Бизнес плановете са просто догадки [ReWork]

Всеки има план, докато не бъде ударен в лицето.
Майк Тайсън

Освен ако не сте врачка, дългосрочното бизнес планиране си е чиста фантазия!

Има твърде много фактори, които са извън твоя контрол: пазарни условия, конкуренти, клиенти, икономика и т.н. Създаването на бизнес план ще те накара да усещаш контрол над нещата, които всъщност не можеш да контролираш.

Защо просто не наричаме бизнес плановете това, което всъщност са: догадки!

Започни да гледаш на своя бизнес план като на бизнес предположение, на финансовия си план като на финансово предположение и на стратегическия си план като на стратегическо предположение. От тук нататък вече можеш да спреш да се тревожиш за тях чак толкова много. Те просто не си струват стреса.

Когато възприемеш своите предположения като планове – влизаш в опасна зона.

Плановете позволяват на миналото да управлява бъдещето. Те слагат превръзка на очите ти. „Това е мястото, където отиваме, защото натам планирахме да ходим.“ Виждаш ли, това е проблемът – плановете са в противоречие с импровизацията.

Ти трябва да бъдеш в състояние да импровизираш точно заради нещата, които не можеш да контролираш. Трябва да си в състояние да се възползваш от възможностите, които не са включени в бизнес плана ти. Понякога трябва да си кажеш „Тръгваме в нова посока, защото това е нещото, което има смисъл…… днес.

planing

Дългосрочните бизнес планове също не са особено полезни!

Ти имаш най-много информация, когато вече си направил нещо, а не преди това. И все пак, кога си правиш план? Обикновено това е още преди да си започнал. Всъщност, това е най-лошото време да вземаш големи решения.

Всичко това, което казахме до тук не означава, че не трябва да мислиш за бъдещето или за това да не обмисляш как би могъл да атакуваш предстоящите препятствия.

Това е полезно упражнение, прави го!

Просто не е нужно да го записваш като план, нито пък да се тревожиш за него.

Така или иначе ако тръгнеш да създаваш голям план, най-вероятно никога няма да го разгледаш отново. Плановете съставени от повече от няколко страници вероятно ще се превърнат във вкаменелости, забравени в шкафа ти.

Откажи се от догадките. Реши какво ще направиш  за бизнеса си тази седмица, не тази година! Разбери кое е най-важното нещо за него и го направи.

Вземи решение точно, преди да направиш каквото и да е, не далеч по-рано. Може да си вземеш удобна риза, крем за бръснене и четка за зъби и да отидеш, където си решил, без да е необходимо, преди това да си направил голям, грандиозен план.

Да, работата без план може да изглежда страшно. Но сляпото следване на план, който няма връзка с реалността е още по-страшно!
Джейсън Фрид

[su_box title=“Още ресурси за бизнеса:“ style=“soft“ box_color=“#ffffff“ title_color=“#8b8b8b“ radius=“2″]
  1. ReWork ще преобърне представите ви за правене на бизнес
  2. ReWork – Защо ви е да сте голяма фирма?
  3. Акио Морита – бизнес съветите на един от създателите на Sony
  4. ТОП 17 инструмента за управление на проекти
[/su_box]

В статията са използвани материали от ReWork„Конвенционална мъдрост от Джейсън Фрид и Дейвид, които пренаписват правилата на бизнеса. Техният подход се оказа изключително успешен, въпреки, че в началото всичко звучи контра интуитивно.“ – Джеф Безос, Amazon → Сайт на книгата – бизнес бестселър за предприемачи с автор основателят на Basecamp Джейсън ФридДжейсън е съосновател на Basecamp и съавтор на ReWork, бестселър на Ню Йорк Таймс. При това съ-основател и съ-автор, може ли Фрид да направи нещо свое? Не е и нужно → Статии от Джейсън.


  • 50
  •  
  •  
  • Доста се смях на статията, благодаря! Миналата година имах страхотен бизнес план, стратегия за развитие, невероятен екип и финансите да постигаме успехи. Нооо през лятото се случи нещо абсолютно непредвидено и всичко замина в кофата. Плюс, че фалирах и дори съм на минус. Та толкова за плановете. Все пак се надявам случаи като моя да са изключение от общото правило. Пожелавам успехи на всички, които планират! Но е от изключителна важност да бъдете гъвкави, особено при непрекъснато променящата се обстановка в глобален и национален план. Успехи!

    • Благодаря ти, че сподели опита си Ели! Често така става, но нали знаеш приказката – важно е не колко пъти падаш, а колко пъти се изправяш 🙂

  • Дългосрочните бизнес планове се наричат стратегия и са общи.
    Бизнес план се прави за 1 година. И двете неща са критично важни.
    Ако не знаеш накъде си тръгнал – никъде няма да стигнеш.

  • Бизнес планирането е сценарии за развитие, при определени обстоятелства които ние установяваме. Той ни показва как да реагираме в определени ситуации, ако планираните обстоятелства не се случат, ние имаме готови решения или сменяме посоката, т.е. планираме наново. По добре е да имаме готови решения ако нещата не се получават, както и анализи за това какво бихме направили или ще направим в дадената ситуация. Така че бизнес плановете са навигация, а не ясновидство. По добре с лош бизнес план, минимум годишен, от колкото без никакъв!

  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >
     

    Останаха само няколко дни до края на най-голямото ни намаление - 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече →