Реализацията на поредицата е възможна благодарение на успешното партньорство между eCommerce Academy и платформата за търговия – VTEX. Излъчването на епизодите е на живо във Facebook страницата на Академията, за да могат всички желаещи зрители да задават своите въпроси в коментар.
10-ти, последен епизод на eCommerce Talks беше посветен на темата “Функционалност и дизайн в ecommerce”.
По време на разговора гостите споделиха за ограниченията и възможностите на един онлайн магазин по отношение на функционалност и дизайн:
- Как те влияят на клиентското преживяване, как си помагат?
- Как си пречат и какви стъпки можете да предприемете, за да сте сигурни, че сайтът ви работи добре и същевременно изглежда на ниво.
Водещият Никола Илчев беше поканил експертите Полина Дуркова от StudioX и Христо Атанасов от WKH Agency, които да разкажат повече по темата и да дадат примери от своята практика.
Като уеб дизайнер в Студио Х, разработващ от малки проекти, през по-бутикови презентационни сайтове, до уеб платформи и други, Полина говори за ролята на дизайна. От друга страна, Христо, който е управител на агенция, занимаваща се с дигитален маркетинг и електронна търговия, акцентира повече върху значимостта на функционалностите на сайта.
? Полина Дуркова даде отговор на следните въпроси:
- “Може ли да споделите повече за UX и UI от дизайнерска гледна точка?”;
- “Какво най-често искат клиентите, когато подадат задание за дизайн на сайт?”;
- “Може ли един дизайн драстично да подобри или влоши работата на онлайн магазин, респективно неговите продажби и резултати?”;
- “Когато клиентът има идея за даден сайт, трябва ли предварително да предостави на разработчика и дизайнера всичко на първоначален етап или може поетапно да подава тази информация и да я адаптира?”;
- “Можете ли накратко да разкажете как протича процесът при създаване на един онлайн магазин от гледна точка на дизайнер?
- Какви са стъпките и кои са най-големите предизвикателства пред вас?”
- “Какво да изискват онлайн търговците като задание за checkout, за да не се губят клиенти в тази стъпка?”
- “Може ли и до каква степен е удачно да се прави онлайн бизнес само чрез целева страница?”;
- “Целевите страници от типа на “Crazy days” са много популярни, какво ще кажете за желанието на всички по-малки брандове да имат такива страници?”;
- “Колко често трябва да има кампанийност и да се променят графичните банери в даден електронен магазин?”.
? Христо Атанасов отговори на следните питания:
- “Кое е по-важно: разработването и функционалностите или дизайнът на един онлайн магазин?”;
- “До каква степен по-сложните решения дават конкурентни предимства на даден електронен магазин?”;
- “Разбират ли клиентите какво всъщност седи зад даден сайт?”;
- “Колко често е добре да се сменят UI и функционалностите в един онлайн магазин и как това би повлияло на клиентите?”;
- “Трябва ли да се ограничи възможността клиентът да се връща назад при checkout?”;
- Добре ли е по време на процеса на checkout да се предлага на клиента да закупи и други продукти?”;
- “До каква степен банерите, които присъстват на даден сайт, трябва да имат консистентност с тези в социалните мрежи?”.
Полина Дуркова разделя условно клиентите си в две направления – такива, които харесват даден сайт и искат техният да изглежда точно като него, и такива, на които им допада определен сайт и желаят техният да има същата визия, но никой да не разбере. Тя сподели, че за да стигнеш до разработка по UI, първо трябва да преминеш през UX и да си отговориш на въпросите: какво правиш и за кого го правиш. Следва UI, към който спадат характеристиката на типографията – подбор на шрифт, размери, пространственото им ориентиране, подреждане на съответните обеми и създаване на възможност да се транспонират еднакво на всички видове устройства.
За нея е важно да установи дали даден клиент има дълъг хоризонт на развитие. В работата си, на първо място поставя основен фокус върху продуктовата страница и след това – checkout.
Според нея промяната в гамата на банерите може да направи даден сайт по-жив и разпознаваем особено ако той е цялостно по-изчистен като дизайн.
Христо Атанасов каза, че в своята работа първо започва с навръзване на логическата последователност на процесите.
Определя бизнес целите, прави проучвания, отговаря на въпроси, свързани с това какво и защо трябва да се случи, за какво е необходим продуктът/услугата, кой ще го/я използва и прочее.
Според него голяма част от дизайнерите грешат, като поставят своята индивидуалност преди отговора на тези фундаментални въпроси. Много е важно на бизнес нуждите да се отговори с по-прости решения особено когато клиентът има бюджетни ограничения.
Много често продуктите на конкретния бизнес може да не са с нищо по-добри, но просто да резонират към потребителите чрез по-ефективен дизайн и т.н.
Дизайнът сам по себе си не е достатъчен, но и да се прави сайт само на база SEO оптимизация – също е крайност, която няма да свърши работа.
Поради тази причина е добре да има синергия между двете и тя да се подобрява постоянно. Според него по време на процеса на checkout може да бъде предложено на клиента да закупи други продукти, но само ако основният е с висок марж и допълнителните артикули не разфокусират клиента от основния продукт. Относно зависимостта в смяна на банерите в един онлайн магазин, неговото мнение е те да се сменят толкова често, колкото брандът има какво ново да каже. Ако няма нищо различно, смяната на банерите ще бъде самоцелна и това би предизвикало напразен шум.
Обратното действие – дълго време да не се правят промени, ще превърне марката в скучна за потребителите.
Епизодът, посветен на “Функционалност и дизайн в ecommerce”, даде нагледен пример, че успехът на един магазин зависи до голяма степен от неговата функционалност и дизайн, които трябва да са в пълен унисон.
Във видеото ще научите повече за процеса по създаване на един сайт и как той може да ви помогне да привлечете или загубите клиенти.
Записите от цялата поредица можете да гледате в YouTube канала на eCommerce Academy. Не пропускайте да изгледате и 9-и епизод с тема “Анализи и данни в електронната търговия”. В него ще разберете за аспектите от онлайн бизнеса, свързани с анализите и данните.
Сред точките, които бяха дискутирани, бяха типовете данни, които може да се събират, значимост на правилното събиране и подреждане на данните, какво се прави със събраната информация и как тя да се анализира.
За повече информация относно поредицата, гледане на епизоди и друго ценно съдържание за електронна търговия, последвайте eCommerce Academy:
- Facebook: https://www.facebook.com/ecommerceacademybg
- YouTube: https://www.youtube.com/c/eCommerceAcademy
Поредицата се осъществява с подкрепата на VTEX
Глобална платформа, end-to-end решение за търговия с вградени маркетплейс и OMS (Order Management System) функционалности. VTEX помага на компании в търговията, производители, продавачи на едро от FMCG, PCG и други вертикали да оперират ефикасно и мащабират безпроблемно, предлагайки изключително клиентско преживяване на своите клиенти и партньори.
Компанията има над 3000 клиента в 45 държави, някои от които са Sony, Walmart, Whirpool, Coca-Cola, Stanley Black & Decker, Nestlé, Motorola и други. През 2020 VTEX беше обявен за Лидер в IDC MarketScape Worldwide B2C Digital Commerce Platforms и Визионер в Gartner’s Magic Quadrant for Digital Commerce. За повече информация посетете www.vtex.com.