Разбери коя е бариерата, стояща пред вършенето на значимите за теб неща в ежедневния ти работен процес?
[sws_divider_line]
Никой не обича усещането, че други хора ни чакат нетърпеливо само, за да им свършим работата, „дишат ни във врата“, за да се върнем колкото се може по-бързо обратно към тях и към техните проблеми.
В началото на деня повечето от нас се сблъскват с порой от писма в мейла си, няколко съобщения на гласовата поща и списък със задачи от последните ви срещи.
И мисълта да разчистите бюрото си от тази купчина задачи приключвайки с тях е доста изкушаваща преди да се захванете със собствената си най-важна работа.
Когато сме мотивирани и станем сутрин с добро настроение обикновено си казваме на себе си нещо от рода на: „днес ще наблегна на моите задачи, ще бъде лесно да се съсредоточа върху работата, която трябва да свърша“.
Да, ама не…
Изведнъж обаче се сблъсквате с още куп важни и маловажни неща, които трябва да направите приоритетни обаче не за вас, а за някой друг!
Проблемът с този подход, е че до края на най-добрата част от деня ви, тази, в която сте най-мотивирани и продуктивни, вие изпълнявате задачи и поръчки на другите, свършвате важните за тях приоритети, за които те винаги бързат и ви препират.
Давате им на тях това, от което се нуждаят те-бърз отговор на мейл, бързо обаждане по телефона, защото било спешно, бързо подготвяне на документ, защото някой видиш ли чакал и вече се изнервял и т.н.
И когато приключите с всички тези “неотложни неща” за всички останали, но не и за вас – вече е станало следобед, време, в което енергията и мотивацията ви са спаднали значително и е доста трудно да се съсредоточите върху нещо както трябва,
…изнервени от натиска, който до момента са упражнявали върху вас.
Желанието, силата и концентрацията ви за работа от сутринта просто е изчезнала вършейки важните неща за другите. И естествено, за да се само-успокоите си казвате: “Ех, може би утре ще бъде по-добре.“
Но когато дойде “утре” познатия порочен кръг с купчина мейли, телефонни разговори и списък със задачите засягащи някой друг, а не вас – отново ви затрупва.
Изводът, който можем да си направим…
[sws_divider_line]
Ако непрекъснато действате по този начин неизменно ще прекарвате по-голяма част от работното си ежедневие и то по-продуктивната му част в отговор на въпросите и задачите, които засягат други хора.
Това е все едно да пуснете хамстер на колело /тези, които карат в клетките си/ и да го чакате все някога да се придвижи и милиметър напред.
Разбира се, че това е невъзможно. Така е и в този случай!
И работейки всеки ден така никога, няма да докараме нещата си до забележителен резултат!
И точно тук си заслужава да се отбележат думите на маркетинг гуруто Сет Годин, който казва:
“Ние не можем да очакваме да направим забележителни неща, когато нашите очаквания са просто изпълнени. Ние можем да очакваме да направим забележителни неща само тогава, когато те са превишени или когато сме изненадани от нещо напълно неочаквано…или когато не се занимаваме с нещо прекалено излишно.”
Е, как да изпълним нашите очаквания, как да се сблъскаме с нещо изненадващо, при положение, че вършим приоритетно неща, които са от значение за някой друг, но не и за нас…
Единствената и най-важна промяна, която трябва да направите в своите работни навици ако горе написаното се отнася за вас е просто да започнете да правите нещата по точно обратния начин.
Тоест да започнете деня с творческата работа върху собствените си най-важни проекти с изключен звук на телефона и затворена електронна поща/да не забравяме и Facebook/.
И по възможност да си определяте и планирате колкото се може по-малко срещи сутринта.
Ако има вариант избягвайте ги.
Това означава, че каквото и друго да се случва, най-важната за вас работа ще бъде свършена и поглеждайки назад след време може да се окаже, че най-големите ви успехи са точно в резултат от тази малка промяна.
Разбира се, че няма да е никак лесно. Да го прочетете е едно, да го направите е съвсем друго….
Дори и да внедрите тази тактика в своя работен процес пак няма да ви стане по-леко с времето особено, когато получите телефонно обаждане започващо с: “Изпратих ви мейл преди 2 часа, а още нямам отговор…., какво става?
По дефиниция този подход е в сериозен разрез с очакванията на другите спрямо вас и това, което са получавали от вас до момента и точно затова те непрекъснато ще ви оказват натиск.
Повярвайте ми няма да се уморят да го правят, а и вие вече сте наясно с това…
Може да се наложи сериозно да изпитате волята си и да се опитате да принудите себе си почти насила, за да изключите света наоколо дори за един час по време на работния ден.
Но си струва!
По някаква странна причина прилагайки тази стратегия в нашия работен процес може и да се почувстваме леко “непрофесионални” изключвайки се от света и от част от нормалната си работа по точно този начин, но не оставяйте това да ви откаже да опитате!
Работата е там, че ако искате да създадете нещо наистина забележително то няма как това да стане просто за един ден или като продължавате да си работите по стария начин, където другите използват вашата по-продуктивна част от деня.
Вижте още и: Коя трябва да бъде първата ви стъпка от плана ви за супер продуктивност?
Истината е че трябва да свалите маската на любезността, да разкарате досадниците и да започнете с революция в начина, по който работите
[sws_divider_line]
Успешен бизнес, велик роман, зашеметяващ дизайн, софтуер, иновативна компания-все неща, които за да бъдат създадени, за да бъдат забележителни, отнемат време, мисъл, знания и постоянство.
Освен това вземат и жертви! Нужно ли е и аз да ви давам пример със Стив Джобс….
В подкрепа на думите ми горещо ви препоръчвам статията: Сритване на задници ала Стив Джобс. Психологически профил на най-успешната откачалка в света на технологиите!
Прилагайки това, във всеки следващ ден работен ден, малко вероятно е да се появи нещо като “спешно” като този мейл от последния половин час от Клиент Х или от Колега У, питащи за неща, които вероятно вече сте им дали или за неща, от които те в действителност нямат нужда….неща, които могат спокойно да свършат сами!
Така че ако решите да използвате тази стратегия, в която да дадете приоритет на този вид работа, на вашата истинска работа, може да се наложи да минете през дебела стена на тревожност, притеснение и сериозно отхвърляне, за да го направите.
И най-вероятно ще трябва да се примирите с жалби, упреци, сърдене и обвинения от хора, които нямат ни най-малка представа какво се опитвате да постигнете.
Хора, които не могат да разберат какво толкова може да бъде по-важно от техните собствени нужди. Да, ще се почувствате неудобно и понякога ще разстройвате, дори ще ядосвате хората около вас.
Но помислете!
Не е ли много по-добре да разочароваме малко хора пренебрегвайки малките неща като услуга за колегата, празна пощенска кутия или не-отговорено съобщение/за непрочетено фейсбук съобщение не говорим, защото да пропуснете да го отворите е просто невъзможно/ и да работим върху това, което е наистина важно за нас, върху нещата, които искаме да направим забележително.
Ако да ядосате някой колега или да не отговорите на някое обаждане точно, когато го иска някой друг ще ви спре, добре, ваша воля.
Но ако искате промяна трябва да направите нещо.
[sws_divider_line]
В противен случай ще станете жертва на илюзията за професионализъм, която си създаваме всички ние работейки както всички останали и всъщност жертвайки реалната продуктивност, която можем да имаме.
След всички приказки ето и няколко добри съвета, които да ви помогнат по-леко да направите прехода:
1. Творческата дейност на първо място, регулярната работа на второ
Започнете деня с творческата част от вашата работа и се уверете, че сте блокирали маловажните си задачи за малко по-късно, например следобед.
Вършете работата, която действително ще допринесе за създаването на нещо забележително точно тогава, когато се чувствате най-енергични и продуктивни. Разбира се не за всички това е сутринта.
Изберете вашият момент и работете вашата истинска работа точно тогава, когато се чувствате най-концентрирани.
Другото ще почака!
2. Намалете отвличането на вниманието си
Знаете вече: изключен звук на телелефона, изключен мейл, затворен facebook.
Работете от вкъщи ако можете, а ако не можете поставете си слушалки с хубава музика и просто се изключете за останалите ако е възможно.
3. Направете изключения за шефа си и други важни личности
Не бъдете безотговорни.
Въпреки, че идеята тук е да се изключите от всичко, за да свършите нещо наистина добре, не бива да бъдете и неблагоразумни да не правите изключения за точно определени хора, за които просто няма как!
Ако работите с клиент, за който е дошъл крайния срок или шефът ви се обажда спешно третирайте ги като VIP персони и им дайте специален достъп до това ваше творческо време: отговорете на телефонното обаждане, направете това, което се налага.
Всички останали ще почакат.
4. Бъдете наистина ефективни при регулярната си работа
Вие не можете да пренебрегнете всичко през цялото време. Това просто е нереалистично и наивно.
Колкото по-продуктивни сте във вашата регулярна работа, толкова по-бързо ще бъдете в състояние да отговорите на исканията на другите и толкова повече свободно време ще имате за собствените си креативни идеи и задачи
В заключение
[sws_divider_line]
Е, предполагам не всеки ще е съгласен, че точно това е един от начините към създаването на забележителни неща. И все пак аз смятам, че тази работна стратегия е доста важна част от пътя към тях!
Но за тези от вас, които са готови да възприемат идеята, за финал бих ви попитал: Какви са приоритетите ви в сегашната работа. Кое е важно, но не е спешно.
Кое ще отложите, за да се посветите на вашата истинска работа?