Как „бавните сутрини“ могат да бъдат най-добрият инструмент за продуктивен и балансиран живот

Приятна музика и сутрин без технологии. Чак звучи романтично. Всъщност, начинът да постигнем по-добър и щастлив живот в дигиталното ни ежедневие е доста базисен – но много труден за постигане.

Като антидот на технологичното пристрастяване има хора, които практикуват бавни утрини – събуждат се рано, медитират, четат, спортуват или просто не правят нищо. Казват, че така си набавят спокойствие и концентрация за останалата част от деня.

В един перфектен свят всеки ден би започвал с бавно събуждане от погалването на слънчевите лъчи, последвано от протягане и магичен аромат на топло кафе с любима сутрешна мелодия. Звучи повече от добре, нали?

Сигурно си мислите – абсурд, ела поживей в един мой ден и ще те видя!

Може би сте прави…, може и да не сте опитали все още.

Като любител на бавните сутрини смятам, че е възможно да си осигурим плавен старт на деня. Предимствата са повече от ясни: по-малко стрес, повече свършена работа, по-добър контрол над собствения ви живот, време за важните хора.

В следващите редове предстои да разберете и как точно да го постигнете в случай, че все още се чудите как да балансирате съществуването си в тази дигитална ера.

Представете си: да се събудите с протягане, вместо със скролиране!

Колкото по-усилено се опитваме да спестим време, толкова повече осъзнаваме колко е важно да му се наслаждаваме.

Какво означава бавното живеене?

Възможно ли е в днешния забързан свят да живеете бавно? Можете ли да запазите работата си? Да осигурите по-добър живот на семейството си?

Бавното означава ли да правите по-малко от това, което имате да правите?

Не! Бавното не е движение на забавен каданс.

То не е отричане на новите технологии.

Бавното живеене е баланс. То е време за тишина и планиране, време за наблюдение, време за размисъл, време за грижа, време за приятелство, време за любов…

Тези неща биха ли разрушили добрата ви работа? Не! Те биха я укрепили. Те ще ви направят по-продуктивни и ще ви помогнат да вземате по-добри решения.

Да живеем изцяло по-бавно обаче не е толкова лесно!

Затова ще започнем с нещо по-малко – с бавните сутрини.

Изкуството на бавните сутрини
за значението на малките аналогови неща

Гейр Бертелсен, основател на The world Institute of Slowness в Норвегия, казва, че стартирането на деня с умишлена бавност ще ви помогне да разпалите творческото си мислене. Според него: „Хората трябва да отделят време, за да забравят за времето. Това ще им помогне да бъдат креативни, когато пристигнат на работа“.

Кристин Ханкок практикува „бавни сутрини“.

Тя оставя телефона си за през нощта в друга стая и не отговаря на обаждания, докато не навлезе в рутината на деня. Ханконк има свой бизнес, свързан с наемането на служители в Канада и обикновено денят и започва в 7:30 .

След като приготви закуска и кафе, тя им се наслаждава в задния двор на къщата си (ако нямате къща, вероятно имате тераса). Едва след като приключи със закуската си отваря лаптопа и се хвърля в ежедневните задачи:

Когато се събудя се протягам, вместо да скролирам! Използвам времето около изгрева, за да планирам по-съзнателно деня си като избягвам хаоса на дигиталния свят поне за 35-40 минути..

Стратегията на „бавните сутрини“ е подходяща за хора с особено натоварено ежедневие, подвластно на технологиите. Тя има за цел да осигури необходимия фокус за останалата част от деня. Някои се отдават на спорт или медитация сутрин, а други просто се наслаждават на време, което отделят само за себе си.

Идеята е съзнателно да се избегне технологичното разсейване.

Бавната сутрин е противоотрова на безумното темпо от 24/7 нотификации.

През 2019 година започна да се наблюдава сериозен прогрес на обществото към осъзнаването, че пристрастеността към технологиите е нездравословна.

Всъщност, както казва Джон Гюнтер:

Цялото щастие зависи от спокойната ви закуска!

📝 Вижте още по темата: Социален идиот ли сте? Да проверим…

Стига ли „дигиталният детокс“, за да намалим стреса?

Никол Лохър е на 26 години, маркетинг консултант на Microsoft.

Тя споделя, че е била тотално обсебена от телефона си и това я карало да се чувства зле. Започва да практикува метода на бавните сутрини преди десетина години. Ставала в 4:30 и прекарвала часовете до 9:00, като „строго определено нейно време“.

Използвала го, за да тренира, да пише и да планира.

Никол споделя:

Технологиите не правят нищо особено. Те просто улесняват живота ми. Но как решавате да отделите време за себе си е от решаващо значение!

Средно на ден хората прекарват поне по 4 часа в четене и разглеждане на медийно съдържание, като по-голямата част чрез приложенията на телефона си.

Все повече проведени изследвания отразяват пряко връзката между времето, прекарано онлайн и повишените нива на тревожност.

Затова и много хора започнаха да търсят подход, при който технологиите да са само средство за постигане на целите, а не пълна зависимост от тях.

📝 Вижте още по темата: Как дигиталните гиганти те карат да се пристрастяваш към тях, без дори да се усетиш – това са триковете, които използват.

„Дигитален минимализъм“ – има ли такова чудо?

Коул Нюпорт се придвижвал пеша навсякъде, докато следвал аспирантура в Масачузетския технологичен институт. Нямал собствен автомобил.

Разстоянието, което изминавал всекидневно, за да стигне до кампуса било 2,5 км:

Бях свикнал да мисля много докато вървя. Просто стана навик.

По-късно заедно със съпругата си се премества във Вашингтон, Колумбия, където започнал работа в Университета в Джорджтаун. С времето дългите разходки из зеления квартал, където живеел станали част от работния му график. За него те били също толкова важни колкото и работата му по сложните математически задачи:

Да отида на разходка е нещо, което правя без телефона си –  далеч от офиса и далеч от екрана.

Нюпорт е напълно нетипичен представител на милениалите – няма профил в нито една социална мрежа. Известен е повече с няколкото си книги, в които преосмисля баланса на времето, което прекарваме онлайн. Последната е „Дигитален минимализъм.“

Колкото и незабележителна дейност да е ходенето, това е начинът на Нюпорт да си инжектира периоди на фокусиране и самота в напрегнатия си ден.

Според него постоянната свързаност на съвременното ежедневие прекъсва решаващи моменти, в които хората могат да бъдат насаме със себе си, за да осмислят и решат сложни проблеми или да регулират емоциите си.

📑Вижте още по темата: Как да се фокусирам бързо, когато всичко около мен лесно ми краде вниманието – UPDATE

Масова дигитална преквалификация (зомбификация)

Според проведени проучвания средно на ден човек докосва телефона си около 80 пъти, извършвайки около 2600 докосвания или кликвания. Според Нюпорт:

Преквалифицираха ни да си гледаме телефона през цялото време, без да имаме фундаментална полза от това.

Освен липсата на сериозни позитиви, това влияе и на способността на човек да учи и да формира спомени. Според най-новите изследвания мозъка ни се нуждае от етап на т.нар. „празен период„, чрез който да запази и обработи новата информация.

Професорът от Центъра по „Невронаука“ в Калифорния, Лорен Франк казва :

Начинът, по който учим е повече от ясен. За да научим нещо добре, трябва да го изучаваме известно време и след това да направим почивка.

За много хора е трудно да намерят времето, необходимо за почивка на мозъка, особено ако работят от 9:00 до 17:00. Просто не разполагат с гъвкавостта на Нюпорт да правят дълги разходки през деня или пък не могат да се събудят толкова рано и да отделят време само за себе си, както прави Кристин.

Ако и вие сте сред тях може да включите мини почивки.

В Лондонския офис на Reboot Online Marketing, служители на агенцията често посещават специална „тиха стая“, където се оттеглят от работата за 20 минутна дрямка. Понякога просто я използват, за да се изключат за малко от технологиите, с които работят.

Изпълнителния директор Шай Ахарони, казва, че:

Тези, които не спят седят на дивана, без да правят нищо или четат. На хората просто им харесва да прекъсват за момент онлайн връзката.

В офиса на Шай е въведена следната политика:

Имейлите на мениджърите са настроени за автоматичен отговор, който се активира след края на работния ден и по време на ваканция.

В имейла има и специално настроен филтър, при който ако в темата на съобщението до подателя се съдържа думата „спешно“, веднага влиза в имейла му и го вижда.

В повечето случаи ако клиент се опитва да се свърже с вас след работните часове, той няма спешна нужда. Прави го, защото това вече е част от професионалния ни живот.

Затова и днес телефонът в ръцете ни означава, че винаги сме на повикване!

📝 Вижте още и: Как да добавим един час на ден към живота си в будно състояние?

В края на всеки един работен ден Кристофър Мимс прибира смартфона си в шкаф в дома си и ограничава използването на всички технологии до своя Apple Watch.

Единствените нотификации, които получава на него са съобщения.

Ако някой се нуждае от мигновен отговор, той може да види и да отвърне веднага. В 9 от 10 случая, обаче съобщенията могат да изчакат до следващата сутрин. Мимс работи за The Wall Street Journal, където води седмична рубрика за технологии.

Според него, физическото скриване на телефона е възможност за изграждане на пълноценен навик временно да се изключим.

💡Любопитно:

Проучване на Университета по медицина в Питсбърг открива, че хората на възраст от 19 до 32 години, които прекарват повече време в социалните мрежи, са по-склонни да се чувстват изолирани от своите връстници. Друго проучване на Pew Research установило, че 1/4 от хората, които имали връзка казват, че партньорите им са прекалено разсеяни от телефоните си. Продължителното гледане на смартфона или на компютърния екран води до т.нар „синдром на компютърното зрение„, характеризиращ се с напрежение в очите и замъглено виждане.

Какво е предназначението на технологиите?

Да ни помогнат да сме по-осъзнати към света или да ни изолират от него?

Всъщност не става въпрос за детоксикация. Става въпрос за фундаментална помяна в начина, по който дигиталния свят се внедрява в нашия реален живот.

Прекъсването, с което така любезно ни услужва технологията, води до най-голяма загуба на продуктивност. Ако имате прекалено много прекъсвания, вие отсъствате от себе си! – Гир Бертелсен, основател на Световния институт на бавноста

ProTips: как да контролирате вниманието си, за да управлявате живота си.

Ако за няколко секунди се отдръпнете от лаптопа или телефона, през който четете този текст и се замислите за времето прекарано пред тези устройства ще осъзнаете, че в по-голяма част от него те по-скоро водят до състояние на „безмозъчност“, вместо действие, което да ви носи равна на платената от вас с време и внимание цена.

Това е и идеята на бавните сутрини – да изравнят нещата, да ги балансират.

Практикуването им ще ви помогне осъзнато да присъствате през целия ден, защото не може да сте продуктивни, без да сте си изградиви съзнателни аналогови ритуали.

Разбира се, сутрешната рутина е само малка част от сценария за по-балансиран и осъзнат живот. Но именно тя ще зададе тона на целия ви ден.

Затова помислете как искате да прекарате сутрините си.

Бързо и безмозъчно или бавно и съзнателно?

Какво да направите сега…
преди лягане и при събуждане

  • Подгответе бавната си сутрин още от вечерта
  • Без телефон, лаптоп и ТВ поне час преди лягане – тествал съм това и ви уверявам, че помага за по-качествен сън. Уплътнявам това време с книга
  • Не зареждайте телефона си до леглото. Зареждайте го извън спалнята.
  • Леглото ви е за сън и секс. Само за това! Не носете работата си в него
  • Събудете се, отидете до тоалетната, медитирайте (rise, pee, meditate на Дийпак Чопра)
  • Отделете поне 20 минути преди работния ден, без да правите нищо. Мислете!
  • Отделете време бавно и внимателно да си направите любимата топла напитка
  • Подгответе храната си в кутии за деня – правя това от известно време сутрин и след това ми е супер удобно. Дава тонус и пести много време
  • Вземете си тефтера и помислете над нещата, които са ви важни за деня
  • Запълнете празните му страници с идеи
  • Ако ви е възможно, раздвижете се. Тонусът е гарантиран
  • Ако трябва да бързате, бързайте бавно
  • Дайте част от своето време на другите – това е най-добрият подарък
  • И за финал: върнете живота си обратно. Поне сутринта…

Как технологиите превземат ума, вниманието и живота ни, без дори да окажем съпротива!

🎁 Подарък: Включен е и специалният ми личен списък с тактики и приложения, които да ви помогнат да се отървете от дигиталната си пристрастеност, за да имате повече време за това, което наистина е важно за Вас.

Към ръководството

  • 360
  •  
  •  

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

>