ВЛЕЗ В КЛУБА
бръснача на хенлън

Бръсначът на Хенлън – менталният модел, който ще ти помогне да вземаш по-добри решения!

  • 276
  •  
  • 1

Запази за после

Понякога сме склонни да предполагаме, че когато нещо се обърка, всичко се дължи на някакъв огромен заговор против нас.

  • Колегата не ти дава доклада навреме? Опитва се да провали кариерата ти.
  • Детето ти чупи скъпа чиния? Най-вероятно се опитва да те подразни.
  • Интернетът в кафето не работи? Персоналът ти се подиграва.

Тези обяснения, които често си измисляме, рядко се оказват верни.

Може би колегата ти си мисли, че днес е вторник, не сряда. Може би детето ти се е спънало в нещо на пода. Може би WiFi-то просто се е счупило.

И точно тук влиза в действие бръсначът на Хенлън!


Основите

Бръсначът на Хенлън е ментален модел, който гласи следното:

Никога не търсете злонамереност в нещо, което може адекватно да бъде обяснено с глупост

Подобно на бръснача на Oкам, този модел също е полезен инструмент за бързо вземане на решения и интелигентно реагиране на света около нас.

Прилагането на бръснача на Хенлън в ежедневието ще ти позволи да подобриш взаимоотношенията си, да станеш по-съпричастен и по-малко осъдителен спрямо другите и да подобриш рационалността си.

Този модел се проявява и в бизнес отношенията.

Факт е, че повечето от нас прекарват голяма част от времето си, комуникирайки с другите и правейки избор въз основа на това. Всички водим сложен живот, в който (както се казва в закона на Мърфи) нещата постоянно се объркват. Когато това се случи обикновено обвиняваме най-близкия човек и приемаме, че той има злонамерени намерения.

Хората бързо обвиняват корпорации, политици, шефове, служители, обслужващ персонал и дори семейства, мислейки, че те се опитват да ги провалят.

Когато някой се навърта около нас с привидно лоши намерения, ние често забравяме колко пъти са ни обвинявали за същото.

Вместо да се сетим за това ние се чувстваме раздразнени от случилото се.

Да предприемеш действия в такава ситуация вероятно ще влоши проблема. Никой от нас не може да знае какви са били намеренията на човека отсреща.

И най-умните хора правят много грешки.

Невежеството или глупостта е по-вероятната причина, а не злобата.

Когато една ситуация ни кара да се ядосваме или разочароваме, може да бъде ценно да се обмисли дали тези емоции са оправдани. Често най-добрият начин да реагираме на другите хора, които ни създават проблеми, е да се стремим да ги образоваме, а не да ги пренебрегваме или обиждаме. Така ще избегнем повтарянето на същата ситуация.

Произход

Фразата “бръсначът на Хенлън” е измислена от Робърт Дж. Хенлън, но е употребявана от много хора още през 1774 г. Наполеон Бонапарт например заявява:

Никога не приписвай на злобата това, което адекватно можеш да обясниш с некомпетентността.

Гьоте пише нещо подобно в “Сълзите на младия Вертер” през 1774:

Неразбирането и пренебрегването създават повече объркване в този свят, отколкото измамата и злобата. Във всеки случай, последните две със сигурност са много по-рядко срещани.

Немският генерал Кърт фон Хамерщайн-Еворд използва бръснача на Хенлън, за да прецени хората си, като казва:

Разделих офицерите си на четири групи. Има хитри, трудолюбиви, глупави и мързеливи офицери. Обикновено две характеристики се комбинират. Някои са умни и усърдни – мястото им е в Генералният щаб.

Следващата партида са глупави и мързеливи – съставляват 90 процента от всяка армия и са подходящи за рутинни задължения.

Всеки, който е умен и мързелив, е квалифициран за най-висшите ръководни задължения, защото притежава интелектуалната яснота и спокойствието, необходими за трудни решения. Човек трябва да се пази от всеки, който е глупав и старателен – не трябва да му бъде поверявана никаква отговорност, защото винаги ще причини само зло.

Прав ли е генерала да смята така? Споделете в коментарите….

Примери за полезни взаимодействия:

  • Честота на неотдавнашни събития:

Този умствен модел твърди, че грешно преценяваме честотата на неотдавнашните събития. Това се случва, ако те са ярки и запомнящи се. Много хора имат склонността да поддържат вътрешна карта с грешките на други хора.

Представи си….

Таксиметров шофьор прави грешен ход и оскъпява пътуването. Един месец по-късно същото нещо се случва и при друг шофьор.

Вероятно ще си припомним предишното събитие и ще реагираме, като видим, че всички таксиметрови шофьори са злонамерени. Вместо да приемем и двете като обикновени грешки, паметта ни кара да си представим злонамерени действия.

  • Пристрастност към познатото:

Склонни сме да търсим информация, която потвърждава съществуващите вярвания. Когато възникне когнитивен дисонанс, ние се стремим да прекроим нашите възгледи, за да ги вместим в познатите рамки.

Преодоляването на това пристрастие към познатото е огромна крачка към постигането на по-добри решения, мотивирани от логиката, а не от емоциите.

  • Отклоняване от недоволство / мразене.

Колкото повече не харесваме някой или нещо, толкова по-вероятно е да припишем действията му на злобата. Когато някой, който не харесваме, направи грешка, реакцията с емпатия и разбиране е последната, която може да се очаква от нас.

Действието по емоционален начин е естествено, но незряло.

Това може само да влоши ситуацията. Най-умното решение е, без значение колко не ни харесва някой, да приемем неговата небрежност или некомпетентност.

Също така обичаме да приписваме на някой друг свои собствени недостатъци и неуспехи, което е евтин психологически защитен механизъм, наречен проекция.

Това ни позволява да запазим положително собствения си образ и да гледаме на вината си като на чужда, а не на наша собствена.

🔥 Как се използва бръснача на Хенлън?


Медиите

Съвременните медии третират възмущението като печеливша стока.

Това често става под формата на статии, които приписват злоба на това, което може да се обясни с некомпетентност или невежество.

Виждаме примери за тази игра по няколко пъти на ден.

Хората се втурват да оскърбяват онова, което противоречи на техния мироглед или което те не биха направили. Медиите са все по-умели в създаването на предположения за злонамерени действия. Когато разглеждате вестници, уебсайтове и социални медии, може да бъде от полза да приложите модела на Хенлън за това, което виждате.

Например, когато стартира гласовото търсене на Apple на Сири, хората забелязаха, че не може да се търсят клиники за аборти. Това веднага се възприемаше като доказателство за пробойни в компанията, като същевременно грешка при програмирането беше причина за проблема. Подобен проблем имаше и с правилата на YouTube за съдържанието.

Когато видеоклиповете, обсъждащи проблемите с LGBTQ, бяха филтрирани по рестриктивен начин, много хора се възмутиха от това. Реалността е, че отново това беше грешка в алгоритъма, а не хомофобия от страна на програмистите.

Безброй видеоклипове, които не обсъждат нищо свързано с проблемите на LGBTQ, също са били филтрирани. Това показва, че това е случай на пристрастност към познатото, при което хората виждат злобата, която очакват да видят.

Комуникация и взаимоотношения

Едно от най-ценните приложения на бръснача на Хенлън е в отношенията и комуникацията. Нормално е хората да навредят на взаимоотношенията, като вярват, че други хора умишлено се опитват да им създадат проблеми или се държат по начин, който има за цел да бъде досаден. Пример за това е, когато семантичните бариери пречат на комуникацията. Всички сме срещали хора, които говорят много трудно на нашия език, може би защото са туристи или наскоро са се преместили в окръга.

Вероятно сте виждали, че има и такива, които им се ядосват и се дразнят от тях. Или, ако някога сте пътували или сте живели в страна, в която не владеете добре езика, може да сте били единствените хора, които са се дразнили от проблема с комуникацията поради езиковата бариера. Моделът на Хенлън ни казва, че те просто не могат да говорят добре, а не че се опитват да губят времето на някой. Същите проблеми възникват, когато човек говори по начин, който се счита за прекалено сложен или твърде бавен.

Това може да се превърне в семантична бариера, като събеседниците предположат, че се опитва да ги обърка и затрудни. Най-добрият начин за справяне с такива ситуации е да приемете, че човекът срещу Вас е като дете – няма лоши намерения, а просто не знае някои неща или изпитва големи затруднения поради други причини.

Той, както и детето се нуждае от напътствия, помощ, надзираване.

Не бива да приемате нещата твърде лично.

Изключения и проблеми

Както всеки ментален модел, бръсначът на Хенлън си има своите ограничения и валидността му може да бъде оспорена. Някои критици смятат, че бръсначът на Хенлън е твърде наивна идея, която може да ослепи хората за истинската злоба.

И докато хората имат лоши намерения далеч по-рядко, отколкото мислим, това все пак е нещо, което трябва да бъде взето под внимание.

Понякога действията, които могат да бъдат приписани на некомпетентността, всъщност са съзнателно или несъзнателно злонамерени.

(Примери за това може да ви даде Макиавели)

Едно от местата, в които бръсначът на Хенлън не работи добре, е мафията.

Преди 60-те години на миналия век, съществуването на мафията се считало за конспирация. Само когато член на мафията се е свързал с органите на реда, полицията е осъзнавала, че извършеното зло е било планирано.


  • 276
  •  
  • 1
guest
1 Comment
Inline Feedbacks
Виж всички

☎️ 0878 977 107

🔰 Влез в клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🧰 ВИП Tools

==========

🔥 Facebook група

📜 Тайните на Мастърхак

💰 По-изгоден абонамент

🎁 Подари абонамент

🔴 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this