#КОЙ, и услугата онлайн репутация или просто – из житието на един ORM специалист

Когато всички гледат към теб през телефона, таблета, екрана.

#КОЙ е определението или синтеза на това, което е правило за отричане и/или порицаване в България. Това са задкулисия, кръгове, обръчи от фирми, лобита и жълтопавейци.

Да, така им викам напоследък, „жълтоопавейци“ – синтетична смес от депутатски кюфтета, властимане, популистка реч и структура за купуване на гласове (и власто-влиятелност по места). Всичко това – побрано, капсуловано и защитено в блиндирани мерцедеси. И акуратно подредено на жълтопавейския паркинг. Онзи, пред бялата сграда с пилоните и златния надпис: „Съединението прави силата“.

#КОЙ са стожерите на властта и подчинения им персонал, във вид на видима държавна администрация. Заедно с невидими спомагателни нелегални единици, впрегнати помагачески и слагачески фирми и лица. Тагът #КОЙ стана нарицателен и особено популярен след всенародните протести преди години.

ORM ( Управление на онлайн репутация / Online Reputation Management) е модерна и относително нова за страната ни услуга.

Тя е ефективно съчетание от чисто дигитални дисциплини.

ORM включва (но не е само):

  • SEO – оптимизация за търсачки
  • имейл маркетинг
  • премиум и пърформанс  реклама
  • социален маркетинг
  • уеб дизайн и мобилни приложения

Важен момент е наличието на задължителния и тук криейтив отдел.

Ключовият човешки актив в подобно звено са класически PR-и, политолози, социолози, журналисти и (не на последно място), специалисти по електронен PR и маркетинг.

И не е нужно с какофоничен шум да се определя кой е най – важният специалист в този ребус от длъжности. Идеалният вариант е стратегията и управлението да се прави от двама ментори – класически PR специалист с много опит, и дигитален специалист с „тежко онлайн въоръжение“.

Малко грубо (но точно) може да се каже, че ORM е комплексна услуга в електронна среда WEB 2.0 и едни от основните поддисциплини  са SEO2.0и PR2.0.

Вече плуваме и във водите на WEB 3.0.

Онлайн репутацията е по-сложна.

PR – класиците са свикнали да правят медиен комфорт в ТВ, радио и преса, събития и пресконференции. Задачата на ORM специалистите е доста по-тежка, поради една проста причина (всъщност – истина) – Интернет не е медия, той е среда.

Там борбата за надмощие на идеи и мнения става във форумите, социалните мрежи, сайтовете за ревюта, професионални сайтове, сайтове за работа (коментари на служители – HR репутация), в блог постовете, в пресрелийзите и другите онлайн проявления на публичността.

ORM по място, и ORM по време

Единият вид делене на услугите за управление на онлайн репутация е по мястото, където се случват. Например – в социалните мрежи, в органичния сърч и т.н.

Другото е според времето, в което се случват. Тогава ORM се проявява като превантивна, кризисна и съпътстваща / риъл тайм репутация.

И тук, както в медицината, превенцията (предварителните, изпреварващите действия) са признак за нивото на развитие на дадено общество.

Използването, от самото начало, и текущото потребление на ORM услуги са неразделна част от създаването и от пълноценния живот на един бранд – често бранд амбасадорите и инфлуенсърите се занимават обективно с ORM .

Управлението на онлайн репутацията е необходимост за управителите и акционерите на всяка една компания, като вид „комуникационна гаранция“.

Нека опишем, малко по-практически, ежедневието на един ORM професионалист.

Имаме поредната поръчка за лична репутация.

A, да, ОRM (последно), се дели (според поръчителя), на лична, корпоративна (фирмена, бранд) и политическа репутация, може и за НПО да е добра идея, защо не.

Да се захващаме за работа.

На срещата сме се постарали да разберем и опишем всички начални условия на задачата ни. Емоционално ни е обещана бурна обратна връзка от клиента.

Явно, сериозна взаимопомощ ще кипи.

Да, ама не! Типично, и по балкански свенливо, клиентът е пропуснал да спомене: „фини“ моменти от своята автобиография, лекичко за свързани лица, силничко за политическа зависимост. И още – че фирмите му (нападнати покрай името му), са „сенчести“, под политически чадъри. И, затова, всичко „обляно в светлина“ е „леко неудобно“.

А това се случва точно в момента, в  който ти таман си направил мониторинга си. В който няма как да си открил едни неща от „тефтерчета“, и „оня списък.“ Вече си готов, и аха да  сториш първи крачки… И, точно тогава – буум, та тряс.

Поуката от този истински случай: Важно е да се обградиш с другари от журналистическия бранш. Понеже ORM, като дигитална услуга в България е доста млада, от максимум пет години. А хората правят „щети“ от доста време преди това.

Е, трудно е да се разбираш с „класиците“ на PR-a, но просто няма друг начин.

В управлението на онлайн репутацията се налага да работите заедно. Скоро и те (PR-ите) разбират, че вече не могат без теб. И, че „дигитално-атлетичния“ 24/7 колектив е професионална симбиоза: полезна, навременна и комфортна.

PR-kласиците добавят в управлението на дигиталната репутация доста ценни неща от контингента на журналистите, политолозите и социолозите консултанти. Това действа като „фарове за мъгла на пистата“ на електронния PR, като турбо-компресор, докарал изневиделица още конски сили, впрегнати в начинанията ни.

Летим! Вече сме в лявата лента на магистралата, имаме лобисти под ръка, можем да превишим скоростта. Ние сме бърза (пристигаща навреме) помощ за клети бизнесмени, „сгазили лука“ (ами, така е, като не си казват, като на доктор, в началото).

Скоро може и ние да имаме нужда от репутация или от стихоплетство, за да обясним на полицая защо летим със 200 км/ч към Бургас.

„Къде е фината граница?“Това е въпрос като за 1 милион лева в работата за големите лица на прехода, и/или за фирми от някоя пирамидална формация. Задават си го всички млади юристи, разследващи журналисти, и разни други изследователи/етно – антрополози. Задават си го високо, с различна сила, даже – дрезгаво или с фалцет.

Какво е сила на характера? И какво е остро перо? Онова, с което всеки писател и журналист е описал точно и ясно времето, в което е живял и творил. Едни такива неизбежни философски мисли те спохождат и … заспиваш със отворен SERP във Google …

Историята продължава …


Момчил Марчев се занимава се със SEO, SMM, PPC и ORM – управление на онлайн репутация. За дейността си споделя, че предизвикателствата са доста, но и удовлетворението неминуемо те застига след професионално свършената работа. Интересите му са: психология, социология и по диагонал вътрешно обзавеждане и дизайн във всичките му измерения. Facebook профил!

Сподели 😍

2
Остави коментар

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
МомчилQuesto Recent comment authors
нови стари харесвани
Questo
Гост
Questo

Wikipedia е много мощен инструмент за създаване на репутация, но в България като че ли никой не обръща внимание как се употребява. Когато делото срещу Евелин Банев беше основна тема в медиите, отворих страницата му в Wikipedia и останах впечатлен: тя беше старателно поддържана от канадски IP адрес, в пъти по-подробна от тази на ключови публични фигури като президента например; самата информация беше представена много внимателно, а човек остава с впечатлението, че Банев е жертва на голяма конспирация. Сега си представете, че чуждестранен журналист иска да разбере нещо повече за Брендо. Кой ще е първият информационен източник, на който ще… Прочети всичко »

Момчил
Гост
Момчил

Колко злободневно и днес наистина 😉

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top