Хората обикновено питат: “Колко голяма е вашата фирма?”
Това обикновено е от онези непринудени, малки разговори, които обаче не очакват малки отговори. Колкото по-голямо е числото, толкова по-впечатляващ, професионален и мощен звучиш. “Уау, супер, евала брато, голям си.” ще кажат те, ако имаш стотина служители.
Ако обаче си малък, ще получиш просто: “О, хубаво.”
Първото се приема за комплимент, а последното се казва само, за да бъдат любезни.
Защо е така? Какво означава растеж за бизнеса?
Защо разширението винаги е целта? Каква полза има голямото, освен егото? Какво не е наред с намирането на правилния размер и варианта да останете там?
Можем ли да погледнем към Харвард или Оксфорд и да кажем:
Ако се бяха разширили и създали още клонове и бяха наели още хиляди професори. Ако отворят глобални университети с тяхната марка по целия свят….те ще бъдат най-добрите училища на света.
Не разбира се! Това не е начина, по който се измерва стойността на тези институции.
А защо това да бъде начина, по който измерваш своя бизнес?
Може би най-подходящия размер за твоята фирма е 5 души. Може би са 40. Може дори да имаш истинска нужда от 200! А може и да си просто ти и твоят лаптоп.
Не прави предположения колко голям трябва да бъде бизнесът ти още преди да си започнал. Расти бавно и разбери кое е правилно. Преждевременното наемане на повече служители, отколкото наистина трябват е причина за смъртта на много компании.
“Малка” не означава просто трамплин. “Малка” е чудесна дестинация сама по себе си.
Забелязал ли си, че докато малките предприятия предпочитат да са големи, големите фирми мечтаят да бъдат по-пъргави и гъвкави?
След като станеш голям е трудно да се свиеш, без да уволняваш хора, без да прекрачваш морални ценности, както и без да промениш целия начин, по който правиш бизнес.
Голямата фирма не трябва да бъде вашата цел. И не говоря само за броя на служителите, които трябва да имаш. Това също е вярно за разходите, наемите, IT инфраструктурата, мебелите, офиса и т.н. Тези неща не ти се случват просто така.
Ти трябва да решиш дали да ги имаш!
Ако решиш да ги вземеш заедно с тях ще получиш и главоболия. Затварянето на пари в много разходи и стремежа към създаването на много сложен и комплексен бизнес е едно от нещата, които могат да бъдат адски стресиращи и трудни за теб.
Не се притеснявай ако фирмата ти е малка, защото….
….всеки, който има устойчив и печеливш бизнес, независимо дали е голям или малък, трябва да се гордее! – Джейсън Фрид
Още ресурси за един по-различен бизнес: