ВЛЕЗ В КЛУБА

5 утвърдени стъпки за успешно решаване на много тежки конфликти!

  •  
  •  
  •  

Запази за после

Съществуват много видове конфликтни ситуации:

  • Междуличностни и междугрупови (вътре в колектива),
  • Конфликти свързани с гледната точка и знанията
  • Вертикални (началник – подчинен) и хоризонтални (ръководители на подразделенията на едно ниво)
  • Социални и политически.

Идеята е ясна: вие искате нещо, а другите хора – не.

И обратното.

Но как да решим цивилизовано ситуацията и да излезем от конфликта победители, без да обидим опонента?

Приложете стратегията по-долу.

Нейната ефективност е доказана на практика.

alt-text

#1. Анализирай случващото се


Първото нещо, което трябва да направим, ако се озовем в конфликтна ситуация, е да се опитаме да се успокоим и да вдишаме дълбоко.

Импулсивните постъпки биха ни донесли повече вреда, отколкото полза, затова е важно да се стремим да ги избягваме.

Следващата стъпка е пълен анализ на ситуацията. Той ще ни позволи да преценим шансовете си за победа.

Понякога просто неправилно разбираме човека насреща.

Може би никой няма намерение да се бърка в интересите и чувствата ви, и дори се отнася с уважение към тях. Ако правотата ни действително е ощетена, тогава преминаваме в готовност за „Бойна операция”.

  • Увери се, че възникналия проблем е ясно формулиран!

Това, което ви безпокои или не съответства на разбиранията ви, трябва да бъде изразено в ясна и проста форма.

  • Измисли фраза, която най-добре описва ситуацията!

Например, „Когато пускаш музиката силно, не мога да чета”.

С други думи, трябва ясно да покажем действието, което довежда до определените последствия, които ни пречат или дразнят.

Бележка: предполагам се досещаш, че всичко това се преценява за секунди, най-много минута. Несериозно е да мислиш половин час над всеки спор.

alt-text

#2. Започни разговор


Обмисли фраза или няколко важни изречения, които да превърнете в ключов елемент на разговора. Не си позволявай да коментираш личностните качества на отсрещната страна – грубо е и показва слабост.

Не забравяй: коментираш само твоите чувства! За личността и характера на опозицията – външен вид, навици, приятели или колеги – нито дума!

Избягвай да преувеличаваш чуждите постъпки или реакции и ако не си в състояние да бъдеш обективен, то говори само за себе си. Ясно и недвусмислено опиши гледната си точка, чувства, и негативните емоции, които поведението на другия предизвиква у вас.

За целта наблегни на изречения от първо лице, например: „Не мога да прочета нито един важен документ, защото музиката ми пречи”.

Това е добра тактика за смекчаване на ситуацията.

Важно е да не се извиняваме или оправдаваме за думите и мислите си.

По време на конфликтни моменти предаваме и невербални сигнали, които още повече биха могли да увеличат неувереността ни, такива биха могли да бъдат именно готовността ни да се откажем от думите си, както и извиняващия се тон. Говори спокойно, твърдо, без изисквания и колебания.

alt-text

#3. Изисквай


Докато не кажем на хората, които ни заобикалят, какво точно искаме, те няма как да го знаят. И все пак този факт се игнорира от 90% от хората.

Говори точно и ясно, не си служи с метафори и изопачаване.

Изясни конкретната ситуация на прост език: „Искам да не включваш музиката късно вечер” – а не : „Иска ми се да се съобразяваш с моите чувства”.

Може би ще се наложи да отстъпим до известна степен, но компромисът трябва да удовлетворява и двете страни.

Това е най-добрия изход от ситуацията.

#4. Отбележи последствията


Обясни какво ще се случи, ако успееш или не успееш да разрешиш конфликта по мирен път. Давайте възможност за избор.

Не заплашвай!

Просто констатирай:

Ако не ми пречиш да довърша доклада, довечера можем да се разходим”.

Ако знаеш, че човекът не е приказлив, кажи му директно в очите, какви биха били последствията от отказа му:

„Ако не прочета книгата, то утре няма да можем да се разходим, както бяхме планирали за уикенда. А през седмицата нямам време”.

alt-text

#5. Бъди готов за преговори


Изслушай гледната точка на опонента си.

Слушаме не от добро възпитание, а за да се опитаме да чуем и наистина да разберем. Умението да се поставим на мястото на другия помага при разрешаването на спорове от всякакъв характер.

Винаги съществува вероятността, да се окаже, че сме сгрешили самите ние. Така, че бъди готов дори да се извиниш!

Ако не ти се отговори конкретно, то доводите ти не са постигнали целта си.

И да не се откажеш! Опитай отново.

Понякога се налага да обясним същността на исканията си по няколко пъти – докато събеседникът ни не разбере, че говорим сериозно.

Понякога трябва да правим два-три „опита”. Понякога хората се нуждаят от време, за да осъзнаят случващото се.

А когато те разберат така, както трябва, отбележи го и благодари!

Конфликтите са неизбежни.

Но те притежават не само отрицателни, но и положителни последствия, защото често в спора се ражда истината… и приятелството.


[P.S.] Ако ви е харесал този материал, моля оставете вашия отзив в коментарите под него или го споделете в любимите си социални мрежи. Благодарим ви за подкрепата!


  •  
  •  
  •  
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Inline Feedbacks
Виж всички

☎️ 0878 977 107

🔰 Стани член на клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🌀 Поднови абонамент

==========

❤️ Секретна група

💻 Инструкция за групата

ℹ️ Инфо за клуба

📺 Обиколка на Мастърхак

🔄 Автоматичен абонамент

🎁 Подари абонамент

⭐️ Отзиви за клуба

🎯 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Възстанови паролата:

Вход за клуб
Мастърхак
Най-после безплатна е-книга, която ще ти е истински полезна:
Постигай целите си два пъти по-бързо!
1. Въведи имейла си 2. Отвори пощата си 3. Потвърди абонамента си 4. Изтегли книгата