Всичко, което трябва да знаете за транжирането на телешко и свинско месо!

barbИдеята на този сайт е да помага на хората да подобрят живота си. Затова реших, че удобен онлайн месар, където  заедно да събираме най-доброто, което може да се намери за транжирането на различните видове месо, би бил полезен за всички. Започнах да търся най-популярните инфографики и полезна информация, които да онагледят различните части на телешкото и свинското, за да знаем какво да търсим, когато отидем при кварталния месар.

След доста ровене и проучване по темата, най-накрая успях да стартирам.

Не казвам завърша, тъй като за допълването на този пост с още информация ще разчитам и на вас – и особено на тези с опит и познания в приготвянето на популярните видове месо (включете се  чрез коментарите).

Материалът е разделен на 3 части, като в първата ще обърнем внимание на разфасоването на свинското, във втората ще засегнем темата за транжирането на телешкото и в третата само ще отбележим частите на пилешкото.

[su_spacer size=“30″]

Транжиране на домашно прасе

butchers-cutting-pork-chops

[su_spacer size=“5″]

Ще започнем с една от най-популярните инфографики с различните части на прасето. След известно подобрение от наша страна, тук може да разгледате разфасованото свинско месо и най-подходящите начини за приготвяне:

На никой не трябва да се дава да бъде президент ако не разбира свинете – Х. Труман

Pork

При транжирането на свинското съществуват 9 основни части, на които трябва да се нареже трупа на прасето: глава, свинския врат, котлет, бон филе, контрафиле, горен бут,  долен бут, свински гърди и плешка

[su_spacer size=“3″]

Транжиране на говеждо/телешко месо

beef

[su_spacer size=“1″]

Може би не толкова разпространено колкото свинското, телешкото месо има своите страхотни вкусови качества. Много по-изчистено от мазнини и като че ли  малко по-трудно за приготвяне, това месо определено намира място на българската трапеза.

В следващите редове ще откриете изключително подборна разфасовка на всяка отделна част на телешкото с приложено съдържание за 100 г. на калории, белтъчини, мазнини,  витамин В6, В12, желязо и цинк.

legend

BottomRoundSteak small_pwmChuckEyeSteak Boneless small_pwmEyeOfRoundSteak small_pwmFlankSteak small_pwm
 icon_grill-or-broil icon_marinate icon_slow-cooking icon_skilleticon_marinateicon_grill-or-broilicon_grill-or-broil icon_marinate icon_slow-cooking icon_marinateicon_grill-or-broil

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТози вид пържола е сравнително нов на пазара. Добре е да се маринова преди готвене. Препоръчва се да се нареже на тънки филийки. В 100гр се съдържат 182 калории, 6г. мазнини, 30г протеин, 0,4мг витамин В6, 1.6 мкг витамин В12, 2.4мг желязо и 5мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОПозната като английски стек, тази пържола сготвена съдържа в 100 гр: 178 калории, 9 гр. мазнини, 24 гр. протеин, 0.4 мг. витамин В6, 2.9 мкг. витамин В12, 2.4 мг желязо и 9 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОПрепоръчва се този вид пържоли да се мариноват, преди да се готвят. В 100 гр. съдържат: 144 калории, 4 гр. мазнини, 26 гр. протеин, 0.3 мг. витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 2.1 мг желязо и 4.3 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази пържола от бут в 100 гр. съдържа: 158 калории, 6 грама мазнини, 24 гр протеин, 0.5 мг витамин В6, 1,4 мкг витамин В 12, 1.5 мг желязо и 4.3 мг цинк. Много подходяща е за скара, но преди това мариновайте.

Flatiron Steak small_pwmPetiteTenderMedallionssmall_pwmPetiteTenderRoastsmall_pwmPorterhouse small_pwm

icon_skilleticon_grill-or-broil

icon_skillet

icon_grill-or-broil

icon_skilleticon_grill-or-broil

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОЧудесно филе за тиган или скара, което в 100 гр съдържа: 189 калории, 11 г мазнини, 21 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 5 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо, 7.7 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова са т.нар медальони, които въпреки, че са постни от към съдържание на мазнини, имат отличен вкус и могат да се приготвят по доста различни начини. в 100 гр съдържат: 150 калории, 6 г мазнини, 22 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 4,4 мкг витамин В12, 2.2 мг желязо и 4.5 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОВъпреки, че и това парче е доста сухо то представлява една от най-вкусните части на говеждото, подходяща за оребрен тиган или скара. Съдържание на 100 г: 150 калории, 6 г мазнини, 22 г протеин, 0.5 мг витамини В6, 4.4 мкг витамин В12, 2.2 мг желязо и 4.5 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази сочна пържола, известна още като кралски стек е страхотна за скара. В нея на 100 г се съдържат 180 калории, 10 г мазнини, 22 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 1.9 мкг витамин В12, 2.8 мг желязо, 4.3 мг цинк.

 Ranch Steak small_pwm Ribeye Roll Steak small_pwm SirloinTipCenterSteak small_pwm SirloinTipSideSteak small_pwm

icon_grill-or-broil

icon_grill-or-broilicon_skillet

icon_skilleticon_grill-or-broil

icon_marinate (1)icon_grill-or-broil

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова е стек от раменната част на говедото, който може да се приготвя по много начини, най вече на като печено на скара. В 100 г съдържа 155 калории, 6 грама мазнини, 22 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 4,2 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо, 6 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази това е сочна пържола, в която има леки жилки. В 100 г съдържа 165 калории, 6 г мазнини, 25 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1,4 мкг витамин В12, 1.6 мг желязо, 4.7 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази малка, крехка пържолка съдържа на 100 гр 150 калории, 6 г мазнини, 23 г протеин, 0.4 мг витамин В6, 2.8 мкг витамин В12, 2.1 мг желязо и 5.8 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОДобре е тази пържола да се маринова, преди да се постави на скарата. На 100 г съдържа 143 калории, 4 г мазнини, 25 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 3.6 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо, 6.2 мг цинк.

Sirloin Tip Steak small_pwmSkirtSteakInside small_pwmStrip Steak (Bone-In) small_pwmStrip Steak (Boneless) small_pwm

icon_skillet

icon_marinate (1)icon_grill-or-broil

icon_marinate (1)icon_skilleticon_grill-or-broil

icon_skilleticon_grill-or-broil

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова крехко филе на 100 г съдържа 148 калории, 5 г мазнини, 23 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 1.3 мкг витамин В12, 2 мг желязо и 4 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова месо е подходящо за грил, след което може да се накълца за бургери. В 100 г. съдържа 198 калории, 12 г мазнини, 20 г протеин, 0.4 мг витамин В6, 3.7 мкг витамин В12, 2.3 мг желязо и 4.9 мг цинк

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази пържола на 100 г тегло съдържа само 6 г мазнини и е чудесен източник на протеини, цинк, витамин В6, В12, селен, фосфор, желязо, холин и ниацин.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОХранителната информация за този стек на 100 г. е 155 калории, 5 г мазнини, 25 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 1.6 мг желязо и 4.6 мг цинк.

T-Bone Steak small_pwmTenderloin Steak small_pwmTopBladeSteak small_pwmTop Round Steak small_pwm

icon_grill-or-broilicon_skillet

icon_skilleticon_grill-or-broil

icon_skilleticon_grill-or-broil

icon_grill-or-broilicon_marinate (1)

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТози бифтек се състои от 2 пържолки свързани с Т образна кост – известен още и като T-BONE STEAK. На 100 г съдържа 161 калории, 7 г мазнини, 22 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 1.9 мкг витамин В12, 3.1 мг желязо и 4.4 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОФиле миньон – тази пържола се продава без кост, а на 100 г съдържа 164 калории, 7 г мазнини, 24 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 1.5 мг желязо и 4.5 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази пържола се отличава с отличен вкус на говеждо, макар че съдържа жилава съединителна тъкан. Хранителната информация за нея на 100 г е 173 калории, 9 г мазнини, 22 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 3 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо и 7.6 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОПодходящ за мариноване преди готвене стек, съдържащ на 100 г 157 калории, 5 г мазнини, 27 г протеин, 0.4 мг витамин В6, 1.5 мкг витамин В12, 2.3 мг желязо и 4.7 мг цинк

 7BoneChuckRoast Bone-In small_pwm Back Ribs small_pwm BottomRoundRoast small_pwm Brisket small_pwm
 icon_slow-cooking icon_grill-or-broil icon_slow-cooking icon_slow-cooking

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОПодходящо за задушено печено, костта на това месо наподобява 7-ца и това е причина за английското му наименование 7-BONE CHUCK ROAST. На 100 г съдържа 215 калории, 11 г мазнини, 26 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 2.1 мкг витамин В12, 3.1 мг желязо и 8.7 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТези страхотно вкусни телешки ребърца, подходящи за скара съдържат на 100 г 202 калории, 11 г мазнини, 23 г протеин, 0.2 мг витамин В6, 2.2 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо и 6.3 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова парче месо, подходящо за печено на фурна на 100 г съдържа 182 калории, 6 г мазнини, 29 г протеин, 0.4 мг витамин В6, 1.6 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо и 5 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова месо от предната част на гърдите се предлага обезкостено. Препоръчва се да се приготвя задушено. На 100 г съдържа 167 калории, 5 г мазнини, 28 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 2.1 мкг витамин В12, 2.4 мг желязо и 6.8 мг цинк.

 Chuck Arm Roast Bone-In small_pwm EyeOfRoundRoast small_pwm RibEyeRoast small_pwm RibeyeRoast Bone-In small_pwm
icon_slow-cooking icon_roast-or-oven icon_roast-or-oven icon_roast-or-oven

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОСтава за тиган, става и за готвене. Съдържа на 100 г 182 калории, 6 г мазнини, 29 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 2.2 мкг витамин В12, 2.5 мг желязо и 7 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова изчистено парче месо, подходящо за фурна, на 100 г съдържа следните хранителни вещества: 144 калории, 25 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 2.1 мг желязо и 4.3 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОПълно с доста жилки, това силно на аромат месо съдържа в себе си на 100 г 165 калории, 6 г мазнини, 25 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 1.6 мг желязо и 4.7 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова парче също съдържа не малък брой жилки в себе си. Подходящо е разбира се за печено на фурна. На 100 г съдържа 166 калории, 6 г мазнини, 25 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.4 мкг витамин В12, 1.6 мг желязо и 4.7 мг цинк.

 ShankCrossCut small_pwm ShortRibsBoneless small_pwm ShortRibs small_pwm ShoulderRoast Boneless small_pwm
 icon_slow-cooking icon_slow-cooking icon_roast-or-oven icon_slow-cooking

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова парче от опашката на животното 100 г съдържа 171 калории, 5 г мазнини, 29 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 3.2 мкг витамин В12, 3.3 мг желязо и 8.9 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТези къси ребърца са много вкусни задушени. Ако имате възможност ги обезкостете преди приготвяне. На 100 г съдържат 201 калории, 11 г мазнини, 24 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 3.3 мкг витамин В12, 2.7 мг желязо и 10.3 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОЛипсва информация

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОНа 100 г това парче месо съдържа 146 калории, 5 г мазнини, 23 г протеин, 0.2 мг витамин В6, 2.7 мкг витамин В12, 2.6 мг желязо и 5.4 мг цинк.

SirloinTipCenterRoast small_pwmSirloinTipRoast small_pwmTri-Tip Steak small_pwmTri-Tip Roast sm_pwm
icon_roast-or-ovenicon_roast-or-ovenicon_roast-or-ovenicon_grill-or-broilicon_roast-or-oven

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова парче месо е страхотно за малка семейна вечеря с телешко печено. На 100 г съдържа 150 калории, 6 г мазнини, 23 г протеин, 0.4 мг витамин В6, 2.8 мкг витамин В12, 2.1 мг желязо и 5.8 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТази част от говеждото на 100 г съдържа 148 калории, 5 г мазнини, 23 г протеин, 0.3 мг витамин В6, 1.3 мкг витамин В12, 2 мг желязо и 4 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТози вид месо предлага богат вкус на говеждо и може да се приготвя по множество начини. На 100 г съдържа 158 калории, 7 г мазнини, 23 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.2 мкг витамин В12, 1.5 мг желязо и 4.2 мг цинк.

ПРЕПОРЪКИ И ИНФОТова крехко филе от долната част на говедото обезкостено може да се приготви по доста различни начини. На 100 г съдържа 158 калории, 7 г мазнини, 23 г протеин, 0.5 мг витамин В6, 1.2 мкг витамин В12, 1.5 мг желязо и 4.2 мг цинк.


[su_spacer size=“1″]

Доста хора смятат, че доброто печено се получава тогава, когато градусите във вътрешността му минад 100 °C.

stekТова обаче далеч не е така. Защо?

При над 80 °C протеините, изграждащи основна част от месото се „пресичат“ или още може да се каже коаголират, което прави стека много по-жилав.

Точно затова най-добре е температурата във вътрешността да не надвишава 75 °C, дори е задължително ако искате да се получи вкусно и полезно. Ако се притеснявате от микроби и бактерии, те умират още щом месото се допре до скарата.

За да получите добър стек, оптималната температура в центъра трябва да е в границите между 63 – 68 °C, може и малко по-сурово! Тук отдолу може да видите оптималните температури при различните видове месо:

[su_spacer size=“20″]

temp

[su_spacer size=“1″]

Освен това внимавайте с подправките!

Като изключим солта, която прониква по-навътре в месото, останалите като черен пипер и т.н. остават отгоре и когато се поставят на скарата често се превръщат във въглен още преди да е опечено месото. Маринатите също понякога са под въпрос, когато става дума за крехко, вкусно и полезно печено. Защо?

grillАко основата на маринатата, в която сте накиснали месото е кисела, като оцет например или вино, освен че прониква най-много на милиметър-два навътре, тя разлагат не малка част от протеините на повърхността.

Да, маринованото месо става по-крехко, но не в добрия смисъл на думата.

Освен, че телешките стекове не са тънки по сантиметър, както е при свинската пържола, а достигат до 3.5 см, важно е и как ще ги печете на скарата.

Ако температурата е прекалено висока досещате се, че ще изгори отвън, а отвътре ще остане суров. Ако пък го печете бавно, ще загуби най-вкусното – хрупкавата коричка.

Отново прегледайте оптималните температури за печене и ако държите на добрия стек, вземете си термометър за месо. Коя е любимата ви рецепта за телешко на скара или на фурна? Споделете я.

Ако сериозно се интересувате от изкуството на барбекюто, препоръчвам ви amazingribs.com


Както споменах в началото, ще обърна съвсем бегло внимание на пилешкото, тъй като повечето от вас поне веднъж в живота си сте си имали работа с приготвянето на цяло или раздробено пиле. Затова и ще го отбележим само така:

chicken


Разбира се, това далеч не е абсолютно всичко, което трябва да знаете за транжирането на различните видове  месо. Тук представих едва малка част от необятния свят на месните деликатеси.

Точно затова бих искал да ви призова да ми помогнете да подобря тази статия като  споделите опита си, триковете си, любимите си рецепти за свинско, телешко и пилешко в полето за коментари. Ако ползвате и други ресурси би било страхотно да ни разкажете за тях, за да се ограмотим в тази неустоимо „препечена“ част на кулинарията. Надявам се, че ще сте отзивчиви и ще ни разкажете за методите, които прилагате вие или вашият квартален месар.

  • 48
  •  
  •  
  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >