?
- Кое е онова, което всъщност има значение?
Да, доста работа е да отговориш на всички въпроси от чек листа.
Но както само 20 от стотици хиляди книги се продават в повече от 1 млн. копия, така и само 2-3% от хората ще седнат, ще го приложат и ще оставят нещо значимо, което може да ги храни до живот…
Въпросът е дали наистина го искаш…?