Защо някои хора прекалено лесно получават одобрение за идеите си и помощ за желанията си?

Един от въпросите, които хората в XXI век все по-често си задават е – „Как да му/ѝ привлека вниманието?“ Как да ги накарам да работят в моя полза?

Според Йозеф Киршнер (автор на книги по практическа психология) съществуват няколко метода, чрез които можете да накарате хората да ви харесат, да забележат нещо, което дълго време не сме успели да им представим, а защо не и да се влюбят във вас?

Вниманието е жизненост. То те свързва с останалите, прави те човек със силно желание.“ – Сюзън Зонтаг

Не е ли привличането на вниманието на отсрещния един вид манипулация?

Според мен малко или много е така и мисля, че чрез манипулацията най-обективно може да бъде разглеждано привличането на внимание, което в днешно време играе важна роля, не само в нашите социални контакти, а също така и в бизнес средите.

Преди да пристъпим към тези методи и тълкуванието им, трябва да сте наясно, че за да имат ефект, трябва да прескочите някои бариери:

  • Поемайте сами инициативата, не разчитайте друг да го направи вместо вас
  • Както вие искате да бъдете забелязани, човека срещу вас също го иска, помнете това!
  • Трябва да разберете колко е важно навреме да се направи решителната стъпка, която ще ви осигури предимство след това

1. Правете обратното на онова, което очакват от вас

Ето как действа и на практика първият принцип – представете си, че сте седнали с ваш приятел в една кръчма. От отсрещната маса се надига твърде пиян клиент и се засилва към бармана заплашително, цялото заведение се смълчава, след което барманът получава реплика – „Аз поръчвам тази марка, а ти ми сипваш от онази марка, шарлатанин!“. След това започва да удря плота с юмруци.

Да предположим, че барманът е здрав мъж, който по принцип без проблем би се справил с пияницата в схватка, а в такъв случай, следва аудиторията (останалите клиенти в заведението, да си помислят също, че бармана ще му тегли един бой и ще го изгони), но какво прави той?

Барманът остава напълно спокоен, а също така с усмивка отговаря – „Аз не мисля, че те лъжа, но щом ти си на това мнение, е вероятно аз да съм се объркал. Що за смотаняк съм!“

При тези думи, кавгаджията не успява да реагира и дори си поръчва още едно уиски. Какво всъщност се случва?

Пияният просто търси с кого да се сбие и вероятно вижда в бармана този човек, но тъй като той не отговаря на предизвикателството по същия начин, както се очаква, бива парализиран.

Ние реагираме така, както повечето хора. Това е изключително предимство за някого, който иска да ни манипулира.

Нашата реакция, като част от човешката маса по този начин се превръща в предвидима, а ние няма да се различаваме по нищо като индивидуалност от останалите.

Напротив, повече внимание ще ни обърнат, ако вършим неочакваното, изненадващото.

2. Целенасочено ласкателство

Това е може би най-лесният за приложение метод, а също така води до изключителни резултати в повечето случаи. Държа да отбележа, че ласкателството тук не трябва да се разбира просто като любезност, а като средство за манипулация.

teacherС този метод се постига позитивна нагласа, чрез която по-нататък преследваме поставената цел. Много прост пример за това е учителката, която хвали ученика, че е послушен.

Това обвързва похваления с налаганата от учителката дисциплина.

Заради тази похвала ученикът ще се почувства по-изтъкнат сред съучениците си и ще желае за в бъдеще да получи тази похвала отново.

От друга страна пък, учителката е превърнала този ученик в „пример за подражание“ сред съучениците на даденото лице, като тези, които също искат да получат похвалата, ще работят в същата насока, в която и „примера“.

Ако все пак мислите, че ласкателството е долнопробна форма на манипулиране, защо не опитате да я пробвате, просто, за да видите какъв е ефекта?

Ето някои примери:

  • Кажете на някого съвсем безпричинно, че днес изглежда прекрасно
  • Поднесете на една дама цветя, когато тя най-малко очаква това
  • Кажете на шефа си, че е най-добрия и се радвате, че работите за него

Проверете как другите ще реагират.

3. Целенасочена провокация

От ласкателство на провокация? Абсурд ли е това. Не, не е!

В процеса на манипулация, вие трябва да покажете гъвкавост и адаптивност, а именно избирайки най-добрия метод спрямо дадената ситуация.

Приспособяването към противника, ситуацията и целта е ключов момент. Не позволявайте на другия да ви налага правила за действие.

Тук е уместно да изброим някои принципи за разбирането на взаимовръзките, преди да преминем към същинската част на този метод:

  • Вие преследвате определена цел и искате да убедите някой друг, че сте прав
  • Не разчитайте на случайността, поемайте инициативата
  • Кои противници да привлечем за постигане на целта
  • Това кой метод да изберете зависи от: личността на противника, ситуацията на сблъсъка, собствената ви позиция

Сега е момента да решите дали предизвикателното противоречие е методът, който ще използвате за привличане на вниманието на противника.

Има безброй провокации – от „не“, когато противника очаква „да“, до целенасочени обиди.

Докато целта на ласкателството е противникът да почувства сигурност, то на провокацията е точно обратното, да се почувства неуверен.

Ето как действа на практика:

Съпруга, която се чувства абсолютно сигурна относно мъжа си.  Държи се с него сякаш той е зависим от нея и използва тази ситуация, дори го унижава понякога.

justmarriedЯвно всички сте срещали такива двойки. Ако мъжът не предприеме нещо да си възвърне равнопоставеността, няма да му остане нищо друго, освен да приеме „съдбата“ си или да избяга, докато същото не му се случи отново.

Реалният пример, който ще използвам е такъв, който лично аз съм наблюдавал.

Случаят се отнася за жена, която постоянно заплашва мъжа си с развод, дори събира багажа си и твърди, че заминава, с намерението да постигне целта си.

Мъжът, съответно иска да запази семейството и полага неимоверни усилия, за да я задържи. Но един ден се случва нещо различно.

На въпросният господин явно му е дошло до гуша, когато тя отново затяга куфарите с присъщите за жените драматични сцени, но този път той й казва:

| Размислих, разводът май е най-доброто решение, позволи ми да ти помогна с багажа.

Е, мисля, че няма нужда да казвам, че до развод не се стигна и дори сега, те все още са си заедно и имат щастлив брак. Дори, когато сме на по чашка все още се подсмихваме на тази случка, но разбира се, когато жена му не е наоколо!

Искрено се надявам статията ми, да ви е харесала. Мисля, че това са методи за влияние, които е добре да се знаят, особено от хора, които се стремят да постигнат нещо голямо в живота си, а защо не и да запишат името си в историята?

Богдан ТошевГост автор Богдан Тошев – 21 годишен от Пловдив, студент трети курс, мениджмънт на обществения ред – в момента председател на студентски съвет. Интересува се от лидерство, психология, бизнес и пътувания. Хобитата му са свързани с футбол, фитнес, източна култура, книги и филми в криминален и романтичен жанр. Facebook профил →


Вижте още по темата и:

Сподели 😍

2
Остави коментар

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
ГеоргиИван Recent comment authors
нови стари харесвани
Георги
Гост
Георги

Статията малко слабичко ми се струва, но примерите ми харесаха. За бармана можеше да се напише накратко-когато някой е ядосан и се конфронтира с теб, застани до него, а не срещу него.За събеседника това е сигнал към подсъзнанието, който му казва 2 неща-първо „аз не съм срещу теб,а до теб“ и второ“вече не ви се спори“.Трикът е лесен за изпълнение и дава гарантирани и бързи резултати.Още си млад и има какво да учиш

Иван
Гост
Иван

Дали човек позволява някому да манипулира съзнанието му – това зависи от самия него. Именно личната, индивидуална победа срещу манипулаторите на съзнанието е първата крачка към победата

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top