Работата е любов извадена наяве. Ако не можеш да работиш с любов, а само с отвращение, по-добре напусни работа и седни пред вратата на някой храм и помоли за милостиня онези, които работят с радост. – Халил Гибран
Обичате ли това, което правите?
Повечето хора биха отговорили с Не.
Не винаги е възможно да работим работата, която ни харесва. Повечето от нас още в най-ранна възраст започваме да следваме очакванията на семейството, обществото, вместо да преследваме собствените си хоризонти. Това може и да доведе до професионални успехи, но за сметка на смисълът и удовлетворението.
Когато следвате своето блаженство…врати ще се отворят там, където не бихте си помислили, че има врати и там, където няма да има врата за някой друг. – Джоузеф Кембъл
Не всеки се решава да промени живота си и да започне да прави това, което обича. Повечето хора са в коловоз, живеят в него и стигат там, на където ги отведе.
Това състояние Хенри Дейвид Торо нарича „тихо отчаяние“. Разбира се Вие и само Вие може да промените всичко това, стига да решите.
Има хора, които знаят точно какво искат да правят с живота си.
Те ходят на училище, преследват мечтаната работа, градят кариера. Но след тях остава другата, по-голяма част от нас, при които изборът на работа, която ни удовлетворява може да бъде труден. А рискът да прекараме години работейки нещо, което не харесваме, преди да предприемем промяна е меко казано огромен.
Ако постоянно сте обзети от чувство за тревожност, отегчени сте или просто не харасевате настоящата си работа, може би е време да направите преход в кариерата си. Работейки под стрес, гледайки непрекъснато часовника си, вглъбени в мечти за смяна на сегашната Ви работа е ясен знак, че имате нужда от промяна, от нещо, което да Ви удовлетворява.
Когато пристъпите към тази крачка, добре е да знаете, че има два различни типа компании – едните, които търсят хора с опит /готови специалисти/, и други, които “създават” професионалисти със собствени школи и обучения.
Ричард Брансън за привличането на правилните хора
“Hire character. Train skill.” – Peter Shulz
Най-добрите за работата, която предлагате не винаги ще минат директно през вратата Ви. Първото нещо, за което е добре да се оглеждате, когато търсите идеалния кандидат е той да не е просто човек с квалификации, а личност, която да се вписва в културата на компанията Ви. Повечето умения могат да се научат, но е трудно да обучаваш хората да бъдат личности. Ако можете да намерите такива, които са забавни, грижовни и обичат да помагат на другите – вие сте победител!
Личността е ключът, казва Ричард Брансън, когато говори за наемането на страхотни хора! Това обаче не е нещо, което винаги излиза наяве в интервюто, тъй като хората понякога са срамежливи.
Но определено трябва да се доверите на преценката си. Ако попаднете на човек, който е малко по-интровертен, но е страхотен като личност, използвайте опита си, за да го направите по-отворен към света и към останалите. С екстровертите е по-лесно, но внимавайте с хора, които са прекалено превъзбудени на интервю.
Някои мениджъри определено се тревожат за квалификацията.
Брансън например гледа към нея едва накрая. Не подценява квалификациите – просто не приема, че дипломите ще ми кажат всичко за характера на човека.
Схватливостта и личността са много по-важни от образованието.
Наученото може само да допълни качествата ви. Ако някой има само отлични оценки и постижения, които не могат да се поберат на една страница, това не означава непременно, че е най-точният човек за тази работа. Високите оценки, големите постижения на предишни работни места не се броят ако човекът не покрива широкия спектър от човешки качества и не е сериозен като личност.
Не бива да се притеснявате, че ще поемете риск. Брансън споделя, че някои от най-добрите хора, които е наемал, на пръв поглед въобще не са изглеждали подходящи за компанията му, но с течение на времето се оказали незаменими.
Физикът Алберт Айнщайн е казал: „Онова, което човек прави сам, без да е насърчаван от мислите и опита на другите хора, дори в най-добрите случаи е незначително и скучно.“
Почти нищо не е така потискащо, както стая, пълна с хора, които нямат какво да си кажат.
Затова създайте на служителите среда, в която да обменят идеи, да се сприятеляват, и ще видите как ще започнат да се обръщат към вас не с оплаквания и проблеми, а с решения и великолепни идеи.
Факт е, че в бизнеса хората идват и си отиват.
Предложенията за по-добри перспективи или напредък в кариерата естествено понякога привличат способните хора.
Но какво остава за другите – онези които напускат, за да вършат горе-долу същата работа за приблизително толкова пари на друго място? Каква е причината?
Мениджърите често приемат, че всичко е въпрос на заплащане, но това е мързелив начин на мислене.
Да, парите са важни.
От основно значение е да плащате на служителите си справедливо, според работата, която вършат, и да споделяте печалбите от успеха на компанията.
Но целта не е да ги засипвате с пари.
Често хората напускат, защото самите те не се чувстват добре.
Чувстват се отхвърлени и пренебрегнати. Смятат, че способностите им не се използват пълноценно. Съвсем малко хора прекарват всяка свободна минута в разглеждане на обявите за работа само заради по-високата заплата.
Е, какво мислите за философията на Брансън за намиране на най-добрите служители? Споделете мнението си в коментарите отдолу:
Прочети още:
- Как да откриете най-добрите служители: формулата на Джак Уелч
- 7 най-често срещани грешки при онлайн кандидатстването за работа
- Пикантерии от кухнята на HR-a – страх, лъжи и притеснение от страна на кандидата, надменност и величие у работодателя