Преди време бях гост-лектор в един университет на тема „Личен бранд“.
Публиката наброяваше стотина човека.
Започнах презентацията с два въпроса:
— Колко от вас смятат, че имат личен бранд?
Десетина ръце се протегнаха.
— А колко от вас смятат, че развиват личния си бранд с определени фокус и цел?
Вдигнатите ръце намаляха.
Усмихнах се и заявих, че всеки един от нас има личен бранд. Но не всеки го надгражда и развива, за да постигне конкретна цел в професионален и/или личен план.
Не е задължително да си публична личност или да търсиш популярност.
Важно
Личният бранд е абсолютна необходимост, когато става дума за привличане на бъдещи работодатели, клиенти, последователи. Защото да си добър в това, което правиш, не е достатъчно. Трябва подходящите хора да го узнаят, по подходящия начин.
За добро или лошо, в наше време с пълна сила важи максимата:
Този, който е най-видим, е и най-предпочитан.
Защото…
[su_list icon=”icon: check” icon_color=”#1cc22f”]- Днес е времето, в което софтуер отсява автобиографиите за дадена позиция. Дори и да се прави от човек, той трябва да прегледа стотици сиви-та за кратко време. А тези, които се отличават, не са много (говоря ти от личен опит в подбор за 15 позиции едновременно).
- Днес е времето, в което всеки втори човек се замисля, или вече действа, в посока работа на свободна заетост или стартиране на собствен бизнес.
- Днес е времето, в което сме заливани от над 100 рекламни съобщения на ден, безплатно съдържание, покани за събития и презентации. И избираме да разгледаме по-подробно едно от 10, че и по-малко.
- Днес е и времето, в което компаниите твърдят, че няма достатъчно добри експерти в IT, инженеринг, медицина, административни дейности, и т.н.
От друга страна…
…някой около нас все се оплаква, че не може да намери читав (по неговите критерии) лекар, адвокат, програмист, уеб дизайнер, детегледач, майстор-бояджия, инструктор по шофиране…
Аз вярвам, че хора има. Възможности – също.
Просто едните не знаят за другите.
Днес е времето, в което личният бранд е най-голямото ти конкурентно предимство, което ще те издигне над масата, за да се отличиш.
А дефиниции за личен бранд – много.
Ето я моята:
Личният бранд си самият ти. Твоята лична история.
Това, в което вярваш и за което се бориш. Личният бранд е съвкупност от тези неща, изразени в ясно послание и действия, които носят стойност на определена аудитория. Хората, сред които искаш да изградиш имидж на елитен експерт.
Онази конкретна аудитория, която желаеш да асоциира името ти с няколко ключови качества, знания и умения, за да бъдеш нает на работа, да предпочитат твоите продукти или услуги, да те подкрепят в каузата ти.
По време на лекцията в университета направих бърза игра.
Показах снимки на известни личности и исках хората да споделят с какво асоциират образите. На екрана се появиха Димитър Бербатов, Наталия Кобилкина, Веселин Маринов, Опра Уинфри, Ричард Брансън, Бойко Борисов. Асоциациите на мнозинството бяха почти идентични. Имаше и противоположни мнения на хора, които видимо се различаваха като възраст, визия и интереси от останалите.
Образите от екрана им говориха и продаваха.
Не продукти или услуги, a емоции – вяра, надежда, гордост, смях, недоверие…
Появиха се и асоциации, свързани с професионализъм и екпертиза в дадена област, или пък тяхното отсъствие.
Ако личният ти бранд е развит с конкретен фокус и цел, той ще говори много ясно. Работиш ли над него, той ще работи за теб. Твоето име ще е гаранция за начин на мислене, специално отношение, определена експертиза и висока стойност.
Как да стане това ли?
Принцип № 1 Имай фокус и специализация.
Знаеш, че няма как да се харесаш и да угодиш на всеки.
Затова, ако търсиш работаТА, определи кой е твоя работодател: като сфера на дейност, ценности, начин на мислене на висшия мениджмънт, работна среда и атмосфера, условия на труд и възможности за развитие.
Ако търсиш клиенти или последователи – кое е това, което ги обединява като нужди, проблеми, които искат да разрешат, и отново – ценности, начин на мислене и вярвания.
Бъди достатъчно „тесен“ и в това, което предлагаш.
Иначе рискуваш да не те разпознаят като човек, предлагащ решение на конкретния проблем, който отсрещната страна има. Все пак, и ти избираш с кого да работиш.
А като поредния човек, който иска да намери решение на свой си проблем като търси работа, клиенти или помощ.
Помисли дали посланието ти е достатъчно фокусирано, ако все попадаш на неподходящи работодатели или клиенти, на които не можеш (или не искаш) да помагаш.
Едно от лицата, което показах в университета, беше на Веселин Маринов.
Познай какви бяха асоциациите на младите хора в залата. Сега си представи, че показвам певеца на дами на средна възраст, които с носталгия си спомнят за отминалата си младост, и си падат по естрадна музика. Сигурно чуваш възклицанията им.
Принцип № 2 Бъди автентичен.
Не, това не е изтъркано. Задължително е.
Познавай себе си, силните страни и талантите си. Разбери какво те движи напред.
Покажи го на аудиторията, която искаш да докоснеш.
Във всичко, което правиш и говориш, онлайн и офлайн – бъди себе си.
В противен случай има опасност да привлечеш работодатели, клиенти или последователи, които търсят друго. Или бързичко да те разконспирират, когато сравнят какво пише в сайта ти…и как се отнасяш към тях. Когато твърдиш нещо и стане ясно, че то не е така, последиците ще са много по-лоши, отколкото ако не си го твърдял.
Спомняш ли си случая с известен фигурист, който участваше в кампанията „Не карам пил.“? След време направи голяма беля, след като седна зад волана солидно почерпен. Май много хора не му простиха… И граденото с години се срина за миг.
Принцип № 3 Покажи своята уникалност.
Не трябва да правиш чудеса от храброст, за да се отличиш.
Но и не си мисли, че това с уникалността е преекспонирано.
Може да имаш знания, умения или опит, сходни с тези на други хора, които кандидатстват за същата позиция или предлагат подобна услуга. Но само ти имаш по-горните, в комбинация с характера и визията, които притежаваш. Не се опитвай да се вместиш в универсално представяне или да имитираш някой друг, за да си успешен като него.
Виж кой е твоят особен стил в това, което правиш.
Кое е твоето специално отношение? Кой е твоят уникален глас?
Кое е това, което провокира емоция у другите, точно както Бербатов, Брансън и Борисов? Заложи на личния си стил като си спомниш, че няма как да се хареса на всеки. И слава Богу.
Принцип № 4 Действай с постоянство.
Изследвания показват, че е необходимо да видим човек поне три пъти, в различни ситуации, за да можем да вземем трезво решение дали да го наемем за дадена позиция.
Други изследвания гласят, че едно име или образ трябва да мине пред очите и ушите на човек поне пет пъти, за да започне да го разпознава, да иска да научи повече за него и евентуално да поиска да опита неговата услугата или продукт.
Първото впечатление е важно, но доверието и разпознаваемостта идват с времето.
Личният бранд се развива с постоянство и надграждане. Посланието ти трябва да достига до аудиторията, облечено в едни и същи образи и думи, по различни канали.
Сигурно ти се е случвало някой да ти препоръча лекар. След това да видиш името му в статия или да чуеш, че предстои дадено събитие и чак тогава да проучиш повече за него и евентуално да му се обадиш за консултация.
Имам една форма, в която хората се регистрират за консултация с мен.
Един от въпросите е: „Защо избра да се обърнеш към мен?“
Поне половината от отговорите са: „Следя те от известно време и ми харесва посланието, което изпращаш. Мисля, че мога да ти вярвам.“
Принцип № 5 Носи стойност на другите.
Една от целите да развиваш личния си бранд е достигането до онези работодатели или клиенти, които да ти помогнат да постигнеш своите цели и да осъществиш мечтите си.
Само че, преди да получиш, трябва да дадеш.
Помогни първо на тях да реализират техните цели и мечти. Когато изпращаш своето послание, насочи го към нуждите на компанията или човека отсреща.
Дай им стойност, преди да поискаш каквото и да било от тях.
Винаги съм била впечатлена, когато кандидат за работа идва подготвен с идеи за бизнеса, който представлявам. Аз самата съм верен последовател на успешни и известни хора, които споделят свободно своето познание, включително и в безплатни статии и събития.
Но нека не говоря само на принципно ниво.
Как да използваш тези принципи в развитието на собствения си бранд?
ВАЖНО: Специално за читателите на lifehack.bg , отстъпка от 20 лв от редовната цена при регистрация до 11.10. |
[su_button url=”https://lilliegeorgieva.com/sabitia/seminar/” target=”blank” style=”3d” background=”#05B329″ color=”#ffffff” size=”13″ center=”yes” radius=”5″ rel=”nofollow”]Научи[/su_button] |
Ето 5 стъпки, които можеш да предприемеш веднага, за да развиваш фокусирано личния си бранд:
Стъпка № 1
Провери къде си в момента и къде искаш да стигнеш в бъдеще.
Виж какво е състоянието на личния ти бранд в момента.
С какво експертно познание и с какви лични качества мислиш, че те асоциира аудиторията, на която искаш да изпратиш своето послание? Запиши отговора и след това попитай близкото си обкръжение, колегите и клиентите си какво мислят за теб. Обясни има целта на проучването и изискай откровена обратна връзка. Има ли големи разминавания?
А сега помисли къде искаш да стигнеш в близък и по-далечен план. С каква цел ще развиваш личната си марка? Удовлетворява ли те това, с което те асоциират в момента?
Ако „Да“ – продължи да я поддържаш и надграждаш. Ако „Не“ – набележи като какъв експерт искаш да те разпознават, с какви лични качества искаш да те асоциират и започни да ги развиваш, стъпка по стъпка.
Стъпка № 2
Асоциирай се с мисията и опита си, а не с титлата си.
Още сега можеш да направиш нещо, което да те изкара пред конкуренцията.
Спри да се представяш като „юрисконсулт в еди коя си компания“, „собственик на малък бизнес“ или „мениджър бизнес развитие“. Ти не си титлата или позицията в компанията, за която работиш. Формулирай твоето предназначение, мисия, призвание.
Наречи го както искаш и се представяй с него.
Така ще изпратиш ясно послание в какво вярваш и какво точно правиш към потенциални работодатели и/или клиенти. Моя клиентка, която е художник и графичен дизайнер, се представя чрез своята мисия: да облича идеи и концепции в образи, за компании и хора, които искат да изявят същността си визуално. И го показва, освен че го казва.
Стъпка № 3
Опиши какви проблеми можеш да решаваш, а не какви задължения можеш да изпълняваш.
Когато бях вътрешен HR ми беше писнало да чета безкрайни задължения и отговорности в автобиографиите на хората. Това изобщо не ми показваше какво наистина са постигнали.
Рядко документите на кандидатите представяха кои проблеми и предизвикателства могат да решат. Разкажи нещата така, че потенциален работодател или клиент да се припознае в описанието, и да поиска да чуе повече.
Говори за предизвикателствата на твоята аудитория, а не за теб.
Когато бях на 18 години работих като детегледачка, за да си докарвам джобни пари.
Избраха ме, не защото имах опит в гледането на деца или заради препоръки. Наеха ме, защото им разказах, че зная и обичам да играя на няколко игри, на които играе детето им. Не се поколебах да им покажа и как пея и танцувам. Споделих как бих успокоила детето, когато се тръшка или плаче. Показах им, че мога да реша „проблема“, който имат.
Стъпка № 4
Разказвай в какво вярваш и показвай какво можеш.
Кои личности и компании те привличат най-много? Вероятно един от критериите е вярата в това, което правят: да горят за него или да влагат душата си в него.
Когато изпращаш посланието чрез личния си бранд, споделяй защо правиш това, което правиш, в какво вярваш и за какво те е грижа. Хората ги интересува дали на теб ти пука за това, което им е важно. Разбира се, вече поизтърканият слоган „Because we care.” или нещо подобно не е достатъчен сам по себе си. Но ако е придружен от действия, които го потвърждават, резултатите няма да закъснеят.
Този, когото търсиш, може пръв да те намери.
Това е особено работещо, когато търсиш последователи или доброволци, които да се включат в твоята кауза. Както и помощ от съмишленици, които биха те подкрепили с идея или съвет от тяхната експертиза, безвъзмездно.
Стъпка № 5
Дръж се като бранд, за да те възприемат и другите като такъв
Ако се поставиш като поредния кандидат за работа или човек, търсещ клиенти, ще те възприемат като точно такъв. Ако се представиш като личност с конкретно послание към компании или потребители, клиенти или последователи, чийто проблем можеш да решиш, те ще те възприемат като точно такъв. Каквото повикало, такова се обадило, нали?
Сега си представи, че държиш в ръцете си една книга, озаглавена… „АЗ“.
- Колко е голяма? С колко страници?
- С каква корица е? С какъв образ? В какви цветове?
- С какъв шрифт е изписана?
- Има ли илюстрации?
- А каква е историята?
- На кого говори?
- Какви емоции предизвиква?
- Каква стойност носи на читателите?
- Как завършва?
- Какво пише отзад?
- А колко струва?
Помисли добре и действай.
Важно е да я напишеш осъзнато и с конкретна цел, с радост и любов.
И да достигне до тези, на които ще даде най-много, а не да събира прах на някоя полица или да бъде захвърлена в ъгъла от някой, който не може да я оцени…
Време е да напишеш своята книга.
Обърни се първо към себе си, след това към света.
Формулирай посланието си, и го изпрати.
А ако имаш нужда от:
[su_list icon=”icon: check” icon_color=”#1cc22f”]- Експертно познание от опитен консултант по кариерно развитие и личен брандинг…
- Яснота и структура не само как да развиеш бранда си, а и как да изразиш себе си чрез него
- Знания и умения как да представяш себе си не само онлайн, а и офлайн
- Споделяне на опит и обратна връзка от други интересни хора, с мечти и търсения, подобни на твоите…
- Заряд и вдъхновение да действаш уверено…
Заповядай на четвъртото издание на семинара „Твоето име може да продава: развий личния си бранд, за да достигнеш до най-добрите за теб работодатели, клиенти или последователи“.
Семинарът ще се проведе на 22 октомври, събота, в ивент център Ерато в гр. София, а следващо издание ще има чак през април 2017-та.
Водещ Лили Георгиева, консултант по кариерно развитие и личен брандинг, магистър по управление на човешките ресурси, НЛП практик, обучител, лектор и автор.
Лили има 7 години опит в HR-a и 4 години опит в консултирането на служители на всякакви нива в български и международни компании, както и хора, търсещи и случващи кариерна промяна (половината от тях фрилансъри и консултанти развиващи личния си бранд).
Предимства на семинара: Малко теория, много примери, ясна структура и методология, която води до резултати, учене чрез преживяване, дискусии и игри в група, полезни материали, удобна локация.
За записване, отзиви и програма виж тук
Важно: Специално за читателите на lifehack.bg , отстъпка от 20 лв от редовната цена при регистрация до 11.10.
Запиши се сега, местата са ограничени.