ВЛЕЗ В КЛУБА
© Снимка vox.com

Как Бен Франклин превърна един психологически феномен в машина за лоялност и симпатия

  •  
  •  
  •  

Запази за после

Хора + Лоялност…

Трудна задача в наши дни.

У човека е заложено да не се раздава просто така на добра воля, а камо ли да го прави за някаква си фирма, бранд или непознат човек.

Но съществуват психологически феномени, които приложени правилно, могат да са супер ефективни в изграждането на лоялност и доверие.

Един от работещите е контра-интуитивен.

Затова и малко хора знаят за него.

Любопитни ли сте?

Да го разгледаме подробно…

Ефектът на Бен Франклин


🌀 Помолете някой за услуга!

Не, не той да ви моли, а вие…

Да, противоречи на общоприетото схващане, че е най-добре вие да направите услуга на някого, за да го накарате да ви хареса, но общоприетите схващания често са погрешни или доста преувеличени (опитайте се да направите успешен бизнес за 30 дни и ще се убедите сами).

А и когато всеки ги прави те губят ефекта си.

Да пробваме нещо по-различно…

Как да приложим тази психо тактика, за да превърнем относително непознатите хора в лоялни клиенти или просто в приятели?

Накратко: накарайте някой да ви направи услуга. Без значение дали този човек ви симпатизира или не. След като го направи, той ще ви види в по-положителна светлина – и е по-вероятно да ви помогне в бъдеще.

Ето как самият Бен Франклин приложил собствения си ефект върху свой голям политически съперник:

Опитвах се да спечеля благоразположението му като му оказвах раболепно уважение, но след известно време приложих друг метод.

Като чух, че в библиотеката му има една много рядка и любопитна книга, му написах бележка, в която изразих желанието си да я разгледам и го помолих да ми направи услугата да ми я предостави за няколко дни.  Той ми я изпрати веднага, а аз я върнах след около седмица с друга бележка, в която изразих силното си отношение към услугата, която ми направи.

Когато се срещнахме в Камарата, той ме заговори (което никога преди не беше правил) и то с голяма любезност, а след това проявяваше готовност да ми услужи винаги, така че станахме големи другари и приятелството ни продължи до смъртта му.

Това е още един пример за истинността на една стара максима: Онзи, който веднъж ти е направил услуга е много по-вероятно да ти направи и втора от онзи, на който сам си услужил.

Разбира се, тук има и уловка:

Ще го направи, само ако и вие сте се отнесли с човека подобаващо!

Защо винаги работи?


Отговорът:

Ефектът на Франклин обикновено се обяснява с когнитивен дисонанс.

Когнитивният дисонанс е теория, която предполага, че е неудобно да се поддържат две противоречиви вярвания едновременно.

В примера на Франклин, заемането на книга от съперника му, затруднява същият едновременно да изпитва чувства на харесване и нехаресване.

И то забележете:

Без това да вбесява или провокира опонента му, дори напротив!

Науката също потвърждава ползите от този ефект…

Според едно проучване:

Ако един човек направи услуга на друг човек, към когото първоначално изпитва неутрални или негативни чувства, вторият може да го хареса като оправдание, че е направил услуга на първия.

Как да приложим този феномен?

Не се колебайте да помолите за помощ.

Но не прекалявайте!

Всъщност, обърнахте ли внимание на най-важния фрагмент:

Франклин поискал не просто услуга:

Той помолил за специален вид услуга, която най-вероятно щяла да предизвика чувство на гордост у неговия политически съперник.

Опонента му се гордел с колекцията си от редки книги.

Като поискал да заеме от него, Франклин потвърдил страстта на своя опонент. Той индирекно му заявявил:

Вие имате отличен вкус за книгите.

🔥 Това е златния момент!

Ако ще използвате този ефект, правете разликата.

Този вид валидация създава топлина и признателност

Трудно е да не харесате някой, който ви прави комплименти за вашата страст и изискан вкус, нали? Всички обичаме да чуваме подобни комплименти.

Но почакайте!

Има и нещо, което касае точно вас.

Нека ви покажа…

Как да увеличите вашата привлекателност?


  • Научете повече за хората, с които искате да се сближите.

Обърнете внимание на фините моменти, които вашите клиенти, партньори и приятели неволно споделят. С какви умения се гордеят?

Какво с гордост притежават? Какви страсти преследват? 

Задавайте въпроси, за да научите повече за техните интереси.

Обърнете внимание на нещата, за които говорят най-много.

Слушайте ги!

С тази информация, можете да потърсите от тях малки услуги по начин, който да валидира и признае техните страсти и способности.

  • Поискайте целенасочена услуга.

Поискайте значима за вас, но лесна за изпълнение услуга.

Не поставяйте някого в неудобно положение. Никога не молете някой да ви направи услуга, която би изисквала да платите за работата му.

Това е сигурен начин да оставите неприятно впечатление.

А и това не е услуга, а сделка.

Ето и пример:

Може би ваш конкурент работи със специални гурме ресторанти и често изтъква близкото си познанство със собствениците им.

Вие от своя страна имате планирана среща с партньора си и това е възможност да се сближите с конкурента си.

Помолете го за услуга:

Имам специална вечеря, планирана за петък. Трябва да избера идеалното място. Можете ли да ми направите лична услуга, като ми препоръчате добър гурме ресторант?

Вашият конкурент ще оцени, че ​​признавате неговия опит и контакти. И тъй като питането е простичко, той ще се заеме да ви помогне. Няма да се изненадам ако ви предложи да организира и резервацията лично.

🔰 Помнете: обхватът на услугата обикновено няма чак такова голямо значение, колкото самата услуга и признанието.

  • Сандвич на благодарността

Винаги изразявайте благодарността си, след като услугата завърши.

Започнете с искрено благодаря. Включете изречение за това как ви е било от полза или какво означава този жест за вас.

Благодаря ви, че ми препоръчахте този ресторант!

Беше незабравима вечер. Партньорът ми не може да спре да говори за това. Благодаря отново. Оценявам помощта ви.

И нещо много важно:

Не казвайте неща от сорта на дължа ви услуга, или ще се реванширам. 

Това отнема тежестта на благодарността ви.

Приятелите си помагат един на друг от доброта, а не сключват сделки, когато ги помолите за помощ.

А сега нещо, което може би живо ви интересува…

Как да спечелите повече лоялни клиенти?


За да изградите лоялни отношения не правете услуга, а по-скоро поискайте такава. – Бен Франклин

Да пречупим нещата през призмата на бизнеса ви.

В онлайн търговията има толкова много възможни точки на взаимодействие, че е изключително лесно да създадете повод за дребни услуги:

  • Поискайте им нещо простичко, като обратна връзка
  • Благодарете. Наблегнете на личната си удовлетвореност от услугата
  • След като ви направят такава и вие поискайте нещо (мейлът им)
  • Важно: Последователно въвеждайте стимули, които да компенсират нарастващата тежест на поисканите от вас услуги. Повишавайте стимулите и може да започнете да ги превръщате във влиятелни защитници на марката си.

И най-важното:

Не забравяйте да използвате здравия си разум, когато се възползвате от този ефект. Не прекалявайте и не искайте прекалено много.

Бъдете реалисти по отношение на това, кого молите за услуга, и по отношение на това, което ще поискате от него.

Ресурси

Искате още от най-добрите методи за убеждаване?

В Мастърхак създадохме няколко практически ръководства, които ще ви осигурят методики, които да приложите за реални резултати:


❤️ Тази статия е написана с любов и грижа, използвайки нашето ноу-хау за създаване на най-полезното съдържание на български.


[P.S.] Ако ви е харесал този материал, моля оставете вашия отзив в коментарите под него или го споделете в любимите си социални мрежи. Благодарим ви за подкрепата!


  •  
  •  
  •  
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Inline Feedbacks
Виж всички

☎️ 0878 977 107

🔰 Стани член на клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🌀 Поднови абонамент

==========

❤️ Секретна група

💻 Инструкция за групата

ℹ️ Инфо за клуба

📺 Обиколка на Мастърхак

🔄 Автоматичен абонамент

🎁 Подари абонамент

⭐️ Отзиви за клуба

🎯 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Научи как да постигаш повече 2 пъти по-бързо
100 специално подбрани принципа и инструмента
Научи как да постигаш повече 2 пъти по-бързо
100 специално подбрани принципа и инструмента
1. Въведи имейла си 2. Отвори пощата си 3. Потвърди абонамента си 4. Изтегли книгата
*Безплатно е
1. Въведи имейла си 2. Отвори пощата си 3. Потвърди абонамента си 4. Изтегли книгата

Възстанови паролата:

Вход за клуб
Мастърхак