Излeз извън собствените си способности, за да намираш по-добри решения

По-склонни ли са интелигентните хора да вземат по-глупави решения?

Всъщност, чувал ли си за „проклятието на знанието“?

Ръководителите на големи компании, прекарали години наред в изучаване на тънкостите на своя бизнес в един момент започват да говорят абстрактно за него, обобщавайки богатството си от данни, събрано в главите им.

За обикновения човек тези думи звучат, като неясни и отвлечени фрази.

Проклятието на знанието“ е така наречената когнитивна пристрастеност, която възниква, когато човек, комуникирайки с другите, несъзнателно им приписва знания или умения, които смята, че те също трябва да притежават.

Това може да се обясни със склонност към подценяване на трудността на даден въпрос.

Лесно можем да го представим с примера учител – ученик.

Често срещан проблем е, че учителят преподавайки даден материал, използва подход, характерен за някой добре запознат с материята. Съответно преподавателят не успява да се постави на мястото на ученика, който се затруднява да възприеме материала.

С нарастването на нашите умения, стените на кутията ни с житейски мъдрости става все по-дебела.

Ако погледнем извън кутията, пълна със знания и умения, които притежаваме, изведнъж става все по-трудно за нас. Това означава ли, че възможностите за успех при по-интелигентните хора са по-малки? Един от най-големите мислители, признат като световен авторитет в областта на творческото мислене и иновациите има какво да ни каже по този въпрос. Според Едуард Де Боно:

Интелигентността е потенциал, а мисленето е умението за използването му.

Докато потока от информация ни залива, ние се нуждаем от подходящи техники за мислене, чрез които да не потънем в тази прекомерна информация.

Нашето мислене определя начина, по който ще се използва интелигентността.

Да видим как тези фактори оказват значение на нашите бизнес решения.

Продуктивност, мащабност, резултати

Забравяме, че в живота има неща, които лесно се измерват, и неща, които просто са важни. А връзката между тях може да е незначителна.

Живеем в дигитален свят, в който тенденциите са да правим нещата по-гъвкави и ефективни. Този начин на мислене има огромно влияние върху бизнеса.

Защо?

Главно, защото носи бързи печалби. Вече никой не се интересува от качество.Търси се мащаба и ако няма изгледи за печалба – директно се излиза от там.

Този начин на мислене е характерен главно за бизнес средите, където стремежите са бърза печалба на масов пазар.

Дигиталният свят е математика. Той измерва ефективността си чрез алгоритми и показатели, но реално, колко от тях отразяват човешката действителност?

Например фанатичното желание за изграждане на все по-бързи и ефективни машини (продукти или софтуер) от една страна е страхотно, но може да доведе и до лоши практики. Сякаш решението на всеки проблем става с „дигиталния чук“?

Обръщаме толкова голямо внимание на технологиите, че загубихме връзката си с човечеството! Рори Съдърланд

История на времето: Лов на катерици.

През XVIII век във Франция назрява голям проблем с популацията на степна катерица, която е обявена за един от преносителите на чумния бацил.

За да се справи с проблема, правителството стимулира убийството на катерици, като въвежда парични награди. Изглежда логично и рационално решение, нали?

Но проблема не само не се решава по този начин, а дори се влошава още повече.

Правителството осъзнава, че хората започват да ловят катерици, с цел печелене на повече пари. Така този стимул придобива извратена полза. Очевидно механизмите на човешкото поведение не работят, както тези на машините.

Ако при машината – 1+1=2, то при човека 1+1 може да бъде равно на Ябълки.

Или как супер рационалните мениджър произвеждат супер скучни продукти…

Една история за перспективите.

В романа ‘Надежда„, Адре Малроу разказва история от времето на Испанската гражданска война. Разказът е за беден селянин, който отива при военните части на републиканците, за да им съобщи, че фашистите са изградили тайно летище, скрито в гората. Тъй като той е неграмотен и не може да разчита карти, се съгласява да стане водач и се качва на борда на военен самолет, в търсене на тайното летище.

Селянина познава селото си на пръсти, познава почвата и растенията. Но когато самолетът излетял, промяната в перспективата го направила сляп.

Пилотът се издигнал едва на 30 метра, за да може да му даде ясен поглед, над земята, която той познавал изключително добре, но резултата бил – залепнал нос на стъклото, и поглед, който не виждал абсолютно нищо. Това е в ефект от прекалено дългото гледане на нещата от една единствена точка.

Така че след като работите в продължение на три десетилетия само от една гледна точка, става трудно да виждате нещата по-различно от другите.

Как да намираме творчески решения и да бъдем лидери

Нека разгледаме на кратко латералното или нелинейно творческо мислене, което Едуард Де Боно въведе като подарък за света. Това мислене може да помогне за успешно намиране на творчески решения, извън „кутията с дебели стени“.

То представлява метод за творческо мислене, с разработени практически техники, които се използват съзнателно. Латералното мислене е свързано с нашите възприятия.

Една от техниките за творческото мислене има дълбоко влияние върху качеството на вземане на решения. Тя е позната като „Силата на възприятието“.

Тя се състои от 10 прости стратегии за изостряне на възприятието и за фокусиране на мисленето по по-изчерпателен, ефективен и ефикасен начин.

Използването на техниката позволява създаване на рамка за дефиниране на ситуацията и подобрява способността за отчитане на последствията, преди вземането на решение.

В основата и стои разбирането, че начинът по който гледаме на света – нашето възприятие определя решенията, които вземаме и това, което правим.

Проучване на Харвард показва, че 90% от областите, свързани с мисленето, са свързани с възприятието, а не с логиката. Следователно, 90% от грешките в мисленето са грешка на възприятието, а не на логиката.

Искаш ли редовно да четеш подобни, но много по-задълбочени и приложими материали? Абонирай се за MasterHack. Чети, прилагай и постигай повече. Влез в клуба 🔰

Сподели 😍

3
Остави коментар

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
ХристомираДетелина МановаТаня Катева Recent comment authors
нови стари харесвани
Христомира
Admin
Христомира

Здравейте Детелина,
В отговор на въпроса ви, мога да препоръчам да прочетете още няколко доста подробни материала по темата в сайта:
https://www.lifehack.bg/psychology/kak-da-mislish-kreativno/
https://www.lifehack.bg/self-improve/kak-da-badem-razlichni/
https://www.lifehack.bg/self-improve/kak-da-se-saglasjavame-eduard-de-bono/
Също така, ако не ви притеснява, че са английски език, мога да ви препоръчам следния сайт, където са упоменати всички техники за креативно мислене на Едуард де Боно:
https://www.debono.com/
Надявам се да са ви полезни!

Детелина Манова
Гост
Детелина Манова

Благодаря. А къде да прочетем за техниките за изостряне на възприятието?

Таня Катева
Гост
Таня Катева

Прав си за болшинството то наблюденията и заключенията си! Аз самата неведнъж съм се сблъсквала с проблема преподаване, дори при колеги. Няма как да забравя как колега се сдоби с прякор, точно поради забоден поглед в учебника 🙂 Момчетата в горния курс, още повече със знания и умения в техниката, не прощават такива неща. Така се случва от прекомерно ламтене за лекторски часове, някои колеги смятат, че щом са учители, могат да се справят с всичко. Зависи, ако си отговорен и се подготвиш подобаващо, може би да. Само че точно прекомерната заблуда, че ти знаеш повече от учениците и сляпото… Прочети всичко »

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top