Мирослав Запорожанов е бивш брокер на фондовата борса. Работил е в чужбина 3 години, консултирайки най-големите енергийни компании в Европа като OMV, Е.ОН, Shell. През годините e стартирал 3 компании.
Последната – zapomedia.com консултира някои от най-големите и известни имена в България – Наталия Кобилкина, Лазар Ангелов (българина с най-много фена в социалната мрежа – над 9.4 милиона), както и онлайн предприемачи от САЩ, Канада и UK. Спортува много – тичане (ултра маратонец), парашутист е (има близо 100 скока), плуване, кара хавайски сърф и сноуборд, пристрастен към функционалното трениране.
? Занимаваш се с толкова много неща – работа, спорт, хобита! Как организира времето си зает човек като теб?
С времето разбрах, че има по-голяма игра от бизнеса – живота.
В този ред на мисли се научих да гледам стратегически на нещата. Научих се да отделям първите часове от деня, за да поддържам енергийните си нива високи. Използвам времето между 5 и 9 сутрин за спорт, личностно развитие и размишления върху това кои са най-простите и ефективни начини, които в момента не виждам и с които мога да подобря качеството на живота си драстично.
За да организираш времето си първо трябва да се научиш да организираш мислите си. В момента, в който започнеш да го правиш всичко си идва на мястото.
? Ти ли направи Кобилкина известна или тя теб?
Когато се запознахме Наталия тя вече беше достатъчно известна.
Със Zapomedia просто й помогнахме да подобри позиционирането си, начертахме дългосрочна маркетинг стратегия и й помогнахме да монетизира бизнеса си в интернет и Facebook. Общо взето решихме нейния най-голям проблем – монетизирането на нейните фенове във Facebook и посетители на сайта.
?Статусите и начинът й на говорене изглеждат недодялани – защо?
Случайни неща няма. Всичко е преценено от гледна точка на нейната автентичност.
Когато други хора се грижат за твоя бранд, те трябва да направят всичко възможно да се придържат към твоята идентичност и да запазят (дори подобрят) автентичността на самата личност/бизнес. В крайна сметка хората харесват Наталия, защото е различна, защото им помага и защото е себе си.
Нашата компания залага адски много на изучаването на психологията на потребителите в интернет – напълно сме наясно защо са там, от какво се интересуват в точно определен ден и час. Това е тайната съставка на успеха – не само на Наталия, но и на всеки бизнес. Да разбереш психологията на самия потребител.
“Предложи на хората това, което желаят. Дай им това, от което имат нужда”
? Миро, защо на тези популярни хора, никога не е включен отговорът на коментари? Какво толкова страшно има?
Как така “никога не е включен”? Това не е вярно. Поне не за Наталия или нашите клиенти.
Ако другите бизнеси не го правят, това е голяма грешка. Социалните мрежи са днешните форуми. Те дори изместват с всеки изминал ден пряката комуникация с телефони. Най-голямото предимство на Facebook е това, че известната личност и нейните фенове могат да разговарят в реално време. Всеки ден на страницата на Наталия получаваме по 50-60 лични писма, на които тя отговаря на части. Писмата са лични, изискват съвет спрямо определена ситуация, а както знаем Наталия, или която и да била друга известна личност имат и други ангажименти.
В зависимост от естеството на бизнеса, интеракцията с феновете е задължителна – било то през личните съобщения, чрез коментари, чрез видеа, email. Но конкретно за Наталия, комуникацията с феновете се извършва предимно през лични съобщения и видео послания, защото отказваме да споделяме личните истории на хората.
Трябва да се вземе предвид, че писмата прерастват в разговори и сме имали случаи, в които Наталия става приятел с хора, които никога не е виждала на живо и никога не са били на нейно обучение.
Кои са най-големите предизвикателства, които срещате при хората, за чийто маркетинг се грижите: по Лазар Ангелов са луди буквално милиони жени, та и мъже. Наталия Кобилкина пък е доста интересна личност, която често хората не одобряват и обиждат в социалните мрежи. Как реагирате на тези „ситуации“?
Реагираме като използваме нашата специална стратегия, която наричаме “Любовен маркетинг”.
Обичаме феновете и клиентите си повече от бизнеса си. На тези неща обучаваме и нашите клиенти.
В ситуации, когато някой фен/клиент не е доволен, ние го обгрижваме повече от нормалното и правим всичко възможно да разберем неговия проблем и да му помогнем да го реши.
Негативните коментари и нападки са най-ценният източник за нас, тъй като ни казват къде са нашите пропуски и къде бихме могли да оптимизираме процесите. Когато покажеш на свой фен, че разбираш неговите проблеми и когато направиш всичко възможно да ги решиш, на подсъзнателно ниво той вече започва да те харесва.
Имали сме много такива случаи – така са се раждали идеи за безплатни и платени обучения, книги и уебинари.
В крайна сметка – обичаме феновете без значение как се държат. Те винаги имат право.
Кои са най-големите предизвикателства в работата с толкова популярни и обсъждани личности?
Предизвикателството е да ги убедиш, че имат нужда от дългосрочна маркетинг стратегия за развитие на бизнеса си и че трябва да са изключително селективни относно многото бизнес възможности, които ги връхлитат всеки ден.
Хората сме програмирани да искаме още и още, както и мислим краткосрочно. Това изключително много ни пречи, особено в бизнеса, където ако нямаш визия и ясна посока, вероятността да се удавиш в морето от възможности е много голяма.
Разкажи ни кои са най-важните неща в твоята дейност – за теб и за клиентите ти?
За мен най-важното е клиентите ни да получават в пъти повече полезност от нашите действия, отколкото ни плащат. Изключително селективни сме в работата си с клиенти. За нас е важно да работим с хора, които мислят в мащаб, които имат големи амбиции и за които не е самоцел да правят пари.
Като човек на маркетинга кое според теб е най-силното послание, най-силната емоция, която печели клиенти?
Любовта! В Zapomedia създадохме философията “Любовен Маркетинг”, която може да се определи само с едно изречение:
“Влюби се в клиентите си, а не в продукта си!”
В изграждането на репутация и добро онлайн присъствие винаги има нужда от креативни, интересни идеи, които да задържат погледа на иначе хипнотизирания, скролиращ като бесен читател. Та в този ред на мисли как и къде намираш добрите идеи, медитираш ли, проучваш ли. Как измисляш всички тези провокативни неща?
Медитирам, проучвам и тренирам мускула, който отговаря за генерирането на идеи. Вярвам, че креативността е мускул и качествените идеи се раждат от количестото. Затова всяка сутрин в последните 2 години си пиша поне по 20 идеи на всякакви теми. От бизнес до лични. В последните няколко седмици правя опити да утроя генерирането на тези идеи, за да мога да ги докарам до 60 на ден и така да стигна целта си от 20 000 идеи за тази година.
Имаш толкова хобита – кое надделява над всички останали и защо ти харесва да го правиш?
Всичките ги обичам по различен начин. Парашутизмът те кара да цениш всяка една секунда по начин, който не може да се опише. Сърфът и плуването пък те карат да се слееш с природата.
От всички обаче най-много обичам тичането. Когато се научиш да преодоляваш и да не обръщаш внимание на вътрешния глас в теб, който ти казва, че е време да се откажеш, тогава нещо специално се случва с теб. Сякаш някой ти пуска допълнителна енергия да продължиш.
С такова ежедневие не може да нямаш някаква система за пестене на време? Би ли споделил?
Времето няма как да го спестя. По-скоро се уча да го използвам ефективно и да пестя енергията си.
Най-добрата система за управление на време е да се научиш да казваш “НЕ” по-често.
В света, в който живеем, сме затрупани от възможности и предложения за какво ли не. Неумението да казваме “НЕ” е най-големият прахосник на време, енергия и фокус в наши дни. Опитайте за два дни да отказвате всякакви предложения и покани и обърнете внимание какво сте свършили след това. Гарантирам ви, че ще е в пъти над средното, което постигате всеки ден.
Има ли нещо, което правиш всеки ден, за да станеш по-добър от всеки друг?
Чета поне по час на ден. Инвестирам в най-добрите бизнес програми и обучения в света, които изучавам ежедневно. Уча се от най-добрите в сферата на бизнес развитието, маркетинга и личностното развитие.
След това се старая да прилагам наученото за Zapomedia и нашите клиенти.
Любопитно е интересен човек като теб да сподели ежедневието си. В този ред на мисли кога ставаш сутрин? Кое е първото нещо, което правиш за деня, а след това?
Денят ми започва около 5 часа сутринта. Първото нещо, което прявя е да изпия половин литър вода.
След това медитирам за около 30 минути. Пиша 20 идеи. Размишлявам над живота и бизнеса. Чета около час, а след това спортувам – тичане, функционален фитнес, плуване. Започвам работа около 09:30 която се изразява в създаване на стратегии и продукти. Така до около 13:00 като на всеки час работа почивам за по около 5-10 минути.
Втората част на деня използвам за комуникация с настоящи и потенциални клиенти, както и за обучение.
Завършвам деня с книга в ръка и пишейки си 10 неща, за които съм благодарен през изминалия ден – малки или големи победи, които ме карат да се чувствам, че постоянно печеля.
В сайта си zen.bg пишеш за доста интересни неща свързани с успеха. Ако трябва да извлечеш есенцията на всичко, което споделяш там – каква би била тя – кои са онези най-важни неща, на които да обърнем внимание?
Не спирайте да работите върху мисленето си! Не спирайте да инвестирате времето си в знания и умения, които най-добрите в дадена сфера са решили да споделят в книга, видео или курс. Прекарвайте времето си с хора, които са по-умни от вас. Намерете някой, който е по-успял от вас и направете всичко по силите си да ви стане ментор.
Слушайте повече отколкото говорите. Давайте най-доброто от себе си, но нямайте конкретни очаквания как ще се развие живота ви. Бъдете скромни, но винаги гладни. Наслаждавайте се на процеса тук и сега и се забавлявайте.
Секцията ти с книги в zen.bg e страхотна. Но книгите са доста – с коя ще ни препоръчаш да започнем и защо?
Има една книга, която не е включена в секцията, но всъщност трябва да е на 1-во място.
Това е книга, за която трябва да си готов, понеже след като я прочетеш вече няма да гледаш на живота и на себе си по същия начин. Книгата се казва “Разговори с Бога” от Нийл Доналд Уолш. Тази книга ще промени живота ви към по-добро, когато станете готови за това.
Какво те мотивира най-силно?
Вярата, че с мислите, думите и действията си мога да направя света по-добро място за всички ни.
Работата ти е свързана с хора. В този смисъл – как се справяш със стреса и напрежението?
Старая се да не приемам нещата лично, защото те никога не са лични.
Не се приемам насериозно. Старая се да бъда достатъчно осъзнат, за да разбера, кое е най-доброто решение, което мога да взема в момента така, че да улесня живота на всички около мен.
Кой е най-добрият съвет, който някога си получавал?
Бъди тук и сега и винаги давай най-доброто от себе си.
Кой е най-големият риск, който някога си поемал? Разкажи ни повече.
Първата ми работа започнах на 16. Бях бензинджия в една малка бензиностанция в родния Ботевград и сипвах бензин, който собствениците купуваха от OMV. 11 години по-късно консултирах топ мениджърите на OMV във Виена. Летях по 200 пъти в годината из цяла Европа, спях по най-скъпите хотели и получавах ужасно висока заплата.
Мисля, че риска да се откажа от всичко това, да се върна в България и да стартирам Zapomedia, без да имам дори и един клиент е най-смелото нещо, което съм правил някога, след това да повярвам в себе си.
Как действаш, когато клиентите ти не са съгласни с теб? Примиряваш се, убеждаваш ги в позицията си или…?
Намирам начин да им покажа, че това, което им предлагам съвпада с техните цели и е най-доброто за тях. Понякога е нужно търпение. С всеки клиент е различно. Някои се доверяват изцяло от самото начало, а при други това става на етапи. Просто не спирам да се връщам с още по-добри предложения за подобряването на техния бизнес.
Като един от най-ефективните бизнес консултанти няма как да не се възползвам и да не те попитам кой според теб би бил най-успешният бизнес модел за lifehack.bg?
Да бъде сайтът даващ най-много стойност, мотивация и идеи, на своите читатели по всички възможни начини – книги, видео, подкасти. При това напълно безплатно. Да контактува с феновете си и да изгради общност от лайфхакери из цяла България.
От тук накъде, Миро?
Тук и сега давайки най-доброто от себе си в този момент.