Как да станете харесван и добър комуникатор?
За да бъдете ефективни в комуникациите, по-добре е да ви харесват, вместо да не ви харесват, нали? И все пак няма нужда да стигате до крайности, опитвайки се прекалено упорито да се харесате — не можете да угодите на всички хора през цялото време.
Ама разбира се – най-важното е да бъдете колкото е възможно по-естествени.
Но да разгледаме нещата малко по-сериозно!
За да взаимодействате с другите и да им влияете, една от целите ви трябва да бъде да спечелите повече приятели и да елиминирате всякаква атмосфера на напрежение, недоверие или враждебност/поне привидно/.
Няма нужда да покровителствате, за да го постигнете – просто имайте предвид, че един от законите за постигането на успех заявява, че каквото даваме в живота, това и получаваме.
Помнете и поговорката: „Ако искате да ви зарадват, зарадвайте някой друг”.
Бъдете приятелски настроени
Световно известния писател Ричард Дени разказва:
“Един ден се отбих в местната пощенска станция и открих, че самият й началник обслужваше хората на касата и изглеждаше отегчен от цялата монотонност. Хобито му бяха конете, така че го попитах „Как е онази ваша прекрасна кобила?” Лицето му незабавно се разведри в грамадна усмивка, езикът на тялото му се промени и той отговори със задоволство, като ми разказа за последния си успех на демонстрациите. Тези няколко минути развеселиха деня му. Когато си тръгвах, един познат ме смъмри със следното: „Какво се опитваш да спечелиш от него?” „Нищо”, отговорих аз. „Абсолютно нищо.”
Няма нужда да бъдем толкова егоистични, че да не можем да внесем малко радост в живота на другите хора, без да искаме в замяна нищо от тях.
Приятелството, точно както и добрите обноски, не ви струва нищо. Уважавайте чувствата на другите хора и разберете интересите им, след което говорете само за тях!
Има един много важен закон за човешкото поведение, който ще ви предпази от неприятности, ще ви спечели много приятели и в същото време ще подобри репутацията ви на ефективен комуникатор. Нарушавайте го на собствена отговорност:
ВИНАГИ КАРАЙТЕ ДРУГИЯ ЧОВЕК ДА СЕ ЧУВСТВА ВАЖЕН…
…колкото и да не ви харесва човека отсреща!
Една от най-дълбоките потребности на човека е личността да получава признание и да бъде оценена както като индивидуалност, така и за постиженията й.
Сър Дейвид Фрост, известна личност от телевизионния екран е абсолютен майстор в областта на признанието и оценяването.
Той винаги поздравява хората с нещо от рода на: „Ричард — страхотно е, че те виждам! Как си?” След това продължава с нещо от рода на „Радвам се, че успя да дойдеш” или „Наистина очаквах с нетърпение да се срещнем”.
Той никога НЕ говори за себе си и никога не губи самоувереност, но винаги е заинтересуван от другите хора и точно това го прави толкова първокласен комуникатор.
Той е овладял до съвършенство изкуството да изгражда образа на всеки човек, когото интервюира, и винаги да извлича най-доброто от събеседника си.
Сър Дейвид никога не е нападателен или груб, както са някои интервюиращи. Той изважда на показ най-доброто от хората.
В същото време най-влиятелните личности на света му се доверяват.
Един от най-големите фактори за демотивация сред хората на работа е ситуация, в която се чувстват незначителни – когато шефът не ги забелязва или дори по-лошо – не знае кои са. Не е чак толкова трудно да се запомнят някакъв брой имена, обикновено само няколко, а е много важно. Ако можете да се обърнете към човека поименно, автоматично ще му помогнете да ви хареса.
Трябва да направите усилието да си бъбрите с персонала си или с колегите си от време на време, да ги хвалите, да изслушвате проблемите им и като цяло да бъдете достъпни за тях. С това, ще спечелите уважението им, а ако ви уважават, те ще работят за вас. Ако не ви уважават, ще отхвърлят задълженията си и когато имате нужда от тях, няма да ги има.
Добрият шеф ще се възползва от предимството да познава целия си екип
Стив Бенет, създател на Software Warehouse и jungle.com, получил наградата за най-успешен млад предприемач във Великобритания през 1999 г.
По това време той бил работодател на около 300 души.
По време на разходка из склада се отбил в мениджърския офис, откъдето провел телефонен разговор с член на екипа, на която й се родило бебе в 4 часа същата нощ.
Това, което било впечатляващо е, че тя искала да говори с шефа си. Той знаел всички подробности и уредил да й изпратят цветя.
Стив разполагал с много лоялен екип от хора и познавал всеки от тях поименно – което е много трудно, когато става дума за толкова много хора.
Бъдете интересни и заинтересовани
Ричард Дени разказва: “Съпругата ми имаше приятелка, която ще наречем Ан, и когато се срещаха, тя обикновено я поздравяваше с „Чудесно е, че те виждам, Ан, как си?”, на което Ан отговаряше с пълен каталог драми, кризи, болки и т.н.
Това продължаваше по около 20 минути. Когато съпругата ми споменеше, че започва да настива, Ан отговаряше с „Но не може да се сравни с моята настинка!”
Един ден Ан и аз си бъбрихме и тя каза: „Знаеш ли, Ричард, не смятам, че съм много интересна личност”, а аз й отговорих: „Ти си доста права”.
Тя ме попита какво може да направи по въпроса и аз й казах „Спри да говориш само за себе си през цялото време и разбери нещо и за другите хора.
Попитай ги за техни те тревоги, притеснения и натоварвания, след това ще можете да сравните забележките си и да проведете свестен разговор.
Ужасно е отегчително, когато си толкова обсебена от себе си.”
Тази история илюстрира един елементарен, но много важен въпрос: за да бъдете интересни, всичко, което трябва да направите, е да сте заинтересувани.
В крайна сметка истината е че никой не се интересува от вас, а проблемите на другия за него са най-голямата болка на света, не вашите, неговите-запомнете това.
Затова ако искате да влияете и да ви харесват питайте много, слушайте и подтиквайте другите хора да говорят за себе си.
Слушайки другите и задавайки въпроси, всеки от нас може да намери нещо общо с всеки друг, независимо дали на работа, на мястото, където живеем, в спорта, в практикуването на хобито, при взаимното опознаване или където и да е другаде.
Като се опитаме да намерим обща тема за разговор, правим комуникацията много по-лесна.
Основната разлика между добрите и лошите разговори се свежда до затворените въпроси, на които може да бъде отговорено само с „да” или „не”, и отворените, които подтикват отсрещната страна да говори.
Всички ние знаем това, но на някои хора им се струва трудно. Така че, ето малко помощ.
Страхотен набор от Отворени въпроси задобър разговор:
- И какво стана, когато я видя?
- И как стигнахме дотук?
- Наистина, кажи ми как ти виждаш ситуацията.
- Както и да е, ти какво смяташ по въпроса?
Насърчаващи въпроси за поддържане на разговора
- Можеш ли да ми кажеш малко повече за нещата, които направи?
- И какво стана тогава?
- Продължавай де, наистина ми е интересно!
- Какво имаш предвид?
- По какъв начин?
Полезни въпроси за задълбаване по темата
- Как стигна до това решение? “
- А какво го причини според теб?
Ето няколко примера за въпроси за стартиране на разговора, всеки от които започващ с тези чудесни думички „кой”, „кога”, „защо”, ..какво”, „къде”, „как”, „би/бихте”, „дали” и „кой/коя/кое/кои”:
-
- Кои са хората, отговорни за вземането на решения във Вашата компания?
- Кой събира и организира данните Ви в момента?
- Кой ще присъства на заседанието?
- Кога смятате да внедрите новата система?
- Кога можем да обсъдим нещата по-подробно?
- Кога мога да Ви се обадя отново?
- Защо предвиждаш проблем?
- Защо имате нужда от повече време?
- Какви са основните Ви притеснения?
- Ключовите области във Вашия бизнес?
- Откъде идва настоящият Ви анализ?
- Къде ще е разположена системата Ви?
- Колко важен е този проект за Вас?
- Как мога да разбера повече?
- Как ще отговори това на Вашите изисквания?
- Бихте ли се съгласили, че тази система отговаря на целите Ви?
- Дали друг ден ще Ви бъде по-удобен?
- Бихте ли искали да Ви представя случая на съвещанието на борда Ви?
- Какво е най-важно за Вас?
- Коя система ще Ви подхожда най-много?
- Коя е предпочитаната от Вас?
? Вижте още и: