Доверие, легитимност, достоверност, социални доказателства – 20 начина да покажете, че наистина си струвате

Съмняват ли се в продукта ви? Скептични ли са за професионализма ви? А може би просто не ви вярват?

Днес всеки е скептичен…

Ооо, ти си маркетолог?

Докажи го.

“Предлагаш най-доброто кафе в Пловдив?”

Докажи го.

В съвременния свят, ако не можете да подкрепите твърденията си с доказателства ще ви е трудно и в бизнеса (и в живота).

Добрата новина е, че са нужни само няколко промени, за да спечелите доверието на потенциалните си купувачи.

Тук ще ви дам 20 от най-добрите реални примера за социални доказателства + хитри тактики за изграждане на доверие.

Разгледайте ги и вижте кои от тях можете да приложите в живота и бизнеса си, за да обезоръжите съмненията и несигурността у потенциалните си клиенти, приятели и партньори:



#1. Силата на знаците:

Имаме бяла престилка, очила и дипломи на стената. Какво повече…

Поглеждайки този човек можем да кажем, че е лекар, защото носи бяла престилка, големи очила за умни хора и на стената му висят дипломи.

Да, ама не…

Всъщност, този човек заблуждава всички, че е истински лекар в Калифорния в продължение на повече от 20 години!

Ето това е силата на знаците.

✅ Доказателство: облекло, показване на награди и дипломи

#2. Психология на тълпата:

Като поддържат изкуствено дълги опашки, заведенията използват социални доказателства и поведението на тълпата, за да направят локацията си по-популярна, отколкото е в действителност.

✅ Доказателство: изкуствено създадена социална привлекателност.

#3. Кой друг те ползва / Какво казват за теб:

Това е един от елементите, необходими за изграждане на доверие в една ландинг страница – било за курс, за хостинг или за клуб като Мастърхак.

След като види отзивите и цифрите, за потребителя става малко по-трудно да бъде скептичен. Ако хиляди хора следят даден сайт, той вероятно има какво ценно да каже.

Така че, ако имате каквото и да е подобно социално доказателство (отзиви и цифри), задължително го покажете!

✅ Доказателство: мнения, отзиви, данни, статистика.

#4. Трансфер на доверие:

Това важи за всяка сфера…

Ако тепърва започвате и нямате социално доказателство, което да покажете, опитайте да се включите в популярно издание или каталог, за да прехвърлите част от доверието към марката му върху вас.

✅ Доказателство: използвайте доверието на вече познати марки.

#5. Правете като Амазон:


Никой не иска да губи време и пари за книги и продукти, които не си заслужават. Amazon знае това и се старае да добавя доказателства навсякъде, където може в продуктовите си страници.

✅ Доказателство: мнения и снимки на клиенти, отзиви, коментари.

Бонус трик: ако в онлайн магазина ви има място за статии, в които информирате потребителите за продукта си, използвайте секцията с коментарите. Точно това правим и ние…

#6. Резултатите говорят сами за себе си:


Нишата е толкова пренаселена, че социалните доказателства са просто задължителни. Всъщност, тук не е важно какво казвате вие, а какво показват резултатите на вашите клиенти.

Ако работите с хора, вероятно имате профил в Инстаграм…

© снимка instagram.com/ifbb.pro.dobri.delev/

В такъв случай в Инстаграм профила си публикувайте различни доказателства за ефективността на вашата методика, за да повишите доверието към себе си и най-вече да се отличите.

Невъзможно е да гледаш фийда на професионалния културист – Добри Делев например и да не повярваш в уменията му (снимката горе).

✅ Доказателство: снимки преди / след и реални примери и истории.

За напреднали: 

Приложете индивидуален подход.

Costa Cafe, която е най-голямата верига в Обединеното кралство в този сегмент, е добър пример за такъв подход!

Рекламите им се базират на популярността им сред любителите на кафето, а не сред хората, които често пият кафе.

Това гарантира, че рекламата им таргетира хората, които се определят като ценители. Така увеличили продажбите с 5,5%.

#7. Облекло и униформа:

Публичните длъжности са лесен начин за незабавно изграждане на доверие и демонстриране на авторитет, важност и надеждност.

Когато видите някого в униформа или добре облечен човек (без да се замислите) започвате да го уважавате, доверявате му се и предполагате, че е важен (тайното оръжие на измамниците).

✅ Доказателство: външен вид / униформа

#8. Покажете портфолио с работата си:

Този бръснар / фризьор показва портфолио с работата си, за да докаже, че знае какво прави. Сигурен съм, че тези снимки са част от интериора и на салона. Той е много по-ефективен от другите бръснари, защото за разлика от тях, отдавна не ползва старите плакати с прически от 80-те.

✅ Доказателство: реален казус, фото демонстрация.

#9. Докажете, че постигате това, на което учите другите и затова може да ви се вярва:


Какво правя аз?

Създавам супер полезно съдържание и го продавам…

Тази снимка, на която съм на плажа, докато пиша тази статия е чудесен доказателствен материал за моята автентичност и, че това, за което пиша – го тествам и практикувам реално. И то дава резултат…

Разкажете историята си

Разбира се, днес всеки може да използва AI функцията на Фотошопа си и да се направи, че позира на готини места с лаптопа си…

Но ако тръгнете по този път, рано или късно ще ви хванат.

Затова споделяйте пътуването си с читателите, защото тези, които се вълнуват от работата ви, ще ви приемат за естествени и достоверни.

✅ Доказателство: автентични снимки от места, за които сме мечтали.

За напреднали: 

Не мислете, че хората са наясно с вашия мащаб.

Повечето бизнеси предполагат, че хората ги знаят.

Мислят си, че са популярни. Маркетолозите, които отговарят за рекламата им, са добре запознати с пазарния дял и твърде често погрешно си мислят, че и купувачите са наясно с това.

Не допускайте такова напълно погрешно мислене.

#10. Валидация от авторитети в нишата ви:

Вървите по улицата и виждате две пицарии една до друга.

Първата с голям стикер на вратата на доказана платформа с отзиви за качеството на заведенията, а другата е без.

На коя от двете ще се доверите да ви приготви вкусна пица?

Дори и да не сте носител на награда, поставяне на логото на Tripadvisor ще ви направи по-надеждни – простичка асоциация.

Пример за това е този плажен бар, който е нарисувал логото на табелата си и така всеки път е два пъти по-пълен от останалите барове.

✅ Доказателство: награди, част от асоциация с известни марки

WordPress поддръжка

Подсигурете работата на сайта си!

Професионалната WordPress поддръжка покрива поредица от сценарии, при които е вероятно да имате нужда от експертно съдействие за сайта си.

#11. Докажете им, че можете да си купите и самолет:


Какъв по-добър начин да докажеш, че си богат от това да си купиш самолет за $50 милиона и да се снимаш до него?

Ако искате да се престорите, че сте богати, просто си наемете паркиран самолет за няколко минути и се снимайте до него!

✅ Доказателство: вашето лого на нещо голямо и скъпо…

#12. Оправдайте негативните очаквания:


Нормално е да сте подозрителни към обявите за стоки втора употреба (автомобили на 20 години в перфектно състояние и техника).

Просто бъдете честни…

Обявата на този човек е откровена и честна, което доказва, че може да му се има доверие. Добавяне на опцията за справка за VIN номера на колата допринася за още по-голямата прозрачност.

Дори не е нужно да вярвате на думите му, че автомобилът е с чисто минало. Можете и сами да проверите това.

Доказателство: честност по отношение на негативните очаквания в бранша, реални данни в подкрепа на твърденията.

#13. Направете тест и им покажете доказателството:

По-добър ли е вашия продукт от този на конкуренцията?

Докажете го чрез тестове или експерименти.

След това покажете резултата.

Доказателство: вашият продукт срещу този на конкуренцията.

За напреднали: 

Доказателството дори не изисква употребата на факти.

Просто създайте илюзия за популярност…

През 2001 г., когато Apple пусна на пазара iPod, всички техни конкуренти произвеждаха безлични, черни слушалки.

Когато mp3 плейърът стана толкова малък, че можеше да се побере в джоба, хората не можеха да разберат коя е неговата марка. Следователно успехът беше невидим.

За разлика от тях, притежателите на iPod бяха лесно разпознаваеми със своите ярки, бели слушалки.

Тяхната отличителност накара Apple да изглежда като пазарен лидер много преди да стане такъв, което направи марката много no-желана. Както казва Гай Кавазаки: „разпознаваемостта поражда принадлежност, а не презрение“.

#14. Преди и След (трансформацията):

Ако продавате някакъв вид трансформация на сгради или апартаменти например, снимките преди и след са най-добрият ви приятел.

Преди да се доверят, хората искат да знаят на какво сте способни. Не ги оставяйте да се чудят дали можете да си свършите работата.

Доказателство: снимки преди и след

#15. Валидирайте себе си, като използвате популярността на другите:

Отивате на конференция и си правите куп снимки с популярни в дигиталното пространство личности. Колкото и да не ви се вярва, това моментално повишава доверието и към вас…

Доказателство: Снимки с известни хора

#16. Нека клиентите ви да говорят за вас:

Вместо да се мъчите да убедите потенциалните си клиенти за качеството на работата си, може да стартирате “партньорска програма”, с която да позволите на настоящите си клиенти да изградят това доверие вместо вас. Ако вашият клиент ви препоръча на приятелите си, вие моментално печелите доверие и то без да правите нищо.

Ето още един пример от платформата Shopiko:

Доказателство: препоръка от уста на уста.

#17. Демонстрирайте, как вие го правите:


Ако продавате нещо, което изисква експертни умения (особено, ако е трайно като татуировка или слагане на плочки в баня), най-добрият начин да покажете доказателство е с убийствена демонстрация.

Може да РАЗКАЗВАТЕ на хората за безумно добрите си умения, но докато не им ги покажете, никой няма да ви се довери.

Доказателство: портфолио (не им казвайте, показвайте им).

#18. Покажете, че сте умни, без да го казвате:

Ако сте посещавали елитно училище или курс, очевидно ще го включите в автобиографията си. Но защо да спирате дотук?

Имена като Харвард създават скрито доверие… дори ако това доверие няма нищо общо с изучаваното там.

Да речем, че купувате кола втора употреба и разберете, че продавачът е учил в Харвард. Има голяма вероятност подсъзнателно да сте малко по-доверчиви, когато той ви каже, че колата няма механични проблеми.

Така че, ако сте свързани по някакъв начин с авторитетно име, използвайте го в своя полза! Някои така станаха политици…

Доказателство: доверие чрез асоциация

#19. Дайте неоспоримо доказателство:

Искате ли да изградите незабавно доверие?

Предлагането на гаранция без никакъв риск изисква смелост.

Това е нещо, което никой здравомислещ човек не би направил, освен ако не е сигурен в способностите си. Това е един от най-добрите начини да преодолеете възраженията и скептицизма.

Доказателство: безусловна гаранция.

#20. Покажете им, че си струвате през цената:

Представете си, че сте на почивка в Тайланд и искате нов iPhone.

В един магазин го продават за $160. В друг го има за $1449.

Естествено, предполагате, че iPhone за $1449 е истински, а за $160 е фалшив. Там струва повече, значи трябва да е автентичен?

Когато определяте цените си имайте предвид, че по-високите цени казват на хората високо качество, а ниските – ниско.

В началото цената за абонамента в Мастърхак беше 9 лв / месец. Бързо осъзнах, че изглеждахме евтини. Влизаха и “евтини” хора.

Вдигането на цените няколко пъти ни послужи не само като филтър, но и като гаранция за качество. Знайте си цената.

Доказателство: по-високи цени.

За напреднали: 

Подредете правилно приоритетите си.

Социалното доказателство изглежда простичък метод.

Това предизвиква професионалната ни гордост от това толкова лесно решение, тъй като неговото прилагане не ни кара да се чувстваме достатъчно интелигентни.

Въпреки това, да се подчиним на тези съображения означава да издигнем интересите си над тези, които плащат за рекламите.

Това е объркване на приоритетите, тъй като единственото важно нещо е дали социалните доказателства продават.

🚨 ВНИМАНИЕ: използвайте тези похвати отговорно!


С голямата власт идва и голямата отговорност…

Не бъдете този глупак, който използва трикове за повишаване на доверието само с цел да измамите хората (ще ви хванат).

Разбира се, можете да изкарате бързи пари, като ги заблуждавате да купуват некачествени продукти. Но веднъж разрушено, доверието е невъзможно да бъде възстановено (особено в интернет).

В крайна сметка репутацията ще ви настигне.

Спечелването на доверието е само първата стъпка.

Истинският успех идва, когато успеете да се възползвате от него и го превърнете в дълготраен актив, който устоява във времето.

Затова използвайте тази власт, дадена ви от хората – за добро.

📗 Накратко: социални доказателства + стратегии за изграждане на доверие


  • Изградете доверие чрез външен вид / опаковка
  • Покажете награди и дипломи – струва ви се глупаво, но още работи.
  • Не чакайте, създайте си сами социални доказателства
  • Използвайте доверието към разпознаваеми марки и популярни хора
  • Използвайте за лост позитивните отзиви от настоящи клиенти, като ги включите в партньорска програма
  • Покажете ревюта, отзиви, препоръки, реални казуси
  • Предложете им безплатни мостри
  • Покажете уменията си чрез снимки преди / след
  • Направете си убийствено портфолио
  • Покажете им доказателства, че имате резултат от това, което правите и живеете живота, за който мечтае и аудиторията ви
  • Бъдете честни относно недостатъците
  • Подкрепете твърденията си с достоверна информация
  • Покажете експеримент, показващ как вашия продукт превъзхожда този на конкуренцията (индиректно, чрез амбуш маркетинг)
  • Предложете им безусловна гаранция
  • Повишете цените си. Не изглеждайте евтини.
  • Използвайте данни и статистика
  • Не им казвайте. Покажете им

Надявам се тези похвати да ви помогнат да се отличите и да заслужите доверието на хората. Сигурен съм, че уменията ви го заслужават.

И за финал един любопитен факт:

Предприемачите, които се абонират за клуб Мастърхак (над 12 000 за последните 7 години), остават в клуба минимум 5 месеца.

Та, следващият път, когато търсите съдържание, което да ви осигури нечестно предимство и сплотена общност, помислете за това.


С подкрепата на СуперХостинг БГ:

Този материал и рубриката ни Ecommerce достигат до вас благодарение на подкрепата на СуперХостинг БГ. Компанията предоставя на читателите ни и промо код за 10% отстъпка при поръчка на следните нови услуги за период от 12 месеца:

  • Онлайн магазин с Shopiko – план Старт, Бизнес и Про + един домейн от областите .com, .net, .org, .biz или .eu;
  • Хостинг план СуперСтарт, СуперПро и СуперХостинг + един домейн от областите .com, .net, .org, .biz или .eu.

Промо кодът еLIFEHACK10

Рубрика eCommerce с подкрепата на SuperHosting.BG | © lifehack.bg

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
Отстъпки и подаръци за над 450 лв с годишен абонамент за Мастърхак 
ЕДНОКРАТНА ОФЕРТА
4.8 / 5 от 2000+ човека
ПОСЛЕДНИ БРОЙКИ

Отстъпки и подаръци
за над 450 лв с годишен абонамент за Мастърхак

ЕДНОКРАТНА ОФЕРТА