5 урока, които можем да научим от Илон Мъск и новият му Cybertruck (#4 ни е любимият)

В своя профил в Twitter Илон Мъск сподели, че Тесла вече е получила 146 000 предварителни поръчки за Cybertruck само ден след като го показаха.

Без нито една платена реклама!

Всъщност какво мислите за автомобила?

Има много дискусии по въпроса, но в следващите редове ще ви споделя ключовите маркетингови и бизнес уроци, които можем да научим от Мъск с промотирането на този SUV. Те определено могат да повлияят и на вашия бизнес, ако ги приложите.

🛑 Урок #1 – Създайте, развивайте и използвайте своя личен бранд

Знаете ли кои са изпълнителните директори на BMW, Mercedes или Audi?

Вероятно не.

(Всъщност ние знаем на БМВ, защото скоро писахме за тях)

Но почти съм сигурен, че знаете, че Илон Мъск е CEO на Тесла.

Той изгради своя личен бранд и прикрепи лицето си към марката Тесла.

По този начин хората могат да усетят неговата специфична личност, визия и история.

Точно както Ричард Брансън е лицето на марката Virgin.

В наши дни това е един от най-работещите подходи, защото прекалената дигитализация създаде у потребителите чувство за дефицит на истински емоции и личности.

По този начин Илон Мъск винаги може да направи кампания, когато пусне нещо ново, защото е в пъти по-лесно да стартирате, когато вече сте изградили аудитория от хора, които вече ви познават, харесват ви, възхищават ви се и ви се доверяват.

🔥 Изводът:

80% от успеха е да се показвате. ― Уди Алън

Не се крийте зад името на фирмата си.

Вместо това създайте и изградете своя лична марка. Дайте на потребителите си истински човек, който да ги представлява и разказва за компанията ви.

Показвайте се в социалните мрежи, давайте интервюта, правете видеа, участвайте в събития, пишете статии, изразявайте личното си мнение.

Ние хората имаме способността да създаваме истинска връзка с личности.

Асоциираме се много повече с идеи и мнения, отколкото с лога и цветове!

🛑 Урок #2 – Направете събитие на живо, за да разкажете историята си

С други думи: Не правете като мен – да изкарате новия си абонамент като просто го пуснете в сайта си. Вместо това създайте напрежение, вълнение и очакване около събитие на живо, на което за пръв път ще представите продукта си!

Тесла организира специално събитие, на което представи новия си пикап на пазара.

Именно на него Илон Мъск разкри подробности за чисто новия си автомобил и отвори „количката“, за да могат хората да си го поръчат.

Преди събитието имаше много „шум“ и създаване на очакване за нещо голямо. Това направи самото събитие още по-въздействащо на потенциалните купувачи.

Същото правят и от Apple. Как представиха новия си iPhone 11? Да, организираха и проведоха събитие на живо, на което разказаха за „новия“ си супер телефон.

🔥 Изводът:

Когато пускате нов продукт на пазара организирайте събитие на живо, на което да презентирате офертата си и да приемете първите поръчки.

Преди самото събитие се фокусирайте върху привличането на внимание, създаването на напрежение, очакване и любопитство около събитието.

Илон Мъск и гениалният Първи принцип!

Инструментът за креативни идеи на най-успешните гении и предприемачи – една от най-ефективните стратегии за намиране на оригинални решения.

Прочетете

🛑 Урок #3 – Избери страна. Създай си врагове!

Ако се опитате да се харесате на всички в крайна сметка няма да се харесате на никого. В този смисъл идеята тук е да поляризирате маркетинга си, да вземете страна!

Ето какво имам предвид…

Да, много хора мразят дизайна на Cybertruck. То и на мен не ми харесва.

Но някои го харесват. Дори го обичат!

Това създава две различни групи (перфектният сценарий за добра история), които ще спорят безкрайно помежду си в социалните медии дали е добър или лош.

Ето така се създава свръх ангажиране, което води до Вирусен маркетинг!

И то без пари! А Илон Мъск много добре знае това.

Дори неговият личен бранд е поляризиран!

Помните ли как пуши трева на живо в подкаста на Джо Роган? Тогава всички говориха за това. Имаше стотици хиляди дискусии дали е правилно или не.

Да, добре е да имате хейтъри.

Не познавам никой успял човек, който да няма такива…

🔥 Изводът:

Харесвайте се само на вашите идеални клиенти и нарочно дразнете, предизвиквайте и отвращавайте всички останали!

Не харесвам Грант Кардон, но той казва нещо доста мъдро:

Дали ще ме мразиш или ще ме обичаш…най-малкото ще ме познаваш.

🛑 Урок #4 – Първо продавай, после създавай!

Не се очаква Cybertruck да влезе в производство до края на 2021 г. Но компанията „Тесла“ вече е продала над 146 000 бройки само за 24 часа!

Разбира се не всеки, който е депозирал $100, реално ще купи (уточнение за всички умници, които ще философстват в коментарите), но основният урок е ясен!

Първо продавайте, а след това създавайте!

Няма нищо по-рисковано от това да харчите времето и парите си за създаването на „перфектния“ продукт, без той да има утвърждаване и валидация.

А това се случва постоянно…

Някои хора имат революционна идея за продукт и затова прекарват месеци или дори години в разработването му. Влагат пари и време, за да го покажат на света.

Само, за да разберат, че никой не иска да го купи…

Други пък имат идея за създаването на онлайн курс. Отново прекарват месеци, за да създадат всички видео клипове и зоната за абонамент.

Само, за да разберат, че не знаят как да го продават.

Не правете тази грешка.

Вместо да разработвате продукта си в обем (десетки или стотици бройки), просто създайте прототип и пробвайте реакцията на потребителите. Точно както прави Мъск.

Това е точно в стила на проекта KickStarter!

Когато става въпрос за онлайн курс или коучинг програма, създайте само контура на идеята и я пробвайте предварително. Представете я на живо пред потенциалните ви ученици.

🔥 Изводът:

Няма значение какъв продукт се каните да пуснете на пазра. Значение има само това златно правило: Първо продавайте, после създавайте!

Тази тактика не просто ще валидира вашата идея или оферта.

По този начин ще съберете и пари, за да платите за създаването й!

Психологическата цена на предприемачеството!

Скъпичко си е да имаш собствен бизнес.

Независимо от това вероятно си мечтаеш да имаш такъв. Но готов ли си наистина да заплатиш цената?

Провери

🛑 Урок #5 – Първо продайте премиум продукта си!

Тук става въпрос за нещо много интересно.

Нарича се „тактика на стълбата“ и Мъск я познава много добре.

Но я прилага различно!

При тази бизнес тактика стартирате с продаването на по-евтини продукти и след това започвате да предлагате по-скъпите. Мъск прави точно обратното!

И оказва се, че това работи много по-добре за него.

През 2016 г. Илон споделя своя Мастър план за развитието на компанията „Тесла“, който той написва още през 2006 г. Ето го и самият гениален план:

  1. Да се създаде премиум автомобил в малко бройки, който задължително да бъде скъп
  2. Да се използват парите от продажбата на скъпия автомобил за разработването на такъв със среден обем от бройки на по-ниска цена
  3. Да се използват парите от двата автомобила, за да се създаде достъпна кола в огромен обем от бройки за масовия пазар

Всеки бизнес се нуждае от паричен поток и затова този подход е толкова ефективен. Дори ми се струва гениален… Ако започнете да продавате първо най-скъпия продукт от вашата стълба, ще ви трябват само няколко клиента, за да генерирате добър паричен поток.

Нека ви дам пример с клуб Мастърхак:

В началото направих грешка като стартирах първия абонамент за 9 лв!

Мислех си, че така ще привлека повече хора.

Тотална грешка!

Много бързо (само след месец) осъзнах, че с подобна тактика първо – няма да мога да си осигуря никакъв стабилен паричен поток, за да развия продукта и второ – на тази цена влизаха само хора, които не бих искал да са в моя елитен клуб!

Затова още на втория месец направих абонамента от 9 на 49 лв и това беше едно от най-добрите бизнес решения, които съм вземал. Благодарение на него успях да си осигуря паричен поток, който реинвестирах обратно в развитието на услугата.

Създадохме специален модул, чрез който успяхме да реализираме втората точка от плана на Мъск, а именно – използвахме парите от продажбата на скъпия абонамент, за да създадем по-достъпен такъв – автоматичния ни периодичен план.

Урокът тук е ясен:

Започнете с най-скъпия си, първокласен продукт. След това ще можете да реинвестирате в платени реклами, екип и разработването на подобрения и нови продукти.

Математиката никога не лъже – ако продавате книга за 9 лв и курс за 99 лв колко продажби от едното и колко продажби от другото ще ви трябват, за да направите 999 лв?

Кое е по-добре?

111 продажби или 10 продажби?

Ами усилията?

Казват, че да продадеш кола или книга се изискват едни и същи усилия.

Помислете върху това…

🔥 Изводът:

Започнете от върха на вашата продуктова стълба. Стартирайте бизнеса си с най-скъпия продукт. Така ще можете да създадете не само необходимия паричен поток, но и търсенето на другите ви по-достъпни продукти, когато ги пуснете по-късно.

==========

Надявам се, че намерихте стойност в този материал!

И все пак: съгласни ли сте с уроците на Мъск?

Какво научихте от тях?

Споделете в коментарите отдолу 👇

  • 198
  •  
  •  
  • Е, видЕхме го Мъск и неговите идеи: чупят се бронирани прозорци, гърмят ракети … Явно тревата е била некачествена, трЕбЕ се смени дилърО. А иначе никога не е имало предприемач или икономист, променил хода на историята или живота на хората. Ако съм по-щастлив и свободен, защото мога да ползвам Айфон или Фейсбук, тогава положението е трагично.

  • Тази тактика ще я пробвам при мен, дано се получи. Христо страхонта статия. Благодаря ти за труда който си положил за нас

  • Много ми харесва как си систематизирал! Браво!
    И на мен ми липсваше това парче от пъзела!

  • Поредната страхотна статия! Браво, Христо! Имаше нужда някой да систематизира нещата, които можем да научим от Мъск, точно както ти си направил.
    Възхищавам се и „изследвам“ начинът на работа на Мъск от вече 7 години. За мен той е един от малкото, от които трябва всички да черпим опит и идеи.

    • Благодаря ти Иво! Мъск е малко като – „Когато всички завиват наляво, той завива надясно“. Точно това най-много ми допада при него. Благодаря ти още веднъж за включването!

  • Мъск просто представи своята „лилава крава“, а кой няма да иска да има поне една лилава крава и да се отличава от останалите в стадото?
    Както винаги, супер статия. Поздрави!

    • Точно тази фраза ми липсваше, за да опише най-точно цялата работа. Благодаря ти, че я включи Димитър! Мъск все вади едни лилави крави…

  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >