“Името, което даваме на нещо, въплъщава нашето отношение към него.” – Катрин Патерсън
Знете ли, че volvo е латинска дума, която означава „търкалям”? Поради тази причина името на производителя на най-сигурните автомобили в света означава „търкалям се”.
Вече никога няма да можете да погледнете едно “Volvo”, без да си спомните за иронията, която се съдържа в името му, нали?
Ето няколко основни съвети как да изберете име за компанията или продукта си. Главната грижа на повечето хора е дали домейнът е свободен. Но има много други неща, които трябва да се вземат предвид:
- Започнете с букви, които стоят в началото на азбуката.
Ето ви един сценарий: купили сте си щанд на голямо търговско изложение като Комдекс. Списъкът с изложителите е подреден по азбучен ред. Къде ще бъде поставено името ви – в началото или в края на каталога?
Друг сценарий: някой специалист анализира двайсетина продукта. Подрежда ги по азбучен ред в коментара си. Къде бихте предпочели да стоите – в началото или в края на този списък?
- Избягвайте имена, които започват с буквите „X” и „Z” (две от трите последни букви в английската азбука)
Това сте го чували много пъти, но това е едно болно място. Най-лошите заглавни букви за име на компанията ви са X и Z.
На първо място, те стоят в края на азбуката. Второ, трудни са за спелуване и произнасяне. „Моля, „зерокопирайте” (или „ксерокопирайте”?) този лист”. „Нека проверим щанда на „Зилинкса” (или „ксилинкса”).
- Въплътете в името си потенциал да се превърне в нарицателно.
Великите имена се превръщат в нарицателни съществителни. Примери: (Кресокс /не е ксерокс/- за щастие, тяхното „X” беше успешно), Гугъл, Диг, Стъфит.
Имената, които имат такъв потенциал, съдържат не повече от три съгласни и „активно звучене”. Те трябва да могат да влизат в изречения, като „Защо просто не го……..ме?” или „Сега ще го……..м”.
- Звучете различно.
Бързо: кажете какво правят компаниите имитатори? Кларис. Кларин. Клариа. Клариум. Кларитин.
Трудно е да си спомним дали продават козметика, отпушват носа ви или са били убити от Apple. Великите имена звучат различно.
Също така именно поради тази причина се пишат различно.
- Вклинете логичност.
Най-добрият пример за именуване на неща е логическият маниер на хората, създали играта „Покемон”. Не е необходимо да сте дете, за да разберете как изглеждат „Землячко” и „Близалка”.
Може ли да кажем същото за имена като „Тенарис”, „Абаксис” и „Керадин”? Различно звучене + различно изписване + логика в името = запомнящо се име.
Ето ви един добър тест: ако кажете името на фирмата си или уеб сайта си на десет напълно непознати души, дали половината от тях биха познали с какъв бизнес се занимавате?
- Избягвайте обобщенията и родовите имена.
Ако изберете някакво обобщаващо и родово наименование на продукта или фирмата си, хората никога няма да го намерят в Google, Download.com, Yahoo или Bing!
Например, ако кръстите компанията си „Вода” и продукта си „Word”, на хората ще им бъде доста трудно да ги намерят в търсачките, и то именно когато ви е най-необходимо да ви откриват: при въвеждащата кампания на продукта.
- Избягвайте „модерното”.
Меа culpa: направихме голяма грешка, когато стартирахме това, което днес е известно като Garage Technologies Ventures.
Нарекохме го garage.com. Да, с малко G. Това беше просто малка проява на скромност и завист към eBay.
Също така имахме невероятен слоган: „Влагаме капитала си във вас, не в името ви”. /А по-късно ни хрумна дори още по-гениален слоган: „Изваждаме „фи” от финансирането./
Домейнът .com беше грешка, също както „dot.com” се превърна в синоним на „липсващ бизнес модел”. Ако видите, че се задава особено модна тенденция в имената, моят съвет е старателно да я избягвате.
Няма значение дали първо ще проверите домейна и след това ще приложите тези препоръки, или обратно.
Но моля ви, направете и двете, тъй като основаването на голяма компания и създаването на велик продукт с неподходящо име си е чисто престъпление…
източник Гай Кавазаки