Онлайн търговията е като зоологическа градина.
От „крещящите птици“ в социалните мрежи до тежките хипопотами, които доминират на пазара, всички ние, които продаваме нещо онлайн, сме една многообразна фауна от „животни“ с различни характеристики.
Но има два вида онлайн търговци, които са по-специални.
Това са костенурките и зайците.
Знаете историята: бързият заек и бавната костенурка.
На езика на онлайн търговията това са „стратегът“ и „оптимизаторът“.
Единият обича иновативните нови идеи, а другият непрекъснатите и последователни малки подобрения (Кайзен).
? С други думи: това е революцията срещу еволюцията.
Това е онлайн търговецът, който иска да направи лесно онлайн магазина си, за да може да започне да продава веднага и търговецът, който дълго планира и инвестира в по-сложни и комплексни платформи за търговия.
Да разгледаме единия и другия и да разберем от кои сме…
Нека видим силните и слабите им страни – с какво са толкова специални…
? Търговецът „заек“ (the game changer)
Успешните предприемачи не чакат да им се изяснят нещата, за да предприемат действия. Те действат, за да изяснят нещата!
С какво се различава предприемачът, който прави всичко х 10 от типичния и често посредствен онлайн търговец?
Идеите му са големи. Мисли мащабно.
Обожава новото начало. Той е пионер, който предизвиква статуквото. Осмелява се да налага нови норми.
Рисковете му са по-големи, но и ползите също.
Целта му е: да намери голямата идея, която да отличи бизнеса му!
Силните му страни са: позициониране, стратегия, PR, брандинг, креативност, силна връзка с идеята, разграничение от останалите.
Мотото му е: „Не се притеснявайте как ще го направим. Нека да се фокусираме върху това защо да го направим„!
Слабости: не е най-добрият що се отнася до проследяване, последователност, постоянство, използване и анализиране на данни.
„Отчетите не са казали на Стив Джобс как да изобрети смартфона!“
Онлайн търговците от типа „заек“ имат склонност бързо да им доскучава.
Често прекаляват с новите технологии.
Стойността за бизнеса им: добре виждат и преценяват конкуренцията и имат добри идеи, с които да вървят далеч пред нея.
Създават сини океани.
Вдъхновяващи и забавни по време на срещи, но определено не са от типа хора, с които ще искате да се срещате абсолютно всеки ден.
Психологически профил:
Заекът се разочарова, когато хората не се качват с него на борда толкова пламенно, колкото горящ е техния ентусиазъм.
Не обичат да повтарят нещо, което веднъж вече са обяснили.
Когато другите все още имат нужда от още пояснения, те вече искат да виждат резултатите от идеята си.
? Костенурката (оптимизаторът)
По какво се различава от типичния предприемач? Това като, че ли е по-скучната версия търговец, но в никакъв случай не и по-лошата. „Костенурките“ са последователни, аналитични и изпълнителни.
Всяко тяхно действие има определен желан резултат.
Нещо важно за тях:
В никакъв случай не е задължително да работят бавно.
Просто стъпките, които предприемат са малки и обмислени.
Затова и по-често растежът на бизнеса им е с по 10%, а не х 10.
Цели: по-добри резултати от вчера. Изграждане на успешна система. Да видят въздействието на взетите решения в данните, които изследват.
Силни страни: SEO оптимизация, оптимизация на конверсиите, тестване и анализ на данните, документация. Имат последователен процес на работа и изпълнение. Стремят се към постоянно подобрение.
Устояват да се поддадат на личните си предпочитания.
Вместо това предпочитат да тестват!
Слаби страни: склонни са към промяна на вече направени планове и цели, прекомерно стриктно спазване на процесите. Често си мислят, че подобряват ефективността, без да увеличават ефикасността.
Понякога пропускат тенденциите и изостават от това, което се търси.
„Винаги така сме го правили. Защо да се променяме?
Това работи и аз ще ти го докажа.“
Стойността за бизнеса им: те са бегачи на дълги разстояния, последователни и търпеливи в преследването на резултати.
Мотото им е:
Ако достатъчно дълго чакаш на брега на реката, ще видиш труповете на враговете си, да се носят по течението, минавайки покрай теб. – Сун Дзъ
Психологически профил:
Костенурката мрази, когато някой използва себе си за пример по време на срещи, особено, когато не доказва тезата си с тестове и данни.
Не обича хора, които залагат в бизнеса личните си предпочитания, вместо да тестват.
Това са предприемачи задвижвани от данните.
Кой тип търговец е подходящ за вашия онлайн бизнес?
Ако искате да стартирате онлайн бизнес с продукти от нисък ценови клас, които да предложите на много по-голям пазар, то отличителните черти на заека ще ви бъдат от полза. На по-голям пазар и сериозна конкуренция ще имате нужда от голямата картина.
А зайците са добри в „рисуването ѝ“.
Ако предпочитате по-луксозния и скъп ценови клас продукти, качествата на костенурката ще са ви от полза, защото с тях ще наблегнете на бранда и марката, които ще изграждате методично и последователно, а това ще ви се отплати с времето.
Костенурките са добри и в обслужването.
Този материал достига до вас благодарение на Shopiko →
Всички сме по-малко и от двете…
Въпросът е кой типаж надделява в начина ви на правене на бизнес?
Изкушаващо е да поставите етикет на някого като му лепнете прякора „оптимизаторът“ или „стратегът“, но всички сме изтъкани от нюанси.
Постоянно превключваме режимите между заек и костенурка.
Аз например мисля като костенурка, когато става въпрос за обслужване и разговори с клиенти. Когато създавам съдържание и планирам подобрения на бизнеса си използвам мисленето на заека.
Ами вие?
Кой от двата типа ви подхожда повече?
Споделете в коментарите.
Ако се осмелявате, разбира се…