На какво се дължи свръх маниакалната зависимост към футбола [според психологията]

Иван ДиковИван Диков е сертифициран трейнър по неформално образование, бизнес консултант и психолог с 5 годишен опит. Обучил е над 3000 души, както в България, така и в чужбина. Професионалната му мечта е еволюция в българската образователна система. Прави крачки в тази насока с множеството му некомерсиални обучения и безплатното развлекателно-образователно предаване EnterTraining.


Да надникнем в психологията на футболният запалянко:

  • Защо футболът е наричан у нас Цар Футбол, а в другите страни кралят на спортовете?
  • Защо всеки 30-ти човек на планетата играе футбол професионално или аматьорски?
  • Защо фенската маса на този спорт наброява към 3.4 милиарда хора или с други думи – половината население на земята?

Да, футболът е най-популярния спорт.

Фокусът на тази статия е да обясни защо това се получава, но не от спортно-техническа гледна точка или от културно икономическа такава. Ако все пак трябва да засегнем тези аспекти – футболът е интуитивен спорт, който не дискриминира (в много други спортове по-високите, или по-мускулестите имат преимущество), икономически изгоден е (колко струва на едно дете да играе аматьорски футбол пред блока, сравнено с бейзбол, баскетбол, крикет, голф) и е спорта на бившата велика английска империя, което е спомогнало за неговото разпространение практически из целия свят, с леки изключения.

Но погледнато чисто психологически – какво кара толкова много хора да бъдат фенове? Защо някои от тях не се отказват от любимите си отбори след серия от слаби резултати?

В разгара на Световното първенство по футбол в Бразилия светът е насочил очи към 32-та най-добри национални отбора на планетата. Близко е до ума защо един човек би подкрепял неговия национален отбор – патриотизмът е силен мотиватор.

Но какво се случва с феновете, чиято националност не е представена на Световното? И въобще какво се случва с всички фенове на клубно ниво?

Идентичност. Фенът нерядко се идентифицира със своя любим отбор. Най-запалените могат да си направят татуировка с логото на клуба или ликовете на най-големите му звезди. Но дори и един средностатистически фен е запознат с важните елементи на клубната идентичност, на клубната култура – химн, основни цветове, второстепенни цветове, клубна история, славни моменти, легендарни личности.

Възможността да контактуваш с хора, с които изповядвате сходни интереси и се наслаждавате на успехите на своя отбор или на неуспехите на противниковия, те кара да се чувстваш като част от нещо по-голямо, нещо по-смислено.

Самочувствие. От предишното точно следва и повишаване на самочувствието у футболния фен. Разбира се, еуфорията е по-голяма, когато отборът печели. Но за закоравелия фен, дори и временен спад във формата, няма да окажат влияние на самочувствието.

Проучвания показват, че изходът на двубой на любимия отбор пряко влияе на самочувствието и оптимизма на фена за практически всичко – от това как ще се справи с кръстословица, до това как ще му мине любовната среща. Макар и продължителните загуби на любимия отбор да водят до понижаване на самочувствието, то много по-рядко фен ще се откаже от любимия си отбор, отколкото недоволен потребител от дадена марка.

С други думи да бъдеш запалянко те възпитава на лоялност и постоянство.

Емоционално насищане. Circus et panem – латинската поговорка известна у нас като „Хляб и зрелища“ описва много добре това, което се случва на стадиона. Това, което се е случвало и преди векове и в колизеума. Тълпата, като едно цяло, реагира силно емоционално на това, което се случва на терена. А фенът – част от тълпата се е подавал на тези емоционални промени абсолютно подсъзнателно.

През далечната 1895 година Густав Льобон написва своята знаменита книга „Психология на тълпите“, която и до днес е напълно актуална. Както казва той самия:

„При определени обстоятелства и само тогава, един сбор от хора притежава нови и съвсем различни характерни черти от тези на всеки съставящ го индивид. Съзнателната индивидуалност изчезва, чувствата и мислите на всички единици се насочват в една и съща посока. Образува се една колективна душа, преходна, без съмнение, но разкриваща много ясни отличителни черти. Тогава колективът се превръща в това, което ще нарека „психологическа тълпа“. Тя формира едно общо създание и е подчинена на закона на душевното единство на тълпите.“

В заключение – да бъдеш фен е облагородяващо в един нематериален смисъл.

Разбира се, че съществува опасността от вандалски прояви по време на определени мачове. Но дори и те могат да се обяснят с теорията на тълпите.

Моят личен съвет – избягвайте опасните сектори и запалянковци.

Но също така бих ви посъветвал да се насладите искрено на следващата победа на вашия отбор. А ако намерите сили в себе си – защо не поздравите и вашият приятел за победата на неговия любим отбор – стига да не е над вашия, разбира се.

Сподели 😍

3
Остави коментар

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
10 стинкиlifehackerbg.comДимитър Шопов Recent comment authors
нови стари харесвани
10 стинки
Гост
10 стинки

Да не се занимаваш (или занимавал) със спорт и да си му фен без логична причина е признак за кибизъм и дебилизъм. Не знам българските фенклубове изобщо ритат ли топка.Такива най се радват, когато има за какво да се заядат, когато има тупаник (нещо като десет срещу един, защото ако са двама много често ще си счупят краката да избягат от тоя един).
Изобщо светът е пълен със ментално и умствено слаби хора. „Всеки 30ти на планетата играе футбол“. Разликата с 50-те процента фенове дава като резултат бройката дебили.

Димитър Шопов
Гост
Димитър Шопов

да бъдеш фен е облагородяващо в един нематериален смисъл – чудесна сентенция, която отразява действителността на сто процента. Статията е чудесна и интересна. Въпреки това не е ясно защо харесвам играта:) и когато ме питат що толкова се палиш, мисля мисля и освен интууция друго не мога да измисля:)

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top