8 професионални техники за насочване на очите на клиентите в желаната от вас посока

Психология на визуалното привличане - 8 адски въздействащи и доказани техники, които да приложите в дизайна си - веднага!

⏰ за четене: 10 – 11 мин.

Докато подзаглавието може да ви накара да мислите, че ще говорим за сексуално привличане между двама души, то темата днес е малко по-различна. Ще говорим за това какво привлича вниманието на потребителя и как чрез снимките, текста и дизайна да насочим погледа на читателите в желаната от нас посока.

Ще говорим и за хармонията и симетрията – важни в природата, архитектурата, в онлайн бизнеса, дори в лицата на хората – една малка асиметрична подробност като едвам забележима бенка може да наруши баланса на лицето на човек.

Определени цветове, форми, симетрия и композиции хващат окото на повечето читатели. За тази цел подбрахме основните психологически и дизайнерски оръжия, с които трябва да се въоръжите, за да въздействате визуално. Затова…

В края на тази статия ще знаете най-въздействащите визуални ефекти, чрез които да насочвате погледа на читателя там, на където си поискате.

UPDATE

Това видео по брилянтен начин обяснява как да влияете на хората чрез дизайна си. Изгледайте го, след това прочетете и 8-те трика:

  • 00:48 – Разстояние м/у обектите
  • 01:20 – Бяло пространство
  • 01:56 – Подравняване
  • 02:47 – Контраст
  • 03:18 – Йерархия
  • 03:48 – Повторение

Ще започнем с някои ключови моменти от визуалното привличане…

Симетрия

Установено е, че бебетата прекарват повече време загледани в снимка на човек със симетрични черти, отколкото в такъв с асиметрични.

Дори Платон вярвал, че симетричните черти са много по-привлекателни, заради което развива и теорията за „златната пропорция“. Учените също смятат, че симетрията отразява наличието на силна имунна система при хората, както и предпочитание проявяващо се от дивите животни.

Цветовете и привличането

След като подробно разгледахме психологията на цветовете и ролята им в маркетинга, научихме, че хората реагират много силно на цветовете.

Червеното например, често предизвиква силни чувства на страх, гняв, страст, което отговаря на въпроса защо е използвано като стопиращ цвят за светофарите. Синьото пък се асоциира с лоялност и надеждност, което ни разкрива защо е толкова популярно сред брандовете.

Формите и възприятията

Формите, основен фактор в уеб дизайна и дигиталния маркетинг, също играят огромна роля в нашата психология и начина, по който възприемаме света.

Квадратът например внася чувство на логика, ред, ограничение и сигурност, докато кръговете често се асоциират с топлина, семейство, уют, чувственост и любов. Триъгълниците представлява баланс, сила, енергия и наука.

Да, казват, че красотата е в очите на гледащия.

Да видим как да го насочим към нея…

1. Използвайте много бяло пространство


Бялото пространство е един от най-простичките и все още много ефективни начини да водите очите на потребителите в желаната посока. Наричано още и „негативно пространство“, осигуряването на голямо празно място около продукта или елемент от дизайна помага на очите да се насочат в правилната посока.

Не е задължително винаги да бъде бяло – важното е да е едноцветно.

Вижте снимката отдолу с традиционни френски сладки:

Stock-Photo-Macarons (1)

Без никакво празно пространство около себе си, тази снимка създава усещане за прекалено много шум. Разбира се, приятна е за гледане, тъй като сладките са в най-различни цветове, но очите ви не могат да разберат към какво точно да се фокусират. Така те се „изгубват“ в тълпата от шарени сладкиши.

Stock-Photo-Macarons2 (1)

Виждате ли разликата?

Същите апетитни лакомства, но този път в едноцветно негативно пространство. В снимката отгоре вече използваме бялото пространство (както казахме, невинаги то трябва да е бяло) е използвано като основен цвят. Резултатът? Сладкишите определено изпъкват, а очите ви веднага залепват за тях! Бялото пространство води очите на клиентите ви към това, което реално искате и имате полза да видят.

Когато решавате какъв да е дизайна на вашия онлайн магазин, обградете текста и CTA бутона с много бяло пространство. Така ще помогнете на потребителите директно да насочат погледа си към целта, а вие ще увеличите конверсията.

Помнете: празното пространство невинаги означава изгубено пространство!

2. Използвайте контрастни цветове


Контрастът е основен принцип в дизайна, а съчетан с емоционално въздействащи цветове може да бъде ефективен гид, който да води очите на вашата публика.

Тази техника работи, защото ние сме естествено привлечени от контраста, който подчертава композицията, а това е важно за добавянето на визуален интерес. Плътните цветове са особено ефективни, тъй като многообразните палитри могат да бъдат разсейващи.

Stock-Photo-Jellyfish

Разликата в цветовете е рязка: електрическо розовите медузи веднага се открояват в мистериозната, мрачна, тъмносиня дълбина на океана – композиция залагаща на контраста, която определено привлича внимание.

Така визуалното послание, чрез наситения розов цвят на фона на тъмнината, е много по-вероятно да хване окото на читателя.

Stock-Photo-Ombre-Cake

Има и други страхотни тактики с контраста…

Друг начин да насочите очите на потребителите е като използвате контрастни цветове за създаването на градиент.

С редуването на по-светли и по-тъмни тонове от една гама, очите ви естествено следват тази прогресия, която създава перфектното място, на което да разположите въздействащите си текстови потребителски послания.

Stock-Photo-Eggs

Контрастните цветове са особено ефективни ако по-голяма част от дизайна е в един цвят, а само един елемент (като вашия CTA например) е с различен.

Това веднага активира визуалния GPS, който естествено насочва очите към открояващия се елемент.

3. Използвайте снимки изобразяващи движение


Когато една снимка буквално изобразява движение – например, хора скачат, движат се наоколо или са просто активни, то тя може да зададе посока на очите на хората.

Stock-Photo-Swimming-Underwater

В изображението отгоре, гмуркането на плувеца надолу насочва и окото надолу.

Останалата част от снимката е ясна и подредена с много празно пространство около основният обект, което я прави чудесен инструмент за визуално насочване в желаната посока. Сега, когато насочите очите на аудиторията отгоре надолу, имате чудесна възможност да поставите посланието си в долната част на изображението.

Stock-Photo-Path

Снимки на пътеки и път също са ефективни начини за насочване на очите на читателя, защото съдържат в себе си начертана посока.

Очите ни естествено следват извивките и движението на пътя, тъй като инстинктивно се опитваме да видим на къде води.

Възползвайте се от подобни изображения с път като добавите съобщението си там, където окото спира (пътят свършва) и очаква да види още визуална информация.

Добрият визуален поток в едно изображение е ключов компонент на дизайна.  

Чрез използването на снимки, които съдържат знаци за посока, визуално ще водите аудиторията към това, което искате да виждат.

4. Снимката трябва да помага на посланието


Преди да започнете да мислите каква снимка да изберете, помислете какво съобщение искате да изпратите на аудиторията, след което изберете изображение спрямо него. Направете това точно в тази последователност!

Например, ако ще изпращате е-мейл промоция с оферта с ограничен краен срок, трябва да свържете посланието си със снимка, която създава усещане за спешност и подсилва рекламното съобщение.

Но не наблягайте толкова на самия обект – мислете стратегически за цветовете, защото те могат да засилят желаното от вас усещане за спешност.

Топлите цветове като червено, оранжево и жълто загатват топлина (в смисъл на пряка слънчева светлина) и се възприемат като забавни и енергични.

Така че ако правите реклама, която трябва да предаде щастие или ентусиазъм, опитайте с изображение в топли тонове, за да постигнете целта си.

Студените цветове, като синьо и зелено, излъчват спокойствие и доверие (важно за банките и финансовите институции, които често имат синьо лого). Затова, ако целите плащане или печелене на доверие може да опитате с по-хладни цветове.

5. Атрактивна снимка, без да засенчва посланието


Изборът на правилно изображение за вашия банер, статия, реклама, означава намирането на точния баланс между визуално послание и текст.

Като се има предвид и рекламната банерна слепота в интернет, трябва да създадете визуално привлекателен образ, който да привлече вниманието и да хване очите на хората. Но в същото време изображението не трябва да се откроява прекалено много, тъй като може да заслепи рекламното ви съобщение.

Снимката трябва да работи заедно със заглавието на рекламата ви, за да разкажат историята ви като едно сплотено семейство.

По-малкото е повече: използвайте до 20% текст

6 (1)

Вероятно веднага се сетихте за 20% правило при Facebook рекламите, нали?

Това число не е случайно.

Прекалено много текст върху рекламата може да бъде разсейващ и да загуби своята ефективност. Всъщност, подобни ограничения създават предпоставки за уникална креативност. Опитайте да сведете текста върху изображението до минимум. Специално за банер реклами не се опитвайте да включвате повече от 20% текст от общата площ на снимката, в противен случай рекламата ви ще стане прекалено претрупана.

6. Различните маркетингови канали имат нужда от различни визуални послания


Изображенията не са универсални.

Снимка, която работи за целите на Facebook рекламата ви може и да не ви свърши работа за банера. Всеки канал за търговия предполага различно поведение и аудитория, има различна цел и начин на работа. Затова отделните канали трябва да бъдат третирани като отделни, когато избирате изображения.

white-frames-stock-photo

Например, в мейл кампания, в която продавате за втори път на клиентите си, снимката трябва да предава конкретно настроение и да насърчава определени действия. От друга страна, началната страница на сайта ви трябва да бъде фокусирана върху спечелването на нови клиенти или регистрации и снимките на нея трябва да насърчават това.

За банерната си реклама ще имате нужда от снимка, която е подходяща за размер 728×90, но може да не е подходяща за банер тип небостъргач (120×600).

Снимки, на които има много хора, пренаситени с цветове и емоция няма да работят добре за банер, въпреки че могат да изглеждат поразително.

Вижте избраната снимка и се запитайте:

Има ли място за текста? Ще се чете ли добре? Къде ще го поставя?

7. Хармония във визуалното съдържание


Визуалното ви съдържание трябва да образува едно цяло – т.нар.

Flow ефект, който да не натоварва когнитивно съзнанието на читателя, а четенето да върви гладко и в ритъм.

Елементите трябва да работят заедно, да се допълват, за да има хармония в целия дизайн, независимо дали става въпрос за онлайн магазин или за обикновен Facebook криейтив.

Нека да разгледаме серията от снимки по-долу и да видим как е правилно да разполагаме визуално елементите в дизайна си:

flow-harmony-1

На изображението отгоре определено липсва хармония. Стрелките сочат наляво, докато текста е подравнен в противоположната посока – вдясно.

flow-harmony-2

Подобряваме нещата във втората снимка.

Текстът се чете от ляво надясно и стрелките също сочат надясно.

Силният поток надясно води погледа на потребителите извън страницата. В този случай елементите ясно насочват погледа надясно като читателите може да видят или да не видят текста отдолу ако има такъв.

flow-harmony-3

В третата картинка сме обърнали страните на стрелките и текстовите елементи. Колкото по-силен е потокът надясно чрез стрелките, толкова по-силно се насочва погледа на читателя в тази посока. Въпреки това, все още има какво да се подобри, за да не напускат потребителите страницата, а да задържат погледа си върху нея.

flow-harmony-4

На последната снимка сме добавили само една тънка вертикална линия вдясно към изображението от третата снимка. Тази линия ще държи погледа върху страницата и е много по-вероятно очите на читателя да продължат да четат текста надолу.

8. Увеличете визуалното влияние чрез фото филтри


Вероятно все още не осъзнавате, че някои от тези допълнителни атрактивни, наситени цветове, които добавяме към изображенията си може действително да увеличат ангажираността на потребителя. Снимка, върху които са приложени филтри е 21% по-вероятно да бъде забелязана и 45% по-вероятно да бъде коментирана според изследване на Georgia Tech и Yahoo Labs.

Но това, което е наистина очарователно е, че само определени видове филтри реално повишават ангажираността. Кои са те?

Ето и отговорът: Тези, които повишават топлината и контраста печелят най-много погледи и коментари. Защо обаче се случва така?

Dea

Увеличаване на топлината

Както вече споменахме, топлите цветове като червено, оранжево, жълто се считат за такива, които предизвикват възбуда, дразнение, цветове, които стимулират сетивата. Тъй като те носят топлина (послание за огън и слънце), са склонни да ви накарат да се почувствате весели и щастливи.

Да разгледаме снимката с грейпфрути и портокали отдолу:

grapefruitbefore-750x750

grapefruitafter-750x750

Когато приложим топъл филтър, розовите, жълти и оранжеви тонове в плодовете се подсилват с допълнителен блясък. Филтрираното изображение създава усещане за радост и щастие, а плодовете изглеждат по-сладки и сочни, създавайки много по-висока ангажираност. Това е като да видите разликите при фолк певица с и без грим…Не е нужно да ви питат кой от двата варианта ще ви ангажира повече, нали?

Подобряване на експозицията

Експозицията се отнася до количеството светлина уловено от фотоапарата, когато правим снимката. Прекалено малкото светлина прави изображенията тъмни и не особено приятни за гледане. От друга страна, прекалено многото светлина ще направи по-ярките части от снимката също не особено привлекателни.

Трябва да намерим баланса!

Нека разгледаме този образ на буй в морето:

buoybefore-750x750

buoyafter-750x750

С използването на филтър, който подобрява експозицията добавяйки повече светлина, изображението става по-светло и отличаващо се. Цветовете, които изглеждаха заглушени и тъмни, сега са най-открояващи се.

Добавената светлина повишава живия червено-оранжев оттенък на шамандурата, което я прави много по-силна фокусна точка в композицията.

Повишаване на контраста

Във фотографията контраста означава разликата между светло и тъмно.

Нашите мозъци работят така, че да забележат тези различия, което означава, че по-контрастните изображения са по-визуално привлекателни.

Обърнете внимание на жабата върху листото:

Frog-stock-imagebefore-750x500

frogafter-750x500

При изображенията с нисък контраст цветовете изглеждат приглушени, защото разликата между тъмните и светлите не е достатъчна.

Снимките с добър контраст съдържат най-различни цветове – светлите части са по-осветени, а тъмните по-наситени. Например, на подобрената снимка с жабата, трудно е да игнорирате по-добре оцветеното ѝ жълто коремче или оранжевото по краката. Водните капки се открояват повече със затъмняването на сянката и добавянето на визуално интересни детайли.

Бонус: на последната страница ще намерите още ресурси и инструменти за подготовка на перфектните изображения + страхотна инфографика, която ще ви покаже как успешно да привличате вниманието. Не бива да ги пропускате!

psychology-of-attraction-infographic


Рекламните композиции, които използвате във вашия бизнес се нуждаят от нещо повече от добре написан текст, за да бъдат ефективни. Техният успех зависи от комбинацията между снимката и текста, които използвате.

Изображенията са инструменти за убеждаване, които бързо и ефективно могат да изпращат рекламните ви послания. Избирането на правилните и стратегическата работа с тях, могат да задържат по-дълго читателите на сайта ви и да увеличат многократно продажбите ви. Затова, използвайте ги разумно, прочетете още веднъж тази статия. И ако ви хареса, споделете я!

Преди това обаче не пропускайте да разгледате следните безплатни ресурси:

Станете господари на визуалното привличане:

Това беше теорията! Нека сега ви предоставим безплатни инструменти, с които да упражните практиката. Вижте тези колекции с ресурси, които направихме специално за подобряване на визуалното съдържание на бизнеса ви:

  1. Как да създавате снимки и банери, които продават – 30 инструмента
  2. Топ 20 на най-добрите програми за обработване и колекциониране на снимки
  3. 50+ места за теглене на безплатни снимки и графични ресурси – гига ресурс
  4. Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си
Препоръчвам ти и:

Остави коментар

Notify of
avatar
wpDiscuz