В тази статия ще ви представя няколко техники, които ако ги приложите веднага, ще имате доста по-голям шанс да повишите ефективността и продуктивността на вашите служители, без да се съпротивляват.
Някои от тези подходи определено няма да им се харесат, но вие ще ги прилагате, защото бизнеса ви не е курорт, докато други ще им дадат свобода и ще повишат доверието им във вас. Разбира се, не претендирам, че всички тези похвати биха действали във вашата компания.
Някой от тях биха ви били полезни, други може въобще да не свършат работа, а трети може би биха имали и отрицателен ефект. Затова прочетете ги внимателно, анализирайте ги, преди да се опитате да ги въвеждате.
За различните типове хора и управление на човешките ресурси се прилагат винаги различни похвати. Както няма абсолютно еднакви хора, така няма и абсолютно еднакви организации. Там, където един тип управление на работниците работи перфектно, на друго място същият този мениджмънт може да доведе до негативен ефект.
1. Не критикувай, а хвали
Този подход до някъде идва от книжките за отглеждане на деца, но съвсем спокойно може да се прилага и при възрастни.
Идеята при него е да влизате под кожата на вашите подчинени, без да ги критикувате, но в същият момент те да са готови винаги да направят това, което искате и то със страшна доза старание.
Как работи подхода?
Подхода е базиран на мотивацията, защото за хората най-важна е мотивацията за достигане на крайната им цел. За да се променят към по-добро служителите имат нужда от похвала. Следователно, за да бъдат мотивирани те трябва да бъдат похвалени, а не критикувани.
Замислете се каква позиция заема критикуваният служител и каква заема похваленият. Сигурен съм, че можете и все пак сега ще ви обясня къде е разковничето… Когато някой бъде критикуван той винаги заема отбранителна позиция и започва да се защитава. Природата на хората е винаги да защитават своето имущество или правотата си.
В днешни дни това се изразява в защитаване на позицията.
Тоест когато критикувате някой за неправилно свършена работа той едва ли би си признал грешката, а по-скоро би прехвърлил вината. В някои случаи вината се прехвърля или директно към вас, защото например сте дали кратки срокове или прекалено много сте ги натоварили, или дори че не им плащате достатъчно, или се прехвърля към стечението на обстоятелствата. Изводът от това е, че ако искате да накарате някой да поправи грешката си или да го промените към по-добро и да извлечете полза за организацията си,
…то разковничето се крие в похвалата.
Това ще стане по-ясно като прочетете за позицията, която заема похваленият. По принцип всеки човек обича да се справя добре в дадена ситуация и високата оценка е водещата сила при достигането на целта.
От това следва, че всеки човек е жаден за признание и похвала.
Важно е да имате в предвид, че хората са различни и всеки човек има различни качества, които си струва да бъдат похвалени.
Затова запомнете следното: не сравнявайте служителите си, а ги оценете според най-добрите им качества.
Ще дам един пример, за да стане още по-ясно:
Ако видите, че един служител не си е свършил съвестно работата и е направил пропуск при изпълнението на задълженията си, то вашата първа реакция вероятно ще бъде да го критикувате за този негов пропуск.
Той ще се опита да се защити и отрече и накрая ще се стигне до разправия, която няма да донесе никаква полза, а само озлобление и огорчение за работника, а и за вас. Така той вече няма да работи със същият устрем, както е работил преди и след време дори ще е готов да напусне и да отиде на друго място, където ще бъде по-високо ценен.
Ами ако реагирате обратно – тоест като забележите пропуска да преглътнете негативизма, който се надига у вас и го прикриете, особено ако в този момент наоколо има други хора? Намерете начин да разговаряте с вашият служител и в разговора му споделете колко много го цените, какви несравними качества притежава, които той умело използва за постигането на общата за организацията ви цел. Благодарете му за цялата всеотдайност, с която си върши работата добре, което пък ви кара вас да се чувствате щастливи.
След това му кажете, че ще ви зарадва още повече ако следващият път не прави този пропуск, който вече е направил.
Кажете също, че той винаги си върши работата без пропуски и вие много добре знаете това, но скоро сте забелязали, че е възникнал проблем от вероятно неволна негова грешка, която трябва да бъде поправена.
С такъв подход нито един човек няма да застане на отбранителна позиция, защото никой не го напада. Той ще си признае грешката и след този разговор доста ще се постарае.
Това е начина, по който реагира похваленият човек.
Какво ще постигнете с този подход?
Както вече писах – всеки човек обича да се справя добре, всички ние сме жадни за признание. Ако към признанието се добавят и похвали, то тогава за служителите няма да са важни толкова парите, които им плащате, а тези похвали, с които духовно ги възнаграждавате.
Като заключение за този подход мога да кажа, че трябва да имате в предвид, че за да се получи реално и наистина искренно, то вие трябва да промените доста сериозно мирогледа си. За да се получи трябва да отделите доста време и да започнете от малките неща, но след това ще имате служители които обичат работата си, да се надяваме…
2. Контролирайте работно време
Това е един от най-наболелите съвременни проблеми за всеки собственик на малък и среден бизнес.
Когато бизнесът се разрасне и собственика няма възможност постоянно да стои в офиса и да следи кой е на работа и какво вършат служителите, е много вероятно те да започнат да “кръшкат” от работа. Разбира се това става само ако преди това не е въведен контрол, който да предотврати това!
Свикнат ли веднъж работниците, че няма достатъчен контрол на работното време, започват да си “крадат” такова. Например със сутрешно закъснение, тръгване по-рано от работа, или дори удължено време за хранене.
Как да въведем контрол на работното време?
Тази стъпка трябва да я предвидите доста, преди да се наложи да отсъствате, за да имат време след това служителите да свикнат с този контрол и да си спазват работното време.
Първият вариант е да наемете някой доверен на вас човек, който да следи всички служители, да проверява графици и да ви дава информация кога кой не е на работа, защото например е болен, в отпуск или нещо друго.
Ако работното време, тоест началото на работния ден и краят са важни да се спазват за вашата организация, то тогава трябва да се следи за закъсняващи работници. Вторият вариант е чрез портиер, който да наглежда кой кога пристига и да ги попълва в списък, който да преглеждате по-късно ако имате време. Но в този случай също трябва да намерите ваш човек за целта.
Трети вариант е този портиер да стане електронен.
Тоест да въведете система за контрол на работното време и на всеки служител да раздадете чип или карта за достъп.
Четци на карти се монтират около входните врати, а на самите четци се монтират заключващи механизми.
Всичко това се управлява от електронно устройство наречено контролер, който проверява валидността на картата, с която влиза служителя и отключва врата или вратите които управлява.
Най-важната функция на този контролер е възможността да се свърже към компютър където да записва информацията кой служител в колко часа е влезнал и излезнал от сградата.
Такива електронни устройства са много полезни, когато бизнеса ви нарасне до средно ниво и имате поне 50 служителя.
Картите и чиповете трудно се копират и при напускане на работник, чрез софтуера просто му се забранява достъпа, а не изземвате ключове и не се притеснявате за смяна на ключалки.
Електронният портиер може да се направи и с камери за видеонаблюдение.
В този случай трябва да преглеждате записа от камерите поставени на входа, за да се уверите в спазването на работното време.
Последните години това е улеснено и с навлизането на повече smart устройства, които при налична връзка с Интернет ще могат да предават дори на живо какво се случва пред камерите.
Съветът, който бих ви дал е да използвате паралелно и двете системи, защото така служителите ще знаят, че винаги камерите ги записват и ако се опитат да регистрират картата на някой “закъснял” колега има вариант да бъдат хванати.
Ако монтирате такава система обяснете на служителите, че ще я използвате само за ваша и тяхна сигурност, за да може в случай, че има някакъв инцидент да може да се види какво се с случило на записа.
3. Оптимизиране на заетостта
Разпределението на заетостта и задачите е един от важните проблеми стоящи пред ръководители на компании.
Когато организация с малък брой служители нараснете до няколко десетки или дори стотици, техният ръководител не смогва да разпределя и анализира задачите без софтуерни инструменти.
Чрез тези инструменти всеки трябва да намери своя методика, с която да оптимизира разпределението на работата между работниците равномерно.
Това може да стане само ако се възлагат различни по обем и срокове задачи между повече работници и в същото време всеки има възможност да изпълнява различни ангажименти, гонейки крайните си цели. Доста от тези инструменти се предлагат и online и имат възможност за интеграция с електронна поща + вариант с приложения за smart телефони. Желателно е да започнете да ги ползвате колкото се може по рано, тъй като отнема известно време да се нагодят спрямо спецификата на екипа, който работи с тях.
По-популярните от тях са:
- Asana – лично препоъчвам, защото го ползвам успешно
- Orchestra
- Basecamp
- Flow
- та дори и за целта можете да ползвате и google drive
Във всяка от тези платформи имате възможност да добавите имената на вашите служители и да опишете проектите и задачите по които да работят.
Също така има възможност да се задава краен срок или период от време, в който служителя трябва да работи по текущата задача.
След като въведете цялата информация ще може да следите натовареността на служителите ви по часове и дни, кой каква работа е свършил до момента и кой проект до коя фаза е стигнал. Не забравяйте също така и да зададете приоритетност на етапите или задачите в даденият проект.
Още едно положително нещо на тези софтуерни продукти е възможността да се види историята на завършените проекти и кой каква работа и за колко време я е свършил. Също се вижда ако някой от служителите е оставил коментар към проекта, върху който е работил. С интегриране на подобен тип софтуер бихте могли лесно да разтоварите раменете си от постоянно подсещане на служителите за задачите, които се трупат на бюрото им.
4. Говорете с тях…
…свободно за теми свързани с развитието на фирмата и бъдещите планове, дори тези теми да са отрицателни.
По добре човек да е подготвен за негативна новина отдалеч, отколкото да му я изсипете изведнъж, без да е очаквал. Имам в предвид през определен период от време да показвате, че се интересувате от вижданията на подчинените ви относно работата им. А също така да им разказвате какво се случва в момента с фирменото управление, вие с какво точно се занимавате, какви проблеми сте решили, с какви проблеми очаквате да се сблъскате, какво сте направили за да спечелите клиент или победите конкуренцията, какви анализи на пазара сте извършили и други подобни въпроси свързани с развитието на вашата организация.
Разбира се не разкривайте докрай корпоративните тайни.
Повтаряйте им колко добри специалисти работят за вас, от което сте много доволни и как благодарение на този човешки ресурс, който има вашата организация печелите точки пред конкуренцията, която ги няма.
Така човек се чувства по приближен към случващото се в организацията и приема работата си по-сериозно.
Отделно от това се получава и другата полза, която вие може да извлечете, а тя се обуславя върху това, че вие ще можете да погледнете през тяхната гледна точка, ще можете да изслушате някой техен съвет.
В много случай при такива разговори собственика виждайки гледната точка и чувайки хората, с които разговаря намира решение “от въздуха” на някой наболял проблем. Понякога дори абсурдни съвети могат да се преобърнат в страхотни идеи за решаване на проблеми или за бъдещо развитие.
Затова моят съвет е през определен период да намирате време да проведете по някой непринуден разговор с ваш подчинен. Това в никакъв случай не трябва да бъде нещо сериозно и официално като например да го извикате в кабинета си, защото така бихте предизвикали леко стресова ситуация в разговора. Например може да е, когато излизат сутрин или следобед да пият кафе, да се присъедините непринудено и да започнете отдалеч разговора, пък след това вълната сама ще ви отведе в правилната посока.
Ако добре се справите с този подход след няколко месеца ще забележите, че сте спечелили сърцата на вашите служители. В този случай, те вече няма да работят само за заплатата си, а ще работят за развитието на идеята ви и то с цялото си сърце – поне всички на това се надяваме.
5. Бъдете железни.
Това е последният съвет от списъка, който според мен най-лесно може да бъде приложен веднага във вашата бизнес практика. Под думата железни имам в предвид да си държите и отстоявате думата и позициите.
Винаги правете това, което сте казали, че ще направите или казвайте това, което наистина смятате да направите. Не лъжете с думи или постъпки, защото това бързо ще ви изгради отрицателен авторитет.
Всеки човек харесва и уважава честните и почтени хора, които държат на думите и делата си. Затова винаги, когато трябва да кажете нещо на вашите служители първо помислете дали след това в техните очи ще останете като човекът, който си държи на думата или просто ръководителя, който говори едно, а мисли и прави друго.
Този материал е подготвен от Александър Живков, който по произход е банатски българин и се занимава като хоби с разработването на WEB страници и SEO. От скоро стартира и свой блог → sistemite.com/blog, където пише за тенденциите и развитието в системите за сигурност.