Често, когато се говори за бизнес, емоциите остават на заден план. Живеем в общество, в което предприемачеството е на почит, а за да бъдеш успешен предприемач е нужно да имаш свръхчовешки и „роботски“ умения. На теория скриването на емоционалното и „слабото“ ще ти донесе само позитиви. На този фон контрастират истинските неща, създадени с обич и сърце. Нещата, в които се влагат не само усилия и репутация, но и душа.
Днес ще ви разкажем за един такъв бизнес – създаден със сърце и любов.
Пловдивската фирма за маркова парфюмерия „Венера Козметикс“ е един от примерите за семеен и сплотен бизнес, устоял на набезите на времето.
Част от бизнес сцената повече от 20 години, историята им е пълна с възходи, падения, интересни случки и моменти. Но, ако трябва да бъдем честни, след проведените интервюта, историята остана на заден план.
Това, което изпъкна, е човешкото отношение, ценностите и моралът, задушевната и семейна атмосфера.
Бизнесът е създаден от едно семейство, но не само по кръв.
Една от служителките на компанията работи със собствениците от самото начало – вече близо 25 години. Освен че според нея собствениците са ѝ повече от семейство и определя прекараното им време заедно като по-голямата, съществена и важна част от житейския си път, тя среща и любовта на живота си по време на работата за „Венера Козметикс“. Защото, когато всичко е в такава интимна и уютна атмосфера, не само бизнесът, но и личността цъфти.
Как започва всичко
Всичко започва преди 24 години (през 1992) с един малък магазин на пловдивската улица „Капитан Райчо“.
Там, освен парфюмерия, се продават и дрехи, козметика, различни подаръчни комплекти и други стоки. В последствие дейността на фирмата се разширява и 3 години по-късно те отварят своя първи фирмен склад.
Тя е една от първите в България с мрежа от няколко компютъра и специализирана складова програма. 1999 г. е паметна в тази насока за Венера Козметикс – тогава е създаден първият ѝ официален сайт.
Тогава „Венера Козметикс“ се занимава главно с търговия на едро и разширяване на своя асортимент от стоки. Изгражда дистрибуцията на марки като: Henkel, P&G, Unilever, Malizia, Constance Caroll, за първи път в Южна България и налага продуктите им на пазара.
Следва представителство за Южна България на марки като Лореал и Гарниер и включването на маркови парфюми, които „Венера Козметикс“ предлага. Това е и времето с най-широк обхват на дистрибуция на фирмата.
С 5 фирмени буса те успяват да разширят значително дистрибуторската си мрежа из цялата страна и обслужват над 200 обекта из цяла Южна България.
Преди всички в България те предлагат продажбата тип „Ex-Van”, където самият микробус се превръща в търговски обект, в който продажбата (с компютри) е възможна директно от него.
Възход на бизнеса
Трудно може да се определи коя от двете години – 1998 или 2000, е по-важна в историята на фирмата. През 1998 година екипът на „Венера козметикс“ отваря своя офис (първоначално складово пространство) на бул. Марица 130, където извършва своята дейност и до днес.
През 2000 година фирмата разкрива и 2 луксозни магазина за маркова парфюмерия и козметика в самия център на града, срещу община Пловдив. Тогава фирмата става официален представител на марки като Dior, La Prairie, Yves Saint Laurent, Darphin и други. След като години наред е залагала главно на дистрибуцията на едро (но на по-оборотни и консумативни продукти), Венера Козметикс се опитва да измести своя фокус и да специализира в по-утвърдени продукти на световноизвестни марки.
За известно време успява.
В магазините до Община Пловдив, на самия център на града, се продават само висок клас оригинални парфюми и козметика. Очаквано не след дълго магазинът намира място сред Топ 5 на най-луксозните парфюмерийни магазини в България, според водещи фирми и марки от парфюмерийния свят.
В този период служителите на фирмата са над 30 човека, тя разполага с широка дистрибуторска мрежа и още няколко успешни магазина, сред които обекти в Приморско, на една от ключовите улици в Пловдив и в бившия търговски център „Евмолпия“ (сега един от най-изисканите ресторанти в града).
Трудни времена
Разбира се, всеки бизнес е наситен с възходи и трудни моменти.
Обектите на Венера цъфтят, двата луксозни магазина на центъра на града придобиват голяма популярност, но, за съжаление, основните им клиенти са софиянци и чужденци.
Затова няколко години по-късно фирмата преустановява дейност в тези локации и остава само с магазина на „Марица“ 130, в който работи и до днес. В следващите години, наситени от събития като Световна икономическа криза, бум на Интернет (особено в България), фирмата също претърпява загуби.
Бизнесът е на крачка от това да потъне и значително ограничава дейността си – дори спира да рекламира своята дейност изцяло.
За този период собствениците на фирмата казват, че най-трудното нещо за тях е било належащата нужда от и самото освобождаване на персонал.
Но дори и при напускане на фирмата, добрите отношения са запазени, като към момента бивши служители на фирмата са редовни нейни клиенти. Тогава водени от способността си да не се отказват в трудни моменти (което всъщност дори и за момент не е помисляно), екипът решава да постави нови цели и фокус.
Преструктуриране на целите и стратегията на фирмата и нов разцвет. Сегашна дейност.
Преди да ви разкажем за последвалия разцвет на фирмената дейност на „Венера Козметикс“, ще се върнем малко по-назад. Единствено по този начин ще можем да ви обясним последвалите събития.
Създателите на фирмата са посветили целия си съзнателен живот на тази дейност и казват, че това, което най-много ги е мотивирало, е знанието, че всичко е постигнато единствено от тях самите и само те са отговорни за своето падение или своя успех. Дали в трудни или привидно уредени моменти, фирмата винаги е експериментирала със своя облик и устройство.
В годините, когато рекламите са се извършвали с помощта на радио и вестници, те са подчертали своя стил и популярност със специално композирана песен и текст за самите тях. Въпросната реклама, въртяща се по радиото, им е донесла голяма част от репутацията, която поддържат и до момента.
За това допринасят и други рекламни материали, които са използвали Венера Козметикс – например, редовна реклама по местната телевизия „Евроком“.
“Малките” детайли винаги са били от голямо значение за тях. Те са едно от нещата, отличаващи ги от конкурентите. В това число и коректното отношение, пропито с уважение, и акцентът върху човешките взаимоотношения.
Затова след всички трудни моменти във времето, изпълнено с неуредици, фирмата се възражда, но с изместен фокус – тя набляга на това, в което всъщност е най-добра – марковата парфюмерия.
През 2011 г. тя създава своя първи официален онлайн магазин fragrances.bg
Насоката на фирмата е към самия клиент, продажбите на дребно и достигането до максимално много хора и задоволяване на техните очаквания. С помощта на Интернет фирмата успява да развие своя обхват и до най-далечните клиенти.
Fragrances.bg е един от най-успешните и популярни онлайн магазини за маркова парфюмерия в България, а фирмата тепърва налага и версии за гръцкия и чуждестранния пазар.
През 2013 г. е извършен цялостен редизайн на сайта и онлайн магазина, за да съвпадат с модерните изисквания и тенденции и да могат да предоставят изключително изживяване на своите потребители.
Към момента продължават да експериментират със своята дейност – от рекламата и залагането на все още ненавлезлия в България видео маркетинг, през разширяването на дейности, свързани с изграждането на още онлайн магазини, блогове с подробна и изключително полезна информация.
Блогът им е и един от първите (и най-подробни към момента) блогове за маркова парфюмерия. Често обновяван със статии, разкриващи различни нюанси от света на парфюмите – от интересни и любопитни факти, до информация за различните ароматни нотки и известни парфюмеристи, блогът на Венера е още един начин, по който показват на своите клиенти дългогодишния си опит, откритата им политика и своите приоритети и интереси.
Работата им в блога в последствие разпалва идеята за издаване на книга, свързана с марковите парфюми. В средата на 2016 година тя става реалност.
„Парфюмите от А до Я“ е първата българска книга, посветена на изключително комплексния, нюансиран и интересен парфюмериен свят, която Венера Козметикс разпространява и безплатно онлайн.
Дейността на Венера Козметикс не се изчерпва до там. От самото ѝ създаване до сега, тя продължава да се занимава с благотворителни кампании и дейности. Участието ѝ носи не само имидж на социално отговорна компания, притежаваща страхотна етика, но и множество награди и статуетки за спонсорство (които стоят на почетно място в офиса на компанията).
При наличието на постоянство, инат, трудолюбие и коректно отношение, изградихме фирма, стояща на стабилна основа в нашия бранш.
Дори при многобройни трудности, ако не се отказваме и не само се пригаждаме, но и създаваме новите тенденции, бизнесът ни е обречен на успех. Този извод можем да направим от историята на компанията „Венера Козметикс“.