По-склонни ли са интелигентните хора да вземат по-глупави решения?
Всъщност, чувал ли си за “проклятието на знанието”? Ръководителите на големи компании, прекарали години наред в изучаване на тънкостите на своя бизнес в един момент започват да говорят абстрактно за него, обобщавайки богатството си от данни, събрано в главите им.
За обикновения човек тези думи звучат, като неясни и отвлечени фрази.
“Проклятието на знанието” е така наречената когнитивна пристрастеност, която възниква, когато човек, комуникирайки с другите, несъзнателно им приписва знания или умения, които смята, че те също трябва да притежават.
Това може да се обясни със склонност към подценяване на трудността на даден въпрос. Можем да го представим с примера учител – ученик.
Често срещан проблем е, че учителят преподавайки даден материал, използва подход, характерен за някой добре запознат с материята. Съответно преподавателят не успява да се постави на мястото на ученика, който се затруднява да възприеме материала.
Ако погледнем извън кутията, пълна със знания и умения, които притежаваме, изведнъж става все по-трудно за нас. Това означава ли, че възможностите за успех при по-интелигентните хора са по-малки?
Един от най-големите мислители, признат като световен авторитет в областта на творческото мислене и иновациите има какво да ни каже по този въпрос. Според Едуард Де Боно:
Интелигентността е потенциал, а мисленето е умението за използването му.
Докато потока от информация ни залива, ние се нуждаем от подходящи техники за мислене, чрез които да не потънем в тази прекомерна информация.
Да видим как тези фактори оказват значение на нашите бизнес решения.
Продуктивност, мащабност, резултати
Забравяме, че в живота има неща, които лесно се измерват, и неща, които просто са важни. А връзката между тях може да е незначителна.
Живеем в дигитален свят, в който тенденциите са да правим нещата по-гъвкави и ефективни. Този начин на мислене има огромно влияние върху бизнеса. Защо?
Главно, защото носи бързи печалби.
Вече никой не се интересува от качество.Търси се мащаба и ако няма изгледи за печалба – директно се излиза от там.
Този начин на мислене е характерен главно за бизнес средите, където стремежите са бърза печалба на масов пазар.
Дигиталният свят е математика.
Той измерва ефективността си чрез алгоритми и показатели, но реално, колко от тях отразяват човешката действителност?
Например фанатичното желание за изграждане на все по-бързи и ефективни машини (продукти или софтуер) от една страна е страхотно, но може да доведе и до лоши практики. Сякаш решението на всеки проблем става с “дигиталния чук”?
Обръщаме толкова голямо внимание на технологиите, че загубихме връзката си с човечеството! – Рори Съдърланд
История на времето: Лов на катерици
През XVIII век във Франция назрява голям проблем с популацията на степна катерица, която е обявена за един от преносителите на чумния бацил. За да се справи с проблема, правителството стимулира убийството на катерици, като въвежда парични награди.
Изглежда логично и рационално решение, нали?
Но проблема не само не се решава по този начин, а дори се влошава още повече. Правителството осъзнава, че хората започват да ловят катерици, с цел печелене на повече пари.
Така този стимул придобива извратена полза. Очевидно механизмите на човешкото поведение не работят, както тези на машините.
Ако при машината 1+1=2, то при човека 1+1 може да бъде равно на Ябълки. Или как супер рационалните мениджъри произвеждат супер скучни продукти…
Една история за перспективите.
В романа ‘Надежда“, Адре Малроу разказва история от времето на Испанската гражданска война. Разказът е за беден селянин, който отива при военните части на републиканците, за да им съобщи, че фашистите са изградили тайно летище, скрито в гората. Тъй като той е неграмотен и не може да разчита карти, се съгласява да стане водач и се качва на борда на военен самолет, в търсене на тайното летище.
Селянина познава селото си на пръсти, познава почвата и растенията. Но когато самолетът излетял, промяната в перспективата го направила сляп.
Пилотът се издигнал едва на 30 метра, за да може да му даде ясен поглед, над земята, която той познавал изключително добре, но резултата бил – залепнал нос на стъклото, и поглед, който не виждал абсолютно нищо. Това е в ефект от прекалено дългото гледане на нещата от една единствена точка. Така че след като работите в продължение на три десетилетия само от една гледна точка, става трудно да виждате нещата по-различно от другите.
Как да намираме творчески решения и да бъдем лидери
Нека разгледаме на кратко латералното или нелинейно творческо мислене, което Едуард Де Боно въведе като подарък за света. Това мислене може да помогне за успешно намиране на творчески решения, извън “кутията с дебели стени”.
То представлява метод за творческо мислене, с разработени практически техники, които се използват съзнателно.
Латералното мислене е свързано с нашите възприятия.
Една от техниките за творческото мислене има дълбоко влияние върху качеството на вземане на решения.
Тя е позната като “Силата на възприятието”.
Тя се състои от 10 прости стратегии за изостряне на възприятието и за фокусиране на мисленето по по-изчерпателен, ефективен и ефикасен начин. Използването на техниката позволява създаване на рамка за дефиниране на ситуацията и подобрява способността за отчитане на последствията, преди вземането на решение. В основата и стои разбирането, че начинът по който гледаме на света – нашето възприятие определя решенията, които вземаме и това, което правим.
Проучване на Харвард показва, че 90% от областите, свързани с мисленето, са свързани с възприятието, а не с логиката. Следователно, 90% от грешките в мисленето са грешка на възприятието, а не на логиката.
🔥 Искате ли да растете, независимо от обстоятелствата?
Това са 4 начина, с които мога да ви помогна:
- Ако търсите пълна промяна на работата и живота си, разгледайте тези над 50 практически ръководства, които ще ви дадат посока.
- Ако имате онлайн бизнес, вземете тези доказано работещи похвати за растеж и започнете да печелите още сега, независимо от обстоятелствата (над 30 практически ръководства – FREE).
- Ако искате да привличате огромна аудитория (органично) с най-ефективните похвати на маркетинга и психологията (над 20 практически ръководства, които да приложите веднага).
- Ако търсите смислено място за разговори и познание, непознато за останалия свят, вижте иновативната платформа на Мастърхак, в която над 1200 интелигентни и амбициозни хора като вас обменят нови идеи, инструменти и подкрепа (линк).