Какво правихте през уикенда? Поработихте ли допълнително, стояхте ли пред компютъра или пък лежахте на дивана с вашия смартфон?
Преди няколко години слушахме как американците работели твърде много и как това ги убивало. Днес, това важи с пълна сила и у нас! Виждаме го навсякъде!
Когато приключим работния ден, работния процес продължава в главата ни.
Ако се чувствате притиснати от срокове, ако имате неустоимото желание да впечатлите шефа си, работейки през почивния си ден или просто защото наистина искате да се отличите в това, което правите, иронията е, че така може да си нанесете повече вреда, отколкото да извлечете някаква полза.
Редица проучвания доказват, че повечето часове работа не прави хората по-продуктивни, а точно обратното. Освен намалената работоспособност повечето работа допринася и за появата на депресия и стрес.
В България финансовото измерение на този проблем не е измерено, но в щатите например е установено, че той струва на бизнеса $300 трилиона годишно.
Това определено би трябвало да накара средностатистическият американец да се замисли следващия път, когато реши да работи събота сутрин.
И вместо да се превръщаме в болни от работохолизъм хора, можем да използваме уикенда изцяло за себе си. Може да започнете с физическа активност и качествено време за семейството. Така е много по-малко вероятно да се залепите обратно към екрана, за да започнете отново с “малките” задачки, които спокойно можещи да изчакат и до понеделник.
Изключете нотификациите и обърнете внимание на малките детайли – домашно приготвена храна, взаимоотношения, здраве – дайте им шанс.
В инфографиката по-долу е събрано основното, което е открила науката за ползите от това да държите работата си надалеч от уикенда. Разгледайте я и направете новия си личен график още този уикенд:
Обобщение:
#1. Почивката ще те направи по-продуктивен! Установено е, че ако работиш 60 часа на седмица в продължение на 2 месеца ще имаш по-ниска продуктивност за разлика от това ако работиш само 40 часа!
#2. Мозъкът ти има работа, когато ти не работиш. По време на почивка мозъка ти има много важна работа, която играе основна роля за подобряване на паметта и решаването на проблеми.
#3. Добрата почивка ще ти помогне да обичаш повече работата си. Изследователи “принудили” група работохолици да започнат да правят регулярни почивки. Ефектът: работохолиците докладвали като резултат по-високо удовлетворение от работата и били настроени да се задържат по-дълго в компанията.
#4. Качеството ти на работа ще се подобри.
Това ще ти хареса: всеки 10 допълнителни часа почивка на годишна база увеличават нивото на изпълнение с 8%.
#5. Прекаленото седене (на стол) може да бъде фатално
#6. Дългата ваканция е временно решение. Дългата почивка е чудесна, но ползите от нея избледняват след 2-3 седмици.
Затова редовната почивка през уикенда се отразяват благотворно на живота и работата през цялата година.
#7. Повече работни часове през деня = депресия
#8. Пътешествията ще те направят по-продуктивен
#9. Релаксацията е полезна за бизнеса
#10. Прекаляването с работа е причина и за безсъние
#11. Повече работни дни = повече стрес
#12. Прекаленото използване на компютър води до преумора на очите
#13. Повече работа = проблеми със сърдечно съдовата система
#14. Стресът от работата се прехвърля върху взаимоотношенията
10 начина да се изключим от работата
- Изключи телефоните си през уикенда (особено служебния)
- Намери си място, където да избягаш от работната рутина
- Направи си списък с неща за вършене през почивката
- Прави нещо наистина забавно
- Научи се да медитираш
- Съсредоточи се върху изкуството на живота – добра храна, музика, изукство, приятелства. Концентрирай се върху това.
- Делегирай – ето как го прави Уорън Бъфет
- Намери си хоби, без компютърни игри!
- Отдели си специална зона в дома без компютри и телефони
- Изключи нотификациите за мейл и Фейсбук
Използвани източници в инфографиката:
- Okada, . et al. (2000). Leisure-time physical activity at weekends and the risk of Type 2 diabetes mellitus in Japanese men: the Osaka Health Survey. wiley.com
- American Psychological Association (2016). Don’t let workplace stress ruin your Labor Day holiday. apa.org
- UC Health Service (2012). ASAP & WorkLife Balance. ucdavis.edu
- Immordino-Yang, M. et al. (2012). Rest Is Not Idleness Implications of the Brain’s Default Mode for Human Development and Education. sagepub.com
- Jabr, F. (2013). Why Your Brain Needs More Downtime. scientificamerican.com
- De Bloom, J. (2012). How do vacations affect workers’ health and well-being? academia.edu
- Perlow, L. at al. (2009). Making Time Off Predictable—and Required. hbr.org
- Schwartz, T. (2013). Relax! You’ll Be More Productive. nytimes.com
- Leung, A. K. et al. (2008). Multicultural experience enhances creativity: the when and how. nih.gov
- Business Roundtable (1980). SCHEDULED OVERTIME EFFECT ON CONSTRUCTION PROJECTS. trb.org
- Kivimaki, M. et al. (2015). Long working hours and risk of coronary heart disease and stroke: a systematic review and meta-analysis of published and unpublished data for 603 838 individuals. thelancet.com
- Virtanen, M. et al. (2012). Overtime Work as a Predictor of Major Depressive Episode: A 5-Year Follow-Up of the Whitehall II Study. plos.org
- Virtanen, M. et al. (2015). Long working hours and alcohol use: systematic review and meta-analysis of published studies and unpublished individual participant data. bmj.com
- Corkindale, G. (2011). Detach Yourself from Your Work. hbr.org
- American Academy of Sleep Medicine (2014). Many U.S. workers are sacrificing sleep for work hours, long commutes. aasmnet.org
- Sokejima, S. et al. (1998). Working hours as a risk factor for acute myocardial infarction in Japan: case-control study. nih.gov
- BBC (2004). Computer use link to eye disease. bbc.co.uk
- Neff, L. (2009). Stress and Reactivity to Daily Relationship Experiences: How Stress Hinders Adaptive Processes in Marriage. researchgate.net
- Shuster, Y. (2016). 13 Ways to Beat Stress in 15 Minutes or Less. health.com
- Luscombe, B. (2014). Why You’re More Stressed by Home Than Work. time.com
- BPS (2012). Turn off your smart phone to beat stress. bps.org.uk