В тази статия ще ви разкажем за успешните CTA бутони и практиките, които използват най-добрите сайтове. Или с други думи: ще научите как да създавате „дигитални копчета, които копнеят да бъдат натиснати“. Ще ви запознаем с най-добрите практики, ще ви дадем и примери. Да започваме…
Какъв CTA (call to action) бутон да изберем?
Съществуват няколко основни вида бутони с призив за действие:
- Дискретни линкове
Това са най-обикновени връзки в самия текст. Това обаче съвсем не им пречи да са ефективни. За тях е важно да се знае, че не бива да се прекалява. В противен случай потребителя ще развие същата „слепота“ към тях, както към банерите.
- Форматирани линкове
Това също са обикновени линкове, но оформени по начин, чрез който да бъдат забелязани – открояват се от основния текст. Могат да се поставят в цветни боксове, да бъдат удебелени и с различен от основния цвят и т.н. Ето и пример от много популярен сайт:
- Стандартен CTA бутон
Привлича вниманието, особено ако е в контраст с всичко останало на страницата. Добре е да се използват възможно най-рядко.
- PopUp CTA бутон (Slide-In)
Често влизайки в даден сайт през търсачката или социалните мрежи, не попадаме на точната информация. Затова бързо сканираме съдържанието.
Ако се появи т.нар. изскачащ CTA бутон в края на скролирането с точната информация, която ни е необходима е много вероятно да кликнем! Ето и един пример: пишем в търсачката „как се пише CV“. Отваряме първия резултат. Ако ни се появи PopUp бутон в долната дясна страна на страницата докато скролираме съдържанието с надпис:
„Изтеглете безплатен шаблон за CV“ – Ще го подминем ли?
Ето още един пример:
- CTA бутон в края на статията
Ето го фаворита в консервативния маркетинг….
Според изследване на авторитетния блог на HubSpot това е един от по-малко ефективните CTA бутони, тъй като повечето хора не са склонни да четат до края на статията – те намират ценната информация и напускат сайта.
Но това е индивидуално за всеки сайт.
Например, ако използвам т.нар. думи и изрази „кукички“ и не разтягам локуми, по-вероятно е читателя да се задържи до края на статията.
Но преди всичко анализирайте внимателно аудиторията си, за да успеете да разберете от какви CTA бутони имате нужда и къде да ги поставите.
CTA бутони или банери?
Вероятно се чудите кой формат е по-ефективен?
Нека ви подскажа:
Повечето блогове, новинарски сайтове и т.н. прекаляват с банерите.
Който все още не си е пуснал AdBlocker вече е привикнал към тях, колкото и агресивни да са. Тоест – може да има много банери в сайта ви, но потребителят подсъзнателно ще ги игнорира и няма да им обърне внимание, не само защото са извън границите на статията, но и защото се получава т.нар. банерна слепота, особено ако банерите не се сменят често.
Важно е да спомена:
Слагането на банери между съдържанието също не е особено ефективен вариант. А колкото и фрапантно да звучи – същата реклама като CTA бутон или линк може дори да не изглежда като реклама, а като полезна връзка. Това показва и опитът на HubSpot. Ако линкът е вътрешен чувството за реклама не е толкова натрапчиво (в зависимост от контекста).
CTA като част от визията на един материал!
Вижте този пример от статия на lifehack.bg:
Изтегли книгата “33 когнитивни манипулации за повече продажби” – FREE [su_button url=”https://goo.gl/ejMH96″ target=”blank” style=”flat” background=”#FF5C01″ color=”#ffffff” size=”11″ radius=”5″ icon_color=”#ffffff”]Download[/su_button] |
Използването и оформлението на ефектни CTA бутони и линкове е част от качественото оформление и съдържание на материала като цяло. Харесвам съдържанието – искам още. Ти ми го предоставяш, без да има нужда да търся. Аз ти давам своето време и внимание.
Това е философията на CTA бутоните.
Къде и как да слагам CTA бутони?
Ако не си използвал CTA в старите си статии, никога не е късно да запълниш този пропуск. Намери релевантни материали и ги постави в старите си публикации.
Ако сложиш такива бутони/линкове там, това може да се окаже дори по-ефективно от това да го направиш в настоящите си статии. Ако вече си публикувал полезна информация, тя ще бъде такава и след време – т.нар. evergreen съдържание:
Проучването на HubSpot дава още добри насоки:
Един от лидерите в дигиталния маркетинг и пример за маркетинг чрез съдържание HubSpot е като учебник за правилно поставяне на CTA бутони, линкове и банери. Те правят и проучване, за да установят кое работи най-ефективно.
Наблюдават CTA бутони в 10 публикации, които генерират над средния брой продажби на месец. Линковете от тези бутони са специални и уникални – използват се само за тях. Тоест – за 10 подканващи CTA се използват 10 различни линка. Те се намират навсякъде из публикацията под различни форми. Изчаква се 4 седмици за събирането на данни.
Резултатите показват, че само 6% от кликнатите линкове в тези публикации са дело на “бутоните” в края на статията. Ето защо трябва да наблегнете на думите кукички и да ограничите банерите и бутоните в края на публикациите, но само ако са част от регулярното ви съдържание, а не са рекламни (би било глупаво в промо материал да заложите CTA само в началото, но не и в края).
Ето как изглежда един примерен CTA бутон/банер в края на постовете в блога на HubSpot. Обикновено той включва банер по цялата дължина на полето за текст, малко текст, изображение и „download“ бутон.
Основният източник на лийдове за HubSpot са вградените вътрешни CTA бутони под формата на обикновени линкове!
Защо това е така?
Ако сте си традиционалист, този въпрос си е доста резонен. Тези линкове, които използваме за CTA са само и единствено базирани на подходящ текст и на подходящото място – линкнати към целева ландинг страница или релевантна статия.
Ако искаме да се отличават още повече, оформяме ги като заглавие или в по-голям шрифт. Отново в HubSpot, а и в lifehack.bg на доста места може да видите подобни линкове между отделните параграфи. Добра практика е да поставяте CTA още след 1-3 параграф.
Ето и примери:
Ето и пример за много дискретен CTA линк и по-директен такъв:
Според HubSpot, този вид CTA работи най-добре за тях!
Най-честите причини читателите да нямат интерес към CTA:
- Създадени само за реклама и статията няма нищо общо с това, към което води.
- Не се използват т.нар. Power Words – мощни думи подканващи към действие.
- Обхващат твърде много текст и често са много зле оформени.
- Твърде много са на брой и започват да не се забелязват.
- Твърде дразнещи са понякога.
Още малко трикове:
- Използвайте CTA бутони към стари статии, за да увеличите ефективността им
- Ако ограничите добавянето на CTA бутони, когато публикацията е нова и ги добавите след време ще спечелите повече.
- Чрез CTA бутоните и кукичките можете да оптимизирате чудесно сайта си и да „залепите“ Google към него като накарате посетителите да стоят повече на него. Как влияе това ли? Търсачката има критерии – под 1 минута среден потребителски престой на страницата – зле, над 1 минута – добре (образно казано).
За добрите практики при CTA
Не приемайте нищо за чиста монета.
Това, че при HubSpot CTA в края на публикацията не работи добре не означава, че при вас положението ще е същото. Всеки сайт е различен – трябва да се експериментира.
Лесно е!
Поставете няколко CTA под формата на линкове, боксове, бутони и банери, направете линковете в тях проследяващи и вижте резултатите.
Услуги за целта, които да използвате са:
- bit.ly
- Google Short URL
- Опитайте и това!
Разбира се, ако нямате необходимите ресурси като повечето от нас, първоначално може да се доверите на т.нар. добри практики. И все пак, отделете малко време, за да изследвате кой вид CTA и къде точно в сайта кара хората да кликат най-много. Успех!