3D парола и защита на банковите карти при онлайн пазаруване – най-важното накратко!

Неудобство за клиентите, загуби за продавачите - що е то? Да, 3D паролата на дебитните и кредитните карти. В този материал събрахме най-важното инфо за тази защита на 5 от големите банки, за да не ти създава неудобство следващия път, когато пазаруваш!

Проблемът?

  • За обикновения клиент той е в неудобството – хем имаш карта да си платиш по-бързо онлайн, хем ти иска и 3D парола, която и идея си нямаш от къде да вземеш.
  • За онлайн търговците проблемът е в загубените поръчки поради неудобството на клиента, за което споменах по-горе. Поиска ли им се 3D парола на последната фаза на покупката, повечето я нямат и се отказват да се занимават – просто не купуват!

До написването на този материал се стигна по следните две причини:

Първо, личният ми опит с нова кредитна карта и решението  да си платя онлайн за продукт, който си бях харесала. Бях извършила някои онлайн плащания с нея и когато стигнах до въпросния сайт – изведнъж не ми се получи така лесно, както бях очаквала.

От ePay системата, която повечето БГ сайтове имат интегрирана за плащане с карти, ми поиска – 3D парола за сигурност! Това определено не беше първата карта в живота ми, но бях забравила процедурата… От къде се вземаше тази 3D парола по дяволите…

Плащане на абонамент за MasterHack с карта на ПИБ
За да завърша поръчката трябва да имам 3D парола
За да завърша поръчката трябва да имам 3D парола

Второ, Христо сподели, че доста клиенти (включително и на клуб MasterHack) изпитват затруднения да си платят абонамента заради това неудобство. Онлайн търговци близки до lifehack.bg също споделяха, че доста от клиентите им изпитват такива трудности.

Това води до много нереализирани продажби и изнервени клиенти.

Аха да си плати човека на последната стъпка и….дрън!

Въпреки всички затруднения, истината е, че трябва да свикнем с тази мярка за сигурност, за да се ограничат злоупотребите.

? Поради тази причина решихме, че ще е полезно да съберем на едно място начините на активиране и използване на 3D паролата на някои от най-големите банки у нас. Така, следващия път, когато пазаруваш онлайн тя няма да те спре да си купиш каквото си си наумил. Ако пък си онлайн търговец можеш да споделиш статията с твоите клиенти, за да им помогнеш по-лесно да я активират!

За какво е 3D паролата за сигурност?

3D паролата осигурява допълнителна идентификация на собственика на дебитна или кредитна карта, когато същият реши да плати с нея в интернет.

Тя може да бъде еднократна, касае конкретна онлайн транзакция при пазаруване (ДСК и Райфайзенбанк – изпраща се код на телефона) или постоянна (ПИБ, Уникредит Булбанк и ОББ – настройва се в ситемата за онлайн банкиране), която се задейства едва след като паролата се въведе на съответното място – обикновено на последната стъпка от плащането на желаната стока или услуга.

Ако има съмнение за злоупотреба тази защита помага в оспорването на транзакция. Всъщност, ако не я знаете, то няма как да се осъществи и такава.

Услугата за допълнителна сигурност на банката е възможна, когато има договор за нея с двата картови оператора – Visa и MasterCard.

Но нека не губим повече време в теория и да продължим с условията и директните линкове за настройка на паролата на 5 от големите български банки.

? Съвет от Христо: препоръчвам ти (ако още нямаш) да си направиш АКТИВНО онлайн банкиране, независимо в коя банка! Ползвам такова от година и от тогава почти не съм стъпвал в банката и не съм чакал на опашки. Управлявам си парите (само няколко милиона), както и когато си поискам – директно от лаптопа!

Банка ДСК ?

Услугата се активира за нови и подновени карти (Visa и MasterCard) по два начина:

  • При ползване на активно онлайн банкиране – регистрация на номера на мобилния телефон в ДСК директ (на него ще ви пращат 3D паролата при пазаруване).
  • Регистриране на номера на мобилния телефон в клон на банката

Преди услугата да стане активна са възможни до 3 плащания без парола.

Първа Инвестиционна Банка ?

Услугата на банката се казва “3D сигурност на карти” и от нея могат да се възползват притежаващите дебитна карта Visa Electron и кредитна карта Visa, дебитни карти Maestro и Maestro PayPass и кредитна карта MasterCard.

Активацията става след регистрация в системата за онлайн банкиране Моята Fibank

Уникредит Булбанк ?

Тук услугата е под името „Сигурни плащания чрез виртуален ПИН“ и е за всички дебитни и кредитни карти Maestro, Master Card, VPAY, Visa Electron, Visa.

Регистрацията за виртуалния ПИН може да стане по време на плащане и на банкомат на банката. Има и опция за временна парола – през Булбанк Онлайн или в банков офис, която е валидна 24 часа. След това обаче трябва да създадете личен профил в сайта.

В профила има възможност за:

  • Промяна на виртуалния ПИН
  • Задаване на лично съобщение – видимо при всяка покупка в сигурен сайт
  • Задаване на подсещащ въпрос – разблокиране на забравен виртуален ПИН
  • Получване на известия за плащания
? ВАЖНО! Когато за първи път се плаща с карта се изисква въвеждането на последните 4 цифри на ЕГН на картодържателя, както и клиентския номер от девет цифри. На следваща стъпка се задава 3D паролата. Това първо плащане ще мине, а при следващото се въвежда само паролата.

Обединена Българска Банка ?

Услугата “UBB 3-D Secure” може да се ползва след регистрация в страниците на двата картови оператора – съответно Verified by Visa и MasterCard SecureCode, където е обяснено стъпка по стъпка как се процедира (виж снимката отдолу).

След това в профила могат да се сменят регистрационните данни и статуса на картата, да се преглеждат промените в данните, както и направените транзакции.

Райфайзенбанк ?

Банката улеснява клиентите си доста, тъй като всяка карта автоматично бива регистрирана за услугата „3-D парола“. Ако обаче клиентът си смени номера на мобилния телефон трябва незабавно да уведоми банката за това. Още инфо от сайта на банката:

Когато пазаруваш от онлайн търговци, участващи в програмите Mastercard SecureCode и Verified By Visa, потвърждаваш покупките си с динамичен код, който получаваш с безплатен SMS.


? С Христо имаме една молба към теб!

Ако имаш опит и още полезна информация по темата, моля сподели я в коментарите отдолу. Би било още по-полезно ако ни помогнеш да допълним информацията, за да улесним клиентите, каквито сме всички ние. Благодаря ти ?

3 Коментара
  1. Пепи каза

    И лошото е,че не всички банки в България имат тази 3д сигурност все още.Аз съм към Пощенска Банка и за съжаление те я нямат тази услуга и няма как да се пазарува.

  2. Петя Младенова каза

    Не само плащанията с карти изискват 3D пин код, но и всеки превод, който извършваме в онлайн банкирането. Например, за да си платя месечната такса за интернет чрез превод по сметка към оператора, последната ми стъпка е да потвърдя 3D пина, който съм получила на мобилния ми. Тази мярка за сигурност е въведена преди 2 години в Словакия. Миналата година беше направен опит за неоторизиран превод от моята сметка. Моментално получих известие от банката на мобилния ми (не по имейл!), че сметката ми е блокирана. Последва нова сметка. Учудвам се, че едва сега се въвежда 3D-то в България. 🙂

    1. Христо Стоянов каза

      Здравей Петя, благодаря ти за споделения опит. 3D-то не е от сега. Може би е от 1-2 години 🙂 Просто сега става по-масово и съответно по-голямо неудобство. Аз съм в ПИБ и като си плащам нета ми дърпа таксата директно, автоматично и без никакъв код. Ако трябва всеки път за всички комунални услуги да го въвеждам ще е доста неудобно 🙂

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!