Влез в Клуба
Влез в Клуба
бръснача на хенлън

Бръсначът на Хенлън – менталният модел, който ще ти помогне да вземаш по-добри решения!

  •  
  •  
  •  

🎧 + Аудио вариант за абонати

Понякога сме склонни да предполагаме, че когато нещо се обърка, всичко се дължи на някакъв огромен заговор против нас.
  • Колегата не ти дава доклада навреме? Опитва се да провали кариерата ти.
  • Детето ти чупи скъпа чиния? Най-вероятно се опитва да те подразни.
  • Интернетът в кафето не работи? Персоналът ти се подиграва.

Тези обяснения, които често си измисляме, рядко се оказват верни.

Може би колегата ти си мисли, че днес е вторник, не сряда. Може би детето ти се е спънало в нещо на пода. Може би WiFi-то просто се е счупило.

И точно тук влиза в действие бръсначът на Хенлън!


Основите

Бръсначът на Хенлън е ментален модел, който гласи следното:

Никога не търсете злонамереност в нещо, което може адекватно да бъде обяснено с глупост

Подобно на бръснача на Oкам, този модел също е полезен инструмент за бързо вземане на решения и интелигентно реагиране на света около нас.

Прилагането на бръснача на Хенлън в ежедневието ще ти позволи да подобриш взаимоотношенията си, да станеш по-съпричастен и по-малко осъдителен спрямо другите и да подобриш рационалността си.

Този модел се проявява и в бизнес отношенията.

Факт е, че повечето от нас прекарват голяма част от времето си, комуникирайки с другите и правейки избор въз основа на това.

Всички водим сложен живот, в който (както се казва в закона на Мърфи) нещата постоянно се объркват. Когато това се случи обикновено обвиняваме най-близкия човек и приемаме, че той има злонамерени намерения.

Хората бързо обвиняват корпорации, политици, шефове, служители, обслужващ персонал и дори семейства, мислейки, че те се опитват да ги провалят. Когато някой се навърта около нас с привидно лоши намерения, ние често забравяме колко пъти са ни обвинявали за същото.

Вместо да се сетим за това ние се чувстваме раздразнени от случилото се.

Да предприемеш действия в такава ситуация вероятно ще влоши проблема. Никой от нас не може да знае какви са били намеренията на човека отсреща.

И най-умните хора правят много грешки.

Невежеството или глупостта е по-вероятната причина, а не злобата.

Когато една ситуация ни кара да се ядосваме или разочароваме, може да бъде ценно да се обмисли дали тези емоции са оправдани. Ч

есто най-добрият начин да реагираме на другите хора, които ни създават проблеми, е да се стремим да ги образоваме, а не да ги пренебрегваме или обиждаме. Така ще избегнем повтарянето на същата ситуация.

Произход

Фразата "бръсначът на Хенлън" е измислена от Робърт Дж. Хенлън, но е употребявана от много хора още през 1774 г. Наполеон Бонапарт например заявява:

Никога не приписвай на злобата това, което адекватно можеш да обясниш с некомпетентността.

Гьоте пише нещо подобно в "Сълзите на младия Вертер" през 1774:

Неразбирането и пренебрегването създават повече объркване в този свят, отколкото измамата и злобата. Във всеки случай, последните две със сигурност са много по-рядко срещани.

Немският генерал Кърт фон Хамерщайн-Еворд използва бръснача на Хенлън, за да прецени хората си, като казва:

Разделих офицерите си на четири групи. Има хитри, трудолюбиви, глупави и мързеливи офицери. Обикновено две характеристики се комбинират. Някои са умни и усърдни - мястото им е в Генералният щаб.

Следващата партида са глупави и мързеливи - съставляват 90 процента от всяка армия и са подходящи за рутинни задължения.

Всеки, който е умен и мързелив, е квалифициран за най-висшите ръководни задължения, защото притежава интелектуалната яснота и спокойствието, необходими за трудни решения. Човек трябва да се пази от всеки, който е глупав и старателен - не трябва да му бъде поверявана никаква отговорност, защото винаги ще причини само зло.

Прав ли е генерала да смята така? Споделете в коментарите....

Примери за полезни взаимодействия:

  • Честота на неотдавнашни събития:

Този умствен модел твърди, че грешно преценяваме честотата на неотдавнашните събития. Това се случва, ако те са ярки и запомнящи се. Много хора имат склонността да поддържат вътрешна карта с грешките на други хора.

Представи си....

Таксиметров шофьор прави грешен ход и оскъпява пътуването. Един месец по-късно същото нещо се случва и при друг шофьор.

Вероятно ще си припомним предишното събитие и ще реагираме, като видим, че всички таксиметрови шофьори са злонамерени. Вместо да приемем и двете като обикновени грешки, паметта ни кара да си представим злонамерени действия.

  • Пристрастност към познатото:

Склонни сме да търсим информация, която потвърждава съществуващите вярвания. Когато възникне когнитивен дисонанс, ние се стремим да прекроим нашите възгледи, за да ги вместим в познатите рамки.

Преодоляването на това пристрастие към познатото е огромна крачка към постигането на по-добри решения, мотивирани от логиката, а не от емоциите.

  • Отклоняване от недоволство / мразене.

Колкото повече не харесваме някой или нещо, толкова по-вероятно е да припишем действията му на злобата. Когато някой, който не харесваме, направи грешка, реакцията с емпатия и разбиране е последната, която може да се очаква от нас.

Действието по емоционален начин е естествено, но незряло.

Това може само да влоши ситуацията. Най-умното решение е, без значение колко не ни харесва някой, да приемем неговата небрежност или некомпетентност.

Също така обичаме да приписваме на някой друг свои собствени недостатъци и неуспехи, което е евтин психологически защитен механизъм, наречен проекция.

Това ни позволява да запазим положително собствения си образ и да гледаме на вината си като на чужда, а не на наша собствена.

🔥 Как се използва бръснача на Хенлън?

0 Comments
Inline Feedbacks
Виж всички

☎️ 0878 977 107

🔰 Стани член на клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🌀 Поднови абонамент

==========

❤️ Секретна група

💻 Инструкция за групата

ℹ️ Инфо за клуба

📺 Обиколка на Мастърхак

🔄 Автоматичен абонамент

🎁 Подари абонамент

⭐️ Отзиви за клуба

🎯 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Welcome Hunter! Get 20% OFF Just for Today

Възстанови паролата:

Вход за клуб
Мастърхак
Our Marketing Summit Tickets are on SALE for a limited period. Get Them Now before they are sold
Our Marketing Summit Tickets are on SALE for a limited period. Get Them Now before they are sold
100 принципа и инструмента, които ще направят работата и живота ви много по-леки
супер полезни инструмента
100
free ebook
инструмента
за супер продуктивност
100
Изтегли книгата и вземи над 100 принципа и инструмента, които ще ти помогнат да постигаш повече
FREE ebook
Изтегли книгата и стани част от над 15 000 човека, които вече получават най-полезното от нас директно в пощата си