Самотен ли си? Да си вземеш котка не е никакво решение! По-добре направи това…

Самотен гроб в самотен кът, пустиня около немее — аз зная тоз самотен кът и тоя гроб самотен де е.

И знам, че в тоз самотен гроб, таме в пустинний кът самотен, зарови милвана ръка един немил живот сиротен.

Сега за тоз немил живот, в немил живот сама копнее… Самотен гроб в самотен кът, пустиня около немее.

– Самотен гроб, самотен кът, Пенчо Славейков

Има ли моменти, в които търсиш начин да преодолееш самотата?

Не такива, в които просто си сам, а такива, в които се чувстваш отделен и изолиран от света покрай теб? Копнееш ли за истинска и интимна връзка?

В живота ми е имало моменти, в които по всяко време на денонощието можех да отида на бар, на театър, в някой музей или на изложба. Винаги имаше нещо за вършене, както и хора – навсякъде около мен.

Въпреки тези възможности съм имала моменти, които бяха едни от най-самотните в живота ми. Да, имало е хора навсякъде, но те не бяха от „моите“ хора. Имаше милиони неща за правене, но нищо не ми изглеждаше познато или обичайно.

Ароматите, звуците, както и начина, по който хората общуваха ми бяха чужди. В тези моменти се опитвах да бъда ентусиаст и да не издавам какво ми е. Поздравявах възторжено хората с „Хей, как сиии, как я караш?“ Разбира се, тези пресилени опити, да прикрия вътрешната си празнина, не бяха особено успешни и хората ме  гледаха странно сякаш току-що съм паднала от някоя друга планета.

Ако и ти се чувстваш по същия начин – не си сам!

В книгата си „Самотният американец“ психиатрите Жаклин Олдс и Ричард Шварц, разглеждат тенденцията на нарастване на социалната изолация, която се подсилва от нашата култура. Те описват статистическо преброяване, което показва драстичното покачване на едночленни домакинства, както и социални изследвания, показващи повишаване на нарцисизма и намаляване на смислените разговори, които хората провеждат с други хора.

Хората, които се отличават със самостоятелност, натоварен начин на живот и тези, които не си оставят време за лични отношения, както и развитието на технологиите и интернет, водят до епидемия от самотни хора, копнеещи за връзка и интимност.

Всички сме свидетели, как технологиите изолират много хора, въвличайки ги в алтернативна реалност от кибер – взаимоотношения и пристрастявайки ги към получаването на много безполезна информация.

Колкото повече време прекарваме в този свят, толкова по-малко време и енергия отделяме за плътски и реални взаимоотношения.

За да оцелеем се нуждаем от истински социални контакти. Всъщност, според психологията днес „се увеличава броя на доказателствата, че когато нуждата ни от социални отношения не е задоволена напълно, бихме могли да се разболеем, както психически, така и физически. Тази нужда и необходимост рефлектира върху мозъка и тялото ни„.

Ако чувството ни на празнота и изолация стане хронично, сме изложени на риск от някои доста сериозни здравословни заболявания.

  • Самотата често води до депресия, безпокойство, алкохолизъм и самоубийство.
  • Самотата повишава нивото на кръвното налягане.
  • Самотата уврежда кръвоносната система, принуждава сърдечните мускули да работят по-усилено и предразполага към увреждане на кръвоносните съдове.
  • Самотата понижава ефективността и качеството на съня, което го прави по-малко възстановителен, както физически, така и психологически.
  • Самотата повишава нивата на стрес у хората, дори когато си почиват.
  • Самотата може да се отрази отрицателно на паметта и процеса на обучение

Често нашите действия и поведение показват състояние на самота, преди да сме осъзнали как точно се чувстваме.

Ето някои от симптомите на самотата:

  • Работиш прекомерно или губиш много време в уединени занимания
  • Ниско самочувствие
  • Липсата на чувство за изолираност, когато си сам, без да има с кого да общуваш открито.
  • Чувството на празнота и тъга
  • Наличието на негативно отношение към живота
  • Чувството на срам и склонност към самоосъждане
  • Липсата на умения за развиване и поддържане на социални взаимоотношения
  • Липсата на мотивация
  • Липсата на умения за иницииране на социални контакти
  • Чувството, че нуждите ти не са задоволени
  • Пресилената реакция при житейски събития
  • Пасивност или песимизъм
  • Прекомерно време прекарано пред компютъра или телевизора
  • Чувство за безполезност, безпомощност или безсилие
  • Засилена чувствителност
  • Чувството на отегченост или самосъжаление
  • Наличието на няколко приятели или липсата на такива, като цяло.

Усещаш ли наличието на част от тези симптоми в теб?

Ако  усещаш едновременно някои от тези симптоми или при теб нещата са вече хронични, добре е да предприемеш нещо, за да укрепиш взаимоотношенията и задоволяването на личните си нужди от интимност, връзката ти с околните и междуличностните отношения.

Можеш да „излекуваш“ самотата си, но трябва да положиш постоянни усилия, за да почувстваш отново връзката със света – щастието ти няма да падне от небето!

8 ефективни метода за противодействие на самотата


как да преодолеем самотата

Не приятелю, тъмнината не е навсякъде, тук тамe срещам лица облени в светлина, подобно на хартиени фенери в тъмна гора – Карл Боргс

1. Информираността. Ако откриваш себе си в много от по-горе описаните симптоми си задай въпроса: „Дали съм самотен?“ Погледни отново от физическа и емоционална гледна точка – възможно ли е самотата да те е завладяла? Да се увериш и да си наясно, че страдаш е огромна стъпка в решаването на този проблем

2. Мимолетно или хронично? Епизодично ли е чувството ти на самота или е от тази, която трае с дни, седмици, месеци и дори години? От време на време всички се чувстваме самотни, но ако при теб това усещане се е превърнало в хронично състояние, трябва да го признаеш пред себе си и да предприемеш нужните действия, за да се справиш с него.

3. Подкрепата.

Ако страдаш от хронична самота, вероятно се чувстваш сякаш нямаш подкрепа и опора. Това е момента, в който да откриеш добър съветник да те подкрепя докато преминаваш през възстановяването на връзката със самия себе си – човек, с който да се справиш с преодоляването на емоционалните реакции, възникващи в резултат на самотата.

4. Отдръпни се от компютъра. Или се откъсни от работата, от проекта или от каквото те кара да се изолираш и те държи далеч от истинските човешки отношения. Започни да се освобождаваш от тези изолиращи дейности, като използваш времето си, за да го прекараш с приятел, съпруга, друг член на семейството или съсед. Налага се да поставиш началото.

5. Разгърни се. Ако си срамежлив по природа или си по-интровертен тип ще е смущаващо за теб да се срещаш с нови хора или дори да подновиш контакти със стари приятели.

В началото ще усещаш известен дискомфорт, но ако предприемеш първата стъпка в общуването, ще се чувстваш все по-удобно и по-удобно с времето.

Опитай с едно малко действие, което ще те свърже с другите – покани някои познат на обяд, бъди доброволец, завържи разговор по време на среща или купон.

6. Използвай социалните мрежи. Но не просто да се скриеш  зад компютъра. Използвай Фейсбук или Туитър, за да се свържеш със стари или нови приятели, като след това им предложиш комуникацията да се пренесе лице в лице.

Социалните мрежи са чудесен начин да се свържеш с някого, но на тях трябва да се гледа като на СРЕДСТВО за истински взаимоотношения, А НЕ ЗАМЕСТИТЕЛ.

7. Качеството, а не количеството. Можеш да си заобиколен от хора и все пак да се чувстваш доста самотен. В този ред на мисли, не количеството от връзки с хората има значение, а качеството на тези взаимоотношения.

Нуждаем се от нещо повече, от повърхностни взаимодействия с познати. Нуждаем се от дълбоки, лични и близки отношения. За да ги имаш, трябва да си готов да споделиш интимност с друг човек. Трябва да си открит, така, че и другите да са открити с теб.

8. Поеми лична отговорност. Бъди искрен със себе си. Животът е такъв, какъвто си го направиш. Ако се чувстваш самотен, тъжен, депресиран или изолиран, единственият човек, който може да направи нещо, за да се промени това усещане, си ти.

Ако се нуждаеш от идеи как да установиш контакт, процеса на проучване на въпроса е пак вид стъпка напред. Но не забравяй, преди всичко са нужни истински действия, които да ти помогнат да се свържеш с околните отново.


Осъзнаването на самотата би могло да бъде мощен инструмент за личностно израстване и дълбока позитивна промяна.

Да направиш нещо по въпроса (дори да се чувстваш неудобно) е единствения избор, който можеш да направиш ако не искаш да си останеш самотен и нещастен. Разбира се, може и да се самосъжаляваш, но това не знам доколко може да ти помогне. Всеки опит за свързване с околните, ще ти даде нови възможности, ще повдигне завесата на самотата, придвижвайки те към нов живот, изпълнен с пълноценни отношения. Не си сам…


Още няколко начина за борба с неприятните моменти в живота:

1 Коментар
  1. Самотник Рецидивист каза

    И какво точно предлагате на бъдещ програмист, който е в Интернет не, защото е някакъв маниак, а защото преди това е опитал външния свят и е видял, че няма разлика и има по-голям шанс за нещо смислено тук? Не всички живеем в Ню Йорк или дори в София, че да ми излизате с номера „Излез и се запознай с хора!“ Ако навън има само обвързани жени и много по-възрастни, а не си толкова отчаян, че да станеш бабофил, какво препоръчват „видните“ психиатри Жаклин Олдс и Ричард Шварц? И не ме почвайте с вицовете за възрастта и любовта! За любовта има възраст, просто някои не са наясно с нещата, но това си е за тях.

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!