5 причини най-популярните ТВ сериали да водят до пристрастяване

  • 1
  •  
  •  

Запази за по-късно

Има много наука зад това, което прави любимите Ви сериали трудни за пропускане. Ето кои психологически особености използват най-добрите режисьори…

Да, много добре разбираме, че имате най-малко 5 сериала, към които сте пристрастени и посвещавате не само Неделя вечер, но и всяка друга възможна преди това.

“Опасно лош” /Breaking Bad/, От местопрестъплението, House of Cards с Кевин Спейси и т.н. – благодарение на тази мания дори забравяме резервацията за ресторанта през уикенда и вместо това се заковаваме здраво за дивана.

Задоволяването на жаждата за този наркотик у нас, за разлика от “белите страни”, става още по-лесно. Можем да си дръпнем цял един сезон от торентите и благодарение на това да изгубим цял един ден, хипнотизирани от драматургията на поредната завързана история.

Когато става дума за настоящите топ ТВ шоу-та, имаме усещането, че говорим за нещо повече от гледането на добра телевизия.

Ние буквално сме обсебени.

Но кое прави изключването на ТВ толкова трудно, когато гледаме любимия си сериал?

Ще Ви разкрием списък с причините, които науката откри, че са виновни за това отвличане от действителността и хипнотизираното потапяне в света на поредния хитов сериал.

1. Бързи, динамични сцени, които не ви дават да погледнете встрани

Може би сте забелязали, че много от сериалите прескачат доста бързо от една сцена в друга, или динамично преплитат образи на различните герои в един и същ момент.

Така се създава чувство, приличащо много на това да скачате на въже дишайки с отворена уста, а не през носа – в единия случай пулсът Ви се повишава, а в другия се успокоява.

Но тук никой не цели да сме спокойни, а напрегнати.

Цялата тази динамика има за цел да ви държи с ускорено напрежение, залепени за екрана, казва Робърт Кубей – психолог и преподавател по журналистика и медийни науки в Rutgers University в Ню Джърси. “Тук ние говорим за бързо рязане или още бърз монтаж.” – казва той.

Според неговите изследвания, бързата промяна на сцени са особено приятни за гледане и сериозно ангажират потребителя.

Рекламите също се възползват от тази тактика, изстрелвайки за кратко време множество изображения само за няколко секунди, за да задържат вниманието ви. Поглеждате настрани и веднага пропускате нещо – идеята тук е да Ви се внуши да не го правите.

Човек, който просто пие кафе в кафене не е толкова атрактивен, както би било например бързото превключване напред, назад между герои в един разговор или пък сцена на епична битка, в която имаме скоростна смяна на сцени от една кървава атака в друга.

Кубей казва още, че тази реакция е вградена в нашата биология. Тя се нарича още и ориентировъчен рефлекс, който включва способността ни да реагираме на движенията около нас, като муха бягаща от тежката ви ръка.

Този рефлекс се задейства, когато гледаме именно това бързо превключване на сцени и благодарение на това ставаме по-ангажирани с това, което се случва в точно този момент и е физически трудно за нас да извърнем поглед настрани.

2. Контролирана режисура

Проучване на университета в Принстън откри, че колкото повече един режисьор контролира фокуса на зрителя в една сцена, толкова по-ангажирана става публиката.

Психологът Ури Хесън и колегите му използвали снимки от магнитен резонанс на мозъците на зрители, които са гледали клипове от сериалите The Good, the Bad and the Ugly, Curb Your Enthusiasm, Bang! You’re Dead и Washington Square Park.

Те наблюдавали за сходна мозъчна активност при зрителите, на които са им пуснали въпросните клипове, търсейки да установят кои сцени привличат най-много тяхното внимание.

Само 5% от участниците в експеримента споделят подобни реакции към клипа на Washington Square Park, 18% имат едни и съща активност в мозъка при Curb Your Enthusiasm, 45% са имали подобни мозъчни модели на поведение на The Good, the Bad and the Ugly,

…но 65% са синхронизирали мозъчната си активност, в отговор на филма на Алфред Хичкок – Bang! You’re Dead.

Изследователите стигат до извода, че колкото повече един режисьор контролира една сцена, толкова тя е по-ангажираща и трудна да се избегне.

Всяка сцена във филма на Хичкок например е умишлено планирана точно поради тази причина. Той много точно ти посочва къде иска да бъде погледа ти, като намалява до минимум колебанията ти за това, което гледаш като зрител.

Режисьорите на сериала House of Cards използват подобна техника, като тук те диктуват къде искат зрителите да гледат.

Когато Кевин Спейси се обръща към публиката, заставайки в центъра на екрана, всичко друго, което е на заден план се прави така, че да избледнява – в този момент сте само той и Вие!

3. Стратегията на катерача или Какво следва?

Това е най-очевидната и често срещана тактика, която телевизионните и филмови продуценти режисьори използват. И въпреки това тя винаги работи!

В една от финалните сцени на 5-ти сезон на Breaking Bad, гангстер е насочил пистолет точно в главата на един от главните герои – агент Ханк.

В този момент, режисьорите пускат 2-3 секунди черен екран или реклама, докато нашият пулс вече е ускорен и еуфорията от това какво следва вече ни е завладяла!

Чакайте малко, той наистина ли ще го убие?

A image

Според Кубей, телевизионните сериали използват мини вариант на стратегията на катерача също и преди всяка рекламна пауза, за да се уверят, че зрителят няма да смени канала.

“Този подход те кара да искаш да останеш и да искаш повече.” – казва той. Това е един от най-мощните подходи, които карат зрителя да стои залепен и да очаква…

4. Секс – крещящ, косвен или очакван

Хората трудно биха устояли да не реагират на секс и насилие – особено на секс. И двата вида събития в крайна сметка са от решаващо значение за нашето оцеляване.

Драматично и напрегнато е очакването дали двама души в една сцена ще изконсумират физически интимните си взаимоотношения., казва Кубей. В такъв момент има напрежение, което е възбуждащо, а то пречи на зрителя да се отдръпне.

Сексът е привлекателен за нас от научна гледна точка, тъй като това е нашето средство за създаване на потомство и изпитваме удоволствие, когато го гледаме.

Всъщност неоспорим факт е, че това е любимото ни нещо за гледане. Понякога с часове…

спартак

5. Насилието – намираме го за странно привлекателно

I`m not in danger Skyler, I am the danger – Уолтър Уайт, Breaking Bad

Насилието от друга страна е трудно да се гледа от някои хора.

И все пак за какво става въпрос, когато насилие и опасност представляват интерес и привличат хората да гледат такова съдържание?

Едно скорошно проучване на изследователи от университета в Аугсбург, Германия и университета в Уисконсин, установило, че хората са по-склонни да гледат филми с кървави сцени и насилие, ако си мислят, че има смисъл и полза от него – отмъщение или справедливост да речем.

Може би сцените на насилие, които са възприемани като смислени, провокират мисълта на човек като засилват неговата съпричастност към жертвите, а също и възхищение от актовете на смелост и морална красота в лицето на насилието, казва авторът на изследването Анне Барч в свое изявление.

След тези негови думи веднага се сещам за хитовия сериал Спартак, който е въплъщение на тези научни обосновки.

Други изследвания казват, че хората не са непременно привлечени от насилието, но могат да бъдат привлечени от такова съдържание, защото подобно на начина, по който секс сцените са привлекателни, и тук зрителя очаква да се радва на тръпка и напрежение от сцените.

Кой е любимия Ви сериал и с какво най-вече Ви привлече?

източник: Time


  • 1
  •  
  •  
guest
18 Comments
Inline Feedbacks
Виж всички

🔰 Влез в клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🧰 ВИП Tools

==========

🔥 Facebook група

📜 Тайните на Мастърхак

💰 По-изгоден абонамент

🎁 Подари абонамент

🔴 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg