През последните години научих стотици полезни концепции, които значително подобриха разбирането ми за света.
Събрах на едно място 24 от най-добрите…
Помислете върху тях, ако искате да постигате повече 👇🏻
#1. Пропастта на Прометей
Технологиите изпреварват мъдростта…
Променяме света по-бързо, отколкото можем да се адаптираме към него.
Изоставайки все повече от ускоряващия се прогрес, все по-често не можем да предвидим последиците от това, което създаваме. Имаме нужда от естествен интелект, преди изкуственият да ни стане полезен.
Натрупваме силата на богове, но си оставаме маймуни.
#2. Дилемата на Уорнък
Онлайн съдържанието, което провокира, получава повече ангажираност от това, с което хората просто се съгласяват.
Това стимулира създателите на съдържание да бъдат провокативни.
Толкова много неща се представят като тревожни и яростни, само защото толкова много се опитват да привлекат вниманието ви.
#3. Епистемично смирение
Вместо да се опитвате да бъдете прави, опитайте се да грешите по-малко. Избягването на идиотизма е по-лесно, от постигането на гениалност. А като започнете от позицията, че не знаете достатъчно, ще осъзнаете по-добре слепите си петна.
А така ще станете по-трудни за заблуждаване.
#4. Принцип на Велбен
Често придаваме стойност на нещата, само защото са трудни за получаване. Хората ще бъдат по-привлечени от една картина, ако струва $3 млн., отколкото ако струва $3.
Цената се превръща в характеристика на продукта, тъй като позволява на купувача да сигнализира на другите за богатство (вижте тук).
#5. Дивидентът на лъжеца
Колкото повече хората се ограмотяват за наличието на модерни фалшификати (deep fake) и други видове дезинформация, толкова по-скептични стават към лъжите, а не към реалността.
В такова объркване те започват да вярват в това, което искат, като отхвърлят всичко, което не им харесва като дезинформация.
#6. Картофеният парадокс
Алиса има 100 кг картофи, които са 99% вода.
Оставя ги да изсъхнат, докато станат 98% вода.
Какво е новото им тегло? 50 кг.
Звучи ли ви налудничаво?
Напомняме ви, че истината често е неинтуитивна.
#7. Закон за тривиалността
Компания има нужда от ядрен реактор и навес за велосипеди.
Малцина работници разбират от реактори, но всички разбират от покриви, така че навесът се превръща във фокус на дебати, докато всеки се опитва да наложи своето виждане. Изводът: проектите, които изискват най-малко внимание, обикновено получават най-много.
#8. Охлаждащият ефект
Когато наказанието за това, което хората казват, стане широко разпространено (осмиват ви заради тема табу, например), хората престават да казват това, което наистина мислят, и вместо това казват каквото е необходимо, за да се развиват в социалната среда.
Така ограниченията на словото се превръщат в ограничения на искреността (ако търсите подкрепяща среда, в която може да кажете всичко, което мислите, без да ви се подиграват, вижте тук).
#9. Принцип на политическия цирк
Политиката е професионална борба в костюми.
Противопоставящите се партии са сътрудници в една по-голяма система, чиито хореографирани конфликти ни забавляват и отвличат вниманието ни от това, което се случва в действителност.
#10. Пост-журналистика
Пресата загуби монопола си върху новините, когато интернет демократизира информацията. За да спаси бизнес модела си, тя се преориентира от журналистиката към инструмент за влияние.
Новата роля на пресата не е да информира читателите си, а да потвърждава това, в което вече вярват те.
#11. Съотношението информация-действие
Отличителен белег на полезната информация е, че тя ни кара да действаме по различен начин.
Повечето информация, която консумираме, не ни кара да действаме по различен начин; ние просто пасивно я пасем като добитък…
Преди да я изхвърлим неразградена.
Престанете да скролвате безсмислено и потърсете съдържание, което ви променя. И ако за себе си избирате само най-доброто, вижте това.
#12. Третият парадокс на Гъруиндър
За да победите някого в дебат, опонентът ви трябва да осъзнае, че е загубил. Следователно е по-лесно да спечелиш спор срещу гений, отколкото срещу идиот.
#13. Принцип на хуманността
Всеки човек е точно такъв, какъвто бихте били вие, ако бяхте на негово място. Това включва и вашите бизнес опоненти (или колеги). Така че вместо да ги отхвърляте като зли или глупави, опитайте се да разберете обстоятелствата, които са ги довели до техните заключения.
#14. Парадоксът на Соломон
Ние сме по-добри в решаването на чужди проблеми, отколкото на собствените си, защото дистанцираността дава възможност за обективност. Но Kross et al (2014) установява, че разглеждането на себе си в трето лице дава същата дистанцираност. Така че когато се опитвате да помогнете на себе си, представете си, че помагате на приятел.
#15. Закон на Кънингам
Най-добрият начин да получите правилен отговор в интернет е не да зададете въпрос, а да публикувате грешен отговор!
Защото хората се интересуват повече от това да критикуват другите, отколкото да им помагат.
#16. Теорията за глупостта на Бонхьофер
От злото можеш да се предпазиш. От глупостта не. И малкото зли хора по света имат малка власт без помощта на многото глупави хора по света. В резултат на това глупостта е много по-голяма заплаха от злото.
#17. Anattā (“съществува” на санскрит)
В човека няма нищо постоянно.
Навиците се възприемат и изоставят.
Убежденията се утвърждават и опровергават.
Мечти… Изковани и разбити.
Разпалват се и угасват страсти.
Азът е в процес на изграждане и постоянно се пренаписва.
И въпреки това, всички ние сме оценявани като завършени.
#18. Законът на Гибсън
“За всеки доктор на науките има равен и противоположен по сила доктор на науките.”
В съдебните процеси и политическите дебати всеки може да намери експерт по темата, който да подкрепи мнението му.
Всъщност, наличието на докторска степен не прави някого прав, а често просто го прави по-умел в това да греши.
#19. Заместващи дейности
Колкото повече премахваме конфликтите от живота си, толкова повече създаваме нови изкуствени борби – спорт, видеоигри, културни войни във Фейсбук – защото умът иска мир, но се нуждае от конфликти.
#20. Принципът на Шърки
За да си осигурят оцеляване, институциите и бизнесите ще се опитат да запазят проблема, чието решение са самите те.
Например, доставчиците на оръжие лобират пред политиците за нови войни, а производителите на електрически крушки умишлено ги правят с по-кратък живот, за да ги купувате по-често.
#21. Хипотеза за бъбривостта
Многобройни проучвания търсеха отговор на въпроса кое най-добре предсказва дали някой ще стане лидер…
Дали ще е опита или неговото IQ? Не.
Отговорът ще ви шокира:
Това е количеството време, което прекарва човек в говорене. Дори няма значение какво казвате, а само колко често го казвате.
Определено не умеем да избираме лидери.
Всеки ден го виждаме по телевизията 🎃
#22. Другото лице на добрите каузи…
Знаете ли от кого идват най-големите злини?
Не от тези, които се стремят да вършат лошо, а от тези, които се стремят да вършат добро, вярвайки, че целта оправдава средствата.
По ирония на съдбата малко неща оправдават неморалното отношение към другите, повече от убеждението, че си по-морален от тях.
#23. Тясното място на дигиталния шум
90% от съдържанието е безполезен боклук…
Дребнотемие, кликбайт, маркетинг, който избутва истинската информация от съзнанието ни.
Поради това имаме чувството, че висейки в нета ставаме по-умни, докато всъщност, ставаме по-глупави (ако искате повече, използвайте това).
#24. Принципът на празното име
Светът е пълен с имена на неща, които не са реални (напр. Батман).
В този смисъл приемете, че нищо не е вярно, само защото има име (включително всяко понятие от този списък).
Надявам се, че сте намерили тези принципи за полезни.
Ако искате да изразите мнение, не се колебайте 👇🏻
***
ПОЛЕЗНО:
Още 4 ресурса, които ще ти помогнат да постигаш повече:
🧠 Ако търсиш начин да отключиш потенциала си, трябва да опиташ похвата, с който унищожих това, което всеки път ме спираше.
💻 Ако искаш да разшириш бизнеса си, тази стратегия ще ти помогне да премахнаеш преградите пред растежа, към който се стремиш.
🐯 Ако търсиш начин да откроиш себе си или бизнеса си радикално, за да разбиеш конкуренцията, трябва да опиташ тази стратегия.
❤️ Ако искаш да си част от интелигентна общност, която да те разбира, изслушва и подкрепя, присъедини се към най-добрата.