За съвременния бизнес потребителят е цар. А царят обича да прекарва времето си онлайн.
Онзи повелител, от когото вашата репутация зависи. Човекът, който само с един клик, лайк или коментар може както да издигне онлайн имиджа ви в небесата, така и да го унищожи за минути.
Вниманието на съвременния потребител е насочено все по-малко към витрините на физическите магазини и все повече в социалните мрежи и интернет. За мнозина „дигитални хора“ Facebook и Google като че ли са главните канали за научаване на най-новото от света около тях.
А пазаруването в интернет се превръща във все по-голяма необходимост – както за клиентите, така и за фирмите.
Що е то онлайн търговия?
Онлайн търговията (e-commerce) най-често се свързва с покупко-продажбата на продукт в интернет. Но тя е много повече от това.
Онлайн търговията обхваща редица процеси и събития преди и след самата продажба – от изграждане на онлайн магазин, до създаване на дигитална маркетингова стратегия, през преработка и оптимизиране на дизайна, SEO, та чак до физическата доставка на продукта.
Онлайн търговията е реалността, от която традиционните търговци трябва да спрат да игнорират. Тази, която има възможността да открие десетки нови хоризонти пред тях.
Колко струва един онлайн магазин?
Съществуват различни начини да създадете своя онлайн магазин. От различни платформи, които може да използвате, до market place-ове, на които може да се доверите. Вариантите са три:
1/ платформа с custom код, 2/ SAAS, 3/ платформа с отворен код
В последните години, платформите с отворен код са най-популярният избор, поради огромното разнообразие от функционалности, разширения, защита и персонални допълнения, които предлагат. Те са също много по-динамични, сигурни и икономични. Като добавим към това, че предлагам огромна свобода на избор, те се превръщат в очевидния избор.
Благодарение на платформите с отворен код (като OpenCart, например) вашият е-магазин ще бъде изграден бързо, лесно и най-вече – доста евтино. Разбира се, цените могат да варират от няколко стотин до няколко хиляди лева, което зависи от редица фактори, сред които: изпълнител (вътрешен или външен), репутацията на наетата за целта фирма, както и желаното качеството на изпълнението.
Запомнете две неща:
- Първо, никой няма да ви направи безплатен онлайн магазин.
Изпълнението на подобен проект въвлича екип от хора, отговорни за самата разработка, уеб дизайна, инсталиране на модули (или изграждането им от нулата), SEO оптимизацията и извършването на цялата онази техническа част, която подготвя онлайн магазина ви за правилна интеграция с Google Analytics, Facebook Pixel, OpenGraph и др. Всичко това отнема време и ако целите качество, трябва винаги да имате предвид, че всяко допълнително изискване от ваша страна ще оскъпи поне малко цялостния процес.
- Второ, самата изработка на онлайн магазин може да ви се стори сравнително евтино в сравнение с отварянето на физически обект на Витошка, например.
Поддръжката му също ще e по-ниска от тази на физически магазин на ключово място в София, но трябва да сте наясно, че в никакъв случай няма да бъде еднократен разход.
Трябва да съобразите разходите на време и средства по основни пера като:
- домейн и хостинг,
- техническа поддръжка,
- регулярна SEO оптимизация,
- маркетинг в социалните мрежи (който ще ви помогне да достигате до нови посетители),
- управление на онлайн репутацията,
- разширяване на функционалностите и др.
Онлайн търговията: още една възможност за продажба
Ако сте собственик физически магазин, то създаването и управлението на онлайн „обект“ ще е само и единствено във ваша полза.
Онлайн магазинът ще бъде още един пряк канал за дистрибуция на вашите стоки, който ще ангажира дигиталните потребители и който ще можете пряко да контролирате.
Съвременният потребител има склонността първо да проучи желания от него продукт онлайн и чак тогава да пристъпи към покупка.
Не сте убедени в правотата на това твърдение?
Нека разгледаме някои изводи за пазаруването в България по данни на Google Consumer Barometer:
- За 76% от българските онлайн купувачи интернет магазините са важна предпоставка за направата на информиран избор. Част от тях просто сърфират онлайн, което доста наподобява обикновената разходка в мола, по време на която клиентът просто разглежда витрините и изложените продукти, без намерението да купува. Но 53% от българските онлайн потребители целенасочено търсят и сравняват продуктови и ценови предложения, за да съберат впечатления и идеи за покупка.
Ето защо модерният търговец задължително трябва да се възползва от предимствата на онлайн търговията, тъй като чрез нея той ще достигне до нов целеви пазар и ще предостави възможност на онлайн купувачите да се запознаят с неговия бранд и продукти.
- 33% от българските купувачи ще проучат вашите продукти чрез вашия онлайн магазин, но ще предпочетат да ги закупят на място, в някой от вашите физически обекти.
Това важи особено когато клиентът или ще пазарува за пръв път от вас, или избира продукти като дрехи или парфюми, които първо трябва да се пробват. В този смисъл, наличието на онлайн магазин ще помогне на вашите потенциални клиенти да опознаят бизнеса ви и ще повиши интереса им към вашата магазинна мрежа. Но общо 52% от родния купувач ще предпочете да закупи директно от вашия онлайн магазин.
- Преди да избере точно вашия онлайн магазин, потребителят първо ще потърси информация за производителите или търговците на желания от него продукт.
Обикновено едва 1/5 от дигиталните купувачи ще потърсят вашата Facebook страница, Twitter или който и да е друг профил в социалните мрежи. Това не е никак малък процент, което означава, че е строго препоръчително за вашия бизнес да се намира и да води активна дейност в социалните мрежи. Те са модерният начин за комуникация, чрез който вие ще успеете да ангажирате своята съществуваща аудитория и да съберете нови последователи, особено сред по-младите.
- Но около 80% от всички българи с онлайн достъп ще потърсят за вашия продукт директно в Google. Защо е важно това са вашия бизнес? Защото трябва да заложите на качествена и професионална SEO оптимизация, за да получите възможно най-високата видимост в този информационен канал.
Често хората си мислят, че SEO оптимизацията носи директни, моментни печалби само защото сайтът им се намира на първа страница в Google. Всъщност истината е друга – SEO дава видимост, а намирайки се на първа страница в резултатите от Google, вашият бранд изглежда много по-значим, по-търсен и по-качествен от останалите.
Но подобен имидж трябва да оправдае потребителските очаквания.
Ако физическият ви магазин се намира на ключов булевард и притежава стилно, атрактивно и информиращо оформление на външните си витрини, то хората, минаващи покрай него ще бъдат привлечени и мотивирани да влязат и да разгледат вашите стоки. Но ако подредбата на продуктите вътре в магазина е нелогична, вътрешната атмосфера – потискаща, продавач-консултантите – нелюбезни, а цените не отговарят на потребителските очаквания, то посетителите ще бъдат крайно разочаровани и нито ще закупят който и да е продукт, нито ще се върнат повторно в същия магазин.
Нещата стоят по същия начин и в онлайн пространството.
Дори и да сте № 1 в Google или пък сте започнали PPC кампания с висок бюджет, успехът на онлайн продажбите и познаваемостта на вашия бранд зависи и от други фактори като: качеството на онлайн магазина, цените на продуктите, уеб дизайна, потребителското преживяване и др.
Онлайн търговията: много по-добра комуникация
Наличието на онлайн магазин в никакъв случай не значи, че няма да комуникирате с клиента. Макар и да не е лице в лице, интеракцията с него ще се извършва по други, индиректни канали като имейл, социални мрежи, чат или телефон. Подобни форми на комуникация са абсолютно задължителна предпоставка за доброто обслужване и биха оказали значително влияние върху обема на вашите онлайн продажби.
- Онлайн чат
Той компенсира една досадна, но необходима реплика: „Добър ден! С какво мога да ви помогна?“.
Чрез него в реално време всеки клиент може да отправи запитване към уеб администратор, но без да се чувства длъжен или притиснат да го направи. Въпреки че надали ще бъде предпочетен от всеки ваш посетител, чатът е необходим канал за комуникация, който трябва да интегрирате в своя е-магазин.
Той е изключително удобен поради една проста причина:
Позволява бърз и лесен начин за отправяне на въпроси, без да се налага клиентът нито да излиза от вашия магазин, нито да се чуди как да се свърже с екипа ви.
- Социални мрежи
Социалните мрежи може и да не доведат до директни продажби, но играят съществена роля в изграждането на положителна бранд репутация. Те улесняват значително вашите клиенти, защото им дават възможност да ви изпратят лично съобщение с въпрос, впечатление или критика. Така ще имате реален и постоянен поглед върху трендовете в развитието на вашата репутация.
А последната дигитална тенденция – ботовете в Messenger, Skype и други чат приложения, ще даде шанс на бизнеса да контролира и автоматизира процеса за поръчка през различните платформи за общуване, попадащи извън обсега на собствения ви онлайн магазин.
Онлайн търговията: опознайте клиентите си
Говорейки за възможности, онлайн търговията има едно значително предимство пред физическата, а именно, че всичко се документира – дори до най-малкия клик във вашия е-магазин.
Съществуват редица онлайн инструменти, които могат да ви помогнат да анализирате не само представянето на своя онлайн бизнес, но и поведението на вашите потребители.
Google Alerts, Google Analytics и Facebook Pixel са най-добрите приятели на начинаещия, а и дори напредналия маркетинг специалист или собственик на онлайн магазин, а с Yandex.Metrica ще можете да виждате и т.нар. heatmaps за всяка от вашите страници.
Не на последно място са и вградените административни системи на платформи като OpenCart, които ви позволяват да притежавате пълна информация за извършените поръчки от вашите онлайн клиенти.
Електронната търговия ви позволява да експериментирате
Особено когато имате собствен корпоративен блог. Той е вашата мини сцена, на която можете да говорите за каквото си пожелаете. В него можете да пишете увлекателни статии за вашите продукти или услуги, да разказвате истории и да предоставяте куп полезна информация за своите читатели.
Качественото съдържание е определящо за доброто класиране в Google и чрез него можете да засилите положителните аспекти на своя бранд. Ако нямате възможността да го създавате сами, не забравяте, че винаги можете да се възползвате от професионалните копирайтинг услуги.
- Игри и видео
Развитието на вашия онлайн бизнес е тясно свързано и с промотирането на вашите продукти в онлайн пространството.
Онлайн промоцията предоставя невиждано поле за експерименти, които няма да са във финансов ущърб на вашата фирма.
Да не би да си мислите, че една Facebook игра в месеца ще навреди на вашите финансови резултати? Или пък реализирането на видео маркетинг кампания в YouTube и социалните мрежи ще ви донесе негативни? Нищо подобно.
Именно тези техники ще ангажират вашите съществуващи потребители, които на свой ред ще привлекат вниманието на техните приятели или семейства върху вашия бранд.
Неслучайно и игрите са един от най-популярните начини за ангажиране на аудиторията, а видео маркетингът започва да става все по-предпочитано средство. Да достигнеш потребителите чрез видео материал е много по-лесно, ефективно и в последствие въздействащо. Затова видео маркетингът вече е част от формулата за успех на повечето бизнеси.
- Когато физическото срещнe дигиталното
Още една възможност за експериментиране e цялата онлайн информация, която имате за своите клиенти. Ако физическите ви магазини са тук, за да останат, то непременно трябва да помислите как да съчетаете дигиталното потребителско преживяване с физическото в търговските си обекти.
Ето и няколко идеи за това от IKEA:
Искате бизнеса ви да е само и единствено онлайн магазин?
На първо място, не трябва да подхождате лекомислено към новото си начинание. Фактът, че новият ви бизнес ще е базиран в интернет, не означава, че той е по-несериозен от който и да е друг.
Разбира се, нуждаете се от бизнес план и ясна стратегия за растеж. И задължително трябва да използвате инструментите на дигиталния маркетинг! Или, ако предпочитате, агенция за дигитален маркетинг.
Ако искате да разберете повече за изграждането на успешен онлайн магазин, прочетете тази статия:
>> Как да създадем успешен онлайн магазин в 10 стъпки.
Защо обаче една компания трябва да избере дигитално бъдеще и да развива дейност в сферата на електронната търговия, вместо да се фокусира върху физическата дистрибуция на своя целеви пазар?
Защото днешният потребител е онлайн. Благодарение на интернет всеки от нас може да види, научи и купи почти всичко, което поиска, от почти навсякъде и по всяко време.
Предназначението на всяка организация е да задоволява потребностите на своите клиенти, знаейки всичко за тях, включително и това къде се намират. Следователно:
Бизнесът е длъжен постепенно да се промени и да се адаптира към дигиталното настояще. Съвременните иновации могат да му помогнат само ако той ги приеме с „отворени обятия“ и превъзмогне всички трудности в процеса по дигитална промяна.
Онлайн търговията е феномен, който не се развива от вчера или днес. Нека не забравяме, че гигантите като Amazon и eBay датират още от 90-те години, а пътят до появата им е бил отъпкван от редица пионери в областта. Но е факт, че в България този феномен придоби невиждани размери в последните няколко години. Според проучванията на еCommerce Foundation нашата страна е сред лидерите по годишен ръст в Европа, като всяка година генерира увеличаване между 15 и 20%. А някои дори прогнозират, че онлайн търговията ще генерира до 7% от европейския БВП през 2020 година.
Вече разбрахте важността на онлайн присъствието и поне част от съставките за успешно ръководене на дигитален бизнес. Оттук може да направите един от тези два избора:
- да се заемете с това трудоемко и времеемко начинание или
- да се доверите на утвърдена агенция за онлайн търговия и дигитален маркетинг.