Предимствата на онлайн магазинa пред физическият са огромни.
Нямате излишни разходи за ток, вода, климатизация, почистване, наем на помещение, щендери, касиер, видео наблюдение и тн. В интернет имате достъп до хиляди, дори милиони потребители, а не само тези, ограничени около офлайн локацията ви.
Можем да изброяваме до безкрай, но ако сте в онлайн бизнеса или тепърва навлизате в него, най-напред трябва да обърнете сериозно внимание на 5 основни неща. Именно за тях ще ви разкажем в следващите редове, за да разполагате в края на статията със стабилна основа, още преди да сте започнали приключението наречено онлайн търговия:
➊ Вървях един следобед, без цел и без посока…
…и фалирах, преди още да започна.
Трябва да решите дали искате да правите големи пари, толкова, колкото да Ви стигат за средностатистически нормален живот или просто искате да имате нещо настрани, с което да се занимава жена ви, за да ѝ минава по-бързо времето.
Какво искаме да кажем с това?
В началото вашият онлайн магазин няма да бъде посещаван от много потребители. Няма да се нуждаете от голямо количество ресурси, за да го поддържате. С това би се справил и един човек – в случай, че стартирате вие ще сте този човек.
Ако обаче…
…искате да се превърнете в нещо сериозно, хубаво е да поставите добри основи. Не, че след това не можете да промените платформата или хостинг услугата. Просто процесът на миграция ще отнеме време, работни часове и най-вече ще ви струва пари.
Ами нишата?
Трябва да знаете дали ще продавате стоки само в една ниша – например дрехи или ще бъде универсален магазин с огромно разнообразие от артикули.
Специализираните сайтове определено се управляват по-лесно и позиционирането им също би могло да бъде с по-малко трудности. Представете си, че оптимизатора за търсачки трябва да Ви позиционира еднакво добре за търсене на „габърчета“ и „Крем за лице“…
➋ Изглеждат ли продуктите ви по най-добрия начин?
Да предположим…
Вече сте горд собственик на онлайн магазин.
Идва ред на това да го напълните с продукти и те да крещят „купи мен“. Това е изключително обширна тема, която трудно би могла да се покрие в една статия, но можем да загатнем няколко основни аспекта, които ще ви отличат:
- Снимките на продуктите ви са страхотни
- Продуктите не се фукат с това колко вата са, а с това как ще усещате звука;
- Имат различна цветова гама/размери? Покажете ги веднага.
Относно снимките
Да си говорим направо – огромна част от снимките са откраднати.
Не бива да е така.
Но пък как да е иначе?
С не особено голяма финансова инвестиция можете да постигнете много задоволителни резултати. Ако си уговорите продължителен договор с професионален фотограф също би смъкнало себестойността на това да имате снимки показващи страхотните Ви продукти.
Истината:
Неведнъж сме излизали от онлайн магазин, защото снимката, която е сложена е тъмна/размазана/не дава детайлност или има воден знак на друга фирма, не тази, която го продава (в случая вашият онлайн магазин).
Описанието на продуктите
Би било грешка да се изпишат всички технически характеристики (без размери и консумация на електричество няма как). Вместо тях можете да покажете на клиентите, с какво този продукт ще им спести време, как могат да го използват, защо е полезно да го имат.
Нека обясним:
Да речем, че изготвяме описание на прахосмукачка: „Мощност 750 вата, воден филтър, 5м. захранващ проводник“ – не е особено впечатляващо нали?
Как ви звучи следващото изречение?
„Мощност от 750 вата, които са напълно достатъчни всичката мръсотия да мине през водния филтър, който пречиства огромен процент от праховите частици и така спомага за по-доброто здраве на цялото семейство. С 5м. захранващ проводник ще имате свобода да покриете по-голяма повърхност, без да се налага да търсите нов захранващ контакт, което би Ви спестило време“.
Имате различни разновидности на продукта?
Дайте възможност за избор директно от страницата, на която се намира потребителя. Да речем, че имате един модел блуза в 3 цвята и 3 размера.
Това значи, че можете да имате 9 различни страници. Потребител Х е попаднал на една от тях, но иска да вземе друг цвят. Ако не може да го избере веднага трябва да намери начин как да намери този продукт, но с другия цвят.
Но тук проблемът е:
Колкото повече време му отнема, толкова по-малък става шанса да му продадете въпросната стока. Опция за избор – червено,размер М, поръчай.
Също така, ако има таблица с размери като: дължина на ръкав, дължина на торс, широчина на рамене, широчина на талия – бихте били изключително полезни на клиентите и ще си спестите доста телефонни обаждания или и-мейли.
➌ Повече клиенти? Ангажирайте се с тях!
Любезни, внимателни и отзивчиви? Абсолютно…
Много магазини имат доста поръчки, но се провалят.
Проблемът тук се крие в следното:
Липсата на „човещинка“ зад клавиатурното устройство.
Много по-лесно е да продавате на клиенти, които вече веднъж са Ви се доверили, отколкото на такива, които трябва да убеждавате тепърва.
В много случаи няма да сте „Най“.
В началото дори няма да сте „По“, но покажете ли, че сте хора и вършите това по най-добрия начин, на който сте способни определено биха Ви забелязали.
Искате ли пример?
Търсим изключително рядка стока. Има 2 онлайн магазина в страната, в които се предлага. Разликата в цената не е голяма – 1-3%. При консултация по телефона с едните отговора е „Само това, което е качено на сайта го има в магазина.“
Същият въпрос обаче при конкурентите води до: „Сега ще проверим, един момент… Имаме това и това, но според казаното от Вас, Ви съветваме да поръчате това, тъй като то най-добре би отговорило на Вашата нужда.“.
След прочетеното от кой бихте си закупили стоката, при положение, че цената е почти идентична и разходите за доставка също?
Ако се случи да сбъркате – било то да изпратите грешен артикул или до друг адрес, вместо реалния – извинете се най-учтиво и направете комплимент като компенсация.
Малко хора в днешно време използват думите „Извинявам се“.
Още по-малко признават, че те са направили грешка. Това прави впечатление и може от негатив да извадите позитив, защото този човек ще каже на приятелите си „Те сбъркаха, но после оправиха нещата и аз съм много доволен със своята покупка“.
Това е важно:
Не им изпращайте стандартизирани автоматични мейли. Няма нищо по-скучно от това. Целта Ви е да бъдете забелязани. Можете да сте доста креативни в това начинание.
Ако пък нямате опит, но искате да се учите от най-добрите, това е мястото, където ще ви споделят най-добрите практики в онлайн търговията. Разгледайте!
➍ Разберете кои са каналите ви с най-голяма възвращаемост и не ги изпускайте от поглед!
Много хора се хвърлят да правят печатна реклама, когато пуснат своя онлайн магазин, защото са свикнали в пощенската кутия всекидневно да има поне 3 брошури.
Защо това не е от най-умните решения?
Освен, че замърсява околната среда едва ли би довело до позитиви за Вас. Нали имате онлайн магазин? Целта Ви е да гоните онлайн потребителите, не тези, които в момента не са пред екрана. Те няма да си купят сега, може би (с огромна доза оптимизъм) в бъдеще.
Поинтересувайте се какви инструменти има за анализ и проследяване има за онлайн активности. Те са десетки, дори хиляди. Има безплатни има и платени. Тествайте с един, два дори три продукта докато не намерите решение, което отговаря най-добре на Вашите цели. Ако видите, че правите много продажби чрез сайт за сравняване на цени – оптимизирайте се там и се опитайте да се отличавате от останалите. Ако видите, че продавате през Facebook – насочете по-голям ресурс от този за реклама там.
Това е важно:
Грешно е да имате 10 социални профила и в тях да пускате една и съща информация. Голяма част от аудиторията Ви ползва поне 2 социални мрежи. Не им споделяйте едно и също. Внесете малко разнообразие. Не е лесно, но пък ще сте едни от малкото, от много малкото, които изобщо го правят.
➎ Бързата (и безплатна) доставка ще ВИ направи за клиента най-желаната хапка!
Разходите за доставка на стоката са едно от най-големите пера в ресурсите на онлайн търговците. Тъй като те се начисляват с всяка поръчка и не са толкова отложени във времето (като хостинга например). Тях ще ги виждате с всяка поръчка, която изпращате към клиент. Безплатната доставка винаги е силен мотиватор за покупка именно от Вас.
Искате ли да знаете коя е най-добрата част?
Ако посетите най-полезното събитие за онлайн търговия тази година – eCommCongress, ще разберете не една и две от най-добрите практики в онлайн бизнеса, които да приложите и във вашия, НО ако не ви се чака до 9 април още сега ще ви издадем една малка тайна…
При 50 лв. оборот е приемливо потребителят да получи безплатна доставка.
Разбира се, че Вие ще я платите, но ако стоките, които предлагате не са претенциозни и имате изгоден договор със спедитор, и печалбата от продукта, който продавате е около 20% от неговата себестойност, това едва ли би ви ощетило. Ако имате опция да доставите още същия ден продукта – вече сте един ход пред конкуренцията.
В момента световните тенденции са именно такива – доставка още на деня.
Да приемем, че оперирате предимно локално – можете да закарате стоката веднага след поръчката или да речем поръчки влезли до обяд (12ч.) можете да доставите до края на работния ден. Така ще групирате доставките и някой от екипа ще ги достави наведнъж. Има много приложения за планиране на маршрут – както безплатни, така и платени.
Потърсете и открийте това, което най-добре задоволява нуждите Ви.
Ако не ви се търсят инструменти, ако се чудите какво е дропшипинг и изкарват ли се пари от него, кои са най-добрите приложения, e-commerce платформи, маркетингови тактики, ценови стратегии, и изобщо всичко за ефективните практики в е-commerce бизнеса, то не пропускайте да посетите eCommCongress 2016, където ще си дадат среща най-добрите в бранша, за да споделят безценния си дългогодишен опит с вас.
[su_button url=”https://ecommcongress.com/” target=”blank” style=”3d” background=”#20c84a” color=”#ffffff” size=”9″ center=”yes” radius=”5″ icon=”icon: arrow-circle-o-right” icon_color=”#ffffff” rel=”nofollow”]Вижте пълната програма и лекторите[/su_button]
[su_spacer size=”10″]
Важно: при регистрация с промо код LIFEHACK получавате 10% отстъпка.