Как полярният пътешественик Руал Амундсен избавя своя екип от тежката сутрешна раздразнителност?

Руал Амундсен е първият човек, достигнал Южния полюс през Декември 1911 година. Той е бил и на двата полюса на Земята, първи извършил няколко морски прехода, а също така бил награден и в много страни по света.

Успехът на  Амундсен зависел не само от собственото му мъжество и силна воля, но и от множество умения и способи, чрез които решавал въпроси от първа необходимост и поддържал висок моралния дух и желание за работа на своите хора.

За да повдига духа на екипа си в тези отвратителни условия, Руал Амундсен решил да намери някакъв ефективен начин да се справи със сутрешната раздразнителност.

Или иначе казано: искал да се справи с нежеланието на хората си да стават сутрин, за да продължават движението си напред, за да постигнат целите на експедицията.

Малка хитрост за общото благо

През зимните месеци, преди експедицията на Амундсен, норвежките изследователи живеели в лагер на края на Великата ледена бариера и се готвели за есенно пътешествие. Амундсен разбирал, че малка група хора, изолирана от удобствата на цивилизацията, определено се нуждае от поддържане на моралния дух.

От това как започва утрото, зависело до голяма степен и как ще протече целия им ден, а от там се определяло и по-високото им желание за движение напред.

Представете си, че трябва да излезете от топлото си легло, за да работите цял ден в малка работилница, построена от лед при – 70 градуса отвън. Разбира се, че в тази ситуация ще възникне „сутрешна раздразнителност”, която представлява сериозна опасност за групата.

За да се отърве от това, Амундсен направил състезание сред своите хора, победителите, от което получавали подаръци. Сутрин трябвало да отгатват каква е температурата навън и този, който бил най-близо до истината, получавал награда.

Амундсен обяснил на групата, че това състезание е за тяхната сигурност като ги учи интуитивно да отгатват температурата, ако случайно се счупи термостата.

Както по-късно писал и самия Амундсен, целта на това състезание не било развитието на интуицията, а начин да накара изследователите да излязат навън, веднага след събуждане.

южния полюс

Даже най-дружелюбния човек на света, сутрин може да бъде доста раздразнителен и това трябва да се отстрани колкото се може по-незабелязано при подобни условия.

Заради състезанието всички излизали навън, за да почувстват температурата, но не само заради това били въведени наградите. Аз мисля, че тази неголяма сутрешна разходка е много полезна. Даже ако те излизат за минута-две, това действа невероятно полезно – сънливостта отминава, а чувствата се уравновесяват още преди да са изпили своето горещо кафе. – Амундсен

Как да приложим това в собствения си живот

Начинът на Амудсен с борбата със сутрешната раздразнителност се състои в това да накара човек да излезе на студа за няколко минути – това действително помага да се отърси от сънливостта и сериозно да се ободри.

Разбира се, да излезеш на студа сънен си е чист мазохизъм, особено когато сте зарязали топлото легло – да направите това определено си е подвиг.

Начинът на Амундсен не е лесно приложим в нормалното ежедневие, защото както вече се досещате, никой няма да ви даде награда, че сте се разцепили от студ. От друга страна, цялата тази работа може да бъде забавна, дори доста полезна.

И все пак, ако да отгатвате времето не ви е интересно, а дисциплината – не е вашето призвание, има и други начини да излезете навън на студа, за да се разсъните.

Може да изведете кучето навън, макар да не е задължително да излизате, където и да било! Все пак смисъла е да почувствате студа, а за това е достатъчно да се покажете за няколко минути на прозореца или терасата.

Това, че ще постоите на студа 1-2 минути може да направи  общо взето само 2 неща – да ви изпълни със сила или да ви направи още по-раздразнителни.

В края на краищата това е доста малко време, а в резултат може и да получите ден изпълнен с бодрост.

Ето и още няколко варианта – отворете прозореца и пуснете студения въздух; измийте се със студена вода или си ударете един леден душ.

Може да използвате при миене евкалипт и мента, за да съхранят свежия ефект на кожата на лицето и да добавят онзи приятен свеж ефект.

И последно: не се опитвайте да се преборите с чуждата раздразнителност по този начин. Както е написал Амундсен:

Ако човек със сутрешна раздразнителност забележи , че вие се опитвате да се справите с неговите негативни емоции в този момент, то той ще стане двойно по-раздразнителен.“

Тъй като е малко вероятно сутрин да се поливате със студена вода, бих искал да ви попитам кои са вашите лични съвети за преодоляване на упоритата сутрешна сънливост?

Вижще още по темата за добрия сън:

Сподели 😍

2
Остави коментар

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
lifehackerbg.comdsw Recent comment authors
нови стари харесвани
dsw
Гост
dsw

Ако си сова единственото което помага сутрин е сън, многооо сън. 🙂 Някъде съм срещал интересно проучване, че събуждане във фаза 2 и 3 на съня води до раздразнителност и отпадналост независимо от продължителността на съня. Преди винаги съм ставал трудно за училище -6:30. Сега ставам без проблем в 5 за да отида на работа. Работещ начин е „подкупа“. Видях с очите си как истински сънливец става с радост при условие да има шоколад на около. Слабостите ни са най-силните ни страни както се казва.

Христо
Admin
Христо

Да, определено за хората от типа „сова“ си прав, тъй като те просто са активни през нощта. Благодаря ти, че се включи 🙂

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top