Твоето работното място през 2030 година ? ?

Не беше отдавна времето, когато работата си беше просто работа, НО...нещата започнаха да се обръщат, буквално с главата надолу. Ето какво те очаква:

Свидетели сме на ежедневната борба за сърцето на все по-разглезения потребител, а специалистите по маркетинг не жалят сили и средства да спечелят войната.

Тази ситуация вече започна да се пренася и на пазара на работната сила, на който все по-често се чува компаниите да говорят за работодателска марка!

Със сигурност и ти си получавал изумителни предложения, за които си се чудил дали са плод на изобретателност или отчаян опит да те спечелят.

Някой да се учудва?

След 12 години „войната за таланти“ ще бъде толкова ожесточена, че работодателите ще трябва да създадат възможно най-приятната и отпускаща работна среда, за да задържат добрите служители и да привлекат още по-добри.

Когато става дума за бъдещето на работата изобщо може да се каже, че съвместимостта е ключово понятие. Сега вече не служителят трябва да е съвместим с желанията и целите на работодателя, а работата на служителя със:

  • Стремежа му към самоопределяне
  • Максималната степен на свобода
  • Креативността
  • Опциите за достатъчно свободно време

Нека да влезем в офиса на немската компания Drees & Sommer и да видим какво се случва.

Работата във фирмата далеч не изглежда по традиционния начин, защото ръководството на офиса в Щутгарт е решило да няма постоянни работни места.

Ето защо е предоставена и съвсем нова IT инфраструктура.

Тъй като никой от служителите вече няма да има свое фиксирано работно място, то свободното такова трябва да може да бъде намерено бързо през вътрешната мрежа на фирмата (Intranet) без да се губи време за търсене в цялата сграда.

Независимо откъде служителят се логва на компютъра си, интранет мрежата показва веднага, на кое място се намира, а телефонният номер остава същият.

Вечерта връзката автоматично се разпада, за да може служителят да не се отбелязва на две места, когато случайно забрави да се изключи.


Всъщност работната среда на бъдещето е повлияна в по-малка степен от рутината, а е по-динамична и по-дигитална. Именно на това предизвикателство компанията се стреми да отговори по гъвкав начин с максимални ползи за служителите.

В центъра на офис концепцията е споделянето на бюрото (desk sharing):

Служителите биват стимулирани всеки ден да си търсят ново работно място, а лаптопа, работните документи и личните вещи си ги пренасят с контейнер на колелца.

Концепцията за мулти-зоната пък обединява всички видове работни места – стаи за конферентни разговори, телефонни кабини, работни места тип “desk sharing” – всички под един покрив или в едно единствено отворено работно пространство. Всички служители, включително и шефовете, са “номади” и само асистентите имат свои бюра.

Кафетерията е сърцето на офис сградата на фирмата и там служителите могат да се срещат с други колеги, да си правят обсъждания в малки и големи групи, да се уговарят да гледат мач след работа или да се забавляват в заведенията в града.

Новата организация на офиса няма само за цел да осигури на хората повече място, но и да предложи повече качество на живот и така се стига брандинга на работодателя.

Понеже фирмата всеки ден се бори за привличането на професионалисти тя трябва да им осигурява и среда, в която те да се чувстват добре. Така продуктивността им се повишава и те се усещат по-силно свързани с фирмата.

За тези служители, които имат нужда от кратка почивка, са предвидени кабинки за релакс, а разговори и обсъждания се правят в шумоизолирани помещения с различна площ, които са от стъкло. По този начин не се губи “връзката” с останалите членове от екипа в цялото отворено пространство, направено с грижа за хората и внимание към работния процес.


С темата за работното място на бъдещето, каква е личната мотивация на хората, какво стимулира тяхното творческо мислене се занимава международната инвестиционна компания за недвижими имоти CBRE в изследването си “Fast Forward 2030”.

Авторите на изследването са поставили не както обикновено на много хора стандартните въпроси, а са провели подробни индивидуални интервюта с 220 екперти, хора на ръководни длъжности и млади специалисти. Младите хора, които са потенциалните мениджъри на 2030 година се разделят на т.нар. фокус групи в единадесет града в цял свят.

Въпреки, че има регионални разлики при мнението за работата като такава, от всички е изразено желанието за по-голяма свобода при вземането на решения и действията и смисленост на всяка дейност от работния процес.

Претенциите са високи, но същевременно и поради демографски причини намалява броят на способните и образовани работници най-общо казано, които могат да бъдат наети.

Ето защо и интервюираните експерти и мениджъри виждат борбата за таланти като най-важната си и същевременно най-трудна бъдеща задача.

Близки срещи с новия вид – Digital Natives

От гледна точка на служителите работата става все по-малко работа и все повече потребителско преживяване, което трябва да бъде колкото се може по-вълнуващо, за да задържат компаниите най-ценните си служители.

Работодателите обаче трябва да се справят не само с желанията на дигиталните хора (Digital Natives), но и с типичните им слабости.

Те губят способността си да се изразяват вербално, но в същото време могат да управляват големи мрежи, да поемат много информация и да я пресяват по ефективен начин.

Оттук не е трудно да се види и основния проблем – младите служители изобщо не развиват способността за ефективна междуличностна комуникация.

Един от мениджърите – участник в изследването обръща внимание на друга важна задача:

Трябва да измъкнем това поколение от изолацията, в която е изпаднало благодарение на многото устройства. В бъдеще една стъпка напред ще са фирмите, които могат да научат младите, кога е време да се изключи джаджата и просто да се поговори.

Всъщност ситуацията има две страни, което предполага и фирмите да се възползват максимално от способностите на младите хора.

Това означаваа през 2030 година мениджърите да бъдат в състояние да свържат динамиката на стартъп културата с ефективността на традиционната йерархична структура.

С това обаче предизвикателствата не свършват…..

Хората на ръководни длъжности трябва да решат кои области и кое ноу-хау ще запазят и какво ще аутсорснат. Вътрешните работни места също ще претърпят значителни промени.

От CBRE дават доста точна картина на статуквото:

През последните 30 години работната среда е безинтересна, демотивираща и изобщо не стимулира екипната работа и креативността.

Опитът да се намерят решения от типа “Eдно лекарство за всички болки” доведе в крайна сметка до работни места, които не пасват на никого.

Ето защо модели като този на Drees & Sommer ще се налагат все по-често.

Ясно е, че причината за организирането на споделените работни места е доста банална – липса на място, но “архитектите” на инициативата залагат много на допълнителните положителни ефекти: по-добро качество на корпоративния живот, повече общуване и намиране на собствения образ за всеки един от служителите.

Промяната на концепцията за офис засяга разбира се и компаниите за недвижими имоти.

Чистото отдаване под наем остава в миналото и сега наемодателите трябва да предлагат на клиентите си интегрирани услуги, да създадат залена, гъвкава, променяща се работна среда, в която служителите да се чувстват добре, за да разгърнат потенциала си.

А сега те каня да споделиш как изглежда твоята офис среда – вдъхновява ли те, стимулира ли те да мислиш или е просто място за работа с фиксирано време ?

                                                                                                                         Източник: cio.de


ПОДАРЪК ?

ТОП инструментите за създаване на убийствено CV!

Ако не ви се чака до 2030-та година, а точно сега искате да смените попрището или просто имате нужда от нова работа, защото настоящата е пълен …. , следващите инструменти ще ви помогнат да си направите отличаваща автобиография:

Само 2% от автобиографиите минават през първото сито! Бъдете от тези 2%!

  • Resume.io – ще ви помогне да си направите супер професионално CV.
  • Enhancv – създайте си автобиография, с която да се гордеете.
  • Canva – освен изображения, с това може да правите и супер CV-та.
  • Visme – ресурси за създаване на атрактивна биография.
  • Uptowork – още един инструмент – бързо, лесно и професионално
  • Visualcv – лесно създаване на атрактивни автобиографии
  • Cakeresume – създавай супер CV-та за минути!

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!