? + Аудио вариант за абонати
Понякога сме склонни да предполагаме, че когато нещо се обърка, всичко се дължи на някакъв огромен заговор против нас.
- Колегата не ти дава доклада навреме? Опитва се да провали кариерата ти.
- Детето ти чупи скъпа чиния? Най-вероятно се опитва да те подразни.
- Интернетът в кафето не работи? Персоналът ти се подиграва.
Тези обяснения, които често си измисляме, рядко се оказват верни.
Може би колегата ти си мисли, че днес е вторник, не сряда. Може би детето ти се е спънало в нещо на пода. Може би WiFi-то просто се е счупило.
И точно тук влиза в действие бръсначът на Хенлън!
Основите
Бръсначът на Хенлън е ментален модел, който гласи следното:
Никога не търсете злонамереност в нещо, което може адекватно да бъде обяснено с глупост
Подобно на бръснача на Oкам, този модел също е полезен инструмент за бързо вземане на решения и интелигентно реагиране на света около нас.
Прилагането на бръснача на Хенлън в ежедневието ще ти позволи да подобриш взаимоотношенията си, да станеш по-съпричастен и по-малко осъдителен спрямо другите и да подобриш рационалността си.
Този модел се проявява и в бизнес отношенията.
Факт е, че повечето от нас прекарват голяма част от времето си, комуникирайки с другите и правейки избор въз основа на това.
Всички водим сложен живот, в който (както се казва в закона на Мърфи) нещата постоянно се объркват. Когато това се случи обикновено обвиняваме най-близкия човек и приемаме, че той има злонамерени намерения.
Хората бързо обвиняват корпорации, политици, шефове, служители, обслужващ персонал и дори семейства, мислейки, че те се опитват да ги провалят. Когато някой се навърта около нас с привидно лоши намерения, ние често забравяме колко пъти са ни обвинявали за същото.
Вместо да се сетим за това ние се чувстваме раздразнени от случилото се.
Да предприемеш действия в такава ситуация вероятно ще влоши проблема. Никой от нас не може да знае какви са били намеренията на човека отсреща.
И най-умните хора правят много грешки.
Невежеството или глупостта е по-вероятната причина, а не злобата.
Когато една ситуация ни кара да се ядосваме или разочароваме, може да бъде ценно да се обмисли дали тези емоции са оправдани. Ч
есто най-добрият начин да реагираме на другите хора, които ни създават проблеми, е да се стремим да ги образоваме, а не да ги пренебрегваме или обиждаме. Така ще избегнем повтарянето на същата ситуация.
Но как всъщност се прилага този ментален модел?
Нека ви покажа…