7 експертни съвета за създаване на ултра успешен екип (от реалната практика на STREMIO)

Автор: Димо Стоянов е съосновател и СОО на платформата за видео стрийминг Stremio. Той е и в основата на AdEx Network – децентрализирана рекламна мрежа. Димо е завършил Икономически университет – Варна има значителен опит в управлението на проекти, както и в изграждането и управлението на екипи.

През последните години наемането на кадри в България, а и по света, e голямо предизвикателство. Срещаме несъответствие между това, което образователната система ни дава като специалисти и нуждите на бизнеса. И все пак, изграждането на екип-мечта е мисия възможна. В следващите редове ще ви споделим защо смятаме така, ще ви разкажем и за реалния опит, който имаме в Stremio.

Но преди това…

За тези от вас, които не ни познават, ето няколко думи за компанията:

Stremio е видео стрийминг хъб с близо 3.5 милиона потребители по целия свят. За работата и поддръжката на платформата във всичките й формати (Windows, macOS, Linux, Android & iOS) се грижи малък, но изключително ефективен екип. Той се състои от шепа хора (12 души до момента), способни да отстранят за нула време всеки бъг, да вдигнат нов сайт за няколко дни или да представят нова функционалност едва седмици, след като е била предложена.

Но да не отлагаме повече.

Ето нашите изпитани в реалността съвети за събирането на високоефективен екип.

Съвет №1
Подбирайте хората основно по отношение и след това по умения


Основно правило, по което се водим при подбора на новите си колеги, е тяхното отношение и нагласа към работата и проекта. Това не означава, че уменията нямат значение – напротив. Вярваме, че конкретни умения могат да се придобият лесно от човек, който има правилната мотивация и начин на мислене. Технологиите са просто инструмент, който се усвоява.

Светогледът и навиците на един човек се променят изключително трудно. Същото важи и за характера му. Да се опитваш тепърва да ги променяш почти никога не си заслужава усилието.

За нас е много важно в екипа ни да има положително настроени хора.

Хора, които вярват, че всеки проблем може да бъде решен, ако му се отдели достатъчно време и внимание. Хора, които ценят работата в екип и се радват да споделят успехите си (и да анализират неуспехите) със своите колеги. Това е тайната рецепта, която ни кара да се развиваме заедно като екип и да създаваме продукти, с които се гордеем.

Съвет №2
Винаги тествайте уменията


Без значение дали става дума за отворена позиция за програмист, софтуерен инженер, дизайнер или маркетинг специалист, ние винаги даваме на кандидатите за работа практически задачи, с които да проверим уменията им. Много често даваме задача, конкретно за програмистите, която е обвързана с технология, която не владеят, но е близка до компетенциите им.

Така проверяваме не само какво точно могат и знаят, но и колко са адаптивни, както и това как се справят в ситуация, в която не могат или не знаят нещо.

През годините сме били свидетели на изключително креативни решения – и макар невинаги да са били правилни, те винаги са били индикация за мислещ и способен кандидат.

С такива хора се гради най-способният екип, защото те не се отказват пред спънките, а търсят начин да ги преодолеят по креативен начин.

Съвет №3
Разглеждайте всяка кандидатура в контекста на екипа


Понякога, по време на интервюта за работа се срещаме с хора, които са изключително добри специалисти в областта си, но по една или друга причина решаваме, че няма да се впишат в екипа. В един екип, без значение от колко души е, отборната работа е изключително важна.

Това е причината дори и за минута да не забравяме, че кандидатът, когото интервюираме, няма да работи изолирано, а ще бъде част от колектив.

Правим всичко възможно да се уверим, че когато започне работа при нас, и новият колега, и съществуващият екип ще се чувстват комфортно заедно и ще се сработят бързо и добре.

Съвет №4
Планирайте наемането на нови хора предварително


Поетапното разширяване на екипа дава възможност за качествена интеграция на новите колеги в проекта, от техническа и социална гледна точка.

От друга страна представете си ситуация, в която работата ви нараства много бързо и ви се налага също толкова бързо да наемете още служители, за да не спира работният процес.  С такова чувство на спешност е лесно да претупате интервютата и да наемете неподходящи кадри само за да запълните свободните позиции, а от тук започват ненужните проблеми.

За да не се стига до такива ситуации, ние препоръчаме доброто планиране на работните процеси напред във времето. В Stremio например планираме най-малко 3 месеца напред и така лесно можем да предвидим на кой етап ще са ни нужни нови колеги.

Това ни дава достатъчно време да се срещнем с достатъчно кандидати и да поканим най-подходящите да се присъединят към екипа.

Съвет №5
Интервютата за работа са двустранни


Основната цел на едно интервю за работа е да оцени качествата на кандидата.

Не по-малко важно е, обаче, кандидатът да оцени компанията, проектите, по които ще работи и цялостната работна среда.

Стараем се да разкажем достатъчно за фирмата, екипа и проектите ни, за да могат и кандидатите да направят информиран избор, когато решават дали Stremio е правилното място за тях.

Твърдо вярваме, че интервютата за работа са двустранен процес. В процеса на подбор трябва да тече конструктивен диалог между двете страни.

Съвет №6
Не изграждайте мнение за кандидата твърде бързо


Понякога още в началото на среща с нов кандидат имаме усещането, че го харесваме, или обратното. Това невинаги е добър знак – в такива ситуации интервюиращите често са склонни да задават въпроси, с които да потвърдят първоначалното си усещане.

Вместо това ние се стремим да провеждаме структурирани интервюта, които да ни дадат възможно най-обективна преценка за това дали кандидатът има правилните умения и нагласа.

Освен всичко друго, така даваме и равен шанс на всички кандидати. По този начин успяваме да отсеем правилните хора, които да поканим в екипа.

Съвет №7
Ценете чувството за хумор


Това е тънък момент, но никой не обича да работи със сухари, нали?

Вярваме, че е важно нашите колеги да имат чувство за хумор. То им помага да си почиват ефективно и да “презареждат батериите си” в моменти на напрежение или кратки срокове например.

Чувството за хумор е и много важен фактор за сплотяване на екипа – хора, които се смеят заедно, умеят да работят добре заедно. Така работният процес е много по-приятен и по-продуктивен.


ВАЖНО 🔹

Ако този материал е пробудил интереса ти към Stremio, можеш да погледнеш отворените ни позиции ето тук → www.strem.io/careers

Препоръчвам ти и:

Остави коментар

Notify of
avatar
wpDiscuz