Веганството – философия, мода или болест?

Кои са веганите, какво ядат, какво трябва да включва менюто им?

  • Хората с различни навици

Съществуват групи хора с начин на живот, който изисква специален хранителен режим и навици. Такива хора са спортистите, бременните жени, децата, хората с алергии, хората с някакво заболяване, които ядат или не ядат дадени храни, за да живеят.

Да не забравяме и изключително модерните днес вегетарианци и вегани. Веганството в момента е по-модерно от всякога!

Защо те се нуждаят от по-специфично хранене? Просто е!

Представителите на тези групи не могат да си набавят някои хранителни вещества от „обикновената“ храна, която ядат всички останали.

Те трябва да приемат определени количества от определени витамини, минерали и други вещества, за да запазят или възстановят баланса в тялото си.

И, докато за много от изброените групи знаем много, веганството и веганите все още са непознати и дори странни за „нормалните“ хора.

Нека да опознаем веганите!

храна за вегани

Веганите и вегетарианците са хора, избрали съвсем съзнателно да не ядат месо.

Първите се различават от вторите по това, че те не консумират никакви месни хранителни продукти. Вегетарианците хапват мляко, яйца, понякога риба, но веганите – не.

Веганите са се отказали от всички продукти, добивани от животни – кожа, коприна, вълна, пчелен мед, продукти с животински компоненти (глицерин, желатин), продукти, които са тествани върху животни.

  • Веганството е философия

Основната причина хората да станат вегани е, че те искат хуманно отношение към животните и да бъдат отговорни към природата.

Тази философия става популярен начин на живот предимно в Западна Европа и САЩ.

На двата континента през 20 и 21 век са открити много вегански ресторанти и заведения, а в интернет има много онлайн магазини за вегански храни и сайтове с рецепти за разнообразно веганско меню.

  • Кръщелникът е Доналд Уотсън

Англичанинът Доналд Уотсън образува думата „веган“ (vegan) от началото и края на думата vegetarian. Думата започва да се използва официално със създаването на веган обществото (vegan society) на 1 ноември 1944 г., основано от самия Уотсън. Световният ден на веганството е 1 ноември.

  • Храненето на веганите

За вегетарианския и веганския режим на хранене можем да кажем, че те са здравословни и изключително природосъобразни.

Известно е, че немесоядните са с по-ниска заболеваемост от хронични заболявания, като диабет, наднормено тегло, сърдечни болести.

Имайки предвид ограниченията в храните, които си позволяват да ядат обаче, нормално е при веганите да има липса на градивни елементи и нутриенти за енергия.

Веганите и елементите

храна за вегани

Поради много причини, веганите не могат да си набавят всички елементи, необходими за оптималното им физическо здраве и пълноценно съществуване, само от хранителни продукти с растителен произход.

  • Макронутриенти

Жизнено важни за човешкия организъм са белтъчините, въглехидратите и мазнините, наричани макронутриенти. Веганската диета е по-богата на комплексни въглехидрати и белтъчини от тази на месоядните и е по-бедна на вредните наситени мазнини.

Белтъчините попадат в тялото от бобовите и пълнозърнестите храни, както и от ядките и семената, и се трансформират в аминокиселини. Аминокиселините спомагат за изграждане и възстановяване на мускулите и костите.

Въглехидратите са важни за обмяната на веществата и за поддържане на телесната енергия. Те спомагат за укрепване на имунитета. Набавят се от хляб и хлебни изделия.

Мазнините, особено полезните, също са от съществено значение за оптималното, правилно функциониране на организма.

Полезните са омега-3, омега-6 и омега-9 масни киселини. Те се набавят предимно от рибено масло, което обаче веганите не консумират.

От резултатите от кръвни изследвания на вегани и вегетарианци се вижда, че съдържанието на омега-3 мастни киселини е в по-ниски нива от здравословните.

Затова специалистите препоръчват допълнителен прием на омега-3 от продукти като ленено и други растителни масла или като хранителна добавка.

  • Микронутриенти

Други изключително важни елементи са витамините и минералите, които се наричат микронутриенти.

За веганския и вегетарианския режим е характерно, че в тях храната е богата на магнезий, фолиева киселина, витамин С, витамин Е, фибри и растителни вещества като флавоноидите.

И все пак, веганското хранене не осигурява на веганите някои от най-важните микронутриенти.

Всички вегани се нуждаят от:

nuts

Витамин B12 (кобаламин). Това е витамин, еднакво важен и за двата пола, който се съдържа предимно в животинските продукти – мляко и яйца.

Той поддържа необходимото ниво на енергия в организма, спомага за разграждането на храната, която приемаме, произвежда червени кръвни телца, които пренасят кислород до всички клетки в тялото. B12 е важен за метаболизма и за генетичната репродукция.

Веганите си набавят част от необходимото количество B12 чрез свежи растителни храни, но това е крайно недостатъчно.

Препоръчителната доза е 25 до 100 микрограма на ден или 1000 микрограма 2-3 пъти седмично.

Тъй като дефицитът на витамин B12 е опасен за здравето, строгите вегани е задължително да го приемат като добавка, ако не могат да си осигурят синьо-зелени водорасли.

Повечето вегани се нуждаят от:

Витамин D. Ако човек, спазващ вегански режим, живее на слънчево и топло място целогодишно и прекарва много време навън, може би ще приема достатъчно витамин D по този начин. Останалите обаче се нуждаят от добавки или храни, богати на витамин D, от които да приемат поне 1000 единици на ден. Ако кръвните тестове покажат, че нивата на витамин D са ниски, значи трябва да се увеличи приемът.

Йод. Всеядните получават необходимото им количество йод от млечни продукти.

Веганите, които регулярно хапват морски водорасли, също може би приемат солидно количество йод, но то често не е достатъчно.

Добре би било да помислят за алтернативни източници на елемента.

Някои вегани се нуждаят от:

Калций. В млякото и млечните продукти се съдържа най-усвояемият калций, а това са храни, които веганите не консумират.

Калцият, както знаете, е много важен за костите. Той може да бъде набяван в организма и по други начини, един от които е соевото мляко.

Желязо. Повечето растения съдържат желязо, но желязото в месото се усвоява три пъти по-бързо от организма и по този начин няма недостиг на този елемент.

Нивата на желязото при вегетарианците са ниски, но приемането му под формата на хранителна добавка се препоръчва да е в краен случай.

При веганите обаче, железният дефицит е по-осезаем.

Хранителните добавки

хранителни добавки за вегани

За да са здрави и в тонус, веганите трябва да подхождат разумно и да планират внимателно храненето си. Важно е да не оставят организма си без необходимите микронутриенти и макронутриенти. А, имайки предвид храненето им и разнообразието от храни, което не приемат, това е много вероятно да се случи.

Горната препоръка се отнася и за начинаещите вегетарианци – тези, които все още не знаят как да си набавят всичко с храната, която приемат.

Когато вземат решението да се откажат от месото, вегетарианците не знаят в началото как да се хранят „по вегетариански“, но все пак – пълноценно.

Както се досещате, това е много опасно – може да се стигне до недостиг в тялото на много важни витамини, минерали и елементи, което пък от своя страна да доведе до по-лоши болестни състояния.

Като доказал се най-лесен, удобен и правилен начин за компенсиране на дефицитите в тялото и поддържане на баланса, можем да посочим приема на хранителни добавки.

Те не са лекарства, не са и заместители на храна.

Хранителните добавки са вещества, предназначени за добавка към основни храни и при специфични хранителни режими. Те са аминокиселини, антиоксиданти, билки, витамини, имуностимулатори, мастни киселини, минерали.

Хранителни добавки могат да се приемат от жени, мъже и деца, от хора на различни възрасти и с различен начин на живот.

Те могат да повлияват на различни органи и системи в човешкото тяло – мозъка, черния дроб, сърцето, костите, ставите, очите, храносмилателната система.

Замислете се, че през зимата храната като цяло е много по-бедна на хранителни вещества и витамини, разнообразието от свежи и полезни продукти е ограничено.

Това е сезонът, през който на практика всеки от нас има дефицит на някой от важните елементи в тялото си и има нужда от добавки, за да се възстанови баланса.

През цялата година пък, хранителните добавки могат да се приемат за имуностимулация и профилактика. Много родители ги предпочитат пред антибиотиците за своите деца – до вредните и тежки антибиотици почти не се прибягва, когато организмът е подсилен с добавки.

Както виждате, хранителните добавки не са предназначени само за вегани и вегетарианци, но и за хора, които искат да се хранят здравословно и да живеят пълноценно.

Какви хранителни добавки да търсим icon-question-circle 

Поради постоянно нарастващия брой на хората, купуващи съответно приемащи хранителни добавки, продажбата им става все по-масова и… опасна.

Измамници и самопровъзгласили се специалисти се опитват да изкарат лесни пари на гърба на хора, искащи здраве и красота. Затова – внимавайте!

Съветваме ви да приемате висококачествени хранителни добавки.

Купувайте ги от сертифицирани фирми с възможно най-много сертификати и награди – те са гаранция за произход и правилно производство.

И още нещо важно – добрите хранителни добавки не съдържат ГМО и глутен!

Ако се чудите дали в България се предлагат добавки, които покриват тези изисквания (или по-скоро съвети), веднага ви отговаряме – да, има!

Продуктите на Nature’s Plus са 100% органични, преминаващи 21 теста за качество и притежаващи водещи световни сертификати от независими сертифициращи организации.

Производителят е с опит над 40 години в бранша и с пазари в над 120 страни по света. В България разпространител на Nature’s Plus icon-external-link е Хърс Интернешънъл ООД.

Хранителните добавки на Nature’s Plus са с награди от Президента на САЩ, GMP сертификат за висококачествено производство, FDA сертификат от Американската фармацевтична организация и ORGANIC сертификат icon-external-link

Можете да ги намерите в аптеките и на www.hyrs.bg icon-external-link

Сподели статията:
  • 41
    Shares

20
Остави коментар

avatar
7 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
IlyaАнтонстоянХристо СтояновViktor Recent comment authors
нови стари харесвани
Ilya
Гост
Ilya

Да си вегетарианец не е крайно лошо защото не се изключва всичко животинско, но веганството според мене направо бие към простотия. Имам един такъв познат. Лично аз не мога да си представя да се лиша от абсолютно всички животински продукти. В растителните храни, плодовете и зеленчуците как си мислят, че ще си набавят протеини, витамин б12, достатъчно белтъчини и въглехидрати. За мене това си е направо гладуване. Никога не бих се подложила на такова изпитание!

стоян
Гост
стоян

Веганството е болестно състояние или каприз,просто почваш някакво ненормално хранене ,след като природта е казала друго и то от хилядолетия е така, а защо не хранене само със слънчева енергия ??

Антон
Гост
Антон

– Каза българина

Viktor
Гост
Viktor

B12 не е проблем само за веганите, а за всички, тъй като той и витамин Е са двата витамина, които човек не може да консумира като храна. Витамин Е се получава от слънцето, което нагрява кожата и се синтезира под формата на хормон. Витамин B12 се създава от бактерия живееща или във водата, или в почвата. Тревопасните си я набавят като ядат тревата, с пръстта, а хищниците от черния дроб или месото на тревопасните. НО в днешни дни тази бактерия не може да се срещне толкова често,защото водата която пием се филтрира и полетата се пръскат. Модерните ферми също не… Read more »

Veronica
Гост
Veronica

Вегетарианството и веганството не е мода, пропаганда или нещо, което го правиш за внимание. Това е начин на живот. Хората, които са избрали да живеят така го правят, ЗАЩОТО СМЯТАТ, ЧЕ ЖИВОТНИТЕ НЕ ЗАДЛУЖАВАТ ТОВА ОТНОШЕНИЕ, не е за внимание, не е за натрапване на дадено мислене! Това че сме най-нависоко в йерархията, не означава, че трябва да отсичаме глави и крака, само за да опитаме най-новият „деликатес“, без който не можем да живеем. Писна ми от многознайковци(FH2 и други) , които говорят без да знаят абсолютно нищо.

FH2
Гост
FH2

“Веганите и вегетарианците се радват на най-добро здраве, също така и децата им.“ Най-голямата глупост. Дезинформация води до безсмислена пропаганда. Ако четеш на английски, ето един пример колко здравословно е веганството за деца: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1028854/How-strict-vegan-diet-children-ill.html Мен лично ме дразни цялата тази веганска пропаганда и агресивно натрапване на този начин на живот от последователите му. Нека всеки яде каквото си иска, без да проповядва и лепи етикети и определения. За себе си мога да кажа, че не смятам да се отказвам от яйца, мляко и мед. От месото консумирам единствено риба и пилешко, други видове месо не ми понасят вкусово. И не,… Read more »

lifehackerbg.com
Гост

Здравейте,

благодаря Ви за отделеното време и градивния коментар.

Само накрая не ми допадна това за рекламната статия!

Искате да ни станете спонсор, за да не присъства реклама в този сайт? Или греша?

Щяхте ли да разгледате материала, ако беше единствено реклама?

Не мисля…

В „белите“ страни това отдавна е практика, при която брандовете имат възможност да се промотират, заедно с предоставянето на информация. Самият Forbes има специална секция в сайта си, наречена Brand Voices.

А тук още се цупим като видим реклама накрая!

Още веднъж, благодаря Ви, че се включихте

Поздрави
Христо Стоянов
управител

FH2
Гост
FH2

Здравейте, никой тук не е обиден, че да се цупи. Практика на много чуждестранни издания и дори блогове е да пишат за различни ползи/вреди от дадена храна и др., базирани на проучвания, често поръчани от същите тези издания. Подвеждащо за читателя е да се пише за нещо с цел реклама, освен ако публикацията не е отбелязана като спонсорирана. Ако аз съм производител или дистрибутор на чай и напиша колко полезно е да се пие чай, едва ли много хора ще ми повярват, тъй като зад целта ми да публикувам такава статия стои стремежът да си промотирам продукта и марката.

lifehackerbg.com
Гост

Здравейте,

Благодаря Ви за отговора

Мисля, че тук се говори за веганството по-принцип и чак накрая за конкретен бранд.

Ако цялата статия беше за продукти на бранда, бих се съгласил с Вас. Но това не е така просто 🙂

Едва ли описването на това, колко е здравословно да се ядат листа, ще Ви накара да си купите листа…

Поздрави
Христо

Vitaly Fiodorov
Гост
Vitaly Fiodorov

Първо: за млякото, обратно е: в големият организъм не се усвоява, а се превръща в казеин, от който се прави лепило за дърводелци.
За месото: какво може да има полезно в мъртвата тъкан?!
Общо казано: колко мляко пие слона и колко месо яде, че има такива бивни и е най-голямото животно? Или може би пие добавки?
Веганите и вегетарианците се радват на най-добро здраве, също така и децата им.
Добър апетит на всички, вкл. и на тези, които са направили гробище от тялото си…

lifehackerbg.com
Гост

Благодаря ти, че се включи Vitaly!

Eva
Гост
Eva

Здравейте, прочетох статията с интерес, ясно е че в една статия не може да се побере всичко изписано, казано и изследвано покрай веганите (и вегетарианците). Но понеже аз съм вегетарианка от повече от 10 години, и веган от повече от една, мога да споделя своя скромен опит (тъй като има и по-опитни от мен 🙂 ). Не съм станала вегетарианка или веганка защото е модерно, всъщност никой от приятелите ми не е дори вегетарианец, дори в семейството ми. Но понеже аз съм любопитна и с времето се интересувах от това как се гледат животните във фермите, документални филми, много от… Read more »

lifehackerbg.com
Гост

Благодаря ти за страхотното допълнение Ева и за споделения опит! Аргумента ти е напълно логичен и има много смисъл в него да не консумираш животински продукти. Аз лично не бях запознат с информацията, която даде за В12. Дано и колегите

Eva
Гост
Eva

За В12 – тъй като имах кратък период, в който четях много за В12, и защо често хранителните добавки не вършат работа (когато става въпрос за този витамин), ще споделя че В12 има две форми – едната е неактивна, и само „заема“ място в тялото, по-конкретно в кръвта, другата форма е „правилната“, от която тялото има нужда, нарича се цианкобаламин, и тя се открива само при тест за урина, не кръвен тест. Тъй като в днешно време ако човек иде на лекар, веднага му правят кръвен тест, ако пациента е вземал В12 добавки, резултатът ще излезе добър, защото ще се… Read more »

lifehackerbg.com
Гост

Eee, Ева – невероятно интересна информация! А ние си мислим, че приемаме В12 🙂 Страхотно и важно допълнение към материала. Още веднъж огромно благодаря! 🙂

Eva
Гост
Eva

Не, не, няма защо. Приятно ми е да споделям полезна информация :))) Хубав и успешен ден! 🙂

lifehackerbg.com
Гост

Хубав ден и на теб 🙂

Evgeni Shumkov
Гост
Evgeni Shumkov

Вит Б12 има сложна структура в която участва елемента кобалт. Синтезира се в природата от няколко бактерии (не съществува като самостоятелна единица в природата) има синтетичен Б12 (цианкобаламин) най често срещаната форма при таблетите (хранителни добавки). Много хора твърдят, че единствените храни, които съдържат витамин В12 са от животински произход. Няма храни които естествено да съдържат витамин В12, нито животинските, нито растителните.Този витамин (В12) се произвежда от микроорганизмите в стомаха и червата ни. В стомаха Б12 образува комплекс с вътрешния фактор „intrinsic factor“ който е „гликопротеин“ образуван от клетки на стомашната лигавица и се резорбира в дисталните раздели на тънките… Read more »

леонид
Гост
леонид

Хубаво е да знаем, че и тук има класификация на приятни и неприятни. Спрямо някаква си съобразена с нещо си. Женска злоба, която като нищо се превръща в омраза, нищо че някои сме поели срама да не ядем животни – тези врагове, enemy. Не мислите ли, че ние, като мъже не трябва да даваме и раздаваме, нещо повече – дали това не е вагинство? Християнски напън за някаква търговска власт? Болест е, третото предположение е също вярно. Аре кажи сега нещо, лъжлива бг лифехак хлапачка. Това е като хак кафене, шпионосмешковци, сякаш си мислите че хората имат нужда да пишат… Read more »

LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие. Ежедневно публикуваме полезно съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.