Нощно напикаване, сухота в устата и дори неспокойни крака. В наши дни, изглежда, е открито лекарство за всяко нещо под слънцето. Но може с изненада да научите, че съществува и лекарство, наречено 1,3,7-триметилксантин, което може да ви направи по-податливи към убеждаване, ако го вземате, и по-убедителни, ако го дадете на другите.
Може би още по-шокиращ е фактът, че това лекарство е широко достъпно за всеки от нас чрез „тримет-лабораториите“, които никнат като гъби из всеки квартал.
Лекарството е по-широко известно като кофеин, а тези „тримет-лаборатории“ ние обикновено наричаме кафенета. Надали директорът на Старбъкс – Хауард Шулц някога си е представял, че напитката, която направил достъпна на почти всеки ъгъл и в почти всеки мол, може да стане потенциално оръжие за убеждаване.
Всички ние сме чували — а мнозина от нас го знаят и от опит, – че кофеинът ни кара да се чувстваме по-бодри, но как е възможно той да ни направи по-убедителни?
За да разследват този въпрос, Пърл Мартин и нейните колеги най-напред помолили участниците в експеримента да изпият нещо подобно на портокалов сок. Но както някой дяволит тийнейджър в училищната дискотека изсипва съдържанието на шишенцето си в чашата с пунш, така и изследователите прибавили нещичко към портокаловата напитка, преди да я сервират на половината от изследваните субекти.
Вместо да я превърнат в текила сънрайс обаче, изследователите й прибавили кофеин – приблизително количеството, което се равнява на две чашки еспресо.
Скоро след изпиването на сока всички участници прочели няколко съобщения, съдържащи много добри аргументи в полза на определена позиция по един спорен въпрос.
Тези, които изпили напитката с кофеин, преди да прочетат твърденията, били с 35 % по-благоприятно настроени към позицията, отколкото тези, които изпили обикновения сок.
Кофеинът може да ви направи по-убедителни – Сподели
Означава ли това, че в обедната си почивка може да се разходите до най-близкото кафене и да продадете авто парка на парламента на хора, които си пият кафето? Едва ли.
В едно второ проучване изследователите изпробвали ефекта от кофеина и в ситуация, в която участниците прочели съобщения със слаби аргументи в тях. Резултатите показали, че при тези обстоятелства убедителната сила на кофеина била малка.
Тези открития водят до заключения за това как да правите презентации пред другите, включително и бъдещите ви клиенти или сътрудници. Например трябва да обмислите по кое време на деня да представите вашата информация.
Да речем, че имате презентация за продажбата, която трябва да представите на нов клиент. Не бихме ви съветвали да направите офертата си веднага след обяд или малко по-късно. Доброто време за правене на вашата презентация са по-ранните часове на деня, тъй като именно това е времето, когато клиентите ви вероятно тъкмо са си изпили кафето.
Дори и да не можете да изберете точното време от деня, предлагането на кафе или кофеинови напитки може да направи аудиторията ви по-възприемчива към посланието ви – при условие, както показва и изследването, че аргументите ви са напълно издържани.
А те, разбира се, ще бъдат такива!
Вижте още и: 15 факта за кафето, които вероятно не знаете