Докато динозаврите обмислят избиването по между си, други вече завладяват чисто нови пазари

Всеки собственик на бизнес иска фирмата му да бъде пример за „иновативна“, „гъвкава“ и „в крак с времето“. Реалността обаче е друга…

За съжаление иновациите често се свързват само със създаване на нови продукти или внедряване на нова технология. И до там.

Всъщност, повечето бизнеси разглеждат пазара, като една голяма торта.

Всеки копнее за по-голямо парче от нея. А от сблъсъка на интереси се раждат ожесточени борби за повече клиенти, конкурентни войни и по-големи пазарни сегменти.

С тази статия имаме за цел да насочим мисленето ви към една по-различна гледна точка, а именно: Как да си направите своя собствена торта!

За начало избрахме да ви разкажем историята на една много интересна и популярна компания, успешно разбила правилата на играта в своя бранш.

От хипи каравана в нощен клуб с циркова арена

Всички сме чували Cirque du Soleil.

Не е за вярване, че тази компания, която всяка вечер изнася звездното си шоу в различни точки на планетата, е основана от няколко канадски хипита.

Основателят на компанията Даниел Ламар, започвал деня си така:

С какво да се захвана днес, за да превърна нереалното в реално?“

Силни думи! Различна перспектива…

Всички познаваме хора, чийто работен ден започва по-скоро с думите:

„Кога ще дойде Петъка?“

Но да се върнем на историята: Този забележителен канадски културен продукт идва на бял свят през 1984 година, когато въпросните хипита от Квебек се събрали, за да припечелят пари за скромното си съществувание. Днес тяхното творение се е превърнало в машина за развлечения с годишен оборот от 600 милиона долара.

Ключът към успеха на Cirque du Soleil е:

Разковничето е в съвсем различния и нов начин, по който е интерпретирано цирковото изкуство в случая. И в умението да създадат у публиката такава представа за цирка, каквато никога не са си представяли.

Задушните шатри, прашният под, твърдите пейки, еднообразните номера с животни и смешните клоуни, липсват в Cirque du Soleil.

Вместо аудитория от хленчещи деца и изнервени родители, посетителите тук са изискани възрастни хора и корпоративни клиенти. Конкурентите на Cirque du Soleil не са от бранша на цирковото изкуство. Конкурентите на Cirque du Soleil са театрите, оперите, кината, скъпите ресторанти и нощните клубове.

Шоуто носи изключително висока стойност.

Тук няма единични циркови изпълнения, а цялостни сложни постановки, както в пиесите и оперните театри. Частни лица и проспериращи фирми с готовност заплащат висока цена, за да осигурят билети за най-добрите си клиенти.

 Как да стимулираме новото мислене?

От къде да започнем?

Преди всичко – изхвърлете баластрата!

Тя се намира на няколко места в една компания:

#1. На първо място – бюрокрацията.

Да вземем за пример чиновническата мания, всеки имейл до мениджър на даден проект да бъде изпращан като копие до още 10 човека в офиса.

Този често срещан синдром прилича малко на един друг наречен – „Cover your ass“.  Резултат: задръстена поща и излишни съобщения.

И след това, някой ви казва:

„Вие бяхте в „копие до“, как така не знаете!“

Познато, нали?

Да не говорим за излишните събирания на работните екипи!

Прахосва се толкова много време, кафета и количества изядени бисквити, в идеята за прехвърляне личната отговорност върху екипа от хора.

В американската „Commerce Bank“ са подели инициатива, наречена: „Убий тъпото правило„. Всеки, който предложи излишно правило, получава награда 50 $.

#2. Край на грандоманията

В условията на свободен пазар тактиката за разрешаване на проблеми чрез допълнителни покупки и сливания е губеща, защото се създават тромави, раздути и трудно функциониращи структури. Екс шефът на BDI, Ханс -Олаф-Хенкел казва:

Често ръка за ръка с ръста вървят арогантността и самодоволството. В много случаи по-големите и по- влиятелни, който са обект на всевъзможни суперлативи от пресата, от бизнеса и от познати, се подвеждат и започват действително да вярват в своята безпогрешност. Което, знаете, е глупост. А самодоволството, комбинирано с посредственост, гарантира провал.

Хенкел е прав. Практически резултатът винаги е един и същ.

Няма показатели за правопропорционална зависимост между мащабите на една компания и нейната рентабилност. Недостатъчната гъвкавост, вътрешни боричкания и високи разходи за интегриране убиват предварително изчислените предимства.

Докато динозаврите обмислят обединението си или избиването си по между си, други вече завладяват чисто нови, свободни пазари.

Пример за различното на сливане (временно обединение) са авиационни компании, като Air Berlin и Niki, които също отричат принудителните сватби. Те оперират съвместно, обслужват общ сайт за резервации, но са самостоятелни и независими дружества.

#3.Създаване на силна марка

Голямото предизвикателство за всеки предприемач е умението да докосне душата на клиента, да събуди емоциите му, да възбуди неговите сетива.

Преживяванията са тези, които придават смисъл на човешкия живот. Въздействат трайно, създават спомени, пораждат приятни усещания.

Именитият и почитан в дизайнерските кръгове, Алберто Алеси е казал:

Хората имат огромна потребност от изкуство и поезия, което индустрията все още не е осъзнала.

По показателен е опитът на един американски производител на селскостопански машини и строителни съоръжения  – Джон Диар. Неговата компания „John Deer“ е основана през 1837 година и една от най-старите промишлени компании в САЩ.

Какво направил той?

В допълнение към същинския си продукт, предприемачът създал така наречената научна платформа на потребителя. Всеки клиент, който си закупи машина за селското стопанство или строителството, произведена от Джон Диар, става член на една научна общност, в рамките на която има право да осъществява професионален обмен на опит.

Джон Диар прави живота на селския стопанин по-лесен, работа му по-продуктивна, предлагайки му достъп до важна информация в една интерактивна система.

💘 И тук емоцията влиза със сила.

Тази система осъществява връзката между фермери, които имат едни и същи проблеми в своята работа. Създават се тематични групи за активен обмен на знания и опит.

В центъра е поставен именно клиента.

Години наред компаниите преследваха целта за непрекъснато усъвършенстване на своите пазари и намирането на най-ефективни процеси и системи.

В един момент всичко достигна своя предел.

Създаването на стойности днес се дефинира по съвсем нов начин.

Това е степента, в която даден продукт или определена услуга ще докоснат фантазията и мечтите на клиента. С други думи: преживяването и опита с продукта!

Ето как описва своя продукт, производителят на мотоциклети Harley Davidson: 

Ние продаваме възможността всеки счетоводител на средна възраст да облече черните си кожени дрехи и да се спусне по малките улички, като всява страх у минувачите.

Harley не е средство за придвижване.

То е средство за осъществяване на мечтата за свобода и за бунтарство. Собственикът на мотоциклет Harley получава и своя лиценз за правото си да мечтае.

Това е нещото, което отличава силните марки от слабите, които предлагат само солидно качество и изгодни цени.

Изработването на цялостно преживяване на клиента и още повече –  споделената завладяваща история на марката, ангажира в по-голяма степен потребителите и ги кара да се чувстват като герой от историята на вашия бизнес.

📝 Вижте още и: Как да направите другите герои в собствената им история.

Остави коментар

avatar

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg