Мирослав Запорожанов: между предприемачеството, писането и спорта

Мирослав Запорожанов е бивш брокер на фондовата борса. Работил е в чужбина 3 години, консултирайки най-големите енергийни компании в Европа като OMV, Е.ОН, Shell. През годините e стартирал 3 компании.

Последната – zapomedia.com консултира някои от най-големите и известни имена в България – Наталия Кобилкина, Лазар Ангелов (българина с най-много фена в социалната мрежа – над 9.4 милиона), както и онлайн предприемачи от САЩ, Канада и UK. Спортува много – тичане (ултра маратонец), парашутист е (има близо 100 скока), плуване, кара хавайски сърф и сноуборд, пристрастен към функционалното трениране.


? Занимаваш се с толкова много неща – работа, спорт, хобита! Как организира времето си зает човек като теб?

С времето разбрах, че има по-голяма игра от бизнеса – живота.

В този ред на мисли се научих да гледам стратегически на нещата. Научих се да отделям първите часове от деня, за да поддържам енергийните си нива високи. Използвам времето между 5 и 9 сутрин за спорт, личностно развитие и размишления върху това кои са най-простите и ефективни начини, които в момента не виждам и с които мога да подобря качеството на живота си драстично.

За да организираш времето си първо трябва да се научиш да организираш мислите си. В момента, в който започнеш да го правиш всичко си идва на мястото.


? Ти ли направи Кобилкина известна или тя теб?

Когато се запознахме Наталия тя вече беше достатъчно известна.

Със Zapomedia просто й помогнахме да подобри позиционирането си, начертахме дългосрочна маркетинг стратегия и й помогнахме да монетизира бизнеса си в интернет и Facebook. Общо взето решихме нейния най-голям проблем – монетизирането на нейните фенове във Facebook и посетители на сайта.

?Статусите и начинът й на говорене изглеждат недодялани – защо?

Случайни неща няма. Всичко е преценено от гледна точка на нейната автентичност.

Когато други хора се грижат за твоя бранд, те трябва да направят всичко възможно да се придържат към твоята идентичност и да запазят (дори подобрят) автентичността на самата личност/бизнес. В крайна сметка хората харесват Наталия, защото е различна, защото им помага и защото е себе си.

Нашата компания залага адски много на изучаването на психологията на потребителите в интернет – напълно сме наясно защо са там, от какво се интересуват в точно определен ден и час. Това е тайната съставка на успеха – не само на Наталия, но и на всеки бизнес. Да разбереш психологията на самия потребител.

“Предложи на хората това, което желаят. Дай им това, от което имат нужда”

? Миро, защо на тези популярни хора, никога не е включен отговорът на коментари? Какво толкова страшно има?

Как така “никога не е включен”? Това не е вярно. Поне не за Наталия или нашите клиенти.

Ако другите бизнеси не го правят, това е голяма грешка.  Социалните мрежи са днешните форуми. Те дори изместват с всеки изминал ден пряката комуникация с телефони. Най-голямото предимство на Facebook е това, че известната личност и нейните фенове могат да разговарят в реално време. Всеки ден на страницата на Наталия получаваме по 50-60 лични писма, на които тя отговаря на части. Писмата са лични, изискват съвет спрямо определена ситуация, а както знаем Наталия, или която и да била друга известна личност имат и други ангажименти.

В зависимост от естеството на бизнеса, интеракцията с феновете е задължителна – било то през личните съобщения, чрез коментари, чрез видеа, email. Но конкретно за Наталия, комуникацията с феновете се извършва предимно през лични съобщения и видео послания, защото отказваме да споделяме личните истории на хората.

Трябва да се вземе предвид, че писмата прерастват в разговори и сме имали случаи, в които Наталия става приятел с хора, които никога не е виждала на живо и никога не са били на нейно обучение.

Кои са най-големите предизвикателства, които срещате при хората, за чийто маркетинг се грижите: по Лазар Ангелов са луди буквално милиони жени, та и мъже. Наталия Кобилкина пък е доста интересна личност, която често хората не одобряват и обиждат в социалните мрежи. Как реагирате на тези „ситуации“?

Реагираме като използваме нашата специална стратегия, която наричаме “Любовен маркетинг”.

Обичаме феновете и клиентите си повече от бизнеса си. На тези неща обучаваме и нашите клиенти.

В ситуации, когато някой фен/клиент не е доволен, ние го обгрижваме повече от нормалното и правим всичко възможно да разберем неговия проблем и да му помогнем да го реши.

Негативните коментари и нападки са най-ценният източник за нас, тъй като ни казват къде са нашите пропуски и къде бихме могли да оптимизираме процесите. Когато покажеш на свой фен, че разбираш неговите проблеми и когато направиш всичко възможно да ги решиш, на подсъзнателно ниво той вече започва да те харесва.

Имали сме много такива случаи – така са се раждали идеи за безплатни и платени обучения, книги и уебинари.

В крайна сметка – обичаме феновете без значение как се държат. Те винаги имат право.

Кои са най-големите предизвикателства в работата с толкова популярни и обсъждани личности?

Предизвикателството е да ги убедиш, че имат нужда от дългосрочна маркетинг стратегия за развитие на бизнеса си и че трябва да са изключително селективни относно многото бизнес възможности, които ги връхлитат всеки ден.

Хората сме програмирани да искаме още и още, както и мислим краткосрочно. Това изключително много ни пречи, особено в бизнеса, където ако нямаш визия и ясна посока, вероятността да се удавиш в морето от възможности е много голяма.

Разкажи ни кои са най-важните неща в твоята дейност – за теб и за клиентите ти?

За мен най-важното е клиентите ни да получават в пъти повече полезност от нашите действия, отколкото ни плащат. Изключително селективни сме в работата си с клиенти. За нас е важно да работим с хора, които мислят в мащаб, които имат големи амбиции и за които не е самоцел да правят пари.

Като човек на маркетинга кое според теб е най-силното послание, най-силната емоция, която печели клиенти?

Любовта! В Zapomedia създадохме философията “Любовен Маркетинг”, която може да се определи само с едно изречение:

“Влюби се в клиентите си, а не в продукта си!”

В изграждането на репутация и добро онлайн присъствие винаги има нужда от креативни, интересни идеи, които да задържат погледа на иначе хипнотизирания, скролиращ като бесен читател. Та в този ред на мисли как и къде намираш добрите идеи, медитираш ли, проучваш ли. Как измисляш всички тези провокативни неща?

Медитирам, проучвам и тренирам мускула, който отговаря за генерирането на идеи. Вярвам, че креативността е мускул и качествените идеи се раждат от количестото. Затова всяка сутрин в последните 2 години си пиша поне по 20 идеи на всякакви теми. От бизнес до лични. В последните няколко седмици правя опити да утроя генерирането на тези идеи, за да мога да ги докарам до 60 на ден и така да стигна целта си от 20 000 идеи за тази година.

Имаш толкова хобита – кое надделява над всички останали и защо ти харесва да го правиш?

Мирослав Запорожанов

Всичките ги обичам по различен начин. Парашутизмът те кара да цениш всяка една секунда по начин, който не може да се опише. Сърфът и плуването пък те карат да се слееш с природата.

От всички обаче най-много обичам тичането. Когато се научиш да преодоляваш и да не обръщаш внимание на вътрешния глас в теб, който ти казва, че е време да се откажеш, тогава нещо специално се случва с теб. Сякаш някой ти пуска допълнителна енергия да продължиш.

С такова ежедневие не може да нямаш някаква система за пестене на време? Би ли споделил?

Мирослав Запорожанов пред lifehack.bgВремето няма как да го спестя. По-скоро се уча да го използвам ефективно и да пестя енергията си.

Най-добрата система за управление на време е да се научиш да казваш “НЕ” по-често.

В света, в който живеем, сме затрупани от възможности и предложения за какво ли не. Неумението да казваме “НЕ” е най-големият прахосник на време, енергия и фокус в наши дни. Опитайте за два дни да отказвате всякакви предложения и покани и обърнете внимание какво сте свършили след това. Гарантирам ви, че ще е в пъти над средното, което постигате всеки ден.

Има ли нещо, което правиш всеки ден, за да станеш по-добър от всеки друг?

Чета поне по час на ден. Инвестирам в най-добрите бизнес програми и обучения в света, които изучавам ежедневно. Уча се от най-добрите в сферата на бизнес развитието, маркетинга и личностното развитие.

След това се старая да прилагам наученото за Zapomedia и нашите клиенти.

Любопитно е интересен човек като теб да сподели ежедневието си. В този ред на мисли кога ставаш сутрин? Кое е първото нещо, което правиш за деня, а след това?

Денят ми започва около 5 часа сутринта. Първото нещо, което прявя е да изпия половин литър вода.

След това медитирам за около 30 минути. Пиша 20 идеи. Размишлявам над живота и бизнеса. Чета около час, а след това спортувам – тичане, функционален фитнес, плуване. Започвам работа около 09:30 която се изразява в създаване на стратегии и продукти. Така до около 13:00 като на всеки час работа почивам за по около 5-10 минути.

Втората част на деня използвам за комуникация с настоящи и потенциални клиенти, както и за обучение.

Завършвам деня с книга в ръка и пишейки си  10 неща, за които съм благодарен през изминалия ден – малки или големи победи, които ме карат да се чувствам, че постоянно печеля.

В сайта си zen.bg пишеш за доста интересни неща свързани с успеха. Ако трябва да извлечеш есенцията на всичко, което споделяш там – каква би била тя – кои са онези най-важни неща, на които да обърнем внимание?

Не спирайте да работите върху мисленето си! Не спирайте да инвестирате времето си в знания и умения, които най-добрите в дадена сфера са решили да споделят в книга, видео или курс. Прекарвайте времето си с хора, които са по-умни от вас. Намерете някой, който е по-успял от вас и направете всичко по силите си да ви стане ментор.

Слушайте повече отколкото говорите. Давайте най-доброто от себе си, но нямайте конкретни очаквания как ще се развие живота ви. Бъдете скромни, но винаги гладни. Наслаждавайте се на процеса тук и сега и се забавлявайте.

Секцията ти с книги в zen.bg e страхотна. Но книгите са доста – с коя ще ни препоръчаш да започнем и защо?

Има една книга, която не е включена в секцията, но всъщност трябва да е на 1-во място.

Това е книга, за която трябва да си готов, понеже след като я прочетеш вече няма да гледаш на живота и на себе си по същия начин. Книгата се казва “Разговори с Бога” от Нийл Доналд Уолш. Тази книга ще промени живота ви към по-добро, когато станете готови за това.

Мирослав Запорожанов пред lifehack.bg

Какво те мотивира най-силно?

Вярата, че с мислите, думите и действията си мога да направя света по-добро място за всички ни.

Работата ти е свързана с хора. В този смисъл – как се справяш със стреса и напрежението?

Старая се да не приемам нещата лично, защото те никога не са лични.

Не се приемам насериозно. Старая се да бъда достатъчно осъзнат, за да разбера, кое е най-доброто решение, което мога да взема в момента така, че да улесня живота на всички около мен.

Кой е най-добрият съвет, който някога си получавал?

Бъди тук и сега и винаги давай най-доброто от себе си.

Кой е най-големият риск, който някога си поемал? Разкажи ни повече.

Първата ми работа започнах на 16. Бях бензинджия в една малка бензиностанция в родния Ботевград и сипвах бензин, който собствениците купуваха от OMV. 11 години по-късно консултирах топ мениджърите на OMV във Виена. Летях по 200 пъти в годината из цяла Европа, спях по най-скъпите хотели и получавах ужасно висока заплата.

Мисля, че риска да се откажа от всичко това, да се върна в България и да стартирам Zapomedia, без да имам дори и един клиент е най-смелото нещо, което съм правил някога, след това да повярвам в себе си.

Как действаш, когато клиентите ти не са съгласни с теб? Примиряваш се, убеждаваш ги в позицията си или…?

Намирам начин да им покажа, че това, което им предлагам съвпада с техните цели и е най-доброто за тях. Понякога е нужно търпение. С всеки клиент е различно. Някои се доверяват изцяло от самото начало, а при други това става на етапи. Просто не спирам да се връщам с още по-добри предложения за подобряването на техния бизнес.

Като един от най-ефективните бизнес консултанти няма как да не се възползвам и да не те попитам кой според теб би бил най-успешният бизнес модел за lifehack.bg?

Да бъде сайтът даващ най-много стойност, мотивация и идеи, на своите читатели по всички възможни начини – книги, видео, подкасти. При това напълно безплатно. Да контактува с феновете си и да изгради общност от лайфхакери из цяла България.

От тук накъде, Миро?

Тук и сега давайки най-доброто от себе си в този момент.

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
0
ден
0
часа
0
минути
0
секунди
Спести над 300 лв и подари на любим човек
Спести над 300 лв и подари на любим човек