Social Commerce: как да използвате новия канал за приходи в онлайн търговията

Резюме: успешните продажби в социалните мрежи се случват, когато умните онлайн търговци вземат най-доброто от стандартната електронна търговия и го комбинират с новите възможности на социалните медии. За тях създадохме това ръководство за Social Commerce, което да им помогне да започнат да използват този нов канал за приходи по най-добрия начин.


В това ръководство ще научите:


Съвременните потребители не излизат от социалните мрежи:

Докато затворят Фейсбук, отварят Инстаграм, за да преминат в ТикТок.

Затова е напълно логично все повече фирми да ги ползват не само като маркетингов канал, но и като инструмент за директни продажби.

Защо? Защото дигиталния маркетинг е само една от трохичките, които следва купувача по пътеката към вашия продукт.

Но какво ще стане ако към него добавим и бутон “купи”?

  • Няма ли да намалим разходите си за реклама?
  • Няма ли да съкратим пътя на клиента до продукта?
  • Няма ли да продаваме повече и по-бързо?

Напълно възможно е!

Днес можем да направим това в рамките на самите социални мрежи, предлагайки удобството на потребителите да пазаруват от вас, без дори да напускат любимите си приложения на телефона.

И всичко това може да работи и за вашия бизнес.

В това ръководство ще ви покажа как…

Ще разберете и кои са най-подходящите платформи, в които може да продавате директно, за да тествате и да решите коя от тях ще ви осигури най-висока възвръщаемост на инвестициите в реклама (ROI).

Знаете, че всяко триене в онлайн търговията е проблем!

Като вземем и факта, че потребителите са свикнали с тези платформи, а пазаруването в тях им се струва естествено, то стигаме до въпроса:

Не искате ли да ги улесните като им дадете възможност да купят от вас директно през приложението на Фейсбук или Инстаграм, вместо да ги карате да излизат от него и да влизат в сайта ви?

Искате ли да мислят, прекалено много или да купят директно?

Какво е Social Commerce?


Социалната търговия е възможност за купуване и продаване на стоки и услуги онлайн в рамките на една социална мрежа.

Този нов канал за продажби добавя нова функция към традиционната роля на социалните мрежи в процеса на пазаруване на стоки и услуги, като дава възможност на потребителите да започнат и да завършат целия процес на покупка, без да напускат предпочитаните от тях приложения. Всъщност, днес най-големите от тях имат собствена система за електронна търговия – от Facebook и Instagram та чак до Pinterest и TikTok.

Хората ги харесват, защото им осигуряват нови, удобни и визуални начини за пазаруване от брандовете, които следват и обичат, а това означава, че значението на Social Commerce само ще нараства.

Но какво всъщност стимулира този растеж и защо социалните мрежи са толкова мощен инструмент за онлайн бизнес?

Тези платформи са задвижвани от визуални стимули и преживявания, а бизнесите, които продават онлайн се възползват от тази възможност.

Така могат да изградят ангажирани последователи директно в платформата и в крайна сметка да създадат лоялна общност около своите продукти.

И това не е всичко.

Има и много други предимства…

Чрез Social Commerce можете да заобиколите много от традиционните стъпки при онлайн покупка и така да намалите триенето и да съкратите процеса, като използвате вградени функции като Facebook Shops, Instagram Shopping или Pinterest Shopping, и да рекламирате продуктите си пред вече съществуваща и ангажирана аудитория, вместо да ги прехвърляте на сайта си.

По същество тази модерна социална търговия позволява на бизнеса да ангажира потребителите там, където те вече се намират, и така да превърне ангажираността им в тези мрежи в приходи от директни продажби.

Каква е разликата между социална и електронна търговия?


Електронната търговия обхваща много нашироко целия процес на купуване и продаване на стоки и услуги в интернет пространството.

Моделът е удобен, но далеч не е съвършен.

Ето къде се чупи стандартния модел:

Над 60% от целия трафик идва от мобилни устройства, а мобилните потребители имат много по-висок процент на изоставени колички, отколкото потребителите на десктоп и лаптоп.

При нас например над 65% от трафика идва през телефони, но 80% от продажбите се случват на десктоп устройства.

И тъй като все повече потенциални клиенти предпочитат малкия екран за покупки, оптимизирането на процеса на плащане е от ключово значение.

Точно тук се намесва и социалната търговия.

Тя премахва едни от най-болезнените точки на отпадане на купувача, които могат да доведат до изоставени колички.

Ръководства по дигитален маркетинг

Четеш, прилагаш, постигаш…

Стратегии, дигитална психология, дизайн, визуално въздействие, Фейсбук реклама, инструменти.

3 ключови ползи за бизнеса от Social Commerce


#1. Социалните мрежи имат супер бърз Checkout процес

Най-добрият пример за социална търговия е възможността да кликнете върху продукт и да го поръчате директно от сайта на Instagram или Facebook.

Например, Instagram разполага с функция “checkout” в своето приложение, която позволява да кликнете върху продукт в рамките на дадена публикация, да изберете размер и цвят и да преминете към плащане в рамките на платформата. Дори не се налага да излизате от нея!

Да кажем, че съм заинтересован от определен модел маратонки.

В Instagram мога да избера цвят и размер и след това да кликна върху синия бутон “Checkout on Instagram”. Ако вече съм пазарувал там, дори не е необходимо да въвеждам отново информация за картата си.

Доста бързо и удобно, нали?

#2. Добавки и приложения от трети страни за социална търговия

Тъй като социалната търговия продължава да набира популярност, ще продължим да виждаме все повече плъгини и приложения от трети страни, които ще правят процеса още по-бърз и безпроблемен както за бизнеса, така и за потребителите. Например, приложението Soldsie, позволява на последователите ви да направят покупка на някой от продуктите ви, като просто напишат “Sold” в раздела за коментари на дадена публикация.

След като коментират с думата “Sold”, приложението се грижи за останалото, като изпраща на потребителя имейл с фактура, която да плати.

Създателите му споделят, че имаме и косвено предимство:

Тъй като феновете коментират под поста на продукта, продажбите се развиват още по-добре, защото всяка снимка се споделя с приятелите на феновете ви във Facebook и така се увеличава органичния обхват.

Както виждате социалната търговия е добра възможност за повишаване на осведомеността за марката (Brand Awareness) и същевременно за увеличаване на продажбите – доста печеливша комбинация, не мислите ли?

#3. Реклами с директна опция за пазаруване

Рекламите с възможност за пазаруване са друг пример за мощната комбинация от маркетинг и продажби в едно, характерни за социалната търговия. В момента те се предлагат в Instagram и Facebook.

Казано по-просто, “shoppable ads” позволява на фирмите да маркират (тагнат) продукти в спонсорирана публикация в Instagram или Фейсбук, като в идеалния случай създават по-ефективно преживяване от рекламата до покупката (скъсяват го при едни и същи разходи).

Да не говорим за опциите за динамичен ремаркетинг…

А най-хубавото е:

Този вид социална търговия помага на бизнесите да събират ценни данни за това кои реклами превръщат потенциалните клиенти в реални клиенти и то веднага, без да ги праща на друг етап от процеса на покупката.


Това бяха трите ключови предимства, но има и още…

Ако трябва да ги обобщя, то те са:

  • Съкращаване на пътя до продажбата – пазаруват още докато са във Фейсбук или в Инстаграм, без нужда да излизат от там
  • Стимулиране на импулсивните покупки, задвижвани от визуални стимули – изображения, текст и видео (оферта + криейтив).
  • Много по-нисък разход за стартиране на онлайн бизнес – може да започнете да продавате веднага, без дори да имате собствен сайт
  • Допълнителен канал за онлайн продажби – ако вече имате авторитетен бранд и магазин към него, това е още един канал за приходи
  • Лесно прехвърляне на продукти от вашия е-магазин в този на Facebook, което насърчава органичния обхват и улеснява рекламирането
  • Лесно използване и настройка, а в комбинация с инструменти като Canva например, за малко пари може да си осигурите всичко необходимо за бюджетно и ефективно стартиране на онлайн бизнес
  • Използвате огромния масив от данни, които събират социалните мрежи, за да насочите продуктите си към най-подходящите хора
  • Социалната търговия трансформира начина, по който бизнеса и потребителите се свързват, позволявайки на първите да върнат инвестициите си от социалните мрежи както никога досега.

Най-ефективните платформи за Social Commerce

Към момента на написването на този материал три от големите платформи са въвели функции за социална търговия: Facebook, Instagram и Pinterest.

Другите не изостават:

Youtube и TikTok (обърнете особено внимание на Live Shopping + бизнес акаунт) проучват интеграцията на бутон “пазарувай сега”.

Ако вече сте заинтересовани да се възползвате от този нов потенциален канал за приходи, ето платформите, които може да тествате:

#1. Facebook

Инструментът за социална търговия Facebook Shops, има много нисък праг за влизане. Създаването на магазини е лесно и безплатно, а същия се хоства в рамките на вашия профил във Facebook Business Manager.

Ако онлайн магазинът ви е базиран на технология (Woocommerce например), която се поддържа от партньорските интеграции на Фейсбук, може за секунди автоматично да синхронизирате целия си продуктов каталог и наличностите в него. Ако платформата ви я няма в списъка, информацията за продуктите може да качите чрез файл на Google Sheet.

След като потребителите видят продукт във фийда като реклама или органичен пост (тагнат продукт), могат да го купят в рамките на Facebook приложението на телефона или на сайта ви (както го настроите).

Търговците от своя страна могат да комуникират с клиентите си в рамките на Messenger, за да отговарят на въпроси и да предложат поддръжка.

#2. Instagram

Пазаруването в Instagram (Instagram Shopping) е пряко свързано с магазина ви във Facebook. За да създадете магазин в Инстаграм, трябва да свържете своя бизнес профил там с бизнес профила си във Facebook.

След като го направите, може да качите вече съществуващ продуктов каталог или да създадете нов с продукти, по-подходящи за тази социалка.

Instagram предлага повече възможности за творческо популяризиране на социалната търговия поради визуалния характер на платформата.

Бизнесите могат да стимулират интереса чрез удобно публикуване на постове, сторита и Reels с добавена опция за пазаруване, които се свързват директно с продуктови страници на приложението.

Подобно на Facebook, покупките се обработват в рамките на самото приложение (без да излизате) или на вашия онлайн магазин.

#3. Pinterest

Продуктовите пинове (Product Pins) не са директни инструменти за социална търговия, тъй като купувачите все още се пренасочват към ландинг страницата на конкретния продукт в сайта ви, за да завършат покупката. Тези постове с възможност за пазаруване изглеждат като стандартни пинове с допълнителни полета за информация за цени и наличност.

Магазините, които са на Shopify, могат да използват приложението Pinterest for Shopify, за да добавят продуктовия си каталог към своята бизнес страница в Pinterest. Ако използвате друга платформа за електронна търговия, все още можете да настроите Product Pins, като ръчно маркирате продуктовата си страница с помощта на Open Graph, Schema.org или oEmbed.

89% от потребителите на Pinterest активно търсят вдъхновение за покупка. Лично аз посещавам първо него, когато искам да си купя някакво обзавеждане за дома или търся интериорен дизайн.

И въпреки че процесът на конфигуриране изисква известни технически познания, Pinterest Product Pins могат да ви предоставят достъп до готови да пазаруват клиенти – дори и на българския пазар!

3 примера за успешна Social Commerce търговия:


Ето и три примера на успешно приложение на социалната търговия във Фейсбук и Инстаграм, които може да разгледате:

  • Ozone – един от най-големите онлайн магазини у нас отдавна използва Facebook Shop, за да продава артикулите си през още един канал:

  • Изток – Запад: едно от любимите ми издателства също използва Facebook магазин като още един канал за продажби:


  • Fashiondays е пример за бизнес, който използва Инстаграм магазин, за да продава директно на аудиторията си там:

Стратегия за успешна Social Commerce търговия


Да, знам че всеки бизнес е строго индивидуален, но има общовалидни принципи, които е добре да вземете предвид, преди да стартирате:

  • Какво е потребителското преживяване на вашия сайт?

Преди да обмисляте стратегията си за социална търговия във Фейсбук или Инстаграм, разгледайте отблизо две неща:

1️⃣ Какво е настоящото потребителско преживяване и процес на покупка в собствения ви електронен магазин?

2️⃣ Как пазарува идеалният ви клиент (поколение Z например купува различно от хората на средна възраст)?

Когато някой иска да купи от вас, трябва ли да разгледа няколко страници от сайта ви? Обикновено задава ли много въпроси?

Пишат ли често първо на Life чата за помощ? Колко е дълъг пътя от продуктовата страница до завършването на покупката?

Ако продуктът ви изисква допълнителни разяснения, въпроси, насоки или има по-дълъг процес на покупка, то той може би не е подходящ за социална търговия, тъй като не може да осигурите тези процеси в социалката.

Например:

Абонаментите за клуб Мастърхак не са най-подходящия продукт за този тип търговия, тъй като самата услуга има нужда от допълнително разясняване, пътят до покупка е малко по-дълъг, потенциалните абонати имат въпроси, прекалено ново е, не са сигурни какво е и ползват често чата.

От друга страна, ако потребителската пътека на бизнеса ви е като на бързо оборотни стоки (разглеждаш и купуваш), то тогава продуктите ви може и да се представят много добре във формата на Social Commerce. 

Затова още в началото е важно да се уверите, че целия ви процес от пътя на клиента е съобразен с възможностите на социалната търговия.

  • Анализирайте целевия си пазар и изберете най-подходящата за него платформа за социална онлайн търговия

След като решите, че продуктите ви са подходящи за този тип директна търговия, помислете какви социални мрежи използва целевия ви пазар.

Може би използват основно Инстаграм, но не толкова Фейсбук?

Трябва да сте наясно с това, за да насочите усилията си правилно.

  • Насърчете отзивите и ревютата на продуктите

Над 90% от клиентите онлайн казват, че отзивът може да повлияе на решението им дали да купят нещо или не. Ако имате продукт, от който хората са доволни, мотивирайте ги да споделят добрите си впечатления:

Независимо дали е имейл с молба за отзив след доставката на продукта или за стимул като игра с награди, събирането на социални доказателства е жизненоважно за изграждането на добрата ви репутация онлайн.

След като получите реални отзиви, споделяйте ги в дигиталните си канали по най-различни начини: каросели, видео и т.н.

  • Решете кои продукти да продавате през Social Commerce

Членството в Мастърхак може и да не е особено подходящо за директна продажба през социалните мрежи заради по-дългата си потребителска пътека, но това не означава, че не можем да продаваме е-книги.

Ето защо е важно да подберете само онези продукти, които са подходящи за този канал (особено тези, които предизвикват импулсивни покупки).

Ако някой от продуктите ви изисква повече време за мислене, преди да се направи покупка, той няма да се впише добре в стратегията ви за социална търговия. Въпреки това други от вашите артикули или групи категории може да се продават страхотно добре. Това означава, че трябва да обмислите добре върху кои продукти ще фокусирате усилията си за този формат.

Най-голямото предимство на този нов канал за приходи е, че премахва триенето за потребителите при пазаруването онлайн и “улавя” клиенти в моментите, когато вълнението им към продуктите е най-силно.

Формулата е простичка:

Платформата, в която се намира вашата аудитория + продукти, подходящи за бързи и импулсивни покупки с къс процес на продажба + постове с атрактивни криейтиви, които да подсилят желанието и вълнението на хората.

Не забравяйте и нещо много важно:

Социалната търговия си е социална по своята същност!

Ако бизнесът ви не се ангажира и не общува със своите последователи, тогава фирмата ви няма да получи кой знае какви ползи от Social Commerce като дългосрочна стратегия за повече приходи и чиста печалба.

Изводи…


Социалните медии оптимизираха начина, по който фирмите и потребителите си взаимодействат, а социалната търговия е мостът, който започна да ги свързва по-бързо отвсякога.

Сега е моментът да се адаптирате и да се впуснете в промяната.

Колкото по-рано започнете да експериментирате с този формат, толкова по-бързо ще можете да го подобрите и скалирате.

Готови ли сте да опитате?

Ще ви покажа как стъпка по стъпка да започнете да продавате директно във Facebook, без да ви е нужен сайт 👇🏻

Facebook Shops

В това ръководство ще ви покажа как да си направите Facebook магазин, в който да започнете да продавате веднага. Ще научите и как да прехвърлите продуктите си във Фейсбук от настоящия си магазин. И не само!

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
Печели с УМА, не с времето си
БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
"Бюлетинът, за който мечтаех..." - Цвети Тодорова
Инструменти, идеи и похвати, непознати за останалия свят
*въведете имейл → кликнете на бутона → проверете пощата си → вземете подарък
★★★★★
Печели с УМА, не с времето си