6 бързи корекции на нещастието

Резюме: тези 6 лесни за преглъщане стимуланта за щастие ще повдигнат настроението ти, ще изкарат мрачните чувства навън и ще ти покажат как да прекарваш повече време с хората и нещата, които обичаш.


Рутината и пристрастяването към телефона, което вече е извън контрол, не допринасят особено за качеството ни на живот. Затова в следващите редове ти предлагам няколко лесни промени в ежедневието, които лесно можеш да приложиш…

#1. Проблемът – лесно разсейване

Губене на фокус, проблеми с паметта, ниско ниво на работоспособност. Подходът за решение на този проблем може да ти се стори нетипичен.

Научи се да се скучаеш!

Да, правилно прочете.

Сега ще обясня защо отегчението би помогнало.

Томас Гьоц е един от водещите изследователи по тази тема. Учените са открили, че отегченият мозък има повишени нива на активност в префронталния кортекс.

Тя служи за консолидация и възстановяване на паметта, както и за емоционалната обработка при вземането на решения. Тя кара мозъка да търси нови когнитивни и емоционални преживявания, които при разсеяност бихме пропуснали.

С други думи, скуката е полезнo психическо състояние.

Скуката може да насърчи творчеството! – Томас Гьотц.

Отегчението има способността да активира две противоположни мозъчни мрежи, които да взаимодействат по между си. Едната е тази по подразбиране – това, което мозъкът прави, когато не е ангажиран с определена задача.

Другата е фокусираната – тя е съсредоточена върху изпълнение на задачите.

Изследователите са идентифицирали няколко вида скука, като смятат, че три от тях носят положителен ефект върху креативността ни.

  1. Скука, породена от безразличие – присъстваш  на безинтересна лекция. Мисълта блуждае и така може да избистри нови творчески идеи.
  2. Калибрирана скука – при нея мозъка се намира във бодро състояние, но преживяванията му са отрицателни. Ефекта от нея се получава, когато целенасочено и  активно започнем да си търсим ново занимание, което да замени това усещане.
  3. Търсещата скука – при нея интензитета на търсене е още по-голям. Усещаме неспокойствие и потребност да вкараме мислите си в нещо, което да провокира активност и да пренасочим дейността си към нещо друго.

Кой тип отегчение да избягваш?

  • Реакционна скука – тя е с най-големи показатели на отрицателни емоции.

Ефекта от нея може да се усети, например при гледането на тежък филм, който да предизвика тъга. Може би това е най-негативната форма на скука.

  • Скука породена от апатия – тя се описва с усещане за безпомощност, подобна на депресия, когато нямаме мотивация за каквото и да било. Не я допускай.

Виж още: Есенциализъм или как от хиляди възможности да откриеш тази, която да ти носи най-голяма полза (всеки път)!

#2. Проблемът – хедонистична адаптация (свикване с насладата)

Хедонистичната адаптация (хедонизъм – от гръцката дума „наслада“) е понятие изследвано от учените, характеризиращо се с обща тенденция да се връщаме към определено ниво на щастие, независимо от възхода и паденията, които преживяваме. Този феномен е известен като „хедонистична бягаща пътека“, защото изглежда, сякаш непрекъснато увеличаваме щастието си и въпреки това се връщаме на първоначалното ниво, от което сме започнали.

Решение: Потърси разнообразие

„Първоначално беше страхотно, но сега вече съм свикнал с него“

Професора по психология, Кенън Шелдън провежда редица изследвания върху склонността на мозъка към адаптация.

Според него, начина за преодоляването му е разнообразието. Новостите активират „центъра за награда“ в мозъка, който от своя страна стимулира амигдалата ( *тя играе ключова роля в обработката на страх, удоволствие и гняв) и хипокампуса .

Резултат: Усещане за по-голямо щастие и желание за усъвършенстване.

„Новите преживявания са това, от което се нуждаем, за да останем на върха на щастието.” – К. Шелдън.

Как да го постигнем:

Прави малки промени в ежедневието си. Можеш да стимулираш невронните мрежи, като избереш да се прибереш до дома, по различен маршрут от обичайния.

За максимално стимулиране на удоволствие, можеш да започнеш да практикуваш нов спорт. Хормоните на щастието се формират значително повече при хора, които спортуват. Натоварването разбира се, трябва да е свързано с приятни емоции.

Виж ощеРаботохолизъм – интелектуалният мързел срещу грубата сила 👊


#3. Проблемът: Работата е моят живот

Според проведени научни изследвания почти половината от заетите в частния сектор не ползват полагащия им се годишен платен отпуск по предназначение.

Крайният резултат е спад в ефективността.

Ако не си даваш време за почивка ще изпушиш.

„Почивките ни дават нова перспектива за живота, обстоятелствата и проблемите в нашите взаимоотношения, също така и за работните ни проекти.“  – Франсин Ледерер, клиничен психолог

Клинични изследвания показват, че когато тялото не се отпусне и не се отдръпне от „външни стресове“ (като тежко натоварване), възстановяването е по-трудно.

Решение: пътувай.

Пътуването до нови места и опознаването на чужди култури ни прави по-креативни.

Вглеждайки се в живота през очите на другите, подобряваме способността си да решаваме проблемите и преодолеем ефекта на „функционалната неподвижност„.

Тя е нашата склонност да виждаме нещата, така както сме свикнали да ги виждаме.

Дори и само настроението, предизвикано от мисълта за предстоящата почивка, също има забележим ефект върху нашето щастие.

Ако нямаш възможност да се измъкнеш за повече дни, не се притеснявай.

Опцията да излезеш в почивка (дори и без да пътуваш до някъде), също носи своите позитиви. Стига да си осигуриш пълно спокойствие.

Повечето хора имат по-добра перспектива за живота и са по-мотивирани да постигнат целите си след почивка, дори ако тя е само ден.

Според изследователите ефекта, който се получава е свиване на дендритите (*разклонения на нервните клетки), които служат за предаване на информацията към тази част на мозъка, отговорна за вземането на решенията и паметта.

Алфа вълните са свързани със спокойното състояние на ума.

Мозъкът започва да ги произвежда, когато тялото не е подложено на стрес.

Колкото по-висока е производителността на алфа вълните, толкова по-вероятно ще почувствате прилив на енергия и ще имате по-добра памет и мислене!


#4. Проблем: Претрупване с ненужни вещи

Визуалният шум, подобно на купчините ненужни вещи, може да предизвика претоварване на капацитета на обработка на информация на мозъка.

Това води до трудности при поставянето на цели.

Невролози от университета в Принстън, обвързват „бъркотията“ с чувството за неудовлетвореност, разсейване, ниска производителност.

Решение: Избави се от ненужните вещи!

Съсредоточи се върху чувството което ще изпиташ, а не толкова върху нещата, който ще изхвърлиш. Ако, отваряйки килера се почувстваш претоварен, значи тези неща не трябва да се съхраняват повече там. Това ще ти донесе допълнителен импулс щастие.

Изхвърли всичко ненужно!

Според изследователи от Йейл , се активира същия център на мозъка, отговарящ за болката, когато се освобождаваме от нещо, към което изпитваме емоционална привързаност. Начина да избегнеш болката е да я пуснеш.

Виж още: Каква болка си готов да понесеш, за да превърнеш обикновения копнеж в мечтания успех?

#5. Проблем: недостатъчно сън

Решение: Научи се да спиш умно.

Всичко – от растежа на мускулите, възстановяване на тъканите, и до подобряване на паметта се случва докато спим. Всеки, който е будувал цяла нощ, знае, че липсата на сън гарантира лошо настроение и раздразнителност. Дори враждебност.

Прагът за недоспиване може да бъде различен в зависимост от индивидуалните нужди за сън, но ако получаваш по-малко сън, ще имаш проблеми.

Какво да правиш?

Намери си тъмно и тихо място, където да се отдаваш на кратка сиеста. Подходящата продължителност е между 10-20 минути.

Това е достатъчно, за да се събудите свежи и отпочинали.

Най-добрите часове са между 13:00 -16:00 ч, след обяд, за да не се наруши качеството на вечерния ни сън. Лягането по едно и също време също е важна предпоставка за благотворното влияние на съня върху тялото и мозъка ни. Телефоните вече имат и аларма, която ти казва не само кога да ставаш, но и кога да си лягаш.

Виж още: 9 съвета за увеличаване количеството и качеството на съня 🌙

#6. Проблемът: Писнало ти е от съвети за щастие.

Решение: Влез във битка!

Отвърни на удара – Изследователите от университета Вандербилт, вярват, че агресията освобождава допамин в мозъка. И все пак, за да избегнеш проблеми с полицията, използвай тази агресия в тренировки по бокс, например.

Някои неща от нашето ежедневие, които често вършим, без дори да се замисляме също могат да помогнат на щастието. Ето няколко просветления:

Хвани си метрото – Изследователи от университета Керстад, Швеция са установили, че използването на обществен транспорт може да доведе до повишаване на удовлетворението, защото не се притесняваме за трафика.

Гледай тъжни филми – Според изследване на университета в Охайо, САЩ сълзите, ни правят по-щастливи, защото пораждат у нас мисли за добри взаимоотношения.

Каквото и да правиш не се страхувай, да нарушиш правилата!

Остави коментар

avatar

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg