Нека да започнем всичко отначало…

Задачата на човек е да хвърли мост над пропастта между него и набелязаната цел. Ърл Найтингейл

Недоволни сте от сегашното си положение? А какво би станало ако си направите една истинска, болезнено реална самооценка, след което да започнете всичко отначало?

По-надолу ще откриете подробен план за действие от самия Браян Трейси, който да следвате по пътя към вашето ново, по-добро начало!

Ето всичко, което ви трябва, за да започнете на чисто, да започнете всичко отначало:

Представете си, че предприемате дълга екскурзия из страната. Първо определяте крайната точка, а след това върху пътната карта нанасяте най-удачния маршрут до нея.

Всеки ден, преди да потеглите по поредната отсечка, поглеждате картата, за да уточните местонахождението си спрямо целта си.

Жизнената траектория на индивида напомня именно такова пътуване.

Като определите своите ценности, визия, мисия и цели, следващата ви стъпка е да анализирате стартовата си позиция – къде точно ое намирате понастоящем и как се справяте с всичко, което е свързано с целите ви.

Използвайте принципа на реалната оценка

Джак Уелч, дългогодишният изпълнителен директор на Дженеръл Електрик, бе казал, че най-важното качество, което трябва да обладава един ръководител, е „принципът на реалността„.

Това е способността да вижда света такъв, какъвто е в действителност, а не какъвто му се иска да бъде.

Той започвал всяко заседание, на което е трябвало да се разисква някаква цел или проблем, с думите: „Да видим каква е реалността!

/още от Джак Уелч вижте и 8 Златни Правила за Мениджъри от Иконата на Американския Бизнес/

Пийтър Дрюкър говори за това качество като за „интелектуална честност„, тоест, умение да се виждат фактите такива, каквито са, преди да се предприемат конкретни стъпки към решаването на даден проблем.

Ейбрахам Маслоу писа, че първото качество на човек, който винаги се съобразява с фактите, е способността му да бъде напълно откровен и обективен пред себе си.

Ако се стремите да разкриете пълноценно своя потенциал, то е нужно да бъдете максимално честен по отношение на вас самия и стартовата си позиция, в която се намирате в момента.

Трябва да седнете и да анализирате себе си най-детайлно, за да установите къде точно се намирате в момента.

Например, ако решите да намалите телесното си тегло, първата стъпка, която ще предприемете, е да го измерите, за да видите колко е то към настоящия момент.

Оттам нататък непрекъснато ще използвате това тегло, за да преценявате какво бележите – прогрес или регрес.

Ако решите да се занимавате с физически упражнения, първо ще определите от колко на брой ще започнете, а след това с колко ще продължите на ден и на седмица, както и какви и доколко интензивни ще са те.

Важното при това е да бъдете максимално точни. Само на тази основа ще можете да съставите конкретизиран план на тренировките си.

Какво ще кажете да определите приходите си по часове?

Ако стремежът ви е да започнете да печелите повече пари, първата стъпка е да седнете и да изчислите точно колко е сегашният ви доход.

Какъв е бил той миналата и по-миналата година? Какъв ще бъде през текущата година месечно, а и почасово?

Можете да определите почасовия си приход, като разделите годишния си такъв на 2000, което представлява приблизителния брой на работните ви часове за година.

Още по-добре е ако разделите месечния си приход на 172 – броя на работните ви часове средно на месец.

Строго разчетените финанси и време повишават ефективността на вашата дейност. Колкото по-точна е равносметката на дохода и дейността ви, толкова по-бързо ще ги оптимизирате.

Това, което може да се измери, може да се подобри….

Обикновено редовите хора мислят в рамките на месечните или годишните си приходи, които обаче по-трудно се поддават на точен разчет.

Точно обратното правят преуспяващите, те мислят за почасовия си график, който е по-лесно контролируем.

Като господар на себе си, като президент на личната си компания, който сам си дава заплатата, представете си, че си плащате на час.

Бъдете строг и взискателен към себе, какъвто бихте бил към всекиго, който би работил за вас. Зарежете всичко онова, което не ви помага да постигнете желаната от вас почасова надница.

Вашият текущ капитал

Ако сте си определили дългосрочна финансова цел, следващата стъпка е да определите точно колко струвате в момента вие самият.

Ако целта ви е да станете милионер в едно обозримо бъдеще, трябва точно да изчислите с колко пари разполагате към настоящата дата.

Повечето хора се объркват или не са искрени спрямо самите себе си при правенето на подобен баланс.

Ващият истински капитал е сумата, която би ви останала, след като продадете по пазарни цени всичко, което притежавате, и след като платите всичките си неплатени сметки и дългове.

Много хора приписват твърде висока цена на личните си притежания. Те си мислят, че дрехите, колите, мебелите и електрониката им струват много.

А истинската цена на тези предмети и вещи обикновено не е повече от 10-20 процента от това, което първоначално са заплатили.

Разработете си дългосрочни финансови планове

За да си направите акуратно финансово планиране, изчислете чистата стойност, която притежавате в настоящето, а след това извадете получената сума от вашата дългосрочна финансова цел.

Разделете остатъка на броя на годините, които ви са необходими, за да постигнете целта си. Така ще знаете точно колко да пестите, да инвестирвате и да натрупвате всяка година, за да станете финансово независим.

Реалистична ли е целта ви, като вземете предвид това, къде сте днес и къде искате да отидете?

Ако целта ви се окаже нереалистична, постарайте се да бъдете напълно откровен и честен със себе си и ревизирайте и изчисленията, и проектите си.

Прилагайте метода на „нулевото мислене“

Започвайки дългосрочното планиране на бъдещето си, прибегнете до едно от най-полезните упражнения – т. нар. „нулево“ мислене.

При него си задавате следният въпрос: „ Като знам това, което знам сега, има ли нещо, което правя днес, но което не бих правил, ако можех да започна отново?

Няма значение кой сте и с какво се занимавате; неоспоримо е, че в живота ви има дейности и взаимоотношения, които щяхте да избегнете, ако знаехте това, което знаете днес.

Много трудно е, да не кажа невъзможно, е да бележите напредък в живота си, ако позволите да ви задържат решения, които сте взели в миналото.

Ако в живота ви има нещо, с което не искате повече да се занимавате, си задайте следния въпрос: „Как да го прекратя и то възможно най-бързо?“

Приложете „нулевото“ мислене и спрямо хората във вашия бизнес или професия, и спрямо личния си живот.

Има ли някой, с когото работите или за когото работите, с когото не бихте встъпили в отношения, ако знаехте това, което знаете в настоящия момент?

Бъдете пределно откровен и честен със себе си, когато отговаряте на този въпрос.

Подложете на преценка всеки аспект от своя живот

Огледайте работата и кариерата си от всяка страна. Има ли дейност, начинание или бизнес, с които не бихте се захванали отново, ако знаехте нещата за тях и около тях, които знаете сега?

След това подложете на преценка инвестициите и вложенията си.

Установявате ли такива, за които не бихте пропилели пари, време или емоции, ако знаехте това, което знаете днес? Ако отговорът ви е „да“, как и колко бързо ще поправите грешките си?

Обстоятелствата непрекъснато се променят

Около седемдесет процента от решенията, които вземате, с течение на времето се оказват погрешни. По времето, когато сте вземали едно или друго решение, то вероятно ви се е струвало оптимално.

Но обстоятелствата се променят и настъпва моментът за ново „зануляване„, с помощта на което да оцените създалата се ситуация.

Можете да познаете, че се намирате в ситуацрш, изискваща „нулево“ мислене, по стреса, която тя е предизвикала у вас.

Когато попаднете в ситуация, резултат от ваши минали грешки от гледна точка на сегашното ви познание за нещата, вие изпадате в стрес, съпроводен от раздразнение и гняв.

Понякога хората прахосват много време в опити да създадат успешни делови или лични отношения. Но ако приложите мисленето от „нулева база“, ще установите, че правилното решение е само едно – да се освободите напълно и колкото се може по-бързо от тях.

Единственият въпрос, който застава пред вас в такъв случай, е, дали имате смелостта да си признаете че сте правили грешки и да направите необходимото да ги поправите, за да оправите и общото положение.

Какво ви задържа ?

Ако искате да придобиете известна сума пари, запитайте се: защо досега не съм го направил?

Какво ме е задържало и продължава да ме задържа?

Коя е главната причина да не спечеля това, което искам да спечеля? И в отговорите си бъдете съвсем искрени със себе си.

Огледайте се и вижте онези, които печелят така, както вие искате да печелите.

Кое е онова, което те правят по-различно от вас?

Какви са уменията и способностите, които са развили и които липсват при вас, за да можете да ги догоните по доходи?

Ако не сте сигурни в едно или друго, отидете при тях и ги попитайте. Изяснете си нещата в детайли.

Всичко е твърде сериозно, за да се оставите на случайността или на догадките.

Определете слабите си места

Погледнете се в огледалото и си задайте въпросите:

  • В кои области моите умения са най-слаби?
  • Кое е онова нещо, в което съм посредствен и което ми пречи да разгърна другите си умения?
  • Какво другите вършат по-добре от мен?
  • По-специално, кои са онези умения, които са важни за успеха ми, но аз не ги притежавам?

Които и да са те, на вас ви е нужно точно и честно да ги идентифицирате и чак тогава да планирате, как да подобрите работата си в съответната област.

Представете си че започвате отново

Когато се устремите към някоя голяма своя цел, нужно е да си представите, че по всяко време можете да започнете кариерата си отново.

Никога не се поддавайте на чувството, че сте блокиран от определено ваше решение в миналото. Съсредоточете цялото си внимание в бъдещето.

На много хора им се случва да загърбят образование, определен бизнес и дълги години придобиван опит, за да се впуснат в някакво съвсем ново и непознато за тях начинание.

Те са достатъчно честни спрямо себе си, за да си признаят, че в досегашните им дейности няма бъдеще и затова решават да се насочат към по-перспективни области.

И вие трябва сте готови за подобен ход, ако ви се наложи.

Когато правите обстойна оценка на себе си и на живота си, сте длъжни да се обърнете с лице към фактите такива, каквито са.

Както каза Харълд Джинийн: „фактите не лъжат“.

Търсете истинските факти, а не привидните или мнимите такива. Именно реалните факти са онези, които позволяват взимането на правилното решение.

Бъдете готови да се преоткриете

Взрете се достатъчно критично в сегашната си фирма или професия, в която работите. Сравнете вашия рейтинг на пазара на труда с този на вашите конкуренти.

Като се преоткривате, отдръпнете се назад и си помислете, как бихте започнали кариерата си днес, стартирайки от сегашните си знания и опит.

Представете си, че работата ви изчезва за една нощ и че ви се налага да наченете нова кариера в съвсем друга област.

Ако започнехте наново днес при наличието на съответната комбинация от талант и умения, на какво ново занятие бихте се спрели?

Най-ценните ви активи

Да приемем, че най-ценният ви актив е способността ви да печелите пари, да прилагате таланта и уменията си, било на търговския пазар, било на този на труда.

Може да изгубите дома си, колата, банковата си сметка, мебелировката и да останете само с дрехите на гърба си, но докато способността ви да изкарвате пари е непокътната, ще сте способен отново да станете на крака.

Способността ви да изкарвате пари е извънредно ценна, но цената на този ваш актив може да расте, а може и да пада. Ако се стремите да усъвършенствате тази способност, ще става първото.

Но тя ще започне да се обезценява, ако смятате, че е доживотна даденост и решите да лежите върху стари лаври.

Вашият най-ценен склад за ресурси

Погледнете на себе си като депо на ресурси, състоящи се от широка гама от умения, способности, знания, талант, образование и опит.

Много са задачите, с които можете да се справите, при това изключително добре. Никога не ограничавайте спектъра на действията си, особено ако не сте доволен от развитието на кариерата ви.

Вгледайте се дълбоко в себе си.

Кои са добрите навици, които ви помагат да се придвижвате към целите си? А кои са лошите, които ви задържат? Кои са най-добрите качества на характера и личността ви? Кои са най-слабите ви страни?

Какви нови качества и навици е необходимо да развиете, за да изявите най-доброто в себе си и как възнамерявате да го направите? От кои лоши навици трябва да се отървете и с какви да ги замените?

/Вижте още и 30-дневни проби-успешен метод за изграждане на добри навици-Гарантирано! от Стив Павлина/

Вървете от добре към чудесно

В бестселъра си „От добре към чудесно“ Джим Колинс казва:

Човек трябва да си задава „груби въпроси“ относно самия себе си и своята работа, ако иска да идентифицира и премахне пречките, които му пречат да върви напред.

Кои са примерно тези груби въпроси, които би следвало да си зададете, преди да пристъпите към осъществяването на замисъла си?

Възможни са вариации, съобразно вида дейност, която упражнявате, но в случая примерите са дадени в случай, че сте собственик на фирма или участвате в управленското тяло на такава.

Първи въпрос: къде сме в настоящия момент? Събират се колкото се може по-пълни данни за обема на продажбите, общото положение на пазара и кривата на приходите.

Втори въпрос: а къде бихме искали да се озовем в бъдеще? Правим една идеалистична екстраполация, при която си представяме състоянието на фирмата при най-доброто стечение на обстоятелствата.

Трети въпрос: как сме стигнали там, където сме? Кое е онова, което сме направили най-правилно? Какво сме могли да направим другояче?

Кой са най-големите ни успехи досега и на какво се дължат те? В какво сме се провалили и кои са причините за това?

„Който не помни миналото, е осъден да го повтаря.“ Джордж Сантаяна

И четвърти въпрос: какво трябва да направим, та оттам, където се намираме, да се озовем там, където искаме да бъдем?

Кое е онова, на което трябва да обърнем най-голямо внимание? Кое е онова, което сме пропуснали да направим досега? Какво трябва да спрем да правим?

Направете си стратегически план

Ако сте си отговорили честно на първите три въпроса, стратегическият ви план ще стане факт по-лесно, отколкото ако се опитате да планирате, без да сте наясно къде сте сега и накъде отивате.

Една стара поговорка гласи:

„Добре започнатата работа е наполовина свършена“. Или, както казват лекарите, „точната диагноза е почти излекуване“.

Времето, което ще отделите за една честна и обстойна оценка на ситуацията, преди да пристъпите към реализацията на плана си, ще ви спести месеци и дори години.

В много случаи подобна трезва оценка ще ви принуди да преосмислите целите си в светлината на точния анализ, до който сте прибегнали.

Това значително ще ускори скоростта на приближавенето ви към поставената цел…

източник: Браян Трейси

  •  
  •  
  •  

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

>
 

Най-голямото намаление за годината! Вземи 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече