Как да пристрастите хората към историята ви точно като с кокаин

5 техники за създаване на история, които най-обаятелните оратори използват, за да омагьосат публиката

Като част от провеждането на една презентация, имам предвид професионална такава, разказването на някаква история е задължително. Гледали ли сте някога клип на TED … убеден съм, че сте гледали. Е, там със сигурност ще намерите едни от най-добрите разказвачи на двадесет минутни завладяващи истории.

micИсторията е неизменен компонент на една презентация, която на свой ред има горе долу следната структура:

  • Уникална Бранд Система,
  • Старт,
  • История,
  • Съдържание,
  • Поведение на сцена (има се предвид пред публика),
  • Структура,
  • Заплащане/Продаване.

Презентациите имат за цел привличане на публичен интерес към лица и събития или продажба на нещо (продукт или услуга).

Какво е историята? Тя е изкуството да комуникирате идеята си, посланието си или събитието си използвайки думи, изображения и звуци.

Историите оформят това, което други хора виждат в теб.

Възприятието им за теб ще определи дали те ще прочетат твоята статия, твоят коментар в интернет, дали ще те наемат или ще купят от теб. Човешкият мозък е настроен да запомни една великолепна история. При разказването на истории, може да се използва всичко, което може да бъде видяно и чуто. Вашата идея или съобщение могат ли да бъдат видени и чути? Изразяването на емоции понякога е трудно с текст, но пък е детска играчка при видео клиповете или рисуването на инфографики.

Разказването на истории е като кокаин.

Когато влезе във вашите читатели, тя прониква в цялото им същество, и се бори с всеки недостатък, който иначе би могъл да ги спре да се превърнат в лоялни клиенти.

В тази статия, аз искам да ви покажа няколко прости елемента, които могат да подобрят вашата популярност, както и размера на вашата банкова сметка, само с разказването на истории. Но нека първо да започнем с кратка разбивка на перфектния сценарии:

  • typewriter_1xРисуване на сцена
  • Герои
  • Конфликт
  • Емоции
  • Публика
  • Моментът “Аха”
  • Бонус

Рисуване на картина или сцена

Вербалното описание трябва да е максимално сбито, без излишни думи. На историята се дава име, дава и се адрес и време(разбирай дата), цвят и действие. Пример:

“Онзи ден карах моя кафяв Опел Кадет по магистрала Тракия, беше надвечер и на отбивката за Вакарел, аз и Георги видяхме над пътя да прелита чудно светещо НЛО…”

Рисуването на сцена е началото на историята, там тонът и думите са най-важни за ангажирането на аудиторията и от първите 2-3 минути зависи успеха на цялата презентация. Можете да разкажете история, както повечето оратори и лектори го правят. Можете да използвате и други методи като визуалното разказване, използвайки динамично представени данни, визуализация, чартове, инфографики и други.

Герой

chris-Fernandez_batman-2

Разказ от перспективата ”Аз” – този фактор прави самата история супер интересна, заради влагането на лично изживяване в нея. Историите са за хора. Слушателите свързват преживяванията на други хора със себе си в реалния живот. Нека вашите герои говорят сами. Важно е историята да е персонализирана и свързваща/прилепваща.

Когато героите говорят един с друг в една история, то придава непосредственост, спешност и автентичност на частта. Така че използвайте директни цитати и нека героите говорят с характерни гласове, това кредитира доверието към диалога.

Когато Мартин Лутър Кинг прави фамозната си реч с фразата “Аз имам мечта” във Вашингтон, той разказва история. Никой не е там заради хубавите очи на Мартин или заради новото му сако. Хиляди са се събрали там в този ден, без наличие на интернет и мобилни телефони и социални мрежи и прочие.

Хората са били там, за да припознаят себе си в разказа на този човек.

Конфликт

fight

Ангажиращите истории не са права линия към успеха. Представете си, ако Rocky печелеше всяка битка … никой нямаше да го гледа. Съмнението и опасението ни държи ангажирани. Усъвършенстване в проблемите на главния герой и пречките за постигане на целта. Какво стои на пътя му? Чрез включването на моменти на уязвимост или съмнение, вие създавате съпричастност и давате автентичност на историята.

Конфликтът основно е възникване на някакъв непреодолим проблем, който трябва да бъде разрешен от вашият герой, за да получи той емоционално задоволение. При прострелването на аудиторията с проблем, трябва да се има предвид емоцията, която ще заредите преди това. Следват 10-те топ емоции, които пронизват целта 100%:

забавление, интерес, изненада, щастие, наслада, радост, надежда, привързаност, съжаление, вълнение

Емоции

Нашите мозъци са настроени да реагират на различни емоционални спусъци. Разказването на истории е най-естественият източник на такива спусъци. Историите подклаждат емоции. Човешките същества не са склонни да мислят за неща, които не ги интересуват. Историите раздвижват емоциите но не с манипулативна цел, не просто за мелодраматичен ефект, а за да пробият белия шум на информацията, която постоянно ни затрупва и да доставят съобщение/послание.

cryingТова е момента, когато слушателят си казва “това си заслужава вниманието”.

Интересен трик при разказването на история за ангажиране на вниманието е “прекъсването”. Ако човек е прекъснат по средата на нещо, то той доста ще се озори, за да извади това нещо от съзнанието си, докато не се върне към него и не го завърши.

Преди да разкрия как можете да използвате тази техника, и вие да разберете как да се направи разказа интересен, трябва да ви кажа нещо много важно

Ще ви разкажа малко за себе си и как аз научих тази маркетингова тайна и как тя промени начинът, по който аз завързвам разговор с други хора. Аз не съм имал най-щастливото детство, баща ми ни напусна, преди да се родя и майка ми е психично болна, така че, когато станах на 7 ме отнеха от майка ми и ме сложиха в дом за сираци, живях в продължение на години там, докато един ден се озовах в приемно семейство … 

Надявам се всеки видя какво направих тук?

Публика

audience

На кого ще разказвате историята? Повечето разказвачи/презентатори не знаят.

Преди да разкажете една история, трябва да имате подходящата аудитория да я изслуша. Определете първо целевата си публика, защото те от своя страна ще определят дали ги интересува продукта ви – погрижете се за това предварително.

Няма как да се появите на някоя Хай-Тек конференция и да се изтъпаните на сцената, за да разказвате историята за наивното си детство. С течение на времето, връзката, която сте създали с вашата аудиенция, с вашата специфична публика, ще ви позволи да съберете информация, за това, какво те мислят за вас и вашия продукт.

Демографията или информацията, до която ще се доберете за това, кои са вашите клиенти – възраст, пол, география, образование, доходи, интереси и т.н. е тази, от която имате нужда, за да можете да дефинирате посланието си в историята, която сте решили да им разкажете. Ако вашата публика е предимно от женски пол, над 50 г. със средно образование и минимални доходи ще знаете как да им изпратите подходящо съобщение, за това как и от къде те да си закупя вашите нови, удобни и модерни килоти. Въоръжени с тези данни започвате да изграждате история, в която има решение за техния проблем.

Моментът ”Аха”

aha

Историите имат поне един ”момент на истината”. Най-добрите от тях ни показват нещо важно за това как трябва да се отнасяме към себе си, другите, или света около нас. Наречете го ”Аха” момент – този момент, когато се предава съобщение, което наистина кара аудиторията да си каже: ”Да! Това е мощна идея, ”Това съм аз”.

Историите имат ясно значение. Когато последната дума е казана, аудиторията ви трябва да знае точно защо е изслушала всичко. В крайна сметка, това е най-важното правило от всички. Ако вашата аудитория не може да отговори на въпроса: ”Какво от тази история мога да взема за мен?” Няма да има значение, какво сте направили преди това.

Бонус – 5 техники за създаване на супер история

Бонусът включва няколко изключително прости техники, които да използвате във всяка презентация, във всяко разказване на история, с гарантиран огромен успех.


  • Мономит (Monomyth) – наричан също пътешествието на героя.

story

Той е призован да напусне дома си и да тръгне на трудно пътуване. Той се движи от познато място в заплашителна непозната среда.

След преодоляване на голямо изпитание, героят се завръща у дома с награда или новопридобита мъдрост – нещо, което ще помогне на всички. Много съвременни истории все още следват тази структура, от Lion King до Star Wars.

Използването на monomyth в оформянето на презентацията може да ви помогне, за да обясняване какво ви е донесла мъдростта, която искате да споделите.

Тя може да донесе живо посланието за вашата аудитория. Monomyth води публиката на пътешествие и показва ползите от поемането на риск.

  • Планина – Техниката се използва за внасяне на напрежение и драма в една история.

mount

Прилича донякъде на Monomyth, но не е задължително да има щастлив край. Започва с рисуване на сцена, следвано от серия от градивно нарастващи по трудност препядствия и приключва с кулминационен завършек.

  • Наложени цикли – техника, която налага 2 -3 или повече разказа един върху друг.

nested

Поставяте най-важната история – ядрото на вашето послание – в центъра, след което използвате историите около нея, за да обясните основната. Първата история, с която започвате е последната историята, с която приключвате.

Втората история завършва предпоследна и т.н. Наложеният цикъл сработва, когато например ваш приятел ви разказва за личност в живота си, от която е научил важен урок. Първият цикъл е историята на приятеля ви, вторият цикъл е историята на човека, за който вашия приятел ви е разказал и третия и най-важен цикъл е вашето послание.

  • In Media res – Или още позната като спускане по средата на действието.

sfgdfg

Техника често използвана в Холивуд. Започва от средата на някакво действие, след което се връща към началото, за да се обясни как се е стигнало до там. Прилага се, за да може публиката да остане ангажирана и да иска да научи какво се е случило по-рано.

Трябва да се внимава, за да не получи аудиторията прекалено много информация твърде рано. Препоръчва се за кратки презентации. Тази техника позволява грабване на вниманието на публиката още от първата секунда и фокусиране към водещ момент.

  • False Start

fall

Започвате предвидима история, която внезапно спирате и започвате отначало друга с напълно неизвестен завършек. Залъгвате публиката с измамно чувство на сигурност, след което ги събаряте от стола.

Тази е перфектна, когато сте решили да говорите за преживени провали и завръщането ви след това на бял кон или кобила. Идеална е да разкажете за неща, които сте научили от преживяното или иновативен начин за решаване на популярен проблем.

Най-голямата полза от тази техника е, че има елемента “изненада”, което кара всички в залата да обърнат 100% внимание. Не допуска някой да не внимава.

KirilКирил Михайлов: неудържим мечтател и пътешественик, харесва постоянно да открива и да бъде в движение. Харесва прозрачните приятелски отношения, Реал Мадрид, моторите и куп други неща. Вижте и останалите статии на Кирил в lifehack.bg | Facebook профил →


[su_box title=“Още ресурси за перфектната презентация:“ style=“soft“ box_color=“#ffffff“ title_color=“#8b8b8b“ radius=“2″]
  1. Заменете “Ъъъ” с поемане на въздух + още няколко лесни съвета за говорене пред публика
  2. 16 вълшебни инструмента за създаване на презентации, с които със сигурност ще омагьосате публиката
  3. 5 неща, които всеки добър презентатор трябва да знае за хората
  4. Prezi разстреля Powerpoint от упор – взривяващо ефектни и адски атрактивни zoom презентации!
  5. Две наистина мощни, безплатни онлайн аутокю-та в помощ на вашето следващо видео или презентация
[/su_box]
Не пропускай и:

Остави коментар

avatar