Резюме: Научете как достигнах от нула до милиони прочитания, само за 5 години… и как да превърнете най-добрите си идеи във вирусни в епохата на информационно претоварване.
В това ръководство ще ви разкажа за метода ми Blogbuster.
Това е моят начин за създаването на статии, които ще се превърнат във вирусни, ще се четат от хиляди и ще се споделят.
„Дали някой ще я прочете?“
Това е въпросът, който ме мъчи от 2008 година…
Като човек без голям списък с имейли и журналистическо минало, несигурността ми беше почти постоянна. Страхувах се, че думите, които съм написал ще „умрат от тихата смърт на неизвестността“.
Но взех съдбоносно решение.
Скочих и с двата крака.
Дори напуснах работата си преди 3 години…
Реших, че ще подобрявам всяка статия, докато вече няма накъде, което значи, че щях да отделям по 50 и повече часа за един материал.
Резултатите ми бяха впечатляващи…
Дотолкова, че това се превърна в печеливш бизнес.
Днес статиите ми са четени от стотици хиляди.
Но как се случи това на практика?
Как успях да премина от почти никакъв опит, без списък с имейли, в свят на изобилие от информация, до статии, постоянно преглеждани от многохилядна аудитория и то само за няколко години?
Отговорът:
Всичко се свежда до простичък модел, който ще анализираме в това ръководство, за да може да го приложите и вие.
Когато творците споделят своите основни практики, става много по-лесно да се разбере цялото им писане и начин на работа. Надявам се това мини ръководство да ви помогне да разберете моите…
Ще ви покажа как създавам нашите блокбъстър статии, които вдъхновяват хората да подобрят живота си.
Да се започваме …
Вижте още по темата:
Бизнес машината, която задвижва цялата дейност на Лайфхак [Инфографика] →
През 2008 г. Крис Андерсън, главен редактор на Wired, написва бестселъра на Ню Йорк Таймс „Дългата опашка: Защо бъдещето на бизнеса е продаването на малко от повече“.
Според книгата същината на теорията за дългата опашка е, че потреблението на съдържание все повече се измества от сравнително малкия брой „хитове“ в началото на кривата на търсенето, към огромното разнообразие от съдържание в опашката.
Днес има повече книги, статии, филми, музика, приложения и телевизионни предавания от всякога.
Следователно, вместо хората да гледат няколко неща, защото това е единственият им избор, те разпределят вниманието си върху колкото се може повече и различно съдържание.
Книгата е оценена като една от най-добрите бизнес идеи за 2008 г. Но теорията се оказа грешна. Или поне наполовина грешна.
От една страна теорията за дългата опашка е правилна, защото сега има повече избор във всяка категория. Произвеждат се повече от всякога медийни продукти от всякакъв вид, особено видео.
От друга страна…
Теорията е грешна, защото по-голяма част от вниманието е съсредоточено само в бестселърите във всяка сфера.
Проучване на Анита Елбърс, професор от Harvard Business School доказва, че блокбъстър съдържанието получава по-голям процент внимание от всякога, във всички категории за забавление, включително телевизия, музика, спорт, филми, комедия и опера.
„Вместо да се удебелява опашката, тя става все по-дълга и по-тънка. А нашето изследване показва, че успехът е концентриран във все по-малкото бестселъри, събрани в „главата“ на кривата на разпространение.“
Ето и графиката:
Все по-често водещите медийни компании се фокусират върху малкото на брой висококачествени заглавия, които монополизират вниманието и съответно удоволствието на читателите.
Защо се случва така?
Следват моите седем елемента от създаването на блокбастър съдържание, които може да помогнат и на вас да се отличите.
#1: Мрежата работи на принципа „Богатите стават по-богати“.
Това е основната причина блокбъстър моделът да е толкова мощен. На пазари, където динамиката е „победителят обира всичко“, най-добре е да имате модел, който се фокусира върху това да станете победител, защото победителите получават непропорционални награди.
Вижте още по темата:
Защо избрах точно този бизнес модел? Или как се роди идеята за клуб MasterHack →
Трите диаграми показват 100-те най-споделяни статии за различни ниши (Източник: BuzzSumo). Забелязвате ли общи черти?
Това не са стандартните камбановидни криви, при които по-голямата част от съдържанието има приблизително еднакъв брой гледания.
По-скоро малко количество съдържание представлява голяма част от трафика. А 50% от статиите получават не повече от 8 споделяния.
Ние, хората, обичаме да консумираме неща, които са популярни.
С други думи, вземаме решения въз основа на социални доказателства. Колкото повече от нашите приятели четат една статия, толкова по-вероятно е и ние да я прочетем.
В едно интересно проучване изследователи създават фалшив „музикален пазар“ и участниците слушат песни от неизвестни групи.
Само чрез промяна на първоначалната класация, изследователите успяват да променят кои песни придобиват популярност.
Ето и как работи интернет…
Схема на позитивната обратна връзка ??
Разбирайки този феномен, съсредоточете се върху създаване на качество пред количеството.
#2: Има много по-малко конкуренция сред хората, които създават блокбастър статии
На пръв поглед привличането на внимание онлайн изглежда невъзможно. Милиони хора създават съдържание ежедневно. Ако и вие се чудите “Как е възможно пък точно аз да се откроя?”, ето ви отговора.
Първо…
Има голяма конкуренция за посредствени статии.
Почти всички автори на статии нахвърлят съдържанието си за час-два.
Това обикновено са материали, които дават списък с житейски съвети като „наспивайте се“, „хранете се добре“ и „бъдете добри“, без реално да вадят нещо ново от ръкава си.
Почти няма конкуренция при блокбъстъри.
Колко човека реално са склонни да прекарат десетки часове върху една статия, за да я направят най-добрата по съответната тема?
Уверявам ви, че почти няма такива, а аз винаги успявам да се възползвам от това конкурентно предимство.
Второ…
В света на филмите, където блокбастър подходът се счита за най-добра практика, е почти невъзможно да се създаде шедьовър, започвайки от нулата. Трябват ви поне $100 милиона, топ знаменитостите от актьорския списък и най-талантливия режисьор в индустрията.
В света на онлайн съдържанието блокбастър подходът все още не се е превърнал в стандартна практика. Следователно бариерата пред създаването на такова съдържание е много ниска.
Можете да създадете хитова статия за 20–30 часа, с нулеви разходи.
20 вложени часа са напълно постижими и достатъчни, за да обезсърчат почти цялата ви конкуренция. Нашата отдавна се отказа. Тази празнина е вашата уникална възможност и тя няма да е свободна за дълго, тъй като все повече хора разбират, че така могат да се отличат.
#3: Блокбъстър съдържанието изгражда репутацията ви
Голяма част от успеха на всяка статия се крие в името на автора.
Едно и също, идентично съдържание, ще има изключително различно ниво на успех въз основа само на това кой го е написал.
С други думи, новината е самият вестоносец.
Преди известно време Кание Уест, вероятно поради липса на по-добро занимание, туитва следното:
Близо 3000 души виждат очевидната безсмислица, но толкова силно резонират с нея, че решават да я споделят с всички, които ги следват. От една страна е нелепо. От друга показва нещо дълбоко за това как работи човешката психика. Този феномен е широко разглеждан в академичния свят. Резултатите показват, че при всяка академична статия репутацията на авторите оказва голямо влияние върху първоначалния успех на материала. Същото важи и за съдържанието като цяло.
Аз, например, когато видя нова статия на Малкълм Гладуел или Насим Талеб в новинарския си фийд, изпитвам прилив на вълнение.
Спирам каквото правя, за да я прочета, защото харесвам начина им на писане. Дори споделям техни статии още преди да съм ги прочел.
От друга страна, ако видя статия от някого, за когото никога нищо не съм чувал, вероятно няма да кликна на заглавието. Освен ако то не е мега завладяващо или е споделено от много хора в моята мрежа.
Всеки път, когато споделяте съдържание онлайн, учите читателите си или да ви игнорират, или да спрат всичко друго и да ви (про)четат.
#4: Блокбастър статиите създават истински фенове
Споделянията не са разпределени поравно.
Едно е хората да споделят ваша статия във Фейсбук, защото тя отговаря на някакви минимални условия да предизвика интерес.
Съвсем друго е, когато един блокбастър напълно преобърне нечия реалност и промени начина, по който читателят вижда света.
Когато статията ви постигне това, се случват няколко неща:
- Хората я споделят с много повече страст.
- Хората се връщат към нея с години.
- Ще разкажат на всеки отново и отново.
- Споделят за въздействието, което е оказала върху живота им.
- Вероятно ще купят книга или курс от вас в бъдеще.
В крайна сметка: един истински фен струва колкото хиляда последователи в социалните медии.
#5: Ще имате невероятен запас от ценни ресурси
Ако имате стотици посредствени статии, хората няма да губят ценното си време в разглеждането им.
За да покаже силата на качествения обем творчество, Шейн Сноу сравнява два видеоклипа в брилянтната си книга Smartcuts.
И двата стават вирусни след появата си:
Двойната дъга на Пол Васкес (45+ милиона гледания)
Видеото на Мишел Пан за грим тип „Лошият романтичен поглед на Лейди Гага“ (55+ милиона гледания)
По времето, когато видеоклиповете стават вирусни Пол има само такива в стил „направи си сам“, докато Мишел има цяла колекция видеа с високо качество. Пол продължава да прави видеа, но нито едно не става вирусно. Докато кариерата на Мишел тръгва нагоре, когато хората откриват работата й. Няколко години по-късно Мишел има бизнес за милиони. Каналът й има 9 милиона абонати, докато този на Пол е с 44 хиляди.
#6: Ще станете по-добър писател и мислител
„Пиша, защото не знам какво мисля, докато не прочета това, което казвам.“ – Фланъри О’Конър
Кое според вас ще ви направи по-добър писател?
„Изстрелването“ на безполезни статии или…
Обмислянето на всяка статия, ученето от майсторите, раздробяването на процеса на писане на основните му компоненти, получаването на честна обратна връзка от множество хора и правенето на всичко възможно, за да създадете страхотен и стойностен текст.
Вижте още по темата:
Как създавам съдържание – моята система, алгоритъм, инструменти, трикове, шаблони →
Когато напишете блокбастър статия, в която инвестирате време за проучване и съзнателна практика, всяка статия ви прави по-умни.
Освен това ви прави по-добър писател.
Така че, дори и ако първият ви материал не излети, бъдещите ви имат по-голям шанс да се изстрелят.
Топ лидерите на мисълта инвестират време, за да изградят солидна и уникална основа от идеи и после си жънат наградите.
Всяка статия е стъпало за бъдещи публикации.
#7: Хората прекарват повече време в четене на блокбастър статии, отколкото на други
Колкото повече време отделите, толкова по-добра става статията.
Колкото по-добра става статията, толкова повече време ще отделят хората, за да я прочетат. Данните го доказват …
Според Meduim’s Datalab удвояването на времето, прекарано в изготвяне на статии, съответства на 89% увеличение на общото време за четене.
Ето по-ясна картинка, илюстрираща процеса:
За да създадете супер съдържание, мислете като Уорън Бъфет…
Без значение колко очевиден или доказан е този процес по създаването на блокбастър, следването му изобщо не е лесно.
Почти всеки, на когото разказвам за подхода, кима, сякаш го разбира. Но много малко хора всъщност се захващат да свършат тежката работа.
Разбирам ги.
Дори докато пиша тази статия, имам опасения, че всичкото време и пари, които инвестирам, може и да не ми донесат възвръщаемост.
Неприятно е да отделите толкова усилия за нещо, което може да е пълна глупост.
Знаете поговорката за яйцата и единствената кошница. Друго е да ги сложим на повечко места – все някое ще остане здраво.
Тоест, много автори смятат, че рискът при написването на пет посредствени статии, вместо на една добра, е по-малък.
Но реалността показва, че посредствеността е по-рискована.
На какво да заложим?
Добре е да започнем да мислим като инвеститори и по-точно като най-добрия инвеститор в историята – Уорън Бъфет.
В началото на кариерата си Бъфет възприема стратегията да прави само 1-2 инвестиции годишно. С други думи, Бъфет замахва с крак само когато е сигурен, че ще вкара гол.
Този цитат от Бъфет улавя същността на това как можем да използваме неговия начин на мислене и действие и в нашата практика:
„Мога да подобря общото ви финансово благосъстояние, като ви дам билет само с двадесет слота в него, така че да имате двадесет сектора за перфориране — представляващи всички инвестиции, които ще можете да направите през живота си.
След като перфорирате цялата карта, няма да можете да инвестирате повече. При тези правила със сигурност ще обмисляте внимателно действията си, тъй като ще бъдете принудени да печелите от инвестирането в онова, върху което наистина сте мислили. И ще се справите много по-добре“.
– Уорън Бъфет
Точно затова съм наясно, че мога да пиша само 1-2 добри статии на месец. В началото, в средата и в края на всяка постоянно питам себе си: „Този текст има ли потенциал да стане блокбастър?“ и проектирам целия си процес около това отговорът да е „Да!“.
Живеем в медиен свят с интензивна динамика, в която победителят получава всичко. В него стратегия, която не увеличава максимално шансовете ни за добър резултат, е най-рискованата.
Какво обаче мислите вие?
Споделете в коментарите…
? Когато се почувствате готови, има 3 начина да ви помогнем да постигате повече:
- На предприемачите ще осигурим конкретни идеи, примери и инструменти, с които ще развият и популяризират бизнеса си, независимо от обстоятелствата (над 130+ мини курса).
- На маркетолозите и копирайтърите ще споделим най-новите тактики, формати, ресурси и похвати, с които ще отличат работата си и ще се наложат като експерти и иноватори (над 120 мини курса).
- На тези от вас, които искат да променят живота и посоката си, ще им покажем как да го направят. Ще ви споделя и моя личен опит, за да видите, че е възможно (над 100 мини ръководства).
На всички вас ще осигурим помощ и подкрепа в секретната ни група в иновативна платформа, извън шума на Фейсбук, в която вече над 1200 човека споделяме още идеи, ресурси и си помагаме взаимно.
Но не бързайте!
Първо вижте какво казват над 1000 наши абонати за това как сме им помогнали да постигат целите и да решават проблемите си.
След това преценете сами…