Окото срещу ухото! Как въздействаме на мозъка не толкова с визуалното, колкото с аудиалното

Когато растем ние се учим да превеждаме писаните думи на звуков език (думите, които си казваме на ум), необходим на мозъка бързо да разбира написаното.

С други думи умът работи чрез слуха, а не чрез очите.

Преди да си представите картина в ума си, първо трябва да я формулирате вербално.

Това е една от най-важните концептуални идеи за работата на мозъка описана в книгата Positioning: The Battle for Your Mind (изтегли я от библиотеката ни).

Във времена, в които видеото, изображенията и изобщо визуалното е издигнато на пиадестал като основно средство за маркетинг и влияние, то звукът е този, който формира нашите възприятия. Разбира се, това не означава, че снимките не са важни – те просто се използват от ума, за разшифроване на вербалните, звукови сигнали.

? Звукът – работният език на мозъка

От друга страна много рекламни агенции и маркетингови експерти все още се кланят само и единствено на визуалното. Те обожават да създават странни изображения, които създават по-скоро визуално разсейване, отколкото да мотивират. Когато думите са прочетени те не се разбират от мозъка докато визуалния преводач в главата ви не преобразува образа в звуков смисъл на това, което виждате (точно това прави гласът в главата ви).

По същия начин музикантите се учат да четат музика и да чуват звуците в ума си.

Опитайте се да запомните стихотворение, без да го четете на глас. Далеч по-лесно е да се запомнят писмени материали ако се засили звуковия елемент.

Ето защо, дори когато използвате изображения и текстови послания в рекламата си, то трябва да ги съобразите и с това как ще звучат в главата на потребителя.

Защото те може и да изглеждат добре визуално, но да не звучат добре.


Иронично е, че почти цялата рекламна индустрия днес е визуално ориентирана.

“Една картина казва колкото 1000 думи” е бойният вик на Медисън Авеню. Затова и Кока-Кола използва полярна мечка, Budweiser гущер, а Energizer зайче.

В известен смисъл е жалко, че визуалните медии (сайтове, вестници, списания, външна реклама) са на първо място, а радиото е оставено на заден план.

Радиото всъщност е първичната медия, а визуалната реклама е абстракция от по-високо ниво. А по-високото ниво означава по-бавна обработка и възприемане от мозъка.

Рекламните послания ще “звучат по-добре” в печатна или онлайн медия, ако са предназначени за радиото. Но ние обикновено правим обратното. Първо правим рекламата си за визуалните медии, а след това (евентуално) и за звуковите.

Помислете върху това…


Искате ли още такива материали? Присъединете се към клуб MasterHack и четете и прилагайте най-интересното от света на психологията, маркетинга, бизнеса и предприемачеството. ? Научете повече >>

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
Печели с УМА, не с времето си
БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
"Бюлетинът, за който мечтаех..." - Цвети Тодорова
Инструменти, идеи и похвати, непознати за останалия свят
*въведете имейл → кликнете на бутона → проверете пощата си → вземете подарък
★★★★★
Печели с УМА, не с времето си